Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
721/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt vaan ole vaihtoehto muuttaa lähemmäs töitä. Jotuisin ottaa lapset mukaan, isä tekee vuorotöitä. Talon myynti, miehelle työpaikka samalle paikkakunnalle, aika utopistista löytää pieneltä paikkakunnalta myös miehelle, joka on lähemmäs 50. Kaikki mietitty. Kahteen autoon ei ole varaa. Asutaan isossa kaupungissa, mutta ei vain löydy mulle täältä töitä.

Vierailija
722/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää mennä huomenna töihin. Taidan vaan soittaa, että olen kipeänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, liekö mt ongelmista johtuvat sairaslomat, määräaikaiset eläkkeet, sairaalajaksot ja näiden myötä kunnollisen työkokemuksen puute vaikuttaa? Naah, olen varmaan vaan laiska.

Vierailija
724/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ohi mutta älkää käyttäkö liekö-ilmaisua jos ette hallitse sen käyttöä. Todella kauhean kuuloista tai paremminkin "näköistä".

Vierailija
725/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat, etten saisi töitä? Itse ainakin toivon, että saan. Parin viikon päästä minulla on seuraava työhaastattelu ja toivon, että tärppää.

Tuskin ap ajattelee että nimenomaan sinä et saisi töitä. Eiköhän aloitus ole tarkoitettu yleisesti niille työttömille jotka eivät ole saaneet, kovasta yrityksestä huolimatta.

Vierailija
726/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole edes pahemmin hakenut töitä. Koska en tiedä minne hakisi. Niissä joissain, jotka kiinnostaa, on vaatimuslista sellainen, että tulee siinä vaiheessa jo olo, että en kuitenkaan pääse ja on mua paljon parempiakin/vaatimukset täyttäviä. Esim. kielitaito on yksi tällainen. Olen korkeastikoulutettu, ei työkokemusta, ei kielitaitoa. Ja nuo paikat mitä katson, ovat lähinnä jotain toimitussihteeri/asiakaspalvelija -hommia, joihin ei edes tarvi olla korkeastikoulutettu. Eli luultavasti en pääsisi vaikka kielitaitoa olisi. Koska ne katsoo, et on liikaa koulutusta tai ei ole kokemusta alalta jne. 

Noh, sitten on jotkut postinjakajat, siivoojat tms. joihin en myöskään ole edes hakenut, kun en koe että viihtyisin näissä hommissa. Mieti, jakaa postia pyörällä, kun lunta on puoli metriä... ei kiitos. Tai miettiä joka päivä, mitä laittaa päälle, kun olen helposti hikoileva, mutta myös helposti paleleva (tyyliin hiki valuu naamasta, mutta reiden on ihan jäässä ja punoittaa kylmästä). Eli joku sisähomma mulle, kiitos. Päiväkodeista saisin töitä ainakin avustajana, mutta kun pitää seistä ulkona! Olin jo nyt syksyllä ihan jäässä, vaikka mulla oli useampi vaatekerros. Kävelin ympäri pihaa ja hypin haarahyppyjä ja lasten kanssa leikin "pää, olkapää, peppu, polvet, varpaat...". Mitähän se olisi sitten pakkasella tai jo nyt pikkupakkasella? (eikä muutenkaan kiinnosta päiväkodissa työskentely, mut paremman puutteessa menisi hetkittäin eli pätkiä voisin tehdä kuten tehnyt tähänkin asti). 

Mun pitäis käydä joku uusi ammatti, niin olisi helpompi hakea joihinkin tiettyihin hommiin ja voisi kai päästäkin? Tosin kielitaito ei siitä muutu ellen itse ala aktiivisesti sitä opiskelee ja harjoituttaa. Ja ikää en saa pois, eli jos 36v työkokemusta vailla oleva kelpaa, niin sitte ehkä... (työkokemus on vain kesä-/pätkätöistä tehtaassa pakkaajana ja päiväkodeissa avustajana, muuten olen ollut kotona lasten kanssa ja työttömänä). No, nyt oon käynyt työvoimatoimiston ammatinvalintapsykalla ja huomenna taas sinne juttelee ja kattelee testituloksia. Tuli muuten testissä yhdeksi ammattivaihtoehdoksi maidonvastaanottaja :D Meijeriin ottaa vastaan maitoa, no miksi ei ;) 

Vierailija
727/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postinjako ja päiväkodissa työskentely voisi mennä hyvin kesäaikaan, mut ei talvella kiitos. 

Vierailija
728/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jossain pienemmällä paikkakunnalla voisikin päästä johonkin työpaikkaan, koska hakijoita paaaljon vähemmän mitä pk-seudulla. Hankala päästä jos tuhat hakijaa yhtä paikkaa kohti, jos ei kokemusta just siitä hommasta jne. 

Vierailija
729/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska toimitusjohtajat ei yleensä palkkaa miehiä omiksi assistenteikseen. Olen siis johdon assistentti ja mies. Kokemusta löytyy viiden vuoden verran ja koulutuskin on. Mutta kuinka monta toimarin assaria tiedät joka on mies? Aivan! Sen takia tässä ollaan jo toista vuotta työttömänä, kun yksikään toimari ei assistentikseen palkkaa miestä.

Tuliko tämä yllätyksenä sinulle? Hae jotain muuta.

Vierailija
730/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden hakemisesta on tehty tervejärkiselle ja suoraselkäiselle ihmiselle aivan uskomatonta pelleilyä. Ns. oikeista ja taloudellisesti kannattavista töistä ei enää ilmoitella vaan uusia tyyppejä rekrytään tutun tuttujen kautta ja talon sisäisesti vaikka osaavampaa työvoimaa olisi tarjolla muuallakin. 

Erilaisia "suattaapi olla tai suattaapi olla olematta" -tyyppisiä töitä kyllä tuntuu olevan tarjolla. Näissä vain on se sudenkuoppa, että joudut tekemään työtä monesti omakustanteisesti eli ottamaan väkisin yrittäjän vastuun. Joissain ilmoituksissa tunteja on tarjolla niin hikinen määrä kuussa, että on miltei sama ottaavatko uutta työvoimaa vai eivät, koska kovin paljoa ei saa aikaan jos työtunteja on 30 kuussa. Monessa paikassa palkkauskäytäntö on laiton tai perinteinen "kannustava palkkaus" eli naurettava pohjapalkka + provisio. Työntekijältä odotetaan vähintään viiden vuoden työkokemusta ja alan koulutusta vaikka jo yläkouluikäinen tet-harjoittelijakin osaa tehdä ne hommat nenäänsä kaivellen. Työntekijän on myös oltava "joustava" mikä käytännössä tarkoittaa puhelimen ääressä päivystämistä ja valmiutta lähteä töihin 10 min varoitusajalla.

Kunnollisiin työpaikkoihin on tunkua, mutta vaikka CV:si olisi todenmukainen ja täyttäisi työn ehdot ja vieläpä ylittäisi ne, niin ellet liitä itsestäsi duck face -kuvaa tai jotain agility-videota, niin turha kuvitellakaan pääsevänsä työhaastatteluun.

Monesti on kehoitettu olemaan aktiivinen ja jos hakemuksen lähettämisen jälkeen soittelet perään varmistaaksesi, että hakemus on saapunut ja osoitat kiinnostustasi työtä kohtaan niin rekrytoija vain mutisee turhautuneena luuriin ja käyttäytyy kuin olisit syyllistynyt suunnilleen valtion petokseen. Toki sinulle luvataan, että yrityksestä kyllä ilmoitetaan kaikille hakijoille kävi miten kävi, mutta tätähän ei koskaan tapahdu. Usein näissä paikoissa henkilöstön vaihtuvuus onkin suurta ja parin kuukauden kuluttua törmäät jälleen samaan ilmoitukseen.

Jos sattuu pääsemään työhaastatteluun, niin vastassa on joko itseäsi nuorempi ja osaamistasoltaan epäpätevämpi haastattelija tai sitten elämäänsä kyllästynyt esimies, jonka koko olemus viestii kuinka vastenmielinen tilanne hänelle on. Haastattelu ei ole lähelläkään puolin ja toisin tutustumista, vaan ennemminkin karrikoitu SUPOn kuulustelu. Haastattelija pitää itseään kaikin tavoin parempana haastattelijaan nähden ja monesti kommentoi jopa halveksivaan sävyyn jos olet ottanut vastaan pätkätöitä opiskeluaikana. Myös epäasialliset kysymykset lentelevät ja haastattelija kokee, että tieto parisuhdetilanteesta tai asumismuodosta on erittäin relevantti asia työstä suoriutumisen kannalta.

Tässä vaiheessa tiedät, että työpaikkaa ei irtoa, mutta yrität hoitaa oman osuutesi asiallisesti loppuun saakka vaikka koet, että haastattelijan alaisuudessa tai hänen kolleganaan työskenteleminen olisi yhtä helvettiä. 

Pian saatkin sähköpostiisi geneerisen viestin "Kiitos kiinnostuksestasi yritystämme kohtaan, mutta tällä kertaa päädyimme valitsemaan työtehtävään toisen henkilön. Hyvää loppuelämää!"

Tätä päämäärätöntä, aikaa vievää ja turhauttavaa sirkustelua kun jatkaa vaikka vain parisen kuukautta, niin usko omiin taitoihin ja osaamiseen alkaa pikkuhiljaa murentua ja kynnys askarrellapaskarrella uusia työhakemuksia kasvaa. Samaan aikaan työkkärin työntekijä lähettelee mitä kummallisimpia työtarjouksia, jotka sijaitsevat 400 km päässä, vaatisivat vähintään neljä korkeakoulututkintoa, ovat puhelinmyyntiä tai työkokeiluja yrityksissä, joilla ei ole aikomustakaan oikeasti palkata ketään kokeilujakson päätyttyä.

Vierailija
731/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies77 kirjoitti:

Miksi suomessa ei saa töitä? No siksi kun kaikki tilastokikkailut puretaan, tässä maassa on 600000 työtöntä, eikä työpaikkoja ole kuin muutamalle harvalle! Niistä jaossa olevistakin työpaikoista vain aniharvat ovat sellaisia joihin kannattaa vakavasti edes hakea. Puhelinmyynti ja 0 sopimukset, eivät ole oikeita työpaikkoja!

Näin on, ajattelen aivan samalla tavalla. Ärsyttää vain median luoma poliittisesti värittynyt harhakuva, että työttömyys on laskenut, maan talous on kovassa kasvussa ja blaablaa. Tosiasiassahan näin pienellä kansalla ei ole varaa pitää 10. % työttömänä tai näennäistyöllisinä, pikkuhiljaa se alkaa näkymään ”hyvinvointivaltion” rapautumisena. Maamme on esim. Euroopan 6. Suurin pinta-alaltaan, pelkästään sen infrastruktuurin pitäminen yllä maksaa ja paljon...ja veronmaksajat vaan vähenee.

Vierailija
732/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Haluaisin kuulla jonkun rekrytointi asiantuntijan vastauksen, että miksi tehtävään valitaan ennemmin kolmekymppinen pienten lasten vanhempi tai lapseton kolmekymppinen, jonka kuitenkin kohta arvellaan hankkivan lapsia ja sitten naistyöntekijä on pari vuotta vanhempainvapaalla / mies työntekijä jatkuvasti kotona sairaan lapsen takia, kun jos voisi valita 45-55-vuotiaan lapsettoman ihmisen tai jolla ainakin lapset ovat isoja, jolla ei sen takia ole poissaoloja?

Voisikohan mitenkään vaikuttaa ne perhe-asioiden ulkopuoliset syyt, kuten koulutus ja työkokemus....

Vierailija
733/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri ei edes hae töitä.

Tekosyynä mm. Se, ettei 12 vuotiasta voi jättää yksin.

Siis siksiaikaa kun pääsee koulusta ja tää tulis töistä.

Eli 4 tunniksi.

On mielummin yhteiskunnan elättinä valittamassa, kun kerran on vielä vassukin.

Ei kelpaa mikään apu.

Kun ei viitsi, niin ei viitsi...rahaa saa tyhjästä. Ja asunnon. Ja euron kaljat Lidlistä. Tupakasta puhumattakaan.....

Miten noi elätit sais pois sinne venäjälle? Kun kerran se yhteiskunta on niin ihana, niin voisivat muuttaa sinne sit suoraan.

Vierailija
734/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Haluaisin kuulla jonkun rekrytointi asiantuntijan vastauksen, että miksi tehtävään valitaan ennemmin kolmekymppinen pienten lasten vanhempi tai lapseton kolmekymppinen, jonka kuitenkin kohta arvellaan hankkivan lapsia ja sitten naistyöntekijä on pari vuotta vanhempainvapaalla / mies työntekijä jatkuvasti kotona sairaan lapsen takia, kun jos voisi valita 45-55-vuotiaan lapsettoman ihmisen tai jolla ainakin lapset ovat isoja, jolla ei sen takia ole poissaoloja?

Voisikohan mitenkään vaikuttaa ne perhe-asioiden ulkopuoliset syyt, kuten koulutus ja työkokemus....

Tosiasia kuitenkin on että monella työttömäksi jääneellä 45-55-vuotiaalla on pidempi kokemus ja koulutuskin kohdillaan, työuran aikanakin kouluttaudutaan.

Vierailija
735/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä on aina löytynyt pienen etsiskelyn jälkeen, koska olen suostunut tekemään matalapalkkaisia pätkähommia. Ajattelin että kunhan nyt jotain tekee paremman puutteessa niin ei jää vuosien taukoja työhistoriaan ja pystyn sitten tilaisuuden tullen hakea koulutustani vastaaviin hommiin ja näyttää etten ole laiskotellut.

Eipä se mennytkään noin. Työhaastatteluissa on rivien välistä epäilty minun olevan huono työntekijä kun määräaikaisia pätkätöitä on kertynyt eikä ne ole jatkuneet. Yritä siinä sitten näyttää työtodistuksia joissa on hyvät arvioinnit omasta työskentelystä jos ovat jo luoneet ennakkokäsityksen.

Vierailija
736/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska synnytykseen on kolme kuukautta eikä kukaan halua palkata näin pitkällä raskaana olevaa työntekijää, varsinkaan kun aion hoitaa lasta kotona ainakin sen pari vuotta. Maha on kyllä pieni ja vointi hyvä eli voisin hyvin tehdä esimerkiksi ihan siivoustyötä, mutta ei sinnekään haluta ottaa. No joo... ymmärrän kyllä. Harmi etten voinut jäädä vanhaan työpaikkaan loppuun asti.

Vierailija
737/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pyörtyilen töissä ja työhaastatteluissa.

Olen siis raskaana, jonka johdosta matala verenpaine ja kuvittelin voivani tehdä jonkun määräaikaisen pätkän vielä ennen pienen syntymää. Kaikki aiemmatkin työni olleet määräaikaisia, mutta kun nyt en selviä edes haastattelusta pyörtymättä niin minkäs teet.

Neuvolassa yritin kysyä neuvoa/ apua tilanteeseen, mutta matalaa verenpainetta ei kuulemma hoideta raskausaikana.

Vierailija
738/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsin kallis paukku on työnantajalle kustantaa naisen äitiysajan raha. Ymmärrän kyllä siis firmoja.

Mutta eniten käy sääliksi näitä yli 40 tai yli 55 ketkä ei saa töitä koska ovat liian vanhoja. Itse vielä opiskelen ja sain kun sainkin nyt hyväpalkkaisen pätkätyön hetkellisesti. Työ ei ole kivaa, mutta rahaa siitä saa aika hyvät määrät. Mikä parasta, saan kokemusta. Ikää +30

Vierailija
739/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jää Suomeen asumaan ja omaa kämppään kirjoittamaa. Kysy töitä Ruotsista. Mene vaikka vapaaehtoistyöhön . Tuttuni lähti Intiaan ja tavattoman tyytyväinen. IKINÄ EI SUOMESSA OLE TOIVOA SAADA TÖITÄ. .... Kun sen uskot , uusi elämä alkaa, tee töitä vaikka orpokodissa, niitä on. SUOMEN tilanne on aivan ala-arvoinen. Töitä on Aasian maissa Vietman, KAmbotsa, Uusi Seelanti. OLE ROHKEA, OTA YHTEYTTÄ Punaiseen Ristiin....

Vierailija
740/2374 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.

Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.

Kirjoitin ylläolevan v. 2017. Nyt tilanne on se että minulla on töitä, muttei omalta alalta. Olen vuokratyöfirman kautta varastotöissä, pääosin vuorotyötä. Kiinteää tuntimäärää ei ole, mutta kun suostuu tekemään yötä ja viikonloppua niin on tunteja riittänyt. Rahan tienaamisen puolesta tämä toimii yllättävän hyvinkin, vuorotyöstä saa palkkaa ok:sti "duunarihommissakin".

Joskus vähän surettaa edelleen se että kun niin tykkäsin koodaamisesta, olin siinä saamani palautteen (asiakkaat, esimiehet, työkaverit) mukaan hyväkin, mutta sitten kun kerran YT:issä tuli poisto niin uutta hommaa ei enää löytynyt alalta. En olisi työttömäksi jäätyäni ikinä uskonut että niin voi käydä, kun mielestäni osaamiseni oli varsin haluttua laatua, olin full stack devaaja jolla kokemusta kaikilta sovelluskehityksen tasoilta: tietokantasuunnittelu ja toteutus, asennusautomaatiot, docker, sovelluksista pääosin jee-maailma sekä server että client side (myös uusia tekniikoita kuten reactJS ja angular 2), hieman pääsin myös serverless maailmaan ennen kuin firma päättii poistaa kalliit vanhat ja korvata junioreilla.

Mutta sille koodaripulalle minä sanon kyllä että ei sellaista olekaan, jos olisi, olisi joku minutkin ottanut.