Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
481/2374 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieslukija81 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan ammattini erittäin hyvin, eikä minulla ole mahdollisuutta enää lisäkouluttautua.

Osaan alani liian hyvin.

Siksi minua ei palkata, koska minulla on liian hyvät tiedot ja taidot.

Täysin absurdi tilanne, mutta näin se nyt vain on.

En halua olla ikävä, mutta tämä tuskin on se oikea syy.

Minä en halua olla hauska enkä ikävä, vain realisti, ja tuo voi todellakin olla se ainoa oikea syy. Niin hullulta kuin se kuulostaakin. Olen itse myös oman alani huippu, ja samaan aikaan pitkäaikaistyötön. Tämä yhtälö on täysin järjenvastainen, mutta niin on työelämän säännötkin nykyisin.

Yrittäjyys ei ole tällä hetkellä vaihtoehto, joten aika hissuksiin tässä mennään.

Vierailija
482/2374 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatteko te ihan oikeasti kirjoittaa hakemuksia ja valmistautua haastikseen?

Aina jatkuvasti puhutaan, että näitä ja näitä mokia työnhakijat tekee. Näin ollen aivan satavarmana on kehittämisen varaa.

En nyt väitä, että työttömyys on kiinki työnhakutaidoista, mutta kyllä se voi vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/2374 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieslukija81 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan ammattini erittäin hyvin, eikä minulla ole mahdollisuutta enää lisäkouluttautua.

Osaan alani liian hyvin.

En halua olla ikävä, mutta tämä tuskin on se oikea syy.

Voi hyvinkin olla, itsekin olen ollut samanlaisessa tilanteessa. Esimiehet eivät uskalla palkata selvästi itseään pätevämpää alaista, koska kokevat hänet uhaksi omalle asemalleen. Lopulta löytyi sellainen työpaikka, jossa itseni yläpuolella ei ole ketään saman alan ihmistä.

Vierailija
484/2374 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annankin teille työttömät hyvän vinkin kun haette töitä.

Kun haette töitä niin älkää tunnustako olevanne työtön työnhakija, vaan hakekaa lisätyötä uskotellen mahdolliselle tulevalle työnantajalle olevanne alityöllistetty, itse sain tämmöisellä kikalla töitä Ensimmäisellä yrittämällä, tosin kokemusta ja koulutustakin löytyy.

Sitä ennen olin pitkäaikaistyötön ja siitä tilanteesta yritin löytää töitä, työnantajat vaikenivat kuin muuri, mitään vastausta en koskaan yli 120 työpaikkahakemukseen saanut.

sitten keksin tämän tempun, valehtelin olevani työssä jossa työtunnit vähenivät osa-aikaisessa työsuhteessa, uusi työnantajani ei viitsinyt edes ottaa selvää tästä kuvitteellisesta työnantajastani :)  hah hah haa vautsi mikä tuuri, mitäs siitä jos olisin jääny kiinni, samaa temppua olis voinu kokeilla seuraavaankin piilotyöpaikkaan.

Vierailija
485/2374 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä tai työtön, täällä voi ainata tienata hieman ylimääräistä rahaa https://csl.ink/2NbH 💰 vastailet vain kyselyihin ja tienaat rahaa 😎

Vierailija
486/2374 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä kirjoitti:

Kun haette töitä niin älkää tunnustako olevanne työtön työnhakija, vaan hakekaa lisätyötä uskotellen mahdolliselle tulevalle työnantajalle olevanne alityöllistetty, itse sain tämmöisellä kikalla töitä Ensimmäisellä yrittämällä, tosin kokemusta ja koulutustakin löytyy.

Sitä ennen olin pitkäaikaistyötön ja siitä tilanteesta yritin löytää töitä, työnantajat vaikenivat kuin muuri, mitään vastausta en koskaan yli 120 työpaikkahakemukseen saanut.

sitten keksin tämän tempun, valehtelin olevani työssä jossa työtunnit vähenivät osa-aikaisessa työsuhteessa, uusi työnantajani ei viitsinyt edes ottaa selvää tästä kuvitteellisesta työnantajastani :)  hah hah haa vautsi mikä tuuri, mitäs siitä jos olisin jääny kiinni, samaa temppua olis voinu kokeilla seuraavaankin piilotyöpaikkaan.

Tämä on totta. Vain joka neljäs avoin työpaikka täytetään työttömällä työnhakijalla, eli 3/4 on työpaikka ennestään, usein sillä ei ole edes väliä että mitä se työ on tai missä.

Vierailija
487/2374 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisten tilanteiden pelko. Toimistotöitä olen ainoastaan hakenut, mutta niitä on hyvin vähän.

Vierailija
488/2374 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 18 eikä minulla ole koulutusta. Lisäksi olen omituinen ja ujo. 

Vierailija
489/2374 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 18 eikä minulla ole koulutusta. Lisäksi olen omituinen ja ujo. 

Sinulla on vielä toivoa. Etsi ala joka kiinnostaa. Ajattele esim. Bill Gatesia ja Ed Sheerania, molemmat olivat nuorena omituisia.

Vierailija
490/2374 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä kirjoitti:

Minulla ei ole kovin paljon oman alan koulutusta ja ikää liikaa. Työnantajat ovat kiinnostuneita nykyisestä työpaikasta jos sellainen olisi. Miten vastata haastattelussa kun työpaikan nimeä ja tehtäviä kysytään?

Vierailija
491/2374 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut töitä, koska en ole koskaan edes hakenut niitä. Vapaasta tahdosta ollut työtön nyt kolme vuotta ja ikää 24 vuotta. Elämä tuntuu hyvältä, kun on kivoja harrastuksia joista saa riittävästi leivän päälle. Ei isoja summia, mutta ei sellaisia tarvitakaan kun en autoista tai perheen perustamisesta haaveile.

Jossain vaiheessa varmasti haen töitä jos tähän juttuun satun kyllästymään. Ei se todellakaan helpolla tulisi, mutta jos on kärsivällinen ja yrittää niin eiköhän se paikka aukeaisi.

Tsemppiä muille, toivottavasti halukkaat saa töitä!

Vierailija
492/2374 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä mutta puolisoni. Hän on yli 50v ja vakavat mielenterveysongelmat. Teki yli 30 vuotta töitä ennenkuin yt:t potkaisi pihalle. Ei kelpaa työnantajille vaikka kävisi minkälaiset koulut, paitsi palkattomaksi työharjoittelijaksi.

Vierailija
493/2374 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekytoijan näkökulma:

-Ikä on oikeasti rasite. 40 on hilkulla, 50 heikko, ja 55 mahdoton.

-Työtön on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa haussa

-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu.

-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja.

Liputat aukottoman cv:n puolesta, mutta kehotat piilottamaan tiedon liian hyvistä opinnoista. Voisitko ihan konkreettisesti kertoa, miten tuossa voi onnistua?

Työttömyys ei oman kokemukseni mukaan välttämättä ole aina huono asia, sillä työtön voi aloittaa uudessa paikassa nopeammin kuin henkilö, jolla on irtisanomisaika. Haastatteluunkin pääsee nopeasti (paitsi ne, joilla on lastenkuskausta joka päivä tiettyyn aikaan).

Tosin en minäkään töitä ole saanut. Ikää yli 40v., ja kokemusta vain helpoista töistä, joihin hakee miljoona muutakin, ja he ovat paljon nuorempia ja näppärämpiä. 

Kirjoitin, että piilota tutkinnot, kun haet HELPPOA työtä. Niihin hommiin ei haluta väliaikaisia uransa paikkailijoita.

Olen osallistunut eri rooleissa tuhansiin rekrytointeihin ja tällä kokemuksella väitän, että työtön on lähes aina heikoilla työnhaussa. Irtisanomisaika on äärimmäisen harvoin ratkaiseva tekijä: käytetäänhän rekrytointiin itseensä useimmiten kuukausia aikaa. Erityisesti asiantuntijahauissa saattaa olla ihan järkyttävän tiukat rajat haettavasta henkilöstä. Hakuja käynnistetään uudestaan, vaikka potentiaalisia hakijoita on kymmenittäin, joskus jopa sadoittain. Heitä ei viitsitä edes haastatella, ja monesti ihan pikkuasioiden takia.

-

Ikävä kyllä, tämä on totuus.

Voisitko rekrytoijana kertoa, että miksi se työtön on niin vastenmielinen ehdokas avoimeen työpaikkaan?

Vierailija
494/2374 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä mutta puolisoni. Hän on yli 50v ja vakavat mielenterveysongelmat. Teki yli 30 vuotta töitä ennenkuin yt:t potkaisi pihalle. Ei kelpaa työnantajille vaikka kävisi minkälaiset koulut, paitsi palkattomaksi työharjoittelijaksi.

Miten nuo valavat mielenterveysongelmat tulee esiin työhakemuksessa/haastattelussa?

Meillä oli työntekijä joka oli kuukausitolkulla (silloin tällöin) saikulla ’keskivaikean masennuksen’ takia (hän itse kertoi diagnoosin kun koira kuoli ja hän jäi saikulle).

Se oli todella v-mäistä meille kollegoille napata pallo hänen puolestaan ja jatkaa hänen työnsä maaliin (vaikka jopa saimme siitä jonkinmoisen lisäkorvauksen).

Eli ymmärrän kyllä, jos työnantajalla on hakijoita kymmenittäin niin valinta ei osu siihen mt-yksilöön, vaikka miten sopiva olisi muuten.

Ai niin, ja kyseinen työntekijä lähti meiltä ovet paukkuen, koska hänen kesälomansa oli laitettu kesäkuulle ja hän ehdottomasti olisi halunnut sen heinäkuulle, joten meillä tilanne on onneksi jo ohi...

Vierailija
495/2374 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan alani liian hyvin.

Näinkin voi olla.

Tai sitten annat ’pätemiselläsi’ tympeää vaikutelman jo haastattelussa.

Monta kertaa valinnassa on kiinni myös siitä minkälaisia ’viboja’ hakijasta tulee. Tulisiko tämä tyyppi sopimaan työyhteisön muiden jäsenten joukkoon...

Vierailija
496/2374 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lainkaan työkokemusta eikä mitään koulutusta. 

N24

Vierailija
497/2374 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N24

No eihän tuolla tietotaidolla voikaan saada kuin ’maailman vanhimman ammatin’

Hus kouluun siitä!!!

Vierailija
498/2374 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N24

Sama.

M42

Vierailija
499/2374 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 24 niin oon liian nuori, kokematon ja jään kuitenkin äitiyslomalle.

Vierailija
500/2374 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo melkein 50-vuotias, se on liikaa. Olen myös koulutettu, mutta en ole saanut kunnon töitä pitkiin aikoihin. Joten en kelpaa vaativampiin töihin, koska ei ole kokemusta ja muihin olen ylikoulutettu.

Lisäksi olen tehnyt tänäkin vuonna työkokeiluja (täyttä työtä virallisesti 30 t viikossa, käytännössä on aikaa mennyt paljon enemmän!) ja käynyt niillä höpöhöpökursseilla. Se on ollut niin rasittavaa, että hyvä, kun jaksan hoitaa lapseni sen lisäksi. En ole siis jaksanut hakea töitä, koska olen ollut töissä ja kursseilla. Masennuskin alkaa vaivata ja kotityöt kaatuu päälle. Jatkuva rahattomuus ja ulkopuolisuus stressaa entistä pahemmin, kun käy ilmaiseksi töissä, joista muut saa hyvää palkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi