Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimiehenä ja henkilöstöä palkkaavana henkilönä pieni neuvo teille ketkä mielummin olette kotona kuin teette "paskahommaa".
Minä, kuten niin monet muutkin, palkkaamme teidän ohitsenne ehkä huonommin kouluttautuneen tai kokemattoman teidän koulutuksenne ohi. Miksi? Työmoraalin ja ahkeruuden takia.
Olen palkannut lukuisia siivoojia ja kaupan työntekijöitä hyviin hommiin. Ahkeruus palkitaan ja matka huipulle käy ruohonjuuritason kautta.Jos koulutusta työssä todellakin tarvitaan, vaikkapa ohjelmoijana tai koneinsinöörinä, on aivan saletti, ettei siivoojia tai kaupan työntekijöitä palkata.
Eli jos nyt työttömänä ohjelmoijana menen siivoamaan (tai siis pääsen; ei niihinkään töihin noin vain mennä), niin mieluummin et sitten enää koodaushommiin palkkaa? Kyllä minä siitä siivoamisesta huolimatta ehtisin vapaa-ajallani ylläpitää ja päivittää ohjelmointitaitojani.
Ikäni ja kokemukseni takia. Olen tehnyt määräaikaisuuksia vuodesta 2011 saakka ja aina löytänyt pian töitä. Nyt mennyt jo 8 kk työttömänä, eikä vielä tärpännyt. Olen siis KTM ja minulla on yli 15 vuoden työkokemus alaltani. Lapset ovat jo isoja ja olen mielestäni nainen parhaassa työiässä 44v. Muutaman kerran päässyt hopeasijalle, mutta paikan on saanut nuorempi. Hakijoita on nykyään niin paljon.
Ei oikeastaan voi tietää, miksi, koska jos joskus harvoin tulee vastaus johonkin monista työhakemuksista, siinä ei lue muuta kuin että valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun ja ehkä vielä kuinka monta sataa muuta hakijaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Paikkakunnallani on kuusi yritystä, joissa on alani töitä. Lisäksi julkisella puolella kolme paikkaa. Yhdessä niistä on silloin tällöin vuokratyöpaikka keikkoja auki, julkisella joskus sijaisuuksia. Toki niissä olen sillointällöin ollut mutta onhan se rahallisesti riskinottoa.
Mun paikkakunnalla 3 tai ehkä oikeasti 2 realistista mahdollisuutta mun työkokemuksella työllustyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimiehenä ja henkilöstöä palkkaavana henkilönä pieni neuvo teille ketkä mielummin olette kotona kuin teette "paskahommaa".
Minä, kuten niin monet muutkin, palkkaamme teidän ohitsenne ehkä huonommin kouluttautuneen tai kokemattoman teidän koulutuksenne ohi. Miksi? Työmoraalin ja ahkeruuden takia.
Olen palkannut lukuisia siivoojia ja kaupan työntekijöitä hyviin hommiin. Ahkeruus palkitaan ja matka huipulle käy ruohonjuuritason kautta.Jos koulutusta työssä todellakin tarvitaan, vaikkapa ohjelmoijana tai koneinsinöörinä, on aivan saletti, ettei siivoojia tai kaupan työntekijöitä palkata.
Eli jos nyt työttömänä ohjelmoijana menen siivoamaan (tai siis pääsen; ei niihinkään töihin noin vain mennä), niin mieluummin et sitten enää koodaushommiin palkkaa? Kyllä minä siitä siivoamisesta huolimatta ehtisin vapaa-ajallani ylläpitää ja päivittää ohjelmointitaitojani.
Jos minä palkkaisin, niin ihmettelisin, jos esittelisit jotain siivoojan hommia CV:ssä, jos haet koodaushommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti se menee noin. Vaikka täällä tuo yksi palkaa siivoustyöstä työpaikan johtohahmoja, niin todellisuudessa ei kannata laittaa cv:hen. Sen jälkeen olet lopullisesti pufonnut.
Mirja kirjoitti:
Mies77 kirjoitti:
Miksi suomessa ei saa töitä? No siksi kun kaikki tilastokikkailut puretaan, tässä maassa on 600000 työtöntä, eikä työpaikkoja ole kuin muutamalle harvalle! Niistä jaossa olevistakin työpaikoista vain aniharvat ovat sellaisia joihin kannattaa vakavasti edes hakea. Puhelinmyynti ja 0 sopimukset, eivät ole oikeita työpaikkoja!
Oletko ajatellut, että ehkä esimerkiksi tuota puhelinmyyntiä tekemällä voisi ovet aueta jonnekin muualle? Myyntiosaamista tarvitaan ja arvostetaan aika monessa paikassa. Toki miksi tehdä mitään jos voi vain valittaa. Siinäpä ihmettelet sitten kotona miksi ei ole töitä.
Oletko ajatellut että pääsiväthän ne orjatkin plantaaseilta jossain vaiheessa vapaaksi ja ovet aukesivat muihin töihin! Ajatella, eikö ollut hienoa rakentaa uraa ruoskan alla, ketjut jaloissa!
Vierailija kirjoitti:
Rekytoijan näkökulma:
-Ikä on oikeasti rasite. 40 on hilkulla, 50 heikko, ja 55 mahdoton.
-Työtön on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa haussa
-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu. Työttömällä ei monesti ole haasteellisiin tehtäviin mitään asiaa. Ei kannata edes hakea.
-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja
-Tehkää työttömyyden syy selväksi, mutta älkää syyttäkö siitä ketään. Keksikää hyviä syitä.
-Peitä hyvin se, että haet joitain paikkoja vaan hakemisen ilosta, koska mikö tahansa työ kelpaisi väliaikaisesti
-Suostukaa mihin vaan paskaduuniin, vaikka ilmaiseen. Älkää jättäkö cv:seen reikiä. Liiotelkaa paskaduunienkin työnkuvia. Olkaa röyhkeitä. Muuten töitä ei heru,Rehellisesti: Työttömyys kannattaa peittää, kun töitä hakee. Vaikka valehtelemalla.
Valitan, mutta tämä kaikki on totta. En siitä itsekään pidä.
"-Ikä on oikeasti rasite. 40 on hilkulla, 50 heikko, ja 55 mahdoton."
Miksi Suomessa 40 vuotta jne. on liikaa, mutta missään muussa maassa ei ole? Mikä helvetti tätä maata oikein vaivaa asenteissa? 40-vuotias ja 50-vuotias ovat työvoimaa parhaassa iässä osaamisen puolesta, mutta Suomessa leikitään jotain Jenkkilää, tai uskottu niiden typeriin pinnallisuuteen perustuiviin horinoihin siitä, että kun on ikää 40 tai 50, niin on liikaa ikää. Suomi on hyvin sosialistinen monopoliensa, suuruuden ihannointinsa ja keskittymisen - joka pois pienyrittäjiltä - kanssa, mnutta toisaalta tämä vitun maa on ultrauusliberalisttinen vammaisten vaippojen kilpailuttamisineen. JOka tapauksessa niin, että on valittu kylmät arvot.
56 vuotias. " liian vanha ". Ei kutsuta työhaastatteluihin, ei yhteenkään. Ilmaisena " työkokeilijana" kelpaisin alalle,jolla olen ollut 35 vuotta. En pysty kilpailemaan ilmaistyöntekijöiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työnantajat vihaavat yli 40 - vuotiaita?
Usein ylimielisiä (muka nähneet jo kaiken), vaativat liikaa palkkaa, eivät osaa kirjoittaa, ei kunnianhimoa ja ovat usein näitä kenkää saaneita, joiden omaa syytä se ei heidän sanojensa mukaan tietenkään ole.
Nämä yleisimmät syyt, joihin olen törmännyt.
Siis mitä yli nelikymppinen ei osaa kirjoittaa? Jotain tekstiviestikieltä lyhenteineen, tyyliin cu?
Minun kunnianhimoni työssä on ollut se, että asiakas on tyytyväinen ja firmassa se joka joskus jatkaa hommiani tai vaikka sijaistaa minua, ymmärtää helposti mitä olen tehnyt. Ja että autan niitä työkavereita jotka apua tarvitsevat. Eikö se riitä? Pitääkö lisäksi haluta ns. edetä urallaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa 40 vuotta jne. on liikaa, mutta missään muussa maassa ei ole? Mikä helvetti tätä maata oikein vaivaa asenteissa? 40-vuotias ja 50-vuotias ovat työvoimaa parhaassa iässä osaamisen puolesta ....
Olen yli 50, ja joo, osaamista on enemmän kuin nuorempana, mutta intoa ja energiaa ei ole enää samalla tavalla.
Joskus nuorena kun olin myyntitiimissä, painettiin aamusta yöhön monta päivää peräkkäin, eikä kyselty ylityökorvauksia.
Nyt ei enää kiinnostaisi kun on lasten harrastukset kuskattavana, ja itseäkin alkaa väsyttää ...
Jos jäisin työttömäksi, luultavasti saman tasoista duunia ei enää löytyisi (paitsi tuurilla suhteilla, ehkä)
Tavallaan ymmärrän sen kyllä, koska pyydän enemmän palkkaa ja minulla on liian tiukka käsitys mitä osaan, ja mitä en (enkä opettele), verrattuna nuoriin innokkaisiin.
Rekrytointi on aina riski, ja vanhemmalla esim terveys- ja väsähtämisriski on isompi.
Nykyisessä työssä huomasin keväällä että on liian leppoisaa (seuraavia YT:eitä ajatellen, jotka kuitenkin joskus taas on tulossa) joten kerroin sen esimiehelleni. Ongelma ratkesi, nyt on taas riittävä stressi ja paljon uutta opeteltavaa. Onneksi uskalsin ottaa riskin vielä tämän ikäisenä.
Se on totta että monet liioittelevat kykyjään ja kokemustaan paljon. Jos ei sitä tee, jää helposti toiseksi valinnoissa.
Edelliseen lisäys (olen sama) että jos olet vielä töissä, tee se täysillä ja osoita olevasi valmis tekemään vielä enemmän jos tarvitaan. Ehkä silloin YT ei osu sinuun.
Oma ongelma on se etten pysty tekemään minulle koulutuksen/työkokemuksen puitteissa sopivia töitä kuin muutaman tunnin per päivä, niin kuin nyt teenkin, siis osa-aikaista, n.10h/vko, kun ei pysty enempään. Muutkin työt toki kelpaisi, mutta niihin eivät ota minua, koska ei ole koulutusta, joten aina on joku muu hakija parempi vaihtoehto.
Haluaisin opiskella uutta(uusia) aloja, mutta ei ole voimavaroja, sillä hoidan yksin sairaan ja vammaisen teini-ikäisen lapseni asioita ja hän on todella vaikea persoona vammansa vuoksi. Kelaa ei kiinnosta tehdä kuntoutuskartoitusta, tai mikä nyt onkaan jolla selviäisi oikea työkunto, eikä lääkärit löydä diagnoosia kivuille ympäri kroppaa, jo 2v kohta ollut tässä limbossa ettei saa öisin nukuttua kivuilta, mutta päivä pitää jaksaa supertehokkaana. Töitä minullekin siis olisi, mutta en kykene niitä tekemään. Väliinputoaja; ei tarpeeksi terve, ei tarpeeksi sairas.
Oma vika tietenkin.
Liian vanha.
Aineenopettaja, joka ei ole täydennyskouluttautunut digiosaajaksi.
Ei ole muutoinkaan lisäkouluttautunut.
Työttömyys on aina oma vika. Häpeä.
Sitten voi olla myös (väitetään), että tällä paikkakunnalla ei työllisty, koska maan pahimmat työttömyysluvut.
Yleisesti ihmisten mielissä työttömyys on kuitenkin seurausta omista vääristä valinnoista (kuten minulla - KOTIÄITIVUODET), laiskuudesta ja velttoudesta.
Kerronpa kokemuksia työttömyydestä hieman toisesta näkökulmasta. Olen aineenopettaja, jonka tehtävänä on opettaa eräässä oppiaineessa mm. työttömyyden "eri lajeja". Ylipäätään keskustella työllistymisestä, työttömyydestä, työmarkkinoista, jne.
Joka ainoa kerran kun tämä aihe eli työttömyys - avioero- ja edunvalvonta-aiheen ohella - tulee tunneilla esille muodossa jos toisessa, niin osa oppilaista jäykistyy, vaikenee, kyyristyy, kutistuu, istuu katse alas laskettuna, odottaen tunnin loppumista. Henkeään pidätellen.
Samaan aikaa osa oppilaista - etenkin sosio-ekonomisesti hyvintoimeentulevat pojat - laukovat murrosikäisen (eli malliopittuna isältä ja äidiltä kotoa) varmuudella, että "työttömät ovat laiskoja luusereita".
"Miksi ne yritä enemmän?", "miksi ne eivät muuta muualle?".
Työttömistä aniharva puhuu muodossa "he". Vaan aina on kyse "niistä".
Itken mielessäni niiden oppilaiden, jotka lähes kivettyneenä istuvat, puolesta. Yritän kaikin keinoin vain teknisesti käydä läpi työmarkkinakysymyksiä. Silti sieluun koskee.
Tiedän itse, mitä on olla työtön. Tiedän itse, mitä on olla murrosikäisen teinin äiti. Teinin, joka joutuu koulussa visusti välttelemään aihetta työttömyys (etenkin kun äiskä on ope). Teini, joka joutuu häpeämään minua, koska olen ollut työtön.
Kerran eräässä tilanteessa viisivuotias seurakunnan päiväkerholainen purskahti itkuun, kun kerhotäti oli kysellyt ringissä vanhempien ammateista. Keskustelun aiheena lienee ollut ammatit? Lapsi itki, kun joutui sanomaan että "äiti on työtön".
Että terveisiä hallitukselle!
Vierailija kirjoitti:
Kerronpa kokemuksia työttömyydestä hieman toisesta näkökulmasta. Olen aineenopettaja, jonka tehtävänä on opettaa eräässä oppiaineessa mm. työttömyyden "eri lajeja". Ylipäätään keskustella työllistymisestä, työttömyydestä, työmarkkinoista, jne.
Joka ainoan kerran kun tämä aihe eli työttömyys - avioero- ja edunvalvonta-aiheen ohella - tulee tunneilla esille muodossa jos toisessa, niin osa oppilaista jäykistyy, vaikenee, kyyristyy, kutistuu, istuu katse alas laskettuna, odottaen tunnin loppumista. Henkeään pidätellen.
Samaan aikaan osa oppilaista - etenkin sosioekonomisesti hyvintoimeentulevat pojat - laukovat murrosikäisen (eli malliopittuna isältä ja äidiltä kotoa) varmuudella, että "työttömät ovat laiskoja luusereita".
"Miksi ne yritä enemmän?", "miksi ne eivät muuta muualle?".
Työttömistä aniharva puhuu muodossa "he". Vaan aina on kyse "niistä".
Itken mielessäni niiden oppilaiden, jotka lähes kivettyneinä istuvat, puolesta. Yritän kaikin keinoin vain teknisesti käydä läpi työmarkkinakysymyksiä. Silti sieluun koskee.
Tiedän itse, mitä on olla työtön. Tiedän itse, mitä on olla murrosikäisen teinin äiti. Teinin, joka joutuu koulussa visusti välttelemään aihetta työttömyys (etenkin kun äiskä on ope). Teini, joka joutuu häpeämään minua, koska olen ollut työtön.
Kerran eräässä tilanteessa viisivuotias seurakunnan päiväkerholainen purskahti itkuun, kun kerhotäti oli kysellyt ringissä vanhempien ammateista. Keskustelun aiheena lienee ollut ammatit? Lapsi itki, kun joutui sanomaan että "äiti on työtön".
Että terveisiä hallitukselle!
....kirjoitusvirheet....
Vierailija kirjoitti:
Rekytoijan näkökulma:
-Ikä on oikeasti rasite. 40 on hilkulla, 50 heikko, ja 55 mahdoton.
-Työtön on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa haussa
-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu. Työttömällä ei monesti ole haasteellisiin tehtäviin mitään asiaa. Ei kannata edes hakea.
-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja
-Tehkää työttömyyden syy selväksi, mutta älkää syyttäkö siitä ketään. Keksikää hyviä syitä.
-Peitä hyvin se, että haet joitain paikkoja vaan hakemisen ilosta, koska mikö tahansa työ kelpaisi väliaikaisesti
-Suostukaa mihin vaan paskaduuniin, vaikka ilmaiseen. Älkää jättäkö cv:seen reikiä. Liiotelkaa paskaduunienkin työnkuvia. Olkaa röyhkeitä. Muuten töitä ei heru,Rehellisesti: Työttömyys kannattaa peittää, kun töitä hakee. Vaikka valehtelemalla.
Valitan, mutta tämä kaikki on totta. En siitä itsekään pidä.
Onko tosiaan näin, että työtön työnhakija ei saa töitä? Itse jäin työttömäksi vuoden alussa, kun työpaikkani lopetti toimintansa. Tiesin sen jo vuotta aikaisemmin. Kyselin silloin joitakin työpaikkoja ja niissä oli ihan innostunut vastaanotto (puhelimessa). En kuitenkaan sitten niihin hakemusta laittanut, vaan ajattelin pitää vähän vapaata. NYtkö työn saaminen on mahdotonta? Olen jo 57 vuotias.
Eikös tuossa edellisessä suurempi ongelma ole asenne työttömyyteen, eikä työttömyys sinänsä?
Niiden rikkaiden teinien piikittely, jne.
Tosin olen jäävi, kun en ole ollut työttömänä. Vierestä on viety kyllä monta kertaa, itsellä on onneksi ollut tuuria.
Asennetta paremmaksi, sekä meillä työllisillä, että työttömillä itsellään.
Jokaiselle voi työttömyys sattua kohdalle huonolla tuurilla. Sitten vaan ei kannata jäädä masentumaan, vaikka vapaaehtoistoimintaan mieluummin (tiedän että minun hyväosaisena on helppo huudella...) ja ainakin pitää itsestään huolta ettei ala juopottelemaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen palkannut lukuisia siivoojia ja kaupan työntekijöitä hyviin hommiin. Ahkeruus palkitaan ja matka huipulle käy ruohonjuuritason kautta.Näin työttömänä, pitkän työuran tehneenä pieni neuvo sinulle: opettele lukemaan. Onko kovinkin moni tässä (kään) ketjussa sanonut ettei suostu menemään "paskahommiin" - omituinen termi henkilöstöä palkkaavana. Onko siis mielestäsi siivous ja kassatyö "paskahommia"?
Aika moni on sen sijaan sanonut ettei pääse noihin hommiin, koska pidetään liian kokeneena ja/tai vanhana.
Kollegasi tuossa totesi että 40 v. menee aivan nippa nappa ja pitkin hampain.
Minä osaan lukea kyllä, mutta en ole varma sinusta?
Lainaus yhdestä aiemmasta kommentista:
"Varmasti työtä saisi kaupasta jne. mutta haen vain itselleni mielekkäisiin töihin.... Pelkkä raha ei motivoi (paskaan) huonoon työpaikkaan."
Paskahommaa ei ole olemassakaan, on vain egoja ja unelmia oikotiestä onneen.
No mikä maskaa? Joudun kysymään suoraan: oletko jotenkin hidas? Aloitat ala-astetasoisella vinoilulla, ja yrität perustella kantaasi sillä yhdellä ainoalla kommentilla joka poikkeaa kaikista muista.
Tässä on kaksi vaihtoehtoa. Olet onnekas kun firmasi on edelleen pystyssä pöljyydestäsi huolimatta, tai olet niitä k-pää trolleja jotka saa iloa veetuilusta. Ei kiinnosta kumpi pätee sinuun. Joudun vaan toteamaan että ota se pää kankustasi.
Jos luit kommentin loppuun, niin ko. henkilö teki keikkatöitä ja etsi samalla sitä mieleistä paikkaa, ihan juuri kuten neuvoit. Keikkatyöt on harvemmin mitään glamouria ja johtajanpestiä, eli miksi hän hakisi ns. ojasta allikkoon jos tavoite on muualla?