Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
1261/2374 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen oma-aloitteinen, reipas ja ahkera" -> olen kädetön ja jalaton TAI introvertti seinille vilkuilija. Miten ihmisillä voi olla itsestään niin vääristyneet käsitykset!

Saanko siis töitä, jos kirjoitan rehellisen työhakemuksen?

Vierailija
1262/2374 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

öyh öyh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/2374 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aiheutettua työttömyyttä:

- hommataan liuta erityislapsia, jonka jälkeen vanhemmilla (äidillä) jatkuvasti poissaoloja -> määräaikaisuuksia ei jatketa, eikä anneta vakkaripaikkoja

- muutetaan jonnekin perähikiälle, missä ei julkista liikennettä, ei autoa, ei ajokorttia

- muuten asenne, että työpaikan pitäisi sijaita max. 2 km kotoa

- ei oteta vastaan määräaikaisuuksia -> aukot cv:ssä jatkuu

- 0-tuntisopparilla saa palkan lisäksi sovitellun päivärahan. Pääsee tutuksi taloon tai ainakin välttää ne aukot CV:ssä.

- palkan pitäisi olla vähintään se sama kuin nousukaudella metalliduunissa 20 v. -> ei tajuta, että pienemmillä alkupakoilla jatkossa todennäköisesti palkat nousee. Ei, mielummin tiputaan työmarkkinatuelle ja valitetaan.

- "Olen oma-aloitteinen, reipas ja ahkera" -> olen kädetön ja jalaton TAI introvertti seinille vilkuilija. Miten ihmisillä voi olla itsestään niin vääristyneet käsitykset!

- työtön lähihoitaja/ sairaanhoitaja = psyykkisesti ja fyysisesti työkyvytön tai sosiaalisesti rajoittunut

- työtön insinööri = ICT-taidot nolla. Ei osata edes yksinkertaista tekstinkäsittelyä.

- työtön sihteeri tai markkinointialan "asiantuntija" -> ulkonäkö kasarilta, samoin IT-taidot

Nämä ovat siis itse puhtaasti itse aiheutettuja työttömyyden syitä? Sitä paitsi, jos on introvertti seinille vilkuilija, niin ei se ihmisestä tee sopimatonta työhön. Introversio ei tee ihmisestä myöskään laiskaa eikä saamatonta. Päin vastoin, introversio on tilastollisesti vahvemmin yhteydessä esim. tunnollisuuteen kuin ekstorversio.  Jos ihmisellä ei ole käsiä eikä jalkoja tai jos hän on fyysisesti tai psyykkisesti heikossa hapessa, niin ei kai nuokaan ominaisuudet nyt täysin itse aiheutettuja ole? Ihminen ei kai myöskään tahallaan saa erityislapsia. Vai oletko todella törmännyt johonkin ihan tavalliseen Meikäläisten pariskuntaan, joka suunnitteli jo hedelmöittämisvaiheessa saavansa vaikka autistisen tai kehitysvammaisen lapsen?  

Vierailija
1264/2374 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä on 54. Nainen. On suoraan sanottu, että olen liian vanha. En kelpaa mihinkään, edes siivoamaan en kelpaa. Olen kouluttautunut lähihoitajaksi, mutta en kelpaa edes vanhuksia hoitamaan. Ei ole suhteita. 0-sopimuksia en yksineläjänä, asuntovelallisena, voi ottaa.

En tiedä miten tuo ikä estää töidenteon, korkeintaan mallintyöt eivät sujuisi enää.

Vierailija
1265/2374 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on melkein 10 vuoden aukko cv:ssä vakavien mielenterveysongelmien takia. No, nyt kun voin paremmin, yritän uudelleenkouluttautua jos sitten tärppäisi. Mutta eihän kukaan täysjärkinen minua palkkaa, koska jokainen tietää miten todennäköisesti tämmöinen ihminen flippaa uudelleen vaikka kaikkensa tekisi.

Ainoa tapa millä hullut voi uudelleentyöllistyä on omata niin mieletön substanssiosaaminen että sinut halutaan riskeistä huolimatta. Pari tällaista tyyppiä tunnen, aina psykoosien välissä uusi työpaikka. Ne on niitä joita kirjaimellisesti käydään kotoa pyytämässä töihin. Mutta itselläni ei ole sellaista osaamista eikä edellytyksiä sitä kehittää.

Vierailija
1266/2374 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä ei saa työmarkkinoilta jos työnantaja ei palkkaa. Voi palkata sukulaisen tutun keskinkertaisen toimitusjohtajan vaimon suositteleman henkilön, siis ei julkisilla työmarkkinoilla.

Tai olet liian vanha. Eräs hgin haagan amk ei lähettänyt vastausta edes hakemukseen 6l ylioppilaalle, huippututkinto.

Eräs entinen toimitusjohtaja sanoi että headhunterit lakkaavat soittamasta yli 55 vuotiaille joilla on 13v työtä jäljellä.

Yksi 34v johtaja nauroi päin naamaa samassa työpaikassa aikanaan ja kertoi että sähän olet 50 vuotias. Olin 38 ja paremmin koulutettu ja kokeneempi.

Niinpä ei pidä syyllistyä, olet hyvä ihminen kuitenkin.

Vierailija
1267/2374 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylikoulutettu ja liian vanha.

Vierailija
1268/2374 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt pätkätöitä vuodesta 2014 alkaen siten, että työsuhteiden völissä olen olut työttömänä 2vk - 5kk. Kaksi kertaa tänä aikana olen ollut töissä samassa paikassa, muuten työpisteet ovat joka kerta vaihtuneet. 

Ymmärrän, että se saattaa vaikuttaa epäilyttävältä työnantjan mielestä, jos työpaika vaihtuu 2-3 kertaa vuodessa, mutta kirjoitan Aina työhakemukseen, että paikkakunnilla, joilla olen asunut, on ollut ylitarjontaa alani työntekijöistä ja vain niukasti avoimia työpaikkoja

Vierailija
1269/2374 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen liian vanha. En kelpaa enää mihinkään hommiin.

Ja minä olen tuon vanhuuden lisäksi vieläpä kipeäkin, mutta en niin kipeä, että eläkkeelle pääsisin oman lääkärini mielestä, vaikka eihän oma lääkäri sitä eläkepäätöstä itse tee, senhän tekee potilasta näkemätön vakuutuslääkäri.

Minä taasen olen niin kipea oman lääkärini mielestä, että työkyvyttömäksi on todennut, mutta vakuutuslaitokset eivät päästäneet tke:lle, vaikka sairaudet myönsivätkin, mutta näkemäti arvelivat minusta vielä johonkin hommaan olevan, mutta kun kunto ei kestä edes kotihommia, vaan puolisoni joutuu tekemään melkoisen paljon palkkatyönsä lisäksi kotihommiammekin.  

Toisaalta haluaisin itsekkin vielä senkin ihmeen nähdä, että joku työnantaja palkkaisi valmiiksi sairaan työntekijän.

Vierailija
1270/2374 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 50 v. Mitään muuta syytä en keksi miksei työnantajat palkkaa minua.

Vierailija
1271/2374 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen lähiräkälän kingi!

Vierailija
1272/2374 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli syynä se, etten hakenut töitä jotka kuulostivat raskailta. Kun lopetin nirsoilun, sain töitä.

Vierailija
1273/2374 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hae töitä, joten se vaikeuttaa aika lailla.

Vierailija
1274/2374 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekytoijan näkökulma:

-Ikä on oikeasti rasite. 40 on hilkulla, 50 heikko, ja 55 mahdoton.

-Työtön on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa haussa

-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu. Työttömällä ei monesti ole haasteellisiin tehtäviin mitään asiaa. Ei kannata edes hakea.

-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja

-Tehkää työttömyyden syy selväksi, mutta älkää syyttäkö siitä ketään. Keksikää hyviä syitä.

-Peitä hyvin se, että haet joitain paikkoja vaan hakemisen ilosta, koska mikö tahansa työ kelpaisi väliaikaisesti

-Suostukaa mihin vaan paskaduuniin, vaikka ilmaiseen. Älkää jättäkö cv:seen reikiä. Liiotelkaa paskaduunienkin työnkuvia. Olkaa röyhkeitä. Muuten töitä ei heru,

Rehellisesti: Työttömyys kannattaa peittää, kun töitä hakee. Vaikka valehtelemalla.

Valitan, mutta tämä kaikki on totta. En siitä itsekään pidä.

sama kokemus

Vierailija
1275/2374 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työt koskaan kiinnostaneet. Jos olen jotakin tarvinnut, niin olen aina varastanut.

Vierailija
1276/2374 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin pari vuotta sitten töihin vaikka olin jo silloin yli 50v. Tein puolen vuoden aikana lähes 200 hakemusta ja jokaiseen räätälöin hiukan erilaisen CV:n jossa painotettiin jokaisesta aiemmasta tehtävästäni sitä osuutta, mita työpaikassa vaaditaan. CV:ssa ei kannata vaan luetella työtehtäviä vaan kertoa saavutuksia. Aina parempi, jos ne pystyy esittämään vielä numeroina. Ikää ei kannata laittaa CV:hen eikä LinkedIniin eikä mihinkään. CV:ssa ei kannata luetella kaikkia nuoruuden kesätyöpaikkoja eikä mitään turhia. Aina parempi jos sen kaiken saa mahtumaan yhdelle sivulle. Kävin myös valokuvaamossa CV kuvassa, jossa hiukan myös ryppyjä photoshopattiin. 

Kova oli homma saada työtä! Samaan aikaan vitutti kun kolmekymppiset paljon vähemmällä kokemuksella varustetut  ex-kollegat saivat töitä. Olen IT-alalla. 

Vierailija
1277/2374 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään suhteita. Omat vanhemmat oli työttömiä ja vielä toiselta paikkakunnaltakin. Ei ole paljoa kavereita eikä varsinkaan sellaisia jotka voisivat vinkata

Vierailija
1278/2374 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennushommiin kun ugrainalaiset sai kenkää tai apteekkeihin kannattaa nyt hakea, jos koulutus/kokemus edes liippaa sinne päin.

Vierailija
1279/2374 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin töihin ja ikää 55 v. Ei ole alan koulutusta, mutta olen tehnyt tätä työtä esim kun olin hoitovapaalla (lisätuloja).

Työllistymistä edesauttoi työkkärin kurssi. Sillä työharjoittelussa olin asiakaspalvelussa. Onneksi en työllistynyt silloin vaan 2 kk kurssin jälkeen. Tein myös 300 e työtä työkkärin tuen lisäksi. Ja tämä aktiivisuus varmasti osaltaan vaikutti työnsaantiin.

Vierailija
1280/2374 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on melkein 10 vuoden aukko cv:ssä vakavien mielenterveysongelmien takia. No, nyt kun voin paremmin, yritän uudelleenkouluttautua jos sitten tärppäisi. Mutta eihän kukaan täysjärkinen minua palkkaa, koska jokainen tietää miten todennäköisesti tämmöinen ihminen flippaa uudelleen vaikka kaikkensa tekisi.

Ainoa tapa millä hullut voi uudelleentyöllistyä on omata niin mieletön substanssiosaaminen että sinut halutaan riskeistä huolimatta. Pari tällaista tyyppiä tunnen, aina psykoosien välissä uusi työpaikka. Ne on niitä joita kirjaimellisesti käydään kotoa pyytämässä töihin. Mutta itselläni ei ole sellaista osaamista eikä edellytyksiä sitä kehittää.

Vähän sama juttu. Vuosien aukkoja usempaan otteeseen ja lisäksi aukkojen yhteenlaskettu pituus reilusti enemmän kuin työkokemuksen.

Mutta kyllä se siitä kunhan aktivoivat ja leikkaavat tukia tarpeeksi niin pääsen taas sairaslomalle. Ja sitten on taas uusi aukko. Hakemuksiin ei joko vastata ollenkaan tai kiitos mutta valinta ei osunut sinuun.