Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin liian ahkerasti. Naiivina ajattelin, että kun opiskelen hullulla tahdilla ja äkkiä työelämään saan niitä töitä, kun näyttää hyvältä kun ollut tehokas. Joo ei. Oon nuori (23) ja melko vasta valmistunut (6kk sitten) maisteriksi eikä mulla oo kokemusta, kun en töiden ohella tehnyt töitä kuin kesäisin. Aina tulee se sama "olemme palkanneet kokeneemman". Siwan kassat yms. pitää mua ylikoulutettuna joka lähtee heti, kun saa paremman työn, mikä on kyllä ihan totta.
En tiiä, pitäis vissiin alkaa katsella muistakin kaupungeista töitä, kun täällä niitä ei tunnu mulle olevan.
Mistähän oot töitä hakenut? Oon ite ulkomailta kandin paperit hankkinut, kans 23v, ja tullut nyt Suomeen takaisin. Työkokemus rajoittuu myös kesätöihin, plus yhden kevään olin assarina. Kaks kuukautta ehdin olla työttömänä valmistumisen jälkeen kunnes tärppäs oman alan vakituinen pesti.
Niitä töitä pitää vähän kiven alta välillä kaivella, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Välillä tuntuu, että monella työttömällä on jonkinasteinen uhriutumiskompleksi, joka jarruttaa töiden saantia aikalailla.
Vierailija kirjoitti:
Syyt on helppo listata:
- ei koulutusta
- ei työkokemusta
- liikaa ikää
- ei verkostoja
- ei itseopittuja taitojaNuo ovat sen verran kovat referenssit työttömyyden puolesta, että en olekaan vuosiin edes hakenut töihin. Menen toki hommiin jos joku sellaisia tarjoaa, mutta mitään en itse asian eteen aio tehdä. Taistelkoot muut, minä luovutan.
Ei, ei, ei. Tämmöistä ei pidä yläpeukuttaa ja hyväksyä. Tämmöiset ihmiset pitää tuoda ilmi, heidät pitää häpäistä ja saada ajattelemaan toimintaansa. Huijaavat ja hyväksikäyttävät systeemiä. Toivon tulevaisuutta, jossa itseaiheutetun työttömyyden takia kaikki tuet lopetetaan.
Riittämätön työkokemus (vain n. 35 vuotta) ja korkea ikä (yli 50 vuotta).
53 vuotta, 4 vuotta sitten jäin työttömäksi isosta kans.välisestä firmasta.Sen jälkeen
työttömänä ja hanttihommissa ( puhelinmyynti). Kymmeniä hakemuksia ( satoja?), useita haastaateluja.Aina pakit.Esim. siksi etten sovellu tiimiin (ikä?)
Nyt pääsin haastetteluun isoon firmaan, alani hommiin.Kysyttiin vain alan osaamistani, kokemusta kuulemma haettiin.Sain paikan.Aloitan vuoden
alussa.Käsittämätöntä , uskomatonta.Onkohan tämä unta.
Talsi kirjoitti:
53 vuotta, 4 vuotta sitten jäin työttömäksi isosta kans.välisestä firmasta.Sen jälkeen
työttömänä ja hanttihommissa ( puhelinmyynti). Kymmeniä hakemuksia ( satoja?), useita haastaateluja.Aina pakit.Esim. siksi etten sovellu tiimiin (ikä?)
Nyt pääsin haastetteluun isoon firmaan, alani hommiin.Kysyttiin vain alan osaamistani, kokemusta kuulemma haettiin.Sain paikan.Aloitan vuoden
alussa.Käsittämätöntä , uskomatonta.Onkohan tämä unta.
Onnea!!! Aivan mieletöntä. Tuli ihan tippa silmään sun puolesta! Pääsisinpä vielä joskus itse kirjoittamasn noin ☺.
Nyt nautit tästä loppuvuodesta hyvällä mielellä! Mieti, ei tarvii lukea niitä "töitä on jos haluaa tehdä!" ja "työttömät kaivamaan ojaa työttömyyskorvausta vastaan" puristava tunne rinnassa ahdistus mielessä.
53 v, 4 vuotta sitten työttömäksi isosta kan.väläl. firmasta.sen jälkeen työllistettynä ja hanttihommissa (puhelinmyynti).
Kymmeniä hakemuksia, kymmeniä haastattelua, usein loppusuoralle asti. Aina pakit.
Ei sovellu tiimiin (ikä?). Useuin tietysti ei päässyt edes haastatteluun.
Nyt pääsin hastatteluun omalle alalleni ja jatkohaastetteluun ja top 2 seen.
Ja saan paikan vuoden alusta. Uskomatonta. Onko tämä unta.
Yhtälö liian vanha ja kokematon ei houkuta työnantajia. Erinäiset harjoittelupaikat ja kesätyöt ym. taas varataan alle 30-vuotiaille eli niidenkään kautta ei saa kokemusta.
Ma ei ossata kielli. Han sano mina ei osa. Han pahha mies! Teha ilmmotus han vankkila.
Paikkakunnallani ei ole töitä riittävästi kaikille.
Syynä on ikä, 60v. Myöskään ns. putkeen en pääse, pitää olla 61v ja ansiosidonnaisella. Itse olen jo pudonnut ansiosidonnaiselta kun täytän 61. Katkeamaton työura vuodesta 1976 ja sitä ennenkin kesätöissä vuodesta 1972. Viimeisessä työssä 35v. Terveys on ok, koulutus päivitetty ja kielitaito ym. ammattitaito on ok. Olen kyllä saanut olla te-toimiston puolesta rauhassa. Minulle ei ole edes työllistymissuunnitelmaa tehty eikä ilmaistöihin pakotettu. 3,5 v päästä saan hakea eläkettä onneksi, eläke on vain valitettavasti pienempi kun nämä viimeiset vuodet laskevat sitä.
En ole suomalainen. Ei riitä että osaan aika hyvää suomea, en ole virallisesti sujuvaa. Maahanmuuttajien ongelma; miks palkataisit ulkomaalainen jos on myös suomalaisia tarjolla.
Ja 'pakkoruotsi' puuttuu koska oon ollu aika kiireinen opiskelemassa suomenkieltä.
Olen yli 50-vuotias ja ollut useamman vuoden sairauslomalla syöpähoitojen vuoksi.
Kuka minut palkkaa?
Kiitos.Toivon sulle samaa ja kaikkea hyvä. Nöyränä lähden liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nro 6,miten työhistorian aukkoja voi oikeasti peittää? Jos ei ole työtodistusta olemattomasta työstä - värentäjäksikö sitä pitäisi alkaa? vai eikö niitä työtodistuksia muka koskaan pyydetä?
Todistuksia kysytään äärimmäisen harvoin. Nykyisen työpaikan todistusta ei tietenkään edes ole, joten vaikka olisi saanut kenkää, kannattaa valehdella työn edelleen jatkuvan: kukaan ei koskaan tule pyytämään työtodistusta jälkikäteen. Ainoa poikkeus on tessien kokemuslisät, joissa kokemus täytyy osoittaa. Tällöinkin asian hoitaa yleensä joku sihteeri tai vastaava, joka ei tiedä mitä olet haastattelussa sepitellyt.
Väärentäjiäkin on varmasti liikkeellä.
Röyhkeimmät saavat paikat. Viidakon laki on ainoa laki työnhaussa.
Viimeisen puolentoista kuukauden aikana olen ollut neljään paikkaan haastattelussa (ja yhden sain :) ) ja joka ikisessä haastattelussa haluttiin nähdä todistukset. Jossain paikoissa ne toki plärättiin varsin ylimalkaisesti läpi mutta silti. Yhdessä paikassa kysyivät jopa olisinko ottanut mukaan vielä YO-todistuksenkin.
olen lopettanut työaun ajat sitten, 2 akateemista tutkintoa ei k iinnosta mikään koska en jaksa olla ihmisten kanssa, ottaisin tykyvyttöyyseläkkeen mutten jaksa mennä lääkäriin ja sitä prosessia
pummina loppuun saakka
Vierailija kirjoitti:
Miksi yli 50v. työnhakijat eivät kelpaa työnantajille? Kokemusta ja työmoraalia löytyy. Pelkäävätkö kokeneita työläisiä, jotka osaavat ja uskaltavat pitää puoliansa?
Työelämä ja sen säännöt ovat menneet valovuosia eteenpäin siitä, kun nykyiset 50-vuotiaat astuivat työelämään. Omalla kokemuksellani voin sanoa, että nuo viisikymppiset ovat kaikista paskimpia työkavereita. Nykyinen työpari esimerkiksi hoitaa kaikki henkilökohtaiset puhelunsa työajalla, lapset (minun ikäiset siis, about 23-27 -vuotiaat) soittelevat päivittäin parikin kertaa ja siinä kerrataan kuulumiset, kaikista työkavereista ja heidän ostoistaan pitää jupista ja juoruta ("mihin tuokin muka tällaista tarvitsee, eikö se just viimeksi kaksi vuotta sitten saanut uudet", "tuokin niin taitava perseennuolija että ylennyksen sai"), työnantajaa on piru ja kaikenlainen työtehon mittaaminen on kyttäystä ja kyykyttämistä. Itse tiedetään aina paremmin kuin muut, toisaalta taas vähätellään jatkuvasti itseään ja omaa osaamista ("ei näin vanhaan päähän mene enää uutta tietoa heh heh"), tauot venyy, työaikaleimausten kanssa kikkaillaan ja työtahti on vaan ihan järkyttävän hidas. Siinä missä minä teen pari tuntia töitä omalla normaalitahdillani, on työkaveri saanut ehkä aamukahvit keitettyä ja juotua, soiteltua suvun läpi ja avattua koneen.
Aiemmissa työpaikoissa sama juttu, vanhempia ihmisiä joutuu vetämään perässä, kaikkia uudistuksia vastustetaan, mitään ei saisi muuttaa ja heidän oikeutensa pitäisi olla etusijalla. Se on mielettömän raskasta. En nyt sano että kaikki viisikymppiset ovat tällaisia, mutta koska suurin osa on, en itsekään ottaisi mielelläni riskiä rekryssä.
Ikää 44v. Yleensä hakijoita noin 150-300 samaan tehtävään. Muutamaan haastatteluun olen vuoden aikana päässyt. Ahdistaa tämä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yli 50v. työnhakijat eivät kelpaa työnantajille? Kokemusta ja työmoraalia löytyy. Pelkäävätkö kokeneita työläisiä, jotka osaavat ja uskaltavat pitää puoliansa?
Työelämä ja sen säännöt ovat menneet valovuosia eteenpäin siitä, kun nykyiset 50-vuotiaat astuivat työelämään. Omalla kokemuksellani voin sanoa, että nuo viisikymppiset ovat kaikista paskimpia työkavereita. Nykyinen työpari esimerkiksi hoitaa kaikki henkilökohtaiset puhelunsa työajalla, lapset (minun ikäiset siis, about 23-27 -vuotiaat) soittelevat päivittäin parikin kertaa ja siinä kerrataan kuulumiset, kaikista työkavereista ja heidän ostoistaan pitää jupista ja juoruta ("mihin tuokin muka tällaista tarvitsee, eikö se just viimeksi kaksi vuotta sitten saanut uudet", "tuokin niin taitava perseennuolija että ylennyksen sai"), työnantajaa on piru ja kaikenlainen työtehon mittaaminen on kyttäystä ja kyykyttämistä. Itse tiedetään aina paremmin kuin muut, toisaalta taas vähätellään jatkuvasti itseään ja omaa osaamista ("ei näin vanhaan päähän mene enää uutta tietoa heh heh"), tauot venyy, työaikaleimausten kanssa kikkaillaan ja työtahti on vaan ihan järkyttävän hidas. Siinä missä minä teen pari tuntia töitä omalla normaalitahdillani, on työkaveri saanut ehkä aamukahvit keitettyä ja juotua, soiteltua suvun läpi ja avattua koneen.
Aiemmissa työpaikoissa sama juttu, vanhempia ihmisiä joutuu vetämään perässä, kaikkia uudistuksia vastustetaan, mitään ei saisi muuttaa ja heidän oikeutensa pitäisi olla etusijalla. Se on mielettömän raskasta. En nyt sano että kaikki viisikymppiset ovat tällaisia, mutta koska suurin osa on, en itsekään ottaisi mielelläni riskiä rekryssä.
Ja tähän sitten sama ku tuolla vähän aiemmin.
Alright.
Älkää palkatko. Vaikka edellämainituista syistä. Mutta lopettakaa samalla tuo helvetin mee töihin -vikinä. Kun ei kerran palkata, niin ei palkata. Antakaa sitten olla ihan rauhassa työttömänä. Sinne on tullu kuiten maksettua veroja ja muita lellejä vuosikymmeniä. Nuorten laiskurien ja ma mujen nostettaviksiko?
Olen 19-vuotias keväällä valmistunut ylioppilas = mulla ei oo mitään tutkintoa. Kaupanpäällisinä mulla ei oo työkokemusta kun ihan vähän kesätöistä viime vuodelta. Olen tässä viitisen kuukautta lähetellyt työhakemuksia myymälöihin, toimistohommiin ja oikeastaan mihinkä vaan mihin mun "koulutus" riittäis. Yhteen paikkaan oon päässyt työhaastatteluun, mut en siltikään sinne sitten päässyt töihin kun mua vastassa oli 29 muuta ja heillä oli suurimmalla osalla suosittelijoita ja työkokemusta.
Vietän tällä hetkellä siis välivuotta ja mulla on aivan järjettömän tylsää, mun elämässä ei kirjaimellisesti tapahdu mitään. Haluisin ihan älyttömän paljon päästä töihin mut ei kukaan palkkaa mua. Hakijoita on niin paljon että aina siellä on joku joka on mua parempi taustaltaan :/
Yritä siinä tuoreilla valmistuneen papereilla saada työpaikka lukemattomilla hakemuksilla, kun sukunimenä on Nyman. Menee tiettävästi suoraan roskiin, ja niiden muutamien työhaastattelujen jälkeen ei kuulu niin mitään.