Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
En hae enää.Hain neljä vuotta aktiivisesti.
Paikat jaetaan suhteilla.
Saisin helposti töitä ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo alkuperäinen mutta olen myös it-alalta joitakin vuosia sitten työttömäksi jäänyt, joka en ole saanut töitä. Kun minulla oli vielä töitä, minua pidettiin ihan huippuna full stack devaajana. Tein tosiaan ihan kaikkia osa-alueita tietokanta-hommista ja asennusautomaatiosta koodaukseen sekä serveri- että käyttöliittymäpuolella. Javascript, typescript ja näitä käyttävät erilaiset frameworkit oli peruskauraa: Angular, ReactJS, Node.js jne. Mulla on myös esim. paikkatieto-osaamista eli siis osaan tehdä myös siihen liittyvää laskentaa enkä pelkkiä karttakäyttöliittymiä. Saanko työtä - en, koska olen nainen ja 45 v.
Tuolla osaamisella haetaan väkeä jatkuvasti. Kyllä jotain mätää on jossakin kohdassa jos ei töitä saa. Oletko jossain perähikiällä? Oletko nyt oikeasti hakenut töitä? Onko ulkoinen habitus normaali?
Helsingissä asun. Olen hakenut töitä, tosin viime aikoina (viimeinen vuosi) vähän vähemmän, kun on toivo mennyt. Ulkoinen habitus: no joo, en ole nätti ilmestys, läski ja ruma ja nörtin näköinen. Mutta ei sen luulisi mitään estävän kun en pääse siis edes haastatteluihin asti missä ne näkisivät minut.
Tilanteeni on sinänsä parempi kuin monella muulla että vaikka minulta puuttuu vakituinen työpaikka, mulla on sen verran freelancer/keikkatyötä ulkomaille (saan LinkedInin kautta säännöllisesti tarjouksia hommista joita voisi tehdä etätöinä ihan kotoa ja olen sellaisia ottanut) että en joudu työttömyystukia nostamaan ja pomppimaan aktiivimallien mukana. Tämä toki on vähentänyt myös sitä aktiivisuutta hakea, vaikka kyllä oikeasti haluaisin vakituisen työsuhteen. Nyt kun on hyvät ajat, näinkin elää että tekee pikku freelancea sinne ja tänne, mutta huonojen aikojen tullen sellaista keikkaa ei niin vain saa.
Yksi tästä ketjusta näköjään sitten työllistyi lopulta eli minä. Olin aiemminkin hakenut firmaan johon lopulta pääsin, mutta (ilmeisesti automaattinen) hylkäyskirje oli tullut vastaukseksi. Nyt oli kuitenkin niin että firmassa oli entinen työkaverini, joka oli suositellut minua esimiehelleen osana kampanjaa, jossa etsitään osaajia, ja osaajan vinkkaaja saa 3000 euron palkkion jos ihminen palkataan. No, homma menikin sitten sujuvasti. Eli suhteilla näköjään pääsin, en ilman olisi varmasti päässyt. Full Stack Web Developer tittelillä sitten koodailemaan maan toisiksi suurimpaan it-firmaan...
Onneksi olkoon 🌞!
Vierailija kirjoitti:
Olen liian vanha. En kelpaa enää mihinkään hommiin.
Sama täällä. Ja olen siis 45 v, en oikeasti "vanha". Mutta kummasti vähenivät työhaastiksiin kutsut samantien, kun täytin 40. Siihen asti sain joka ikinen kerta ainakin kutsun haastatteluun, koska osaan kirjoittaa myyvän työhakemuksen itsestäni, mutta nykyään sekään ei enää auta, koska ikä. Suomessa on todella ikärasistisia työnantajia ja usein ne ikärasistiset työnantajat ovat itse kuitenkin minuakin vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työnantajat vihaavat yli 40 - vuotiaita?
Tuotto-odottama on suurimmalla osalla jo hyvin pitkälle mennyt. Sama juttu kuin urheilijoilla. Totta kai valitaan energinen nuori vanhan ohi.
No ei nykyajan 40 v. ole mikään vanha edes fyysisesti, siis yleensä. Onhan toki aina ihmisiä, joilla huonot elämäntavat ja sekin saattaa näkyä jo 40-vuotiaana, mutta eiköhän sellaisia ole vähemmistö. Eli tuo on vain ennakkoluuloa ja ikärasismia, mutta valitettavasti työnantajat ajattelevat noin. Ja suhteillahan Suomessa töitä saadaan, siinä on toinen vitsaus. Jos ei satu tuntemaan ketään päättävää tyyppiä mistään, niin ei tipu helpolla työtäkään.
En ole hakenut aikoihin, koska on hyvin epätodennäköistä, että saisin.
Olen 49v.
En ole täysin työkykyinen.
Minulla on vakituinen työ 1pvä/vko, jota en voi lopettaa, jos en saa tilalle sellaista, ettei tule karenssia "turhaan" irtisanoutumisesta tai kokoaikatyötä (jota siis luultavasti en jaksaisi tehdä).
Minulla ja lapsella on erityisyyksiä, jonka takia en voi tehdä kaikkia vuoroja.
Hakijoita on aina paljon, myös tuoreemmalla ja pidemmällä kokemuksella ja koulutuksella.
Eli yksinkertaisesti on paljon parempia työntekijöitä, ne kuuluukin palkata.
Olen liian vanha, 56v. Teen keikkatöitä, tilaajani eivät tiedä ikääni. En pääse työhaastatteluihin. On neuvottu laittamaan kuva hakemukseen, näytän ikäistäni nuoremmalta, mutta haluan työn taidoillani en pärstäkertoimella.
Liian vanha ja kallis. Hanttihommia ei saa mun taustallani ja soveltuviin hommiin löytyy parikymppisiä puolta pienemmällä liksalla. Osa-aikatyön haluaisin, ikää 59v
Työttömät losipummiit pitää pakottaa kepillä uhaten töihin kun nyt niitä töirä on ja paljon. Tuet pois pummeilta.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät losipummiit pitää pakottaa kepillä uhaten töihin kun nyt niitä töirä on ja paljon. Tuet pois pummeilta.
Mikä on losipummii?
Vierailija kirjoitti:
Jep, samaa mieltä. Ja sehän on siis se työnantaja, jota pitää kepillä uhata. Kyllä minäkin olen moneen työhön yrittänyt, mutta kun työnantajat vain eivät päästä. Suunnilleen sohivat loitommalle että älä vain tule tänne.
Koska korkeammin koulutetut eivät saa työtä hakemalla. Täytyy olla verkostoja tai täytyy toivoa, että headhunterit löytää.
Toiset ovat ikäloppuja 60 vuotiaana ja toiset jaksavat edelleen 90 vuotiaana...
Ikä on vain numero, mutta ei työnhaussa.
Työttömiä on turha rangaista, koska eivät ole syypäitä siihen ettei työpaikkaa löydy.
Syrjintää on monenlaista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, samaa mieltä. Ja sehän on siis se työnantaja, jota pitää kepillä uhata. Kyllä minäkin olen moneen työhön yrittänyt, mutta kun työnantajat vain eivät päästä. Suunnilleen sohivat loitommalle että älä vain tule tänne.
Tämä!
ANTTI RINNE voisi kepittää työnantajia...
Suomalainen työnantaja tyypillisimmillään on ISO PELKURI, joka ei uskalla ottaa töihin kokenutta, yli nelikymppistä hakijaa.
ISO KIITOS niille harvaakin harvemmille työnantajille, jotka uskaltavat päästää yli nelikymppisiä töihin!
Varmaan koska en hae mihinkään.
Entä jos on ollut koko ajan töissä, mutta ei halua kertoa mitä työtä on tehnyt? Itse olen ollut erotiikka-alalla, en kylläkään sellaisessa työssä jossa harrastetaan seksiä tai ollaan alastomana, mutta kuitenkin...
Mokaan aina työhaastattelussa.
Arvoni ovat äärioikeistolaiset ja olen työskennellyt vain julkisella sektorilla.
Niin just... miksi työttömiä kepitetään ja pitää osoittaa aktiivisuutta, osoittakoot yrittäjät ja firmat sitä nehän ne tässä työllistää. Ja jos ei aktiivisesti palkkaa niin keppiä ja pupuhyppelykursseja! Noh? Eikö kelpaa?
Tuotto-odottama on suurimmalla osalla jo hyvin pitkälle mennyt. Sama juttu kuin urheilijoilla. Totta kai valitaan energinen nuori vanhan ohi.