Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Meitä aineenopettajia on Suomessa työttömänä useita tuhansia. Työpaikkoja ei ole tarjolla. Porukkaa koulutettu alalle aivan liikaa. Ketuttaa vietävästi, olen nimittäin loistava ope. Mutta ei se auta, tyhjästä on paha nyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Rekytoijan näkökulma:
-Ikä on oikeasti rasite. 40 on hilkulla, 50 heikko, ja 55 mahdoton.
Julkisella puolella noin ei saisi olla. Mitä enemmän yksityistetään, sitä enemmän ikä on rasite.
Mies77 kirjoitti:
Miksi suomessa ei saa töitä? No siksi kun kaikki tilastokikkailut puretaan, tässä maassa on 600000 työtöntä, eikä työpaikkoja ole kuin muutamalle harvalle! Niistä jaossa olevistakin työpaikoista vain aniharvat ovat sellaisia joihin kannattaa vakavasti edes hakea. Puhelinmyynti ja 0 sopimukset, eivät ole oikeita työpaikkoja!
Oletko ajatellut, että ehkä esimerkiksi tuota puhelinmyyntiä tekemällä voisi ovet aueta jonnekin muualle? Myyntiosaamista tarvitaan ja arvostetaan aika monessa paikassa. Toki miksi tehdä mitään jos voi vain valittaa. Siinäpä ihmettelet sitten kotona miksi ei ole töitä.
Tein kolme virhettä: 1) opiskelin alalle, jolla on hyvin vähän töitä tarjolla.
2) Opiskeluni alkuaikoina kärsin tavattoman vaikeasta paniikkihäiriöstä, jonka laukaisijana toimivat sosiaaliset tilanteet. En siis onnistunut luomaan suhdeverkostoa, jonka olemassaolo on ehdoton edellytys työllistymiselle. Entiset opiskelutoverini istuvat nyt päättämässä saanko töitä vai en, enkä tietenkään saa, koska heidän mielikuvissaan olen outo ja hullu erakko.
3) Paniikkihäriön kanssa taistellessa opiskelut venyivät vuosilla, koska en kyennyr suorittamaan niihin välttämättä liittyneitä esiintymisiä. Olin valmistuessani liian vanha.
Mun luonteen takia.
Olen sosiaalisesti vammainen ja ujo. Olen päässyt kyllä haastatteluihin mutta jännitän niitä niin paljon että ihan tärisen ja änkytän.
Tää on todella masentavaa, mutta minkäs sitä itselleen mahtaa :(
Opiskelin liian ahkerasti. Naiivina ajattelin, että kun opiskelen hullulla tahdilla ja äkkiä työelämään saan niitä töitä, kun näyttää hyvältä kun ollut tehokas. Joo ei. Oon nuori (23) ja melko vasta valmistunut (6kk sitten) maisteriksi eikä mulla oo kokemusta, kun en töiden ohella tehnyt töitä kuin kesäisin. Aina tulee se sama "olemme palkanneet kokeneemman". Siwan kassat yms. pitää mua ylikoulutettuna joka lähtee heti, kun saa paremman työn, mikä on kyllä ihan totta.
En tiiä, pitäis vissiin alkaa katsella muistakin kaupungeista töitä, kun täällä niitä ei tunnu mulle olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekytoijan näkökulma:
-Ikä on oikeasti rasite. 40 on hilkulla, 50 heikko, ja 55 mahdoton.Julkisella puolella noin ei saisi olla. Mitä enemmän yksityistetään, sitä enemmän ikä on rasite.
se mitä saisi, on täysin eri asia kuin totuus.
Kannattaa tosiaan vähän liioitella ansioitaan ja työtehtäviään. Se on maailmalla ihan normaalia ja suomalaisen rehellinen hakemus menee äkkiä roskakoppaan jossain USA:ssa, jossa oletuskin on kaiken paisuttelu ja hakemuksesta riisutaan henkisesti puolet pois. Suomalaisen hakemus on sen jälkeen ihan nolla.
Ja jos saa jonkun pätkän, niin tunkee siellä kaikenlaiseen ylimääräiseen, ja mainitsee nämäkin kokemuksina taas seuraavaan. Olen osallistunut xx asian kehittämiseen = istuin kerran tunnin-pari kuuntelemassa asiasta ja kommentoin sitä jotenkin jne.
Vierailija kirjoitti:
Rekytoijan näkökulma:
-Työtön on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa haussa
-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu. Työttömällä ei monesti ole haasteellisiin tehtäviin mitään asiaa. Ei kannata edes hakea.
-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja
-Tehkää työttömyyden syy selväksi, mutta älkää syyttäkö siitä ketään. Keksikää hyviä syitä.
-Peitä hyvin se, että haet joitain paikkoja vaan hakemisen ilosta, koska mikö tahansa työ kelpaisi väliaikaisesti
-Suostukaa mihin vaan paskaduuniin, vaikka ilmaiseen. Älkää jättäkö cv:seen reikiä. Liiotelkaa paskaduunienkin työnkuvia. Olkaa röyhkeitä. Muuten töitä ei heru,Rehellisesti: Työttömyys kannattaa peittää, kun töitä hakee. Vaikka valehtelemalla.
Valitan, mutta tämä kaikki on totta. En siitä itsekään pidä.
Tää on brutaalia, mutta totta joka sana!
Aspaa ja rekryä lähemmäs 20 vuotta yksityisellä puolella. YT:t tuli ja 1,5 vuotta olin työtön. Nyt aloitan duunin julkisella puolella lokakuun lopussa. Lähden valmentamaan työttömiä työnhaussa. :)
N45
Luulisi työnsaannin ainakin olevan nyt huomattavasti helpompaa kuin vuosi sitten. Onhan työttömien määrä sentään vähentynyt vuoden takaisesta 55 000:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekytoijan näkökulma:
-Työtön on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa haussa
-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu. Työttömällä ei monesti ole haasteellisiin tehtäviin mitään asiaa. Ei kannata edes hakea.
-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja
-Tehkää työttömyyden syy selväksi, mutta älkää syyttäkö siitä ketään. Keksikää hyviä syitä.
-Peitä hyvin se, että haet joitain paikkoja vaan hakemisen ilosta, koska mikö tahansa työ kelpaisi väliaikaisesti
-Suostukaa mihin vaan paskaduuniin, vaikka ilmaiseen. Älkää jättäkö cv:seen reikiä. Liiotelkaa paskaduunienkin työnkuvia. Olkaa röyhkeitä. Muuten töitä ei heru,Rehellisesti: Työttömyys kannattaa peittää, kun töitä hakee. Vaikka valehtelemalla.
Valitan, mutta tämä kaikki on totta. En siitä itsekään pidä.
Tää on brutaalia, mutta totta joka sana!
Aspaa ja rekryä lähemmäs 20 vuotta yksityisellä puolella. YT:t tuli ja 1,5 vuotta olin työtön. Nyt aloitan duunin julkisella puolella lokakuun lopussa. Lähden valmentamaan työttömiä työnhaussa. :)
N45
Kiva. Mulla tulee 55 täyteen puolen vuoden päästä. Olisiko parempi etten sitten enää hae minnekään, jos 55 on mahdoton? Eli, kiusaanko hakemuksillani vain työnantajia? Vai olenko sitten huono työtön kun en hae enää edes kaupan kassalle?
Saisinpa edes opiskella mutta kun sekin on kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan vähän liioitella ansioitaan ja työtehtäviään. Se on maailmalla ihan normaalia ja suomalaisen rehellinen hakemus menee äkkiä roskakoppaan jossain USA:ssa, jossa oletuskin on kaiken paisuttelu ja hakemuksesta riisutaan henkisesti puolet pois. Suomalaisen hakemus on sen jälkeen ihan nolla.
Ja jos saa jonkun pätkän, niin tunkee siellä kaikenlaiseen ylimääräiseen, ja mainitsee nämäkin kokemuksina taas seuraavaan. Olen osallistunut xx asian kehittämiseen = istuin kerran tunnin-pari kuuntelemassa asiasta ja kommentoin sitä jotenkin jne.
Eipä kovin pitkiä hakemuksia toisaalta kuulemma jakseta lukea. Ja mitä tuo auttaa jos siivoojaksi hakee, kertoa mitä kaikkea sellaista tuli kehitettyä mikä menee rekryäjältä ihan yli ymmärryksen?
Vierailija kirjoitti:
Esimiehenä ja henkilöstöä palkkaavana henkilönä pieni neuvo teille ketkä mielummin olette kotona kuin teette "paskahommaa".
Minä, kuten niin monet muutkin, palkkaamme teidän ohitsenne ehkä huonommin kouluttautuneen tai kokemattoman teidän koulutuksenne ohi. Miksi? Työmoraalin ja ahkeruuden takia.
Olen palkannut lukuisia siivoojia ja kaupan työntekijöitä hyviin hommiin. Ahkeruus palkitaan ja matka huipulle käy ruohonjuuritason kautta.
Jos koulutusta työssä todellakin tarvitaan, vaikkapa ohjelmoijana tai koneinsinöörinä, on aivan saletti, ettei siivoojia tai kaupan työntekijöitä palkata.
Paikkakunnallani on kuusi yritystä, joissa on alani töitä. Lisäksi julkisella puolella kolme paikkaa. Yhdessä niistä on silloin tällöin vuokratyöpaikka keikkoja auki, julkisella joskus sijaisuuksia. Toki niissä olen sillointällöin ollut mutta onhan se rahallisesti riskinottoa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin liian ahkerasti. Naiivina ajattelin, että kun opiskelen hullulla tahdilla ja äkkiä työelämään saan niitä töitä, kun näyttää hyvältä kun ollut tehokas. Joo ei. Oon nuori (23) ja melko vasta valmistunut (6kk sitten) maisteriksi eikä mulla oo kokemusta, kun en töiden ohella tehnyt töitä kuin kesäisin. Aina tulee se sama "olemme palkanneet kokeneemman". Siwan kassat yms. pitää mua ylikoulutettuna joka lähtee heti, kun saa paremman työn, mikä on kyllä ihan totta.
En tiiä, pitäis vissiin alkaa katsella muistakin kaupungeista töitä, kun täällä niitä ei tunnu mulle olevan.
Minulla vähän sama eli olen nuori maisteri. Vikana voi olla, että pidetään liian kykenevänä, älykkäänä tms. Useinkaan ei etsitä parasta, vaan jotakuta keskinkertaista, joka ei liikaa kyseenalaista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pitkät kynnet.
Minusta tulee tätä menoa toisella tapaa pitkäkyntinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nro 6,miten työhistorian aukkoja voi oikeasti peittää? Jos ei ole työtodistusta olemattomasta työstä - värentäjäksikö sitä pitäisi alkaa? vai eikö niitä työtodistuksia muka koskaan pyydetä?
Todistuksia kysytään äärimmäisen harvoin. Nykyisen työpaikan todistusta ei tietenkään edes ole, joten vaikka olisi saanut kenkää, kannattaa valehdella työn edelleen jatkuvan: kukaan ei koskaan tule pyytämään työtodistusta jälkikäteen. Ainoa poikkeus on tessien kokemuslisät, joissa kokemus täytyy osoittaa. Tällöinkin asian hoitaa yleensä joku sihteeri tai vastaava, joka ei tiedä mitä olet haastattelussa sepitellyt.
Väärentäjiäkin on varmasti liikkeellä.
Röyhkeimmät saavat paikat. Viidakon laki on ainoa laki työnhaussa.Ei olis onnistunut minulla. Sama henkilö haastatteli ja laskeskeli kokemuslisät.
Luin ensin kokoomuslisät. Ajattelin, että mitä hittoa, saako kyseisen puolueen jäsenyydestä jossain työpaikassa lisäpisteitä. Sitten luin uudestaan, mitä siinä oikeasti luki. Ehkä on aika mennä nukkumaan...
Vierailija kirjoitti:
Meitä aineenopettajia on Suomessa työttömänä useita tuhansia. Työpaikkoja ei ole tarjolla. Porukkaa koulutettu alalle aivan liikaa. Ketuttaa vietävästi, olen nimittäin loistava ope. Mutta ei se auta, tyhjästä on paha nyhjästä.
Olen pahoillani puolestasi.
No, harmi, että jotkut ovat sitten pilanneet kaikkien maineen.