Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Vierailija kirjoitti:
Palkka se suurin syy. Nyt tukina saan noin 1000€/kk, ei paljoa kiinnosta mitään paska hommia tehdä käytännössä alle tonnin palkalla. Lisäksi menettäisin työttömille suunnatut edut. En tykkää aamulla nousta ylös muutenkaan. Jos saisin vaikka 4000€ kuussa niin eri asia, eipä nuo porvarit ala maksamaan sellaisia kun tärkeintä on lihottaa omaa rahapussia muiden työllä.
Palkkaa maksetaan vastuusta. Et halua ottaa pienintäkään vastuuta edes itsestäsi.
Miten voisit ottaa vastuuta 100 alaisesta, kuten minä teen.
Siitä se palkka tulee, eikä tyhjän puhumisesta, kuten teillä.
Zinkkis Mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian isot aukot CV:ssä. Ensin kausitöitä 4 vuotta, sitten 5 vuotta tyhjää. Tämän jälkeen opiskelua 4 vuotta, sitten 5-6 vuotta tyhjää, kunnes taas opiskelua vuosi (tutkinnon päivitys). Päivitetty tutkinto hanskassa ja hain juuri töitä. Sieltä kyseltiin juuri, että millä selitän nuo aukot. En ole keksinyt mitä vastata, kun vastaus on mielenterveysongelmat ja pitkät terapiat. Nyt kuitenkin olen kunnossa ja haluaisin töihin. Mutta ei. Opetus: älä sairastu psyykkisesti.
Ironisinta tässä on, että tuohon työpaikkaan ei vaadita kuin lukiokoulutus eikä aiempaa työkokemusta. Sen sijaan vaatimuksena on erään vieraan kielen äidinkielentasoinen osaaminen, joka minulla on hallussa. Onhan se toinen äidinkieleni ja olen sitäkin yo:lla sivuaineena opiskellut.
Melko samat setit paitsi että en ole kouluttautunut välissä. Enkä aio enää selitellä millään aukkoja, ei kuulu haastattelijalle pätkän vertaa.
En palkkaisi yhtäkään selittäjää. En koskaan.
Miksi työtehtävät ovat jääneet tekemättä -> 100 selitystä.
EI KIITOS selittäjille. Palkkaan vain rehellisiä ja suoraselkäisiä ihmisiä, jotka ovat ja siis ovat itse päättäneet, että TULEVAT tekemään töitä.
Zinkkis Mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian isot aukot CV:ssä. Ensin kausitöitä 4 vuotta, sitten 5 vuotta tyhjää. Tämän jälkeen opiskelua 4 vuotta, sitten 5-6 vuotta tyhjää, kunnes taas opiskelua vuosi (tutkinnon päivitys). Päivitetty tutkinto hanskassa ja hain juuri töitä. Sieltä kyseltiin juuri, että millä selitän nuo aukot. En ole keksinyt mitä vastata, kun vastaus on mielenterveysongelmat ja pitkät terapiat. Nyt kuitenkin olen kunnossa ja haluaisin töihin. Mutta ei. Opetus: älä sairastu psyykkisesti.
Ironisinta tässä on, että tuohon työpaikkaan ei vaadita kuin lukiokoulutus eikä aiempaa työkokemusta. Sen sijaan vaatimuksena on erään vieraan kielen äidinkielentasoinen osaaminen, joka minulla on hallussa. Onhan se toinen äidinkieleni ja olen sitäkin yo:lla sivuaineena opiskellut.
Tätä minä tarkoitan asenteella. Ei sinne mennä hattu kourassa nöyristelemään.
Töihin mennään, eikä haeta. Sinun tulisi oppia tämä.
Kerrot että olet kohdannut henkilökohtaisia strategioita, mutta nyt olet huippuvedossa ja tulet töihin (teille).
Et sinä koskaan tule saamaan töitä, jos laahustat sinne hattu kourassa. Nyt tyttö rinnat ylös ja kohti työpaikkaa!
Zinkkis Chan
Haha, vai mennään. Ei kyllä mennä minnekään minun historialla, se vain on karu totuus. Minun historialla mennään korkeintaan jonnekin työkkärin leikkikerhoon muiden päävammaisten kanssa leikkimään työnhakua.
Kun käännät tuon asenteen toisinpäin ja sinä olet menossa töihin, niin takaan! Takaan, että saat töitä.
Zinkkis Chan
Jos olisin työnhakija niin esittäisin teidän lampaiden sijaan:
Minkälaista tyyppiä te olette hakemassa.
( Ps. Olen tehnyt tämän Toimitusjohtajillekin)
Zinkkis Chan
(Sitten kertoisin rehellisesti mihin osioihin pystyn vastaamaan, niin että ovat enemmän kuin tyytyväisiä. Omia huonoja puolia ei tietenkään kannata tuoda työhaastattelussa esille. Meillä kaikilla kuitenkin niitä on. Se jää Toimitusjohtajan tai haastattelijan vastuulle)
Vierailija kirjoitti:
Palkka se suurin syy. Nyt tukina saan noin 1000€/kk, ei paljoa kiinnosta mitään paska hommia tehdä käytännössä alle tonnin palkalla. Lisäksi menettäisin työttömille suunnatut edut. En tykkää aamulla nousta ylös muutenkaan. Jos saisin vaikka 4000€ kuussa niin eri asia, eipä nuo porvarit ala maksamaan sellaisia kun tärkeintä on lihottaa omaa rahapussia muiden työllä.
Ymmärrän, ettei monenkaan talous oikein kestä tappion tekemistä työnteolla. Kaksipiippuinen juttu silti, milloin työttömyyden pitkittyminen muuttuu negatiivisemmaksi kuin se, että ottaa ihan mitä työtä vain? Sitäpaitsi ei ole aina helppoa palata yksinkertaisista töistä entiselle tasolle. Yksinkertainen työkin kun yleensä vaatii jotakin, fyysisesti, kärsivällisyyttä jne. Siitä väsyneenä alkaa itsekin epäillä, osaisiko edes enää, mitä ennen teki. Puhumattakaan ulkopuolisista, jotka myöskin vetävät johtopäätöksiä nykyisistä työtehtävistä. Silti kaikessa työssä pitää tietenkin nähdä jotakin opettavaista ja maailmankuvaa avartavaa.
Miksi tämä ketju ei poistu ;)
Kaikki muut poistuu kyllä.
Zinkkis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko samat setit paitsi että en ole kouluttautunut välissä. Enkä aio enää selitellä millään aukkoja, ei kuulu haastattelijalle pätkän vertaa.
EI KIITOS selittäjille. Palkkaan vain rehellisiä ja suoraselkäisiä ihmisiä, jotka ovat ja siis ovat itse päättäneet, että TULEVAT tekemään töitä.
Zinkkis Mies
Eli totuus vain jämäkästi pöytään aukoista cv:ssä vaiko vastaus, ettei asia kuulu haastattelijalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinkkis Mies
Jep. Pitäisin ja pidän outona että työnantajaa kiinnostaa suuremmin mitä olet tehnyt aukkojen kohdalla. Ei kuulu haastattelijalle tippaakaan. Muutenkaan en töissäni ole kertonut mitä teen vapaa-ajallani ja aion jatkaa samaa rataa. Jos työnantajaa alka liiemmin kiinnostaa yksityiselämäni niin se ei kuulosta paikalta jossa haluan olla töissä. Kaikenhuippu olisi jos noita aukkoja pitäisi alkaa yksityikohtaisesti selitellä vuokratyöfirmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinkkis Mies
Eli totuus vain jämäkästi pöytään aukoista cv:ssä vaiko vastaus, ettei asia kuulu haastattelijalle?
Ehkä jokin en oikeastaan aio avata asiaa ns. aukoista työhistoriassani sen enempää. Jotenkin kohteliaasti kuitenkin muotoiltuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinkkis Mies
Lämmin totuus esiin vaan.
Zinkkis Chan
Jos mulla olisi aukkoja wc:ssä, niin mä ainakin sanoisin jotain ympäripyöreää, kuten lomailin Thaimaassa ja olin reppureissaamassa.
Jotain mitä se haastattelija ei koskaan voi tietää olevan totta.
Mä saatan joskus itsekin kysyä aukoista cv:ssä, mutta ei ne mulle mitään tärkeitä asioita ole.
Zinkkumies
Lisäksi tuommoisia ihmisiäkin on paljon, jotka oikeasti käy töissä, lähtee matkoille, käy taas töissä, lähtee matkoille.
Eli niiden cv on yhtä aukkoa. Silti kummasti aina saavat töitä palattuaan takaisin.
Eikö ole kummallista?
ZinkkisMies
Ehkä se vika löytyy enemmänkin omasta korvien välistä, kuin sieltä cv:stä.
Tätä tahdon sanoa.
ZinkkisMies
Lisäksi vinkkinä voisin antaa myös, että on kausiluontoisia työpaikkoja, joissa saattaa tulla pitkiä aikoja ettei töitä ole.
Kyllä ne ihmiset silti aina työllistyvät uudestaan ja uudestaan. Mutta jos haastattelija panikoi aukoistaan jo haastattelussa, niin miten luotettavan kuvan luulette, että se antaa sille haastattelijalle?
Jos haastateltu taas esiintyy rennosti ja kertoo avoimesti lomailleen tai olleen työttömänä, niin se asia ohitetaan muutamassa sekunnissa ja jatketaan eteenpäin.
Teillä taas. Se panikointi aiheuttaa sen, että haastattelija kiinnostuu sitä enemmän, mitä enemmän teillä on salattavaa.
ZinkkisMies
Kas tässä yksi elämän "kolhima".
Zinkkis Chan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, ettei monenkaan talous oikein kestä tappion tekemistä työnteolla. Kaksipiippuinen juttu silti, milloin työttömyyden pitkittyminen muuttuu negatiivisemmaksi kuin se, että ottaa ihan mitä työtä vain? Sitäpaitsi ei ole aina helppoa palata yksinkertaisista töistä entiselle tasolle. Yksinkertainen työkin kun yleensä vaatii jotakin, fyysisesti, kärsivällisyyttä jne. Siitä väsyneenä alkaa itsekin epäillä, osaisiko edes enää, mitä ennen teki. Puhumattakaan ulkopuolisista, jotka myöskin vetävät johtopäätöksiä nykyisistä työtehtävistä. Silti kaikessa työssä pitää tietenkin nähdä jotakin opettavaista ja maailmankuvaa avartavaa.
Mulla oli joskus tuommoinen tilanne, joten oli pakko ryhdistäytyä ja alkaa hakemaan parempia töitä.
Olin ottanut asuntolainaa ja siihen samaan otin remonttilainan halvalla asuntolainan korolla. No eihän mulla ollut aikomustakaan tehdä sinne mitään remonttia, vaan tarttin vararahaston.
Tämä vararahasto hupeni koko ajan kaikkien töissä käymien kustannusten jälkeen.
Ei ollut kiva fiilis, mutta olin onnellinen, että olin kaukaa viisas ja otin n. 5000e remonttilainaa. Tällä kituuttelin n. vuoden joka koko ajan väheni, ennenkuin pääsin rahakkaampiin (ja parempiin) töihin.
Joku voisi luulla, että jotkut vain liihottavat voitosta voittoon, mutta moni on tehnyt paljon töitä ja kokenut kärsimyksiä ennen niitä voittoja.
Zinkkis
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se vika löytyy enemmänkin omasta korvien välistä, kuin sieltä cv:stä.
Tätä tahdon sanoa.
ZinkkisMies
No juttu lähti juurikin liikkeelle (jonkun muun kuin minun) postauksesta, että menneisyyden mt-ongelmien sekä terapiajaksojen takia cv:ssä on sellaisia aukkoja, ettei työnsaanti onnistu, vaikka nyt terve onkin. Onko tällainen asia liian suuri tabu kerrottavaksi ilman, että mahdollisuudet työpaikkaan katoavat välittömästi? Vältteleminen ja salailu vain tuskin edistävät rauhallista ja itsevarmaa esiintymistä. Eli jos mahdollisuudet kuitenkin ovat minimaaliset, ja siis vähän menetettävää, voisi ehkä kuitenkin vaikeuksista voittoon nousevan supertähden karismalla kääntää tilanteen voitokseen olemalla avoin.
Siis herranjumala! Palstalaisten mielestä työpaikkakiusaajan uloshiillostaminenkin on väärin.
o tempores o mores
Zinkkis Chan