Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
1181/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitin lotosta markka-aikana. Jäin esikoisen synnyttyä kotiin ja nyt vanhin lapsista on muuttanut kotiin.

Kerkesin toimia opettajana3 vuotta.

Rahat on sijoitettu mm asuntoihin, rahapulaa ei ole.

Nyt tuntuu aika usein voisin jotain tehdä, mutta en tietenkään minnekään pääse.

Ystäväni pitää kirpputoria ja kerran vuodessa olen siellä viikon töissä. Se ei lämmitä.

En halua mennä jonnekin hyväntekeväisyyskirppiksellekään. Olen kotona.

Vierailija
1182/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi vinkkinä voisin antaa myös, että on kausiluontoisia työpaikkoja, joissa saattaa tulla pitkiä aikoja ettei töitä ole.

Kyllä ne ihmiset silti aina työllistyvät uudestaan ja uudestaan. Mutta jos haastattelija panikoi aukoistaan jo haastattelussa, niin miten luotettavan kuvan luulette, että se antaa sille haastattelijalle?

Jos haastateltu taas esiintyy rennosti ja kertoo avoimesti lomailleen tai olleen työttömänä, niin se asia ohitetaan muutamassa sekunnissa ja jatketaan eteenpäin.

Teillä taas. Se panikointi aiheuttaa sen, että haastattelija kiinnostuu sitä enemmän, mitä enemmän teillä on salattavaa.

ZinkkisMies

Aukoilla tarkoitan itse lähinnä vuosi töitä, neljä vuotta työttömänä, puoli vuotta töissä, kaksi vuotta työttömänä ja sitä rataa. Enkä mitään vuosi töissä ja puoli vuotta työttömänä mitkä olisikin helposti kuitattu vaikka reppureissaamisella. Vaikea kuitenkaan kuvitella että työnantajakaan uskoisi että ollaan vuosi töissä ja se jälkeen viisi vuotta reissaamassa.

Enkä oikeastaan halua valehdella koska jossain vaiheessa se tulisi ilmi etten olekkaan edes käynyt ulkomailla. Samoin en ole ollut koko aikaa työttömänä työnhakijanakaan joten en aio sen enemmän selitellä mitä olen tehnyt tai ollut tekemättä. Oma lomakin syynä kuullostaisi vähän vaikeasti uskottavalta vaikka se ehkä pitäisi eniten paikkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitin lotosta markka-aikana. Jäin esikoisen synnyttyä kotiin ja nyt vanhin lapsista on muuttanut kotiin.

Ystäväni pitää kirpputoria ja kerran vuodessa olen siellä viikon töissä. Se ei lämmitä.

Voisitko esim. opettajan hommia tehdä vapaaehtoispohjalta? Siis ei missään koulussa, mutta jossakin järjestössä tmv. Luulisi, että kompetenssillesi olisi käyttöä vapaaehtoispuolella. Itse olisin tilanteessasi hyvin onnellinen, ja keksisin montakin paikkaa, jonne menisin vapaaehtoiseksi niin, että tekisin puolipäiväistä työtä. 

Vierailija
1184/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MOT tänään "Työttömistä on tullut hyvä bisnes yksityisille yrityksille. Valtio maksaa kymmeniä miljoonia euroja työttömien valmennuskursseista. Työllistymistä ne eivät juuri edistä."

Vierailija
1185/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo alkuperäinen mutta olen myös it-alalta joitakin vuosia sitten työttömäksi jäänyt, joka en ole saanut töitä. Kun minulla oli vielä töitä, minua pidettiin ihan huippuna full stack devaajana. Tein tosiaan ihan kaikkia osa-alueita tietokanta-hommista ja asennusautomaatiosta koodaukseen sekä serveri- että käyttöliittymäpuolella. Javascript, typescript ja näitä käyttävät erilaiset frameworkit oli peruskauraa: Angular, ReactJS, Node.js jne. Mulla on myös esim. paikkatieto-osaamista eli siis osaan tehdä myös siihen liittyvää laskentaa enkä pelkkiä karttakäyttöliittymiä. Saanko työtä - en, koska olen nainen ja 45 v.

Tuolla osaamisella haetaan väkeä jatkuvasti. Kyllä jotain mätää on jossakin kohdassa jos ei töitä saa. Oletko jossain perähikiällä? Oletko nyt oikeasti hakenut töitä? Onko ulkoinen habitus normaali?

Helsingissä asun. Olen hakenut töitä, tosin viime aikoina (viimeinen vuosi) vähän vähemmän, kun on toivo mennyt. Ulkoinen habitus: no joo, en ole nätti ilmestys, läski ja ruma ja nörtin näköinen. Mutta ei sen luulisi mitään estävän kun en pääse siis edes haastatteluihin asti missä ne näkisivät minut.

Tilanteeni on sinänsä parempi kuin monella muulla että vaikka minulta puuttuu vakituinen työpaikka, mulla on sen verran freelancer/keikkatyötä ulkomaille (saan LinkedInin kautta säännöllisesti tarjouksia hommista joita voisi tehdä etätöinä ihan kotoa ja olen sellaisia ottanut) että en joudu työttömyystukia nostamaan ja pomppimaan aktiivimallien mukana. Tämä toki on vähentänyt myös sitä aktiivisuutta hakea, vaikka kyllä oikeasti haluaisin vakituisen työsuhteen. Nyt kun on hyvät ajat, näinkin elää että tekee pikku freelancea sinne ja tänne, mutta huonojen aikojen tullen sellaista keikkaa ei niin vain saa. 

Yksi tästä ketjusta näköjään sitten työllistyi lopulta eli minä. Olin aiemminkin hakenut firmaan johon lopulta pääsin, mutta (ilmeisesti automaattinen) hylkäyskirje oli tullut vastaukseksi. Nyt oli kuitenkin niin että firmassa oli entinen työkaverini, joka oli suositellut minua esimiehelleen osana kampanjaa, jossa etsitään osaajia, ja osaajan vinkkaaja saa 3000 euron palkkion jos ihminen palkataan. No, homma menikin sitten sujuvasti. Eli suhteilla näköjään pääsin, en ilman olisi varmasti päässyt. Full Stack Web Developer tittelillä sitten koodailemaan maan toisiksi suurimpaan it-firmaan... 

Vierailija
1186/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo alkuperäinen mutta olen myös it-alalta joitakin vuosia sitten työttömäksi jäänyt, joka en ole saanut töitä. Kun minulla oli vielä töitä, minua pidettiin ihan huippuna full stack devaajana. Tein tosiaan ihan kaikkia osa-alueita tietokanta-hommista ja asennusautomaatiosta koodaukseen sekä serveri- että käyttöliittymäpuolella. Javascript, typescript ja näitä käyttävät erilaiset frameworkit oli peruskauraa: Angular, ReactJS, Node.js jne. Mulla on myös esim. paikkatieto-osaamista eli siis osaan tehdä myös siihen liittyvää laskentaa enkä pelkkiä karttakäyttöliittymiä. Saanko työtä - en, koska olen nainen ja 45 v.

Tuolla osaamisella haetaan väkeä jatkuvasti. Kyllä jotain mätää on jossakin kohdassa jos ei töitä saa. Oletko jossain perähikiällä? Oletko nyt oikeasti hakenut töitä? Onko ulkoinen habitus normaali?

Helsingissä asun. Olen hakenut töitä, tosin viime aikoina (viimeinen vuosi) vähän vähemmän, kun on toivo mennyt. Ulkoinen habitus: no joo, en ole nätti ilmestys, läski ja ruma ja nörtin näköinen. Mutta ei sen luulisi mitään estävän kun en pääse siis edes haastatteluihin asti missä ne näkisivät minut.

Tilanteeni on sinänsä parempi kuin monella muulla että vaikka minulta puuttuu vakituinen työpaikka, mulla on sen verran freelancer/keikkatyötä ulkomaille (saan LinkedInin kautta säännöllisesti tarjouksia hommista joita voisi tehdä etätöinä ihan kotoa ja olen sellaisia ottanut) että en joudu työttömyystukia nostamaan ja pomppimaan aktiivimallien mukana. Tämä toki on vähentänyt myös sitä aktiivisuutta hakea, vaikka kyllä oikeasti haluaisin vakituisen työsuhteen. Nyt kun on hyvät ajat, näinkin elää että tekee pikku freelancea sinne ja tänne, mutta huonojen aikojen tullen sellaista keikkaa ei niin vain saa. 

Yksi tästä ketjusta näköjään sitten työllistyi lopulta eli minä. Olin aiemminkin hakenut firmaan johon lopulta pääsin, mutta (ilmeisesti automaattinen) hylkäyskirje oli tullut vastaukseksi. Nyt oli kuitenkin niin että firmassa oli entinen työkaverini, joka oli suositellut minua esimiehelleen osana kampanjaa, jossa etsitään osaajia, ja osaajan vinkkaaja saa 3000 euron palkkion jos ihminen palkataan. No, homma menikin sitten sujuvasti. Eli suhteilla näköjään pääsin, en ilman olisi varmasti päässyt. Full Stack Web Developer tittelillä sitten koodailemaan maan toisiksi suurimpaan it-firmaan... 

Onnittelut!

Vierailija
1187/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.

Pelkkä koulutus ei riitä, pitää olla myös hyvä.   Itse esim. olen ollut karsimassa työhakemuksia, niin en edes kiinnittänyt paljoa huomiota koulutustaustaan, ja esim. nörtteilyyn liittyvä harrastus oli CV:ssä paljon painavampi kuin loppututkinto.

Hyvin hommansa osaava IT-nörtti pääsee kyllä duuniin.

Vierailija
1188/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se vika löytyy enemmänkin omasta korvien välistä, kuin sieltä cv:stä.

Tätä tahdon sanoa.

ZinkkisMies

No juttu lähti juurikin liikkeelle (jonkun muun kuin minun) postauksesta, että menneisyyden mt-ongelmien sekä terapiajaksojen takia cv:ssä on sellaisia aukkoja, ettei työnsaanti onnistu, vaikka nyt terve onkin. Onko tällainen asia liian suuri tabu kerrottavaksi ilman, että mahdollisuudet työpaikkaan katoavat välittömästi? Vältteleminen ja salailu vain tuskin edistävät rauhallista ja itsevarmaa esiintymistä. Eli jos mahdollisuudet kuitenkin ovat minimaaliset, ja siis vähän menetettävää, voisi ehkä kuitenkin vaikeuksista voittoon nousevan supertähden karismalla kääntää tilanteen voitokseen olemalla avoin.

No joo, mä en usko, että tarvii kuitenkaan sitä pirua maalata seinälle, vaan kertoo olleensa vaikeuksissa ja sitten selättäneensä vaikeudet. Uskoisin, että työnantajat jopa arvostavat tämmöistä liikettä.

ZinkkisMies

Vierailija
1189/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa sulla ollut vaikeaa. Voitit lotossa. Itketäänkö yhdessä? Yhyy.. byää!

Mä voitin kerran pitkävedosta 5000e ja vakiosta 12 000e, mutta ne vaatiikin taitoa.

Zinkkis

Vierailija
1190/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.

Pelkkä koulutus ei riitä, pitää olla myös hyvä.   Itse esim. olen ollut karsimassa työhakemuksia, niin en edes kiinnittänyt paljoa huomiota koulutustaustaan, ja esim. nörtteilyyn liittyvä harrastus oli CV:ssä paljon painavampi kuin loppututkinto.

Osittain näin joo, mutta sä olet vähän ollut itsellesi epärehellinen jos sä valitset ihmisiä omien elämänkokemuksiesi mukaan. Sitten kun elämänkokemuksesi kasvaa, niin ymmärrät myös erilaisia ihmisiä.

ZinkkisMan

Vierailija
1191/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko esim. opettajan hommia tehdä vapaaehtoispohjalta? Siis ei missään koulussa, mutta jossakin järjestössä tmv. Luulisi, että kompetenssillesi olisi käyttöä vapaaehtoispuolella. Itse olisin tilanteessasi hyvin onnellinen, ja keksisin montakin paikkaa, jonne menisin vapaaehtoiseksi niin, että tekisin puolipäiväistä työtä. 

Mahdat olla vähäjärkinen? Mä ainakin tekisin töitä omassa yrityksessäni tuossa tilanteessa.

ZinkkisMan

Vierailija
1192/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi vinkkinä voisin antaa myös, että on kausiluontoisia työpaikkoja, joissa saattaa tulla pitkiä aikoja ettei töitä ole.

Kyllä ne ihmiset silti aina työllistyvät uudestaan ja uudestaan. Mutta jos haastattelija panikoi aukoistaan jo haastattelussa, niin miten luotettavan kuvan luulette, että se antaa sille haastattelijalle?

Jos haastateltu taas esiintyy rennosti ja kertoo avoimesti lomailleen tai olleen työttömänä, niin se asia ohitetaan muutamassa sekunnissa ja jatketaan eteenpäin.

Teillä taas. Se panikointi aiheuttaa sen, että haastattelija kiinnostuu sitä enemmän, mitä enemmän teillä on salattavaa.

ZinkkisMies

Aukoilla tarkoitan itse lähinnä vuosi töitä, neljä vuotta työttömänä, puoli vuotta töissä, kaksi vuotta työttömänä ja sitä rataa. Enkä mitään vuosi töissä ja puoli vuotta työttömänä mitkä olisikin helposti kuitattu vaikka reppureissaamisella. Vaikea kuitenkaan kuvitella että työnantajakaan uskoisi että ollaan vuosi töissä ja se jälkeen viisi vuotta reissaamassa.

Enkä oikeastaan halua valehdella koska jossain vaiheessa se tulisi ilmi etten olekkaan edes käynyt ulkomailla. Samoin en ole ollut koko aikaa työttömänä työnhakijanakaan joten en aio sen enemmän selitellä mitä olen tehnyt tai ollut tekemättä. Oma lomakin syynä kuullostaisi vähän vaikeasti uskottavalta vaikka se ehkä pitäisi eniten paikkansa.

No miten aiot sitten selittää asian?

Zinkkis

Vierailija
1193/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikkia tauteja teillä on.

Kertokaa aukkoset

Vierailija
1194/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ZinkkisMies

Zinkkis

Olen eri, mutta jos työnantajalle on aukot tärkeämpiä kuin katse tulevaisuuteen ja se mitä voisin firmalle tarjota, voipi olla että en halua edes olla sellaisen firman työntekijä. Olen enemmän kuin aukot CV:ssä.

Vierailija
1195/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon! :)

Vierailija
1196/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ZinkkisMies

Zinkkis

Olen eri, mutta jos työnantajalle on aukot tärkeämpiä kuin katse tulevaisuuteen ja se mitä voisin firmalle tarjota, voipi olla että en halua edes olla sellaisen firman työntekijä. Olen enemmän kuin aukot CV:ssä.

Ymmärrätkö, että ongelma on sinussa?

ZinkkisMies 

(yritän auttaa)

Vierailija
1197/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elät kuplassa. Justhan tuolla kerrottiin että samalla osaamisella ei oltu saatu töitä pitkään aikaan. Sitten sai töitä, vain koska kaveri firmassa suositteli.

Eli suomeksi: ei riitä että olet osaava.

Vierailija
1198/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elät kuplassa. Justhan tuolla kerrottiin että samalla osaamisella ei oltu saatu töitä pitkään aikaan. Sitten sai töitä, vain koska kaveri firmassa suositteli.

Eli suomeksi: ei riitä että olet osaava.

Riittää se, jos osaa hakea töitä.

Zinkkis

Vierailija
1199/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te ITSE välitätte aukoistanne, niin ette te tule koskaan saamaan töitä.

Sitten kun te uskotte olevanne tarpeeksi hyviä työnsaamiseen mistä hlvetin aukoista huolimatta, kuten vaikka ne reppureissaajat.

Silloin te alatte saamaan töitä! Maailmankaikkeus on kirjoitettu siten. Kysykää vaikka Jeesukselta.

Ainoastaan uskova mies voi läpäistä testin.

ZinkkisMan

Vierailija
1200/2374 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nietsche kirjoitti tietävänsä elämästä enemmän kuin Jeesus.

Mitähän hän tällä mahtoi tarkoittaa?

ZinkkisMan