Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Miksi jokaisen ihmisen pitäisi edes saada töitä? Ei meistä kaikista ole töihin tai edes sellaista 8-16 elämää halua. Minä pärjään kyllä hyvin tuilla ja pientä lisäbisnestä tekemällä pääsen myös matkustelemaan. Ostelen siis kirppareilta tavaroita,kunnostan ja myyn eteenpäin. Olen myös tehnyt kansalaisvelvoitteen eli pari ihanaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jokaisen ihmisen pitäisi edes saada töitä? Ei meistä kaikista ole töihin tai edes sellaista 8-16 elämää halua. Minä pärjään kyllä hyvin tuilla ja pientä lisäbisnestä tekemällä pääsen myös matkustelemaan. Ostelen siis kirppareilta tavaroita,kunnostan ja myyn eteenpäin. Olen myös tehnyt kansalaisvelvoitteen eli pari ihanaa lasta.
Juuri näin itsekkin ajattelen. Lisäksi myös me maksamme veroja joten ei olla elättinä sen enempää kuin vaikka opettaja jonka palkka myös maksetaan julkisesta rahasta.
Hyvää matkaa vain oravanpyörään. Ette te tule pääsemään koskaan perille!
Tunnustan että en edes hae. Tosin silloin kun hain niin en edes haastatteluihin päässyt joten tuskin saisin töitä nytkään vaikka hakisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Hahha joo ei se noin tuu vaan lähetä sata hakemusta kaikkien paikkoihin jotain vaan kaikki paska hommat sit tulee ehkä mä etin joka päivä 5 vuoden ajan koulutin itteni jopa uudestaan kuormaauton kuljettajaksi ammatti pätevyydellä se on koko C-ajokortti koulutus ja nyt sain töitä mutta se on 0-40h/viikko sopimus eikö joku yrittäny saada pois ne sopimukset jo än nojoo
Miettikää kuinka voitte kehittää hakemaanne paikkaa ja korostakaa hakemuksissa sitä puolta. Samoin on itsenne kanssa, miettikää kuinka itseään kehittää. Tehkää kysymyksiä, älkääkä tyytykö valmiiksi annettuun.
Vierailija kirjoitti:
Koska en halua. Miksi tuhlaisin elämäni jonkun muun rikastuttamiseen?
Tätä "työmoraalia" en ymmärrä yhtään. Itse jos jäisin työttömäksi, niin etsisin kyllä mitä vaan duunia ennemmin kuin menisin sossun luukulle vaan ilmaisen rahan perässä. Sitten valitetaan kun ulkomaalaiset vie suomalaisten työpaikat.. Asuin muutamia vuosia ulkomailla ja siellä maksettiin työttömyystukea neljä kuukautta kun olet ollut vuoden töissä, mutta ei mitään sosiaalitukia. En sano, että tämä järjestelmä on hyvä mutta ei ole Suomenkaan. Miten ketään saa hakemaan töitä Suomessa kun on niin helppo saada tukea? Eikö se kerro jo ihmisestä itsestään että on vaan niin laiskaperse, ettei työt kelpaa? Tähän viestiin ei nyt liity ne ihmiset, ketkä hakee töitä mutta sitä ei vaan ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmani ( ehkä yleisin) on että, en saa haluamaani työtä. Varmasti työtä saisi kaupasta jne. mutta haen vain itselleni mielekkäisiin töihin. Ehkä pakon edessä laajennan haku aluettani mutta nyt vielä koitan löytää työtä jota tekisin innolla. Pelkkä raha ei motivoi (paskaan) huonoon työpaikkaan.
En tosin ole kokonaan työtön, teen keikka hommia.
Ehkä voisit tehdä yhdys sana hommia.
Siksi että en edes hae työtä. Olen työkyvytön, mutta sairaseläkkeelle en ole vieläkään päässyt. Meitä on työttömistä varmasti puolet.
Paljon työtä takanapäin, ja työttömyyttä, mutta olen kasvattanut yliopistotutkinnon ja ammattikorkeakoulu- tutkinnon suorittaneita lapsiani, joilla hyvät asemat työelämän puolellakin, joten eiköhän tuossakin ole yhteiskunnallemme panosta jonkin verran tulevaisuutta ajatellen, vaikkei itselleni enää vakituista työpaikkaa löytyisikään ennen virallista eläkeikääni tai sairaseläkettäni tai kuolemaani tai leskeyttäni tai avioeroani tms.
Olen introvertti, pienikokoinen, epänaisellinen ym.
- työkokemuksen puute. Yritän vaihtaa alaa ja ilmeisesti neljän vuoden kokemus käytännössä samalta mutta marginaalisesti erilaiselta alalta on yhtä tyhjän kanssa
- ruotsin kielen heikot taidot
- hakijoiden runsas määrä. Alaltani potkittiin pellolle satoja osaajia pari vuotta sitten
Olen ollut työtön 6kk, ja haastattelukutsuja on tullut kolme. Kyllä tää kai tästä
6 kk olin työtön. En katkeroitunut, vaan otin sen loman kannalta. Työpaikkahaastatteluja oli 5. Kahteen paikkaan pääsin, joista toiseen menin. Kuudenkympin ikäkään ei haitannut
Osaaminen ei vastaa yritysten tarpeita.
Ei ku odotas, vastaahan. En ole ollut työttömänä kuin opiskelujen välissä yhden kesän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.
Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.
Ei kuule, ei voi olla. Olet käsittänyt väärin. Suomessa on it-osaajista huutava pula. Etkö lue lehtiä? Et voi olla työtön. Tässä tosiaankin on joku väärinkäsitys. Ehkä sä olet vaan luullut että olet työtön eikä kukaan ole huomannut ettet enää käy töissäsi.
Koska, kuten sanottua, Suomessa tarvitaan paaaaaljon lisää it-osaajia... Häh? Ai että oot silti ihan oikeasti työtön... Hmm, tämäpä outoa... Ainahan lehdissä ja jopa TE-toimistoissa paasataan että it-alalle kannattaa hakeutua.
Ai niin joo, johan Nokia yksistään pykäsi varmaan 50 000 uutta työtöntä. Tieto, tuo reisillekustujen projektien ja känniapinatasoisen johtamisen mallikappale puolestaan potkii varmaan useita tuhansia vuodessa ihan vaan että tuntuma säilyisi ja että jäljellejääneitä olisi helpompi hallita pelolla.
Niin. Saatoin erehtyä. Alallahan on kuin onkin koko ajan paheneva suurtyöttömyys. Kuten melkein kaikilla aloilla.
Suomi on rikki.
25 vuotta sitten hankittu IT-koulutus ei auta jos on ollut jumissa väärissä hommissa.
Kukaan tarvitse jotain ATM-osaajia nykyään.
IT:n huono puoli: pidä huoli ettet jämähdä.
46 ja headhuntattu hyvästä duunista parempaan vuosi sitten. Vieläpä amiksen papereilla.
Häviän aina sisäiselle hakijalle tai en saa mitään palautetta.
En tiedä, konsultin mukaan minun osaamiselleni pitäisi työllistyä, eikä työnhakutaidoissani tai esiintymisessäni pitäsi olla vikaa.
Taas menossa haastatteluun, ehkä tällä kertaa tärppää...
Vierailija kirjoitti:
Jos on kuntouttavassa työtoiminnassa (olen mielenterveyskuntoutuja), kannattaako se mainita CV:ssä?
Ei tietenkään.
Välttelen töitä, koska uussuomalaiset naiset tekevät niin ja pärjäävät hyvin. Minulle sopii myös elätyttää itseni muilla.
Mulla loppuu määräaikainen työsopparin elokuun lopussa ja olen jo alkanut etsiä uusia töitä. Minun kohdallani työllistymisen haasteena on se, etten suostu tekemään alani töitä millä tahansa pas*kaehdoilla vaan minulla on tarkat ehdot, joilla suostun tekemään töitä. Työnantajat saattavat hakemukseni lukiessaan miettiä, että mieluummin he ottavat jonkun vastavalmistuneen tyypin, joka ei vaadi mitään oikeuksia.
Ei täällä kannata rehellisesti yrittää. Alushousuja vaan kauppaamaan mimiästi.