Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
1201/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos te ITSE välitätte aukoistanne, niin ette te tule koskaan saamaan töitä.

V*ttu mitä paskaa. Minä en välitä aukoista, koska silloin oli silloin ja nyt on nyt. Paha vaan, että potentiaaliset työnantajat välittää, ja aina alkaa kauhea tenttaus aukoista. Että ei nyt oikein toimi tuo sun teoria.

Vierailija
1202/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi vinkkinä voisin antaa myös, että on kausiluontoisia työpaikkoja, joissa saattaa tulla pitkiä aikoja ettei töitä ole.

Kyllä ne ihmiset silti aina työllistyvät uudestaan ja uudestaan. Mutta jos haastattelija panikoi aukoistaan jo haastattelussa, niin miten luotettavan kuvan luulette, että se antaa sille haastattelijalle?

Jos haastateltu taas esiintyy rennosti ja kertoo avoimesti lomailleen tai olleen työttömänä, niin se asia ohitetaan muutamassa sekunnissa ja jatketaan eteenpäin.

Teillä taas. Se panikointi aiheuttaa sen, että haastattelija kiinnostuu sitä enemmän, mitä enemmän teillä on salattavaa.

ZinkkisMies

Aukoilla tarkoitan itse lähinnä vuosi töitä, neljä vuotta työttömänä, puoli vuotta töissä, kaksi vuotta työttömänä ja sitä rataa. Enkä mitään vuosi töissä ja puoli vuotta työttömänä mitkä olisikin helposti kuitattu vaikka reppureissaamisella. Vaikea kuitenkaan kuvitella että työnantajakaan uskoisi että ollaan vuosi töissä ja se jälkeen viisi vuotta reissaamassa.

Enkä oikeastaan halua valehdella koska jossain vaiheessa se tulisi ilmi etten olekkaan edes käynyt ulkomailla. Samoin en ole ollut koko aikaa työttömänä työnhakijanakaan joten en aio sen enemmän selitellä mitä olen tehnyt tai ollut tekemättä. Oma lomakin syynä kuullostaisi vähän vaikeasti uskottavalta vaikka se ehkä pitäisi eniten paikkansa.

No miten aiot sitten selittää asian?

Zinkkis

Olen eri, mutta jos työnantajalle on aukot tärkeämpiä kuin katse tulevaisuuteen ja se mitä voisin firmalle tarjota, voipi olla että en halua edes olla sellaisen firman työntekijä. Olen enemmän kuin aukot CV:ssä.

Ymmärrätkö, että ongelma on sinussa?

ZinkkisMies 

(yritän auttaa)

Try try try just a little bit harder

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi vinkkinä voisin antaa myös, että on kausiluontoisia työpaikkoja, joissa saattaa tulla pitkiä aikoja ettei töitä ole.

Kyllä ne ihmiset silti aina työllistyvät uudestaan ja uudestaan. Mutta jos haastattelija panikoi aukoistaan jo haastattelussa, niin miten luotettavan kuvan luulette, että se antaa sille haastattelijalle?

Jos haastateltu taas esiintyy rennosti ja kertoo avoimesti lomailleen tai olleen työttömänä, niin se asia ohitetaan muutamassa sekunnissa ja jatketaan eteenpäin.

Teillä taas. Se panikointi aiheuttaa sen, että haastattelija kiinnostuu sitä enemmän, mitä enemmän teillä on salattavaa.

ZinkkisMies

Aukoilla tarkoitan itse lähinnä vuosi töitä, neljä vuotta työttömänä, puoli vuotta töissä, kaksi vuotta työttömänä ja sitä rataa. Enkä mitään vuosi töissä ja puoli vuotta työttömänä mitkä olisikin helposti kuitattu vaikka reppureissaamisella. Vaikea kuitenkaan kuvitella että työnantajakaan uskoisi että ollaan vuosi töissä ja se jälkeen viisi vuotta reissaamassa.

Enkä oikeastaan halua valehdella koska jossain vaiheessa se tulisi ilmi etten olekkaan edes käynyt ulkomailla. Samoin en ole ollut koko aikaa työttömänä työnhakijanakaan joten en aio sen enemmän selitellä mitä olen tehnyt tai ollut tekemättä. Oma lomakin syynä kuullostaisi vähän vaikeasti uskottavalta vaikka se ehkä pitäisi eniten paikkansa.

Zinkkis

Olen eri, mutta jos työnantajalle on aukot tärkeämpiä kuin katse tulevaisuuteen ja se mitä voisin firmalle tarjota, voipi olla että en halua edes olla sellaisen firman työntekijä. Olen enemmän kuin aukot CV:ssä.

Ymmärrätkö, että ongelma on sinussa?

ZinkkisMies 

(yritän auttaa)

Niin mä en tiedä että mikä sun ongelma on, mutta olisiko mahdollista että pitäisit taukoa tuosta floodaamisesta? Aluksi vaikka sellaiset pari vuotta.

Vierailija
1204/2374 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan antaa tänne erilaisen kommentin. Maailma muuttuu ja en usko että töitä perinteisille kaupan myyjille tms. on yhtä paljon saatavilla? Itse olen herännyt siihen, että tekniset alat työllistää etenkin miehiä tosi hyvin. Mutta työnsaanti esim. juuri kaupan alalta on tiukassa. Yrittäjyys lisääntyy. Olen itsekin alkanut miettiä, että mitä osaamista minulla on, jota voisin myymään. Näkökulma pitää muuttaa siitä että kuka voi tarjota minulle vähän toisenlaiseksi. Tämä on asia johon nykyään vakaasti uskon. Nainen 39vee

Vierailija
1205/2374 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä on 54. Nainen. On suoraan sanottu, että olen liian vanha. En kelpaa mihinkään, edes siivoamaan en kelpaa. Olen kouluttautunut lähihoitajaksi, mutta en kelpaa edes vanhuksia hoitamaan. Ei ole suhteita. 0-sopimuksia en yksineläjänä, asuntovelallisena, voi ottaa.

Missä asut? Muuta Sotkamoon, Kainuussa kova pula vanhustenhoitajista/lähihoitajista. Tuon ikäinenkin pääsee töihin..

Vierailija
1206/2374 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn saaminen on valtavasti kiinni suhdanteista. Nousukaudella valmistuneen ja työmarkkinoille tulleen etumatka auttaa kauan ja vastaavasti huonosta startista kärsii pitkään. Kaikki ei siis ole puhtaasti omaa ansiota tai omaa syytä.

Vierailija
1207/2374 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdy yrittäjäksi! Työmarkkinat ovat muuttuneet. Turha ulkoistaa työllistymistä jonkun muun velvollisuudeksi. Tulevaisuudessa kaikki ovat yrittäjiä ja työtä tehdään joustavasti tarpeen mukaan. Rahaa tulee vähemmän, mutta vapaata on enemmän. Siis menot kuriin ja slow-vaihdetta silmään!

Vierailija
1208/2374 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhdy yrittäjäksi! Työmarkkinat ovat muuttuneet. Turha ulkoistaa työllistymistä jonkun muun velvollisuudeksi. Tulevaisuudessa kaikki ovat yrittäjiä ja työtä tehdään joustavasti tarpeen mukaan. Rahaa tulee vähemmän, mutta vapaata on enemmän. Siis menot kuriin ja slow-vaihdetta silmään!

Kuulostat ihan nyky-Puolalta. Käypä kysymässä miten voivat siellä ja miten menee sen menojen kurittamisen kanssa.

Vierailija
1209/2374 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kysymys ylipäätään tämäkin.

Eihän noihin työpaikkahakamuksiin vastata, ellei pääse haastatteluun ja haastattelun jälkeen luvataan ottaa yhteyttä. Ja yleisin vastaus on silloin, että "valinta ei kohdistunut tällä kertaa teihin". Ellei sitten satu saamaan paikkaa.

Yleisin syy siis lienee, että niin kauan kuin työtä ei ole tarpeeksi löytyy joku parempi.

Vierailija
1210/2374 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ZinkkisMies

Zinkkis

En mitenkään. En aio selitellä enkä kertoa mitä tein noina vuosina. Hyvä jos itsekkään muistan. Se ei kuulu edelleenkään haastattelijalle tai työnantajalle mitä teen muualla kuin töissä. Jos se ei siis vaikuta suoraan töihin mitenkään. Eli aion sanoa että en halua sen kummemmin asiaa avaa. Työhaastatteluun pääsy on tosin jo ihme eli en usko että tarvitsee edes selitellä tai olla selittelemättä. 

En ole tilivelvollinen työnantajalle vapaa-ajastani tai menneestä elämästäni. Lisäksi pikkupaikkakunnilla asiat leviävät ja juorut kulkevat joten olen mieluummin kertomatta koko elämänhistoriaani.

Vierailija
1211/2374 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska en liioittele taitojani. Osa rekrytoijista kokee alemmuutta, koska olen heitä koulutetumpi ja kokevat ettei minun koulutuksella kannata hakea joitakin paikkoja, joissa alempi vaatimus. Se on hölmöä se, koska eiköhän henkilö ole itse paras päättämään millaista työtä haluaa tehdä.

Vierailija
1212/2374 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huvita

Vierailija
1213/2374 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsunukko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä on 54. Nainen. On suoraan sanottu, että olen liian vanha. En kelpaa mihinkään, edes siivoamaan en kelpaa. Olen kouluttautunut lähihoitajaksi, mutta en kelpaa edes vanhuksia hoitamaan. Ei ole suhteita. 0-sopimuksia en yksineläjänä, asuntovelallisena, voi ottaa.

Missä asut? Muuta Sotkamoon, Kainuussa kova pula vanhustenhoitajista/lähihoitajista. Tuon ikäinenkin pääsee töihin..

Eli tarkoitatko todella että edellisen kommentoijan pitäisi myydä asuntonsa?

Vierailija
1214/2374 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki alat eivät sovellu yrittämiseen.

Lisäksi mistä työtön saisi yrittämiseen tarvittavat varat? Starttiraha korvaa vain vähän aikaa palkanomaiset tulot. Yrittäjänä pitää kuitenkin maksaa monia erilaisia maksuja, vakuutuksia, sun muita. Lisäksi pitäisi olla rahaa toimintaan kunnes yritys alkaa tuottaa voittoa, josta voi vähän säästää. Yrittäjällä on taloudellinen riski ja vastuu yrityksestä.

Vierailija
1215/2374 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain näin joo, mutta sä olet vähän ollut itsellesi epärehellinen jos sä valitset ihmisiä omien elämänkokemuksiesi mukaan. Sitten kun elämänkokemuksesi kasvaa, niin ymmärrät myös erilaisia ihmisiä.

ZinkkisMan

En mä usko, että toi elämänkokemus tästä enää kauheesti kasvaa. Eiköhän suurin osa elämänkokemuksesta ole kerinnyt tulemaan jo 50 vuodessa.   Pikemminkin alkaa kohta jo seniiliys rasittamaan enempi.

Vierailija
1216/2374 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hae. 8'-Ddd

Vierailija
1217/2374 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en halua. Miksi tuhlaisin elämäni jonkun muun rikastuttamiseen?

Vierailija
1218/2374 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain lampaat menevät töihin

Vierailija
1219/2374 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kuntouttavassa työtoiminnassa (olen mielenterveyskuntoutuja), kannattaako se mainita CV:ssä?

Vierailija
1220/2374 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi niin mieli lähettää tämä ketju työministerille. Jos tilanne olisi normaali, eli valitsemamme kansanedustajat ja myöhemmin ministereiksi valitut olisivat oikeasti kansan asialla ja ehkä vaan vailla tietoa mitä tarvitaan, tämäkin ketju olisi heille erittäin hyvä näyttämään mitä työllistyminen vaatii. Sitten vaan säätäisivät asiat sen mukaan että ihmisten pääsy töihin helpottuisi.

Mutta niin mustaa kun se onkin, ei heitä kiinnosta tämän ketjun syyt. He ovat syyllisiä tämän ketjun syiden jatkuvuuteen vielä tänäkin päivänä. He olisivat voineet kepin sijaan antaa porkkanaa. Jotain tähän suuntaan:

- Yritys saa yritystuen joka tulee käyttää työntekijän palkkaamiseen. Raha valuu kiertoon eikä veroparatiiseihin.