Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
801/2374 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen it-alan kova osaaja. Koska olen 55v. en saa töitä.

Vierailija
802/2374 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työtön ei kaupassa käydessään istahda tyhjälle kassalle ja ala tekemään TÖITÄ?

Muistatteko sen miehen, joka hyppäsi Helsingissä bussin rattiin ja lähti ajamaan? Siitä uutisoitiin muistaakseni viime vuonna. Mitäköhän hänelle kuuluu?

Juu, larussa kokeili vähän kuskin hommia noin ex-tempore.

Sai lyhyen ehdottoman tuomion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/2374 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä 56. Siinä syy. Kuntoutavaa työtoimintaa olisi kuulemma tarjolla, 9€/päivä, vantaan pesulassa. "Elämänhallinnan" auttamiseksi. T. 37 vuotta työuraa takana.

Anteeksi kun oletan, tietämättä sinusta mitään, mutta teen sen silti.

Täysin työkykyinen ihminen passitetaan (kohta karenssin uhalla) pesulaan töihin. "Palkkaa" tulee huimat 9€ päivä. (Pesula, ja siellä sinua ohjaava henkilö saa muuten siitä ohjaamisesta vaivanpalkkaa 11€ päivä) Niinkuin nyt aikuinen ihminen loputtomasti tarvitsisi jotain ohjaamista ja apua. Ja apua elämänhallintaan, (kuten kirjoitit)

Lisäksi, jos yritykset ei ottais näitä 9€ orjia, pitäis niiden palkata joku tekemään sekin työ.

Eli nuo työtoiminnat ja työkokeilut vaan vähentää työpaikkoja, sekä ovat muutenkin täyttä pelleilyä.

Nuo orjatyöt pitäis kieltää kokonaan.

Valitettavasti kuntouttavassa työtoiminnassa ja jopa työkokeilussa työteho on sen verran heikko, ettei yritys ketään palkkaisi tilalle, vaan se ohjaaja tekisi samassa ajassa sen työn.. Ihan oikeasti suurin osa kuntouttavan työtoiminnan ihmisistä on lähinnä päivähoidossa; valitettavasti harvalla on sen verran korkea itseymmärrys, että sen ymmärtäisi..

Älä puhu paskaa.

Aika monet ihmiset laitetaan karenssin uhalla noihin, jotkut vielä jopa ansiosidonnaisen aikana, ja jos ei karenssia halua niin sinne on mentävä. Ihan vaan samaan paikkaan kaikkien niiden kanssa joilla menee vähän heikommin tai joilla oikeasti on niitä elämänhallintaongelmia.

Ei ihminen muutu ihan toiseksi persoonaksi jäätyään työttömäksi.

Vierailija
804/2374 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä aiemmin kertoi kysyneensä jostain yrityksestä , johon ei ollut tullut valituksi, että kuinka parantaa työnhakua ja mikä meni pieleen.

Joo, kiinnostaa varmasti syyt miksi ei valittu, mut ei kai eri firmat, joista hakee töitä, sentään ala opastaa kuinka tehdään työhakemus, tai mitä siihen pitäisi lisätä? Tai siitä poistaa?

Vai onko tuo nykyisin ihan normaalia toimintaa?

Olen kyllä kuullut eräästäkin paikasta, jotka hylkäävät heti hakemukset ilman valokuvaa. Tämä outoa siksi, että kyseessä ihan normaali akateeminen laitos eikä esim. mallitoimisto. Kaipa se oli muotia ainakin viime vuosina.

Yleensä kyllä olen sitä mieltä, että kunhan on muutamassa työkkärin puuhaamassa kurssissa hinkannut CV:tään kuntoon, sen pitäisi ILMIASULTAAN riittää sinne sun tänne ellei vaikuta ihan käsittämättömälle. Vaikeinta on selittää aukot työhistoriassa ja osaamisessa.

Eikö hakijaa osaisi arvostella objektiivisemmin kun ei ole kuvaa, useinhan ulkonäöstä tehdään aika isojakin päätelmiä tai ennakkoon oletuksia.

Vierailija
805/2374 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vvvvvvvvvvv kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.

Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.

Kirjoitin ylläolevan v. 2017. Nyt tilanne on se että minulla on töitä, muttei omalta alalta. Olen vuokratyöfirman kautta varastotöissä, pääosin vuorotyötä. Kiinteää tuntimäärää ei ole, mutta kun suostuu tekemään yötä ja viikonloppua niin on tunteja riittänyt. Rahan tienaamisen puolesta tämä toimii yllättävän hyvinkin, vuorotyöstä saa palkkaa ok:sti "duunarihommissakin".

Joskus vähän surettaa edelleen se että kun niin tykkäsin koodaamisesta, olin siinä saamani palautteen (asiakkaat, esimiehet, työkaverit) mukaan hyväkin, mutta sitten kun kerran YT:issä tuli poisto niin uutta hommaa ei enää löytynyt alalta. En olisi työttömäksi jäätyäni ikinä uskonut että niin voi käydä, kun mielestäni osaamiseni oli varsin haluttua laatua, olin full stack devaaja jolla kokemusta kaikilta sovelluskehityksen tasoilta: tietokantasuunnittelu ja toteutus, asennusautomaatiot, docker, sovelluksista pääosin jee-maailma sekä server että client side (myös uusia tekniikoita kuten reactJS ja angular 2), hieman pääsin myös serverless maailmaan ennen kuin firma päättii poistaa kalliit vanhat ja korvata junioreilla.

Mutta sille koodaripulalle minä sanon kyllä että ei sellaista olekaan, jos olisi, olisi joku minutkin ottanut.

Jos vielä olet innostunut koodaamisesta niin kannattaa tehdä pieniä freelancer hommia netin kautta. Ei siitä heti elantoa saa, mutta ammattitaito pysyy hyvänä eikä pääse vanhentumaan ja ajan myötä siitä voi tienata enemmänkin. Jos englanti sujuu niin upwork.com ja fiverr.com on hyviä paikkoja freelance hommien löytämiseen. Toiminimen perustaminen sivutoimista yrittämistā varten helppoa kunhan ajatuksella suunnittelet mikä varmasti koodarina onnistuu hyvin :)

Ei sitä kyllä oikein käytännössä kokoaikaisen vuorotyön lisäksi jaksa mitään freelancer hommia. Toiminimijuttuihin en ole halunnut koskaan lähteä, kun olen nähnyt että niissä monella on käynyt huonosti, eli ei ole säännöllisesti saanut duunia. Oma näkemys on, että sellainen kannattaa vain jos on paljon suhteita eri puolille. Itse olin saman työnantajan palveluksessa lähes 20 vuotta joten eipä ole laajoja suhteita muodostunut. Lisäksi, en usko että yli 40 v nainen herättää freelance konsulttina sen enempää luottamusta kuin työn hakijanakaan. 

Omalla tavallaan lisäksi tykkään enemmän tästä varastotyöstä kuin it-hommista. Olin it-hommista aina todella stressaantunut. Aina oli monta projektia päällekkäin, koko ajan pakko oppia uusia tekniikoita työn ohessa (eli: myytiin asiakkaalle tekniikan tai kielen X osaajana, vaikkei siitä ollut ikinä kuullutkaan, mutta oli pakko selvitä eli illat ja yöt sitten opeteltiin jotta päivistä selvitään), aina oli sellainen pelko että mitä jos en selviä (vaikka aina selvisin). Nykyinen työ väsyttää vain fyysisesti mikä jotenkin tuntuu terveemmältä ja vähemmän kuluttavalta. Enemmänkin ehkä tuo mun ajoittainen suru koodaushommista luopumisesta johtuu jonkinlaisesta sellaisesta vanhempieni arvoista lähtevästä jutusta, eli kuten äitini sanoi "mikä häpeä koko suvulle että maisteritytär siellä varastolla vaan on töissä". Itse en pohjimmiltani ajattele niin mutta välillä se häpeä jostain tulee syvältä, ehdollistettuna kotoa. Ja joo, tykkäsin minä siitäkin että sain positiivista palautetta asiakkailta jne, mutta oli se hinta kova, jatkuva stressi.

Siitä kertoo jotain jo se, että kun työkseni koodasin, painoin lopuksi 90 kg ja olin alkoholin suurkuluttaja - ihan stressilääkkeeksi. Työttömänä paino lähti ihan itsestään laskuun eikä huvittanut kaljan tissuttelukaan, eikä sitä tarvi tämän varastotyönkään takia. Pelkään että luisuisin taas stressiin lieveilmiöineen jos palaisin it-alalle.

No sullahan on ihan hyvä tilanne siis. Mutta jos haluaisit vielä it hommiin, niin sivutoiminen toiminimi kannattaa perustaa töissä ollessa. Jos perustat sen työttömänä niin työkkäri helposti tulkitsee sinut kokopäiväiseksi yrttäjäksi

Minusta on aika outoa tämä yrittäjäksi leimaaminen nyt kun aktiivimallinkin yhtenä ehtona on, että joko tekee palkkatyötä sen 18 tuntia, käy kurssilla tai ansaitsee "yritystoiminnassa yhteensä vähintään 23 prosenttia yrittäjän työssäoloehtoon vaaditusta kuukausiansiosta (vuonna 2018: 241 euroa)" (Lainaus TE-toimiston sivuilta).

Ei voi olla niin, että käsketään yrittäjäksi saadakseen työttömyysrahaa, ja sitten sanotaan, että koska olet yrittäjä et saakaan mitään. 

Vierailija
806/2374 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vvvvvvvvvvv kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.

Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.

Kirjoitin ylläolevan v. 2017. Nyt tilanne on se että minulla on töitä, muttei omalta alalta. Olen vuokratyöfirman kautta varastotöissä, pääosin vuorotyötä. Kiinteää tuntimäärää ei ole, mutta kun suostuu tekemään yötä ja viikonloppua niin on tunteja riittänyt. Rahan tienaamisen puolesta tämä toimii yllättävän hyvinkin, vuorotyöstä saa palkkaa ok:sti "duunarihommissakin".

Joskus vähän surettaa edelleen se että kun niin tykkäsin koodaamisesta, olin siinä saamani palautteen (asiakkaat, esimiehet, työkaverit) mukaan hyväkin, mutta sitten kun kerran YT:issä tuli poisto niin uutta hommaa ei enää löytynyt alalta. En olisi työttömäksi jäätyäni ikinä uskonut että niin voi käydä, kun mielestäni osaamiseni oli varsin haluttua laatua, olin full stack devaaja jolla kokemusta kaikilta sovelluskehityksen tasoilta: tietokantasuunnittelu ja toteutus, asennusautomaatiot, docker, sovelluksista pääosin jee-maailma sekä server että client side (myös uusia tekniikoita kuten reactJS ja angular 2), hieman pääsin myös serverless maailmaan ennen kuin firma päättii poistaa kalliit vanhat ja korvata junioreilla.

Mutta sille koodaripulalle minä sanon kyllä että ei sellaista olekaan, jos olisi, olisi joku minutkin ottanut.

Jos vielä olet innostunut koodaamisesta niin kannattaa tehdä pieniä freelancer hommia netin kautta. Ei siitä heti elantoa saa, mutta ammattitaito pysyy hyvänä eikä pääse vanhentumaan ja ajan myötä siitä voi tienata enemmänkin. Jos englanti sujuu niin upwork.com ja fiverr.com on hyviä paikkoja freelance hommien löytämiseen. Toiminimen perustaminen sivutoimista yrittämistā varten helppoa kunhan ajatuksella suunnittelet mikä varmasti koodarina onnistuu hyvin :)

Ei sitä kyllä oikein käytännössä kokoaikaisen vuorotyön lisäksi jaksa mitään freelancer hommia. Toiminimijuttuihin en ole halunnut koskaan lähteä, kun olen nähnyt että niissä monella on käynyt huonosti, eli ei ole säännöllisesti saanut duunia. Oma näkemys on, että sellainen kannattaa vain jos on paljon suhteita eri puolille. Itse olin saman työnantajan palveluksessa lähes 20 vuotta joten eipä ole laajoja suhteita muodostunut. Lisäksi, en usko että yli 40 v nainen herättää freelance konsulttina sen enempää luottamusta kuin työn hakijanakaan. 

Omalla tavallaan lisäksi tykkään enemmän tästä varastotyöstä kuin it-hommista. Olin it-hommista aina todella stressaantunut. Aina oli monta projektia päällekkäin, koko ajan pakko oppia uusia tekniikoita työn ohessa (eli: myytiin asiakkaalle tekniikan tai kielen X osaajana, vaikkei siitä ollut ikinä kuullutkaan, mutta oli pakko selvitä eli illat ja yöt sitten opeteltiin jotta päivistä selvitään), aina oli sellainen pelko että mitä jos en selviä (vaikka aina selvisin). Nykyinen työ väsyttää vain fyysisesti mikä jotenkin tuntuu terveemmältä ja vähemmän kuluttavalta. Enemmänkin ehkä tuo mun ajoittainen suru koodaushommista luopumisesta johtuu jonkinlaisesta sellaisesta vanhempieni arvoista lähtevästä jutusta, eli kuten äitini sanoi "mikä häpeä koko suvulle että maisteritytär siellä varastolla vaan on töissä". Itse en pohjimmiltani ajattele niin mutta välillä se häpeä jostain tulee syvältä, ehdollistettuna kotoa. Ja joo, tykkäsin minä siitäkin että sain positiivista palautetta asiakkailta jne, mutta oli se hinta kova, jatkuva stressi.

Siitä kertoo jotain jo se, että kun työkseni koodasin, painoin lopuksi 90 kg ja olin alkoholin suurkuluttaja - ihan stressilääkkeeksi. Työttömänä paino lähti ihan itsestään laskuun eikä huvittanut kaljan tissuttelukaan, eikä sitä tarvi tämän varastotyönkään takia. Pelkään että luisuisin taas stressiin lieveilmiöineen jos palaisin it-alalle.

No sullahan on ihan hyvä tilanne siis. Mutta jos haluaisit vielä it hommiin, niin sivutoiminen toiminimi kannattaa perustaa töissä ollessa. Jos perustat sen työttömänä niin työkkäri helposti tulkitsee sinut kokopäiväiseksi yrttäjäksi

Minusta on aika outoa tämä yrittäjäksi leimaaminen nyt kun aktiivimallinkin yhtenä ehtona on, että joko tekee palkkatyötä sen 18 tuntia, käy kurssilla tai ansaitsee "yritystoiminnassa yhteensä vähintään 23 prosenttia yrittäjän työssäoloehtoon vaaditusta kuukausiansiosta (vuonna 2018: 241 euroa)" (Lainaus TE-toimiston sivuilta).

Ei voi olla niin, että käsketään yrittäjäksi saadakseen työttömyysrahaa, ja sitten sanotaan, että koska olet yrittäjä et saakaan mitään. 

Mutta niin se vaan on.

Just tällä viikolla luin iltapulusta, kuinka joku ei saanut työttömyyskorvausta, vaikka oli jäänyt työttömäksi, siis ihan tavallisesta palkkatyöstä, oli tapellut siitä työttömyyskorvaus asiasta jo 8 kk muistaakseni, koska hänellä oli joskus aikoinaan ollut toiminimi ja työkkäri oli sitä mieltä että ei ole työtön. Oli toimittanut paperin jos toisenkin ja tehnyt vaikka minkälaista hakemusta ja ilmoitusta jne

Toinen, samaan aikaan samasta firmasta työttömäksi jäänyt oli saanut työttömyyskorvauksen heti rullaamaan, ilman mitään ongelmia.

Vierailija
807/2374 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä olevat 40v ei ole vielä liian vanhoja, mutta työtön 40v on jo ikäloppu.

No hyvä tietää. Sittenhän ei tarvitse enää stressata hakemusten teosta.

Vierailija
808/2374 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua edes töitä. Elämä on liian lyhyt oravanpyörään.

Vierailija
809/2374 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen pieni, pyöreä ja näkymätön. Koen näkyvien syrjintää päivittäin ☹

Vierailija
810/2374 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämässä olevat 40v ei ole vielä liian vanhoja, mutta työtön 40v on jo ikäloppu.

No hyvä tietää. Sittenhän ei tarvitse enää stressata hakemusten teosta.

Niin tuo kommentti oli siihen kun joku ihmetteli miksi eläkkeelle ei sitten pääse 40-vuotiaana, jos 40v on kuitenkin jo liian vanha töihin.

Vierailija
811/2374 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan töitä! En vain hakenut niitä koska elämässä oli kriisi ja lapsi oli tärkein.

Nyt tosin huomaan että kysytään miksi tämä tauko oli. Toisaalta voisin myös kertoa että lähiesimiesnainen oli narsisti nimeltään Miia.

Vierailija
812/2374 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla joutuu taas menemään töihin. Itsenäisyyspäivä tuo edes vähän armoa tähän viikkoon. Kyllä syöttää työt.

Vierailija
813/2374 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetin avoimen työhakemuksen ja minut kutsuttiin puolen tunnin kuluttua tämän viestin lähettämisestä haastatteluun jo seuraavaksi päiväksi. Järjestelin työtodistukset ja koulutustodistukset siistiin, kronologiseen järjestykseen kansioon, valitsin siistit vaatteet jo valmiiksi ja suunnittelin monelta lähden, että ehdin varmasti paikalle ajoissa. Matkalla haastatteluun valmistauduin vielä minulle mahdollisesti esitettäviin kysymyksiin ja höpisin vastauksia ääneen.

Haastattelu tuntui menevän hyvin ja minulta kysyttiin että josko voisin aloittaa jo parin viikon päästä. Eipä hirveästi olisi hotsittanut heittää pitkään odotettua joululomaa perheen parissa hukkaan, mutta pelkäsin kieltäytyä. Haastattelija sanoi "lupaavalta näyttää" ja "olen viimeistään kahden viikon päästä yhteyksissä".

Lopulta se olin MINÄ, joka joutui ottamaan yhteyttä kun tyypistä ei kuulunut ja silloinkin oli vaikea tavoittaa. Vastaus oli: ei töitä tällä hetkellä. Eli haastattelija oli ollut tietoinen jo avoimen hakemuksen saadessaan, että minulle ei ole mitään käyttöä, mutta halusi silti minut tentattavaksi ja herättää turhia haaveita työllistymisestä.

Voisivatkohan nämä yritykset, jotka tämän sortin pompottelua harrastavat miettiä asiaa välillä siitäkin vinkkelistä, että antavat näin itsestään todella epäluotettavan kuvan ja kyllä se sana kiertää kuinka ihmisiä kohdellaan.

Vierailija
814/2374 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko vastata tähän. Olen työttömäksi jäänyt media-alalta, yt-neuvotteluissa, pitkältä työuralta.

Sain juuri äsken, klo 18.30 viestin, hakemastani siivouspaikasta, (Lindström),että haastatteluun on valittu jo ehdokkaat. Kiitos ja plää plää. Ai niin, olen jo 55.😂

Vierailija
815/2374 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihmeitäkin kyllä tapahtuu. Itse sain vakityöpaikan 57-vuotiaana, omalta alalta. Ilman

mitään suhteita. Tosin ensin tein vuorotteluvapaan sijaisuuden alle. Eli never give up hope,

vaikka itsekään en tuohon ihan uskonut. Satoja hakemuksia ja ehkä 6 haastattelua takana.

Vierailija
816/2374 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu 1500€ käteen kahdessa viikossa ja ilman koulutusta. Silti v*tuttaa joka ikinen päivä.

Vierailija
817/2374 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla ja suomalaista tutkintoa ei hyväksytä.

Vierailija
818/2374 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun muilla on aina jotain muuta, mitä minulla ei ole.

Vierailija
819/2374 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten vituttaa, että meidät työttömät on leimattu sohvalla makaaviksi laiskureiksi ja kaljaa kittaaviksi loisiksi mediassa. Itse olen 56v. työtön, 35 vuotta veroja maksanut nainen. Kun jouduin työttömäksi, yt-neuvotteluissa, olen yht'äkkiä loinen, joka loisii kotona, veronmaksajien kustannuksella. Sanotaan, että mene töihin siitä loisimasta.

Vierailija
820/2374 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eniten käy sääliksi näitä yli 40 tai yli 55 ketkä ei saa töitä koska ovat liian vanhoja.

Jos yli 40-vuotiaat liian vanhoja työelämään, niin miksi eläkeikä ei ole 40 vuotta?

Siksi koska 40- tai edes 50-vuotiaat ei ole liian vanhoja työelämään. Niillä vaan on yleensä vanhentunut koulutus ja nykypäivään soveltumaton työkokemus, joita ei enää viitsitä päivittää, joten asiasta on kätevämpi syyttää ikää. Kun ei sille nyt vaan kato VOI mitään.