Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Vierailija kirjoitti:
Kysy ennemmin työnantajalata miksei anna töitä. Niistähän se riippuu.
Näinhän se on.
Meille tulee koko ajan hakemuksia, vaikkei edes ilmoiteta avoimesta paikasta, ja kun paikka aukeaa, on hakijoita siis jo useita valmiiksi.
Jos ja kun paikka laitetaan avoimeen hakuun, tulee hakemuksia lisää moninkertainen määrä.
Joten jokainen voi päätellä tästä, että moni jää ilman paikkaa jos yksi otetaan. Tai vaikka otettaisi kaksi.
Syy ei siis ole hakijassa, koska vain yksi otetaan, usein sopivia hakijoita on monta.
Olen huono "sosiaalinen pintaliitäjä", kontakteja ei ole. Duunit kuulemma menevät mieluummin "tutuille tyypeille".
27 vuotta, kaksi toisen asteen tutkintoa joista ensimmäisellä on otsaa olla jokin kulttuurimediahuuhaa tutkinto. Ikä ei ole vielä liian korkea, kai(?) mutta... ei minua kukaan halua. Ei ole väliä vastaako työpaikkailmoitukseen vai heittääkö avoimen tarjouksen, sähköisesti tai kasikytlukuisesti ovesta sisään kävelemällä. Työttömyyttä on takana niin pirusti että nekin CVt menevät varmaan suoraan roskikseen, joiden tyhjentäjäksikään minusta ei ole.
Suoraan sanoen en enää välitä. En vaan välitä, enkä halua lähettää enää yhtään sähköpostia joihin ei saa edes koneella generoitua "lol ei" vastausta.
Jatka opiskelua? Jaa, lisää opintolainaa? Minkä p*rkeleen takia minulla pitäisi olla kiire elättämään itseni luotolla jonka takaisinmaksu tulee olemaan sielun tukahduttava taakka? Kuinkas se korkeakoulutettujen työttömien määrä nyt taas olikaan kasvussa?
Oikeus tietysti on, mutta saako siitä hyvällä omatunnolla ”nauttia” ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan itsekin olisin aluksi ansiosidonnaisella jos jäisin työttömäksi. Mutta en ole ikinä ollut työtön viikkoa pitempään, varmaan pian keksisin jotain duunia.
Sisko on 40v eikä koskaan käynyt töissä, koska se on niin rankkaa hommaa, eikä hänen alansa työtä.Eikös kaikilla, jotka ovat kassan maksuja maksaneet, ole oikeus ansiosidonnaiseen jäätyään työttömäksi?
Oikeus kyllä on, mutta saako siitä ns. nauttia? ;-)
Ei ole riittävästi kokemusta. Paikkoihin joissa kokemusta ei vaadita en pääse koska ei ole suhteita.
Monesti katsotaan myös persoonaa siinä tarkoituksessa että miten sopii jo olemassa olevaan tiimiin, tulisko toimeen niiden työntekijöiden kanssa.
Eikä ole järkeä palkata työporukkaa täyteen kunnianhimoisia ja vastuuta haluavia tyyppejä, muuten tyypit vaan kilpailee keskenään ja työnteko jää sinne taustalle.
Sen takia joskus otetaan niiden tosi motivoituneiden ja vastuuta haluavien sijaan niitä vähän hiljaisempia ja vaatimattomampia ihmisiä, joilla ei ole tavoitteena päästä etenemään nopeasti tai edes halua havitella heti jotain vastuullisempaa hommaa.
Siis toki työmotivaatiota täytyy olla ja täytyy myös ottaa vastuu tekemästään työstä.
Pk-sektorin yrityksissä ei oikein tiedetä mitä nykypäivän yrittäminen vaatii. Nyt kun noususuhdanne on päässyt jylläämään jo vuosia niin myöhäisimmätkin mersumiehet alkavat laajentamaan toimintaansa. Hankitaan isommat tilat ja palkataan lisää porukkaa kun myynti alkaa vetämään. Ikävä kyllä he eivät itse tajua olevansa kehityksen suurin este. Toimintaa yritetään skaalata isommaksi tajuamatta että se on käytännössä mahdotonta kun henkilömäärä nousee n. 30 työntekijän. Jos yrityskulttuuri ei kehity, sähläyksen määrä alkaa kasvamaan nousujohteisesti ja tehokkuus kärsii oleellisesti.
Jotkut luulevat että esim. laatujärjestelmän sertifiointi tarkoittaa samaa kuin yrityksen nykyaikaistaminen. Monessa yrityksessä tämä tarkoittaa käytännössä ainoastaan laatupäällikön palkkaamista. Tämä tehtävänimike on useimpien yrittäjien mielestä pelkästään "laatujärjestelmän laatija ja ylläpitäjä" (eli ts. se henkilö joka saa laatujärjestelmän näyttämään sertifiointikelpoiselta). Itse toiminta ei useimminkaan muutu juuri mitenkään. Useimmiten luullaan että laatu tarkoittaa ainoastaan korkeatasoista tuotetta (kiillotetaan paremmin, pakataan kalliimmin ja valmistetaan hitaammin).
Itse edustan sitä koulukuntaa jonka mielestä laatu rakennetaan uudistamalla yrityskulttuuri. Laadukas tuote saadaan aikaiseksi kun yrityksen prosessit (tuotanto, hankinnat, myynti,...) toimivat laatujärjestelmän mukaisesti. Muutokset tuotteen laatuun saadaan tämän jälkeen "säätämällä parametreja", eli muokkaamalla vaatimustasoa. Tällä tavalla laatu ei ole enää kustannus vaan tapa säästää. Yritähän itse keskustella keskiverto pk-yrittäjän kanssa tästä...siksi yhä työttömänä. No, ehkä ikä ja AMK-inssien mukaantulokin vaikeuttaa tilannetta.
En saa töitä koska olen entinen kansanedustaja. Joudun olemaan pienellä sopeutumiseläkkeellä 5000€/kk
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin liian ahkerasti. Naiivina ajattelin, että kun opiskelen hullulla tahdilla ja äkkiä työelämään saan niitä töitä, kun näyttää hyvältä kun ollut tehokas. Joo ei. Oon nuori (23) ja melko vasta valmistunut (6kk sitten) maisteriksi eikä mulla oo kokemusta, kun en töiden ohella tehnyt töitä kuin kesäisin. Aina tulee se sama "olemme palkanneet kokeneemman". Siwan kassat yms. pitää mua ylikoulutettuna joka lähtee heti, kun saa paremman työn, mikä on kyllä ihan totta.
En tiiä, pitäis vissiin alkaa katsella muistakin kaupungeista töitä, kun täällä niitä ei tunnu mulle olevan.
Toisesta MAASTA. Suomessa ei ole maistereilla töitä. Tämä vuonna on jo lähtenyt 17 000 henkilöä. Varmasti yliopiston käyneet kaikki.
Minulla ei ole työkokemusta. Ei vielä "kunnon" koulutusta. Suhteet puuttuvat melkein kokonaan. Asun väärässä paikassa. Olen muutenkin vääränlainen ihminen eli se ujo kun pitäisi olla sosiaalinen.
Ikää 40, mutta en löydä töitä omalta paikkakunnalta ja kuljen joka päivä 130km töihin toiselle paikkakunnalle, josta sain töitä välittömästi edellisen työpaikan mentyä konkkaan. Haen kokoajan, mutta ei kelpaa. En siis ole työtön, mutta työmatka rasittaa taloutta ja perheellisenä paljon. Puoliso töissä täällä, lapset ja lasten elämä täällä, joten muuttaminen ei ole vastaus. CV aukoton, kokemusta 20 vuotta, mutta ei niin ei. Kuljetaan sitten tuota matkaa, vaikka halvemmaksi tulisi olla työttömänä.
Olen persu, eikä kukaan halua tehdä yhteistyötä kanssani.
Olen väärää sukupuolta, yli nelikymppinen ja väärän rotuinen. No "hyvä" kun niitä työntekijöitä rekrytoidaan muualta.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso töissä täällä, lapset ja lasten elämä täällä, joten muuttaminen ei ole vastaus.
Kyllä se ihan oikeasti on. Osa-aikainen muutto siis, eli majoitus tai kämppä viikoiksi työpaikkakunnalta ja sitten viikonlopuiksi kotiin perheen pariin. 130km kahdesti päivässä on pidemmän päälle sellainen rasite, että sinä itse ja perheesikin nauttii varmasti paljon enemmän hyvin levänneestä seurasta.
Ei tarvittavaa kokemusta, ei tarvittavaa koulutusta ja monessa työpaikassa mihin olisin hakenut, palkka on niin pieni että menisi talous miinukselle, tekisin töitä omaksi huvikseni, en hyödykseni tai pahimmassa tapauksessa maksaisin että saisin tehdä töitä
:( työtä haluan, mutta sellaista mistä saa palkkaa ja taloudellinen tilanne paranee.
Koska toimitusjohtajat ei yleensä palkkaa miehiä omiksi assistenteikseen. Olen siis johdon assistentti ja mies. Kokemusta löytyy viiden vuoden verran ja koulutuskin on. Mutta kuinka monta toimarin assaria tiedät joka on mies? Aivan! Sen takia tässä ollaan jo toista vuotta työttömänä, kun yksikään toimari ei assistentikseen palkkaa miestä.
Miksi oletat, etten saisi töitä? Itse ainakin toivon, että saan. Parin viikon päästä minulla on seuraava työhaastattelu ja toivon, että tärppää.
Eikös kaikilla, jotka ovat kassan maksuja maksaneet, ole oikeus ansiosidonnaiseen jäätyään työttömäksi?