Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Sen kun tietäisin. Taas tuli pakit paikasta, johon olisi mielestäni ollut aika täydellinen hakija. Eikä se vielä mitään, paikka näkyy olevan uudelleen haussa, tasan sama ilmoitus kuin viimeksikin. Ehkä eivät oikeasti ole edes palkkaamassa ketään sitten.
Tai sitten ole vain liian vanha jo.
En pääse edes kuntouttavaan työtoimintaan, ei ole tarpeeksi koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Esimiehenä ja henkilöstöä palkkaavana henkilönä pieni neuvo teille ketkä mielummin olette kotona kuin teette "paskahommaa".
Minä, kuten niin monet muutkin, palkkaamme teidän ohitsenne ehkä huonommin kouluttautuneen tai kokemattoman teidän koulutuksenne ohi. Miksi? Työmoraalin ja ahkeruuden takia.
Olen palkannut lukuisia siivoojia ja kaupan työntekijöitä hyviin hommiin. Ahkeruus palkitaan ja matka huipulle käy ruohonjuuritason kautta.
P.S. Siivooja ja kaupan työntekijä esimerkkinä nyt vain kun itse mainitsitte. Monista muistakin vinoon katsotuista "hanttihommista" löytyy tulevia työpaikan johtohahmoja ennemmin kuin liikaa tutkintopaperia ja mukavuutta tuijottavista.
Vierailija kirjoitti:
Rekytoijan näkökulma:
-Ikä on oikeasti rasite. 40 on hilkulla, 50 heikko, ja 55 mahdoton.
-Työtön on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa haussa
-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu. Työttömällä ei monesti ole haasteellisiin tehtäviin mitään asiaa. Ei kannata edes hakea.
-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja
-Tehkää työttömyyden syy selväksi, mutta älkää syyttäkö siitä ketään. Keksikää hyviä syitä.
-Peitä hyvin se, että haet joitain paikkoja vaan hakemisen ilosta, koska mikö tahansa työ kelpaisi väliaikaisesti
-Suostukaa mihin vaan paskaduuniin, vaikka ilmaiseen. Älkää jättäkö cv:seen reikiä. Liiotelkaa paskaduunienkin työnkuvia. Olkaa röyhkeitä. Muuten töitä ei heru,Rehellisesti: Työttömyys kannattaa peittää, kun töitä hakee. Vaikka valehtelemalla.
Valitan, mutta tämä kaikki on totta. En siitä itsekään pidä.
No joo, mun työnantaja tietää että aiemmin lopetin työn terveysongelmien takia, tietää miksi lopetin entisen työn ihan taatusti olisi saanut selville jos olisin valehdellut työn jatkuvan tai olisin liioitellut työnkuvaani, sattuukin tuntemaan entisen työnantajani, tämä selvisi minulle jälkikäteen.
Miksi työnantajat vihaavat yli 40 - vuotiaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekytoijan näkökulma:
-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu. Työttömällä ei monesti ole haasteellisiin tehtäviin mitään asiaa. Ei kannata edes hakea.
-Tehkää työttömyyden syy selväksi, mutta älkää syyttäkö siitä ketään. Keksikää hyviä syitä.
-Peitä hyvin se, että haet joitain paikkoja vaan hakemisen ilosta, koska mikö tahansa työ kelpaisi väliaikaisesti
-Suostukaa mihin vaan paskaduuniin, vaikka ilmaiseen. Älkää jättäkö cv:seen reikiä. Liiotelkaa paskaduunienkin työnkuvia. Olkaa röyhkeitä. Muuten töitä ei heru,Rehellisesti: Työttömyys kannattaa peittää, kun töitä hakee. Vaikka valehtelemalla.
No joo, mun työnantaja tietää että aiemmin lopetin työn terveysongelmien takia, tietää miksi lopetin entisen työn ihan taatusti olisi saanut selville jos olisin valehdellut työn jatkuvan tai olisin liioitellut työnkuvaani, sattuukin tuntemaan entisen työnantajani, tämä selvisi minulle jälkikäteen.
Jokainen soveltaa. Ei nämä pointtini mitään aukottomia vinkkejä ole. Löydä oma tiesi vaikka eri paikkakunnalta, jostain eri firmasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen palkannut lukuisia siivoojia ja kaupan työntekijöitä hyviin hommiin. Ahkeruus palkitaan ja matka huipulle käy ruohonjuuritason kautta.
Uskallatko palkata maisterin, jos haen? Siivoamaan tai kauppaan. Puhelinhaastattelijaksi en kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työnantajat vihaavat yli 40 - vuotiaita?
Usein ylimielisiä (muka nähneet jo kaiken), vaativat liikaa palkkaa, eivät osaa kirjoittaa, ei kunnianhimoa ja ovat usein näitä kenkää saaneita, joiden omaa syytä se ei heidän sanojensa mukaan tietenkään ole.
Nämä yleisimmät syyt, joihin olen törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Esimiehenä ja henkilöstöä palkkaavana henkilönä pieni neuvo teille ketkä mielummin olette kotona kuin teette "paskahommaa".
Minä, kuten niin monet muutkin, palkkaamme teidän ohitsenne ehkä huonommin kouluttautuneen tai kokemattoman teidän koulutuksenne ohi. Miksi? Työmoraalin ja ahkeruuden takia.
Näin työttömänä, pitkän työuran tehneenä pieni neuvo sinulle: opettele lukemaan. Onko kovinkin moni tässä (kään) ketjussa sanonut ettei suostu menemään "paskahommiin" - omituinen termi henkilöstöä palkkaavana. Onko siis mielestäsi siivous ja kassatyö "paskahommia"?
Aika moni on sen sijaan sanonut ettei pääse noihin hommiin, koska pidetään liian kokeneena ja/tai vanhana.
Kollegasi tuossa totesi että 40 v. menee aivan nippa nappa ja pitkin hampain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekytoijan näkökulma:
Jokainen soveltaa. Ei nämä pointtini mitään aukottomia vinkkejä ole. Löydä oma tiesi vaikka eri paikkakunnalta, jostain eri firmasta.
Miksi lähtisin hyvästä työpaikasta eri firmaan ja vieläpä eri paikkakunnalle?
Niin mutta kun eihän ihminen voi itse valita, pääseekö sinne vinoon katsottuun työhön. Tästä huolimatta työnantajalla tietenkin on oikeus palkata kenet haluaa, mutta työtöntä ei voi syyllistää vääristä asioista.
Miksi suomessa ei saa töitä? No siksi kun kaikki tilastokikkailut puretaan, tässä maassa on 600000 työtöntä, eikä työpaikkoja ole kuin muutamalle harvalle! Niistä jaossa olevistakin työpaikoista vain aniharvat ovat sellaisia joihin kannattaa vakavasti edes hakea. Puhelinmyynti ja 0 sopimukset, eivät ole oikeita työpaikkoja!
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin, että piilota tutkinnot, kun haet HELPPOA työtä. Niihin hommiin ei haluta väliaikaisia uransa paikkailijoita.
Niin, ja minä kysyin MITEN? Jos koulutus on kestänyt vaikka 7 vuotta, niin miten piilotan sen jättämättä aukkoa CV:hen?
Silkkaa matematiikkaa.
Suomessa on 600 000 ihmistä vailla töitä, ja vain muutama kymmenen tuhatta avointa työpaikkaa vaikka piilotyöpaikatkin laskisi.
Ja vain joka neljäs avoin työpaikka täytetään palkkaamalla siihen työtön työnhakija.
Eli käytännössä uusia työpaikkoja on oikeasti avoimena hyvin vähän koska niissä pyörii niin paljon ihmisiä jotka vaihtaa työpaikkaa. Kuin se tuolileikki missä musiikki soi ja ihmiset kiertää tuolia, ja kun musiikki loppuu onnekkain joka on kohdalla pääsee istumaan. Hyvin harva työtön pääsee edes siihen rinkiin pyörimään, luulee vaan.
Siinä mielessä se neuvo minkä joku sanoi että valehtele että olet töissä on aika hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.
Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.
Ei kuule, ei voi olla. Olet käsittänyt väärin. Suomessa on it-osaajista huutava pula. Etkö lue lehtiä? Et voi olla työtön. Tässä tosiaankin on joku väärinkäsitys. Ehkä sä olet vaan luullut että olet työtön eikä kukaan ole huomannut ettet enää käy töissäsi.
Koska, kuten sanottua, Suomessa tarvitaan paaaaaljon lisää it-osaajia... Häh? Ai että oot silti ihan oikeasti työtön... Hmm, tämäpä outoa... Ainahan lehdissä ja jopa TE-toimistoissa paasataan että it-alalle kannattaa hakeutua.
Ai niin joo, johan Nokia yksistään pykäsi varmaan 50 000 uutta työtöntä. Tieto, tuo reisillekustujen projektien ja känniapinatasoisen johtamisen mallikappale puolestaan potkii varmaan useita tuhansia vuodessa ihan vaan että tuntuma säilyisi ja että jäljellejääneitä olisi helpompi hallita pelolla.
Niin. Saatoin erehtyä. Alallahan on kuin onkin koko ajan paheneva suurtyöttömyys. Kuten melkein kaikilla aloilla.
Suomi on rikki.
Nokiakin ilmoitti juuri uusista YT-neuvotteluista, näin syksyn piristykseksi!
Mutta pulaa on!
Miksi yli 50v. työnhakijat eivät kelpaa työnantajille? Kokemusta ja työmoraalia löytyy. Pelkäävätkö kokeneita työläisiä, jotka osaavat ja uskaltavat pitää puoliansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekytoijan näkökulma:
Miksi lähtisin hyvästä työpaikasta eri firmaan ja vieläpä eri paikkakunnalle?
Varsinkin kun minut palkattiin pätevimpänä monien hakijoiden joukosta?
En kyllä ymmärtänyt tuota neuvoasi olleenkaan.
Eli, kun olen nollatuntisopparilla konsulttifirmassa, eipä kannata mainita, että se viimeinen toimeksianto loppui aikaa sitten?
Mites kun työkkäri on pakottanut tekemään heidän CV-nettiinsä CV:n, onko vaaraa että rekrytoija sieltä tsekkaa, että eihän tämä tyyppi vain oikeasti ole työtön?
Olen liian vanha, en myöskään haastatteluissa nuole haastattelijoiden persettä joka tuntuu olevan vaatimuslistalla.