Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Tämä ketju on kyllä masentavaa luettavaa. Olen pätkätyöläinen tohtori ja kaikki viimeaikaiset rahoitushakemukset on hylätty. Vielä muutama kuukausi töitä ja pelkkä ajatuskin, että mitä sitten tapahtuu saa kylmän hien otsalle. En ole ollut moneen vuoteen työttömänä ja nyt hirvittää mihinköhän hikipajaan sitä joutuu ilmaiseksi aktiivimallin merkeissä?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on kyllä masentavaa luettavaa. Olen pätkätyöläinen tohtori ja kaikki viimeaikaiset rahoitushakemukset on hylätty. Vielä muutama kuukausi töitä ja pelkkä ajatuskin, että mitä sitten tapahtuu saa kylmän hien otsalle. En ole ollut moneen vuoteen työttömänä ja nyt hirvittää mihinköhän hikipajaan sitä joutuu ilmaiseksi aktiivimallin merkeissä?
Et sinä mihinkään hikipajaan "joudu".
Sinä teet itse oman vapaaehtoisen valinnan mennä hikipajaan.
Näin tämä systeemi menee, vaikka se sinusta tuntuukin "joutumiselta".
Opettelet sanomaan huonoille tarjouksille "kiitos ei" ja sitten opettelet tulemaan toimeen toimeentulotuen varassa, koska ay-liikkeen ehdoilla saneltu työttömyyspäiväraha poistuu sitten.
Jos olet tohtoritasolle opiskellut, ei luulisi olevan sinulle kovin vaikeata löytää tukuittain erilaisia lainsäädännöllisiä oikeusturvan ongelmia, joita nykyinen systeemi aiheuttaa, ja joihin todennäköisesti osaat kaikissa "kieltäytymis"-tilanteissa vedota ihan sujuvasti.
Se on vaan kansalaisten harhaanjohtamista koko tämä systeemi, ja syy on siinä että pakkotyö on laitonta, sitten pitää olla jokin sumutussysteemi jolla saadaan luulemaan kansa että työttömyys olisi jokin rikos ja että sitten olisi velvollinen rangaistuksen uhalla suorittamaan jotakin yhdyskuntapalvelusta sen takia jonkin osakkeenomistajan pussiin.
Asia menee silleen, että jos ay-liike (tai oikeammin, työmarkkinajärjestöt + hallinto) eivät halua pitää huolta työn kysynnästä niin että sinullekin riittäisi hyviä sopimuksia, voit aivan hyvin todeta että ei ole edellytyksiä työskentelylle ja näin ollen sinä käytät aikasi mihin lystäät. Tietysti oman etusi kannalta olisi varmasti parasta että käytät senkin ajan jonkin tulonlähteen hankkimiseen, koska eihän se rahatilanne ainakaan ay-liikkeen ja hallituksen touhuilla parane, vaan sitten sun on keksittävä itse jokin muu tapa hoitaa asia kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettelet sanomaan huonoille tarjouksille "kiitos ei" ja sitten opettelet tulemaan toimeen toimeentulotuen varassa, koska ay-liikkeen ehdoilla saneltu työttömyyspäiväraha poistuu sitten.
Siis, se on ay-liikkeen (ja työnantajajärjestöjen) tahto, että myös tohtorikoulutetut pistettäisiin hikipajaan.
Suomi on simputtamisen luvattu maa, eli opettele suosiolla tulemaan omillasi toimeen koska näistä järjestöjen touhuista ei ainakaan sinulle tule olemaan mitään apua, ne hoitaa vain omien jäseniensä asioita, muut kansalaiset menköön vaikka suohon.
Ja siksi, hoida omat asiasi itse, anna kolmikantaporukoiden hoitaa itse omat ongelmansa, lue tarkkaan mitä perustuslaki sanoo ja mitkä on sinun oikeutesi tässä maassa. Kaikki työttömyysturva yms. ne on ylimääräisiä "pikkulakeja" joiden tehtävä on vain siirtää sinun päätäntävaltaasi markkinoilla etujärjestöille tai hallitukselle.
Et varmaankaan halua, että joku ulkopuolinen tulee sinun keittiön pöytääsi mietiskelemään sinun talousasioitasi, ja ottamaan velkaa sinun nimiisi ja vielä päättämään siitä mihin se raha käytetään? Sama tilanne työn kanssa, se on sinun resurssisi jonka investoinnista päätät sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet tohtoritasolle opiskellut, ei luulisi olevan sinulle kovin vaikeata löytää tukuittain erilaisia lainsäädännöllisiä oikeusturvan ongelmia, joita nykyinen systeemi aiheuttaa, ja joihin todennäköisesti osaat kaikissa "kieltäytymis"-tilanteissa vedota ihan sujuvasti.
Se on vaan kansalaisten harhaanjohtamista koko tämä systeemi, ja syy on siinä että pakkotyö on laitonta, sitten pitää olla jokin sumutussysteemi jolla saadaan luulemaan kansa että työttömyys olisi jokin rikos ja että sitten olisi velvollinen rangaistuksen uhalla suorittamaan jotakin yhdyskuntapalvelusta sen takia jonkin osakkeenomistajan pussiin.
Asia menee silleen, että jos ay-liike (tai oikeammin, työmarkkinajärjestöt + hallinto) eivät halua pitää huolta työn kysynnästä niin että sinullekin riittäisi hyviä sopimuksia, voit aivan hyvin todeta että ei ole edellytyksiä työskentelylle ja näin ollen sinä käytät aikasi mihin lystäät. Tietysti oman etusi kannalta olisi varmasti parasta että käytät senkin ajan jonkin tulonlähteen hankkimiseen, koska eihän se rahatilanne ainakaan ay-liikkeen ja hallituksen touhuilla parane, vaan sitten sun on keksittävä itse jokin muu tapa hoitaa asia kuntoon.
Täyttä asiaa. Itse olen tällä hetkellä siinä mielessä huonossa asemassa, että minulla ei ole varaa ottaa mitään leikkauksia tulotasooni. Tilanne on sikäli kestämätön, koska tällä hetkellä minua voidaan yhteiskunnan taholta kiristää huonoihin sopimuksiin, työttömyysturvan menettämisen uhalla. Jos minulla ei olisi kulutusluottoja entisestä elämästä, voisinkin vallan hyvin tulla toimeen jopa 40% leikatulla toimeentulotuellakin. Tällä hetkellä sellainen ei ole mahdollista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä asiaa. Itse olen tällä hetkellä siinä mielessä huonossa asemassa, että minulla ei ole varaa ottaa mitään leikkauksia tulotasooni. Tilanne on sikäli kestämätön, koska tällä hetkellä minua voidaan yhteiskunnan taholta kiristää huonoihin sopimuksiin, työttömyysturvan menettämisen uhalla. Jos minulla ei olisi kulutusluottoja entisestä elämästä, voisinkin vallan hyvin tulla toimeen jopa 40% leikatulla toimeentulotuellakin. Tällä hetkellä sellainen ei ole mahdollista...
Semmostahan se on. Talousasiat pitää toki olla laitettu sille mallille että myös toimeentulotuki mahdollistuu.
Tämä on aina jokaisen oma henkilökohtainen valinta, haluaako mieluummin olla nöyryytettävänä hikipajatyössä jonkin urpon alaisena ja pitää ne ruosteiset ooppelinsa ja velkaisen neukkumurjun, vai oletko mieluummin vapaa tekemään omat valintasi tekemisiisi liittyen, ja pitää sitten talousmenot niukkana ainakin sen aikaa kun tulonlähteitä ei ole. Veloista ainakin kannattaa hankkiutua ajoissa eroon.
Rakennemuutoksessa puolet paperikoneista ajettiin alas, konepajat siirrettiin Kiinaan ja elektroniikkateollisuun hävisi Nokian kännyköiden myötä. Lähes 200 000 teknologiateollisuuden työpaikkaa hävisi vuosikymmenessä. Näille työpaikoille ei ole löytynyt korvaajaa ja seuraukset näkyvät yhä työttömyytenä erityisesti miesten osalta.
En tiedä varmasti, mutta veikkaisin:
1) asun keskisuuressa kaupungissa, missä on korkea työttömyys (= paljon kilpailua vähäisistä työpaikoista)
2) avoimessa haussa oleviin töhin vaaditaan usein tietty tutkinto tai työkokemusta, ns entry level -töitä on todella vähän (= samoja töitä hakevat sadat muutkin)
3) muutin kaupunkiin puolison perässä (= minulla ei ole verkostoja, en tunne ns oikeita ihmisiä)
4) minulla ei ole tuoretta työkokemusta (= olen riski työnantajalle)
5) ensimmäine tutkintoni jäi kesken (= olen riski työnantajalle)
6) toinen tutkintoni on konservatiiviselta, miesvoittoiselta alalta (= työnantajat mielelllään palkkaavat itsensä näköisiä)
Siinäpä ne. Varmasti enemmänkin olisi, jos oikein kaivelisi.
Olen myös omissa oloissani viihtyvä, vähän erikoinen, helposti uupuva ja masennusta sairastanut. Nämä seikat eivät kuitenkaan estäneet työllistymistäni 2000-luvun taitteessa, it-kuplan aikaan, kun töihin revittiin koulun penkiltä. Kyllä se suurin este työllistymiselle vuoden 2008 globaalin finanssikriisin jälkeen on ollut puhtaasti työpaikkojen väheneminen ja kilpailun koveneminen.
Vierailija kirjoitti:
Rakennemuutoksessa puolet paperikoneista ajettiin alas, konepajat siirrettiin Kiinaan ja elektroniikkateollisuun hävisi Nokian kännyköiden myötä. Lähes 200 000 teknologiateollisuuden työpaikkaa hävisi vuosikymmenessä. Näille työpaikoille ei ole löytynyt korvaajaa ja seuraukset näkyvät yhä työttömyytenä erityisesti miesten osalta.
Enemmän on työpaikkoja hävinnyt.
Täytyy myös huomioda ns. isojen ikäluokkien hallussa olleet työpaikat joissa olivat töissä ennen eläköitymistään.
Suomi on hävittänyt työpaikkoja ja työn kysyntää PALJON enemmän kuin tuon 200 tuhatta, veikkaanpa että totuus on pikemminkin jossain 500 tuhannen ja MILJOONAN työpaikan väliltä.
Se iso ongelma on talouskupla, jota oikeistoideologinen hallinto yrittää kaikin keinoin pitää hengissä, esim. ylihintainen asuminen ja kaikki ylihintaiset kotimaan kustannukset. Ja samaan aikaan massiivinen välttely investoinneissa yms. aivan kuten STTK Antti Palolakin joskus aiemmin totesi että investoinnit olleet jäissä luokkaa 15 vuotta.
Ja asiaa ei auta yhtään se, että maan hallitus on erehtynyt talouden ohjaamisen tarkoituksesta, sehän ei ole sitä että ajetaan rahat osakkeenomistajille, vaan talouden ohjaamisen tärkein tarkoitus on siinä että saadaan aikaan riittävä työn kysyntä, ja lisäksi se työn kysyntä jaetaan riittävän monelle jotta syntyy täystyöllisyys. Oikein hoidettuna se on ihan riittävän hyvin kannattavaa kaikille, mutta todellakin, se vaatii maan hallinnon aktiivista toimimista koko ajan sen puolesta että riittävä työn kysyntä on aina olemassa.
Kaikki kriisit alkaa siitä, että työn kysyntä ajetaan (eri syistä) alas, finanssikriisi oli toki yksi ongelmansa, mutta se ei ole enää syy mihinkään vaan Suomen talousongelmat on nykyisin jo ihan maan oman hallinnon tekemiä typeriä valintoja.
Työtön kirjoitti:
Kyllä se suurin este työllistymiselle vuoden 2008 globaalin finanssikriisin jälkeen on ollut puhtaasti työpaikkojen väheneminen ja kilpailun koveneminen.
Ja tämä 2008 alkava ajanjakso, siinä on kyse aluiltaan toki finanssikriisistä, mutta se e ole syy enää sille mitä tapahtuu vuonna 2018. Kyse on maan hallinnon tekemistä valinnoista, joilla esim. kasvatettiin asuntokuplaa entisestään.
Asian voi vaikka tarkistaa, ei muuta kuin etsimään asuntojen hintakehitystä kuvaavia käppyröitä 2000-luvun alkupuolelta alkaen kohti tätä päivää, niin sieltähän se 2008-2009 aikaan löytyy se ylläri ongenkoukku jossa asuntojen hinnat pumpataan velalla ylöspäin, ja siitä samasta hetkestä eteenpäin lähtee myöskin työn kysyntä ja investoinnit entistäkin ripeämmin alaspäin.
Älkää luottako maa hallitukseen että se hoitaisi asioita kuntoon, parempi totutella siihen ajatukseen että maan hallinnossa pyörii lähinnä eturyhmittymien asiamiehiä, joille Suomi ja sen kansa on aina toisella sijalla heidän omiin etuihinsa nähden. Kannattaa huolehtia omista asioistaan, tietenkin pitää osata aina myös sanoa joskus "kiitos ei" jos kolmikanta hallinto tai järjestöt yrittää aiheuttaa ongelmia.
Minä pääsin työkokeiluun. Käyn traumaterapiassa, sillä olen joutunut todistamaan läheltä siskoni itsemurhaa. Sen jälkeen työkykyni romahti. Toivon, että kriisiin ei vaikuta lapsiini, joita kumminkin olen hoivannut parhaani mukaan.
Pyydän syvästi kaikkien työttömien puolesta anteeksi sitä että kaikki eivät välttämättä pääse haluistaan huolimatta töihin.
Toivottavasti ap kykenet elämään tämä asian kanssa.
Ja jotta nyt en haukkuis maan hallintoa ihan pataluhaksi, niin kyllähän sekin on tietenkin tosiasia että erilaisilla etujärjestöillä on vähän liiankin paljon neuvotteluvoimaa valtiossa.
Maan hallituksen tehtävä on kuitenkin hoitaa koko kansan asioita, sen tehtävä ei ole hoitaa etujärjestöjen etuja vaan taata se, että myös muille riittää esim. työn kysyntää.
Oikeistovetoisena hallitus helposti tekee sen mokkelin että se syrjäyttää työn kansalaisten tulonlähteenä, ja alkaa siis ajamaan työn kannattavuutta alas, kuvitellessaan että näin aikaansaatavalla tulonsiirrolla (työntekijöiltä/kansalta osakkeenomistajille) saataisiin jotenkin parempaa taloutta, mutta eihän se niin mene koska osakkeenomistajatkin tiedostaa tilanteen ja ne vie vaan rahat esim. Panamaan tai muualle alhaisesti verotettuihin paikkoihin. Investointeihin ne rahat ei päädy, vaan investointien liikkellelaitto vaatii enemmän tai vähemmän aina valtion hallinnon aktiivisia toimia jotta raha ei ainoastaan virtaa ulospäin valtiosta vaan myös takaisin investointeihin yms.
Pätkätyöt, vähäinen työkokemus ja vissiin väärä naama, kun ei ilmaiseksi kelvannu edes mansikoita poimimaan...
Vierailija kirjoitti:
Liian nuori vastavalmistunut koodari. Kukaan ei ota tosissaan.
Ei jos oot vasta AMK:ssa oppinut koodaamaan.
Lähestyin 30v. Naimaton ja lapseton. Yhtäkkiä en kelvannut mihinkään.
Sitä ennen tein useita töitä samanaikaisesti ja aina löysin jotain kun vain viitsin.
Onneksi työ löytyi miehen mukana. Muutoin oisin jäänyt työttömäksi tai ajautunut itsetuhoiseksi yrittäjäksi.
Mulla mätti tämä
- ikä
- sukupuoli
- amk viittä vaille
- hetkellisesti työtön
- puuttuu kokemus esimieshommista
- liian pätevä hanttihommiin
Cv mulla oli mitä mainioin, en maininnut ikää. Sain haastattelukutsuja, kovasti kehuivat ja pitivät peukkuja mutta ilman työtä jäin.
Sinänsä olivat oikeassa. Lapsi putkahti maailmaan muutama vuosi myöhemmin.
Opiskelin kokonaan uuden ammatin. Ammatin joka työllistää aina. Joko yrittäjänä tai vieraalla.
Tässäpä muutama vinkki työllistymiseen ja rikastumiseen valtion tuella
https://seura.fi/asiat/seuran-selvitys-juha-sipilasta-tuli-miljonaari-v…
Tiitsie alkuunkaan millast se on olla työttömän?? Se ei oo mittää herkkuu, mie voin sen paljastaa siulle.
Mä oon töissä. Eli sikäli jäävi sanomaan mitään, mutta eipä minunkaan kokemukseni paljon näistä työttömien kokemuksista eroa. Ensin valmistuin alalle, josta ei töitä ole löytynyt ikinä. Olen kymmenen pätkätyövuoden aikana ollut ehkä kahdesti oman alani työn haastattelussa. Kumpaakaan paikkaa en tietenkään saanut. Enkä muuten saanut edes palkatonta harjoittelupaikkaa, niin kova oli kilpailu niistäkin.
Sitten tein kymmenen vuotta pätkätöitä keskimäärn 6 kk pätkissä. Joka välissä hain uutta paikkaa, mutta useinmiten työ jatkuikin siinä vanhassa hommassa, kun sopimus uusittiin viikkoa ennen vanhan päättymistä. Tässä välissä pääsin myös huomaamaan, että hakemuksiani ei otettu edes vakavasti ennenkun joku sopimus joskus pääsi loppumaankin. Pätkät tietenkin johtuivat sukupuolesta, ja omalla osallani vaikuttivat myös lasten saantiin vasta hyvin myöhäisessä vaiheessa. Niin ja tietenkin jäin myös työttömäksi heti seuraavasta sopimuskatkosta, kun olin kertonut raskaudesta työpaikalla.
Nyt päälle nelikymppisenä olen elämäni ekassa vakituisessa työsuhteessa. Palkkani on useita satoja euroja pienempi per kk kuin ennen äitiyslomia. Työ on kuitenkin vähintään yhtä vaativaa kuin aiemminkin. Minulle on jopa naurettu päin naamaa työhaastattelussa, kun olen ilmoittanut palkkatoiveekseni vanhan äitiyslomia (ja muita kotivuosia) edeltäneen palkkani.
Ai niin, ja ennen perhevapaita opiskelin myös toisen tutkinnon, eli työ myös vastaa koulutustani.
Osaan ammattini erittäin hyvin, eikä minulla ole mahdollisuutta enää lisäkouluttautua.
Osaan alani liian hyvin.
Siksi minua ei palkata, koska minulla on liian hyvät tiedot ja taidot.
Täysin absurdi tilanne, mutta näin se nyt vain on.
Vierailija kirjoitti:
Osaan ammattini erittäin hyvin, eikä minulla ole mahdollisuutta enää lisäkouluttautua.
Osaan alani liian hyvin.
Siksi minua ei palkata, koska minulla on liian hyvät tiedot ja taidot.
Täysin absurdi tilanne, mutta näin se nyt vain on.
En halua olla ikävä, mutta tämä tuskin on se oikea syy.
Olen ylikoulutettu. Kaksi maisterintutkintoa ja tohtorin hattu.