Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Olen tyhmä lukihäiriöinen ruma blondi, ei toivoakaan. Kouluttaudun leipuriksi. En tarkoita, että leipurit ovat kaltaisiani, vaan ala kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ikä on 54. Nainen. On suoraan sanottu, että olen liian vanha. En kelpaa mihinkään, edes siivoamaan en kelpaa. Olen kouluttautunut lähihoitajaksi, mutta en kelpaa edes vanhuksia hoitamaan. Ei ole suhteita. 0-sopimuksia en yksineläjänä, asuntovelallisena, voi ottaa.
Hei nyt on kyllä pk-seudulla niin kova pula lähäreistä että jokainen kelvollinen saa töitä. Jollain alueilla jopa kouluttamattomat otetaan keikoille. Kesätyöntekijöistä järkyttävä pula, asunnon saannissakin avustetaan.
Niin kyse tosiaan kotihoidosta. Missä esim. juuri tämä työntekijäpula tekee hommasta kovin raskasta. Palkka nousee lähemmäs 3000 /kk mutta toiset istuu ja marmattaa mielummin kotona kuin käärii hihat ja alkaa töihin.. Helppoa työ kotihoidossa ei ole ja ymmärrän ettei moni pysty tekemään pitkään tätä mutta jo korjaamalla resurssipulaa työ kevenisi.
Suomi-Fuckland kirjoitti:
Kokonaistyöttömyys on about 600k - 1M henkilön verran ja avoimia työpaikkoja vaihtelevasti 20k-35k. Niistä suurimmassa osassa haetaan opettajia, insinöörejä, teknikkoja, hammaslääkäreitä, sairaanhoitajia jne., eli monivuotista vaativaa (korkea)koulutusta edellyttäviä ammatteja. Työn saaminen on lottovoitto. Ns. paskaduuneja, joihin kelpaa lähes kuka vaan, on todella vähän. Se on nyt vaan uskottava, että EU-politiikka ja kv-markkinat on sen verran pahasti jo näivettäny kotimaisia markkinoita, että meille on muodostunut pysyvä suurtyöttömyys. Itse hain työtä aktiivisesti rapiat päälle 5 vuotta, kävin kursseilla ja yhden ammatinkin luin kahdessa vuodessa, mutta kun työpaikkoja ei ole, niin niitä ei ole. Sitten luovutin ja siirrätytin itseni ikuiselle karenssille. Nyt olen juuri täyttänyt 51 v., joten en vaivaudu enää edes yrittämään. Emännän kanssa ollaan reilun vuoden ajan jo keskusteltu EU:n ulkopuolelle muuttamisesta ja nyt alkaa jo pelottamaan, että se oikeasti tapahtuu. Suomi on jo niin syvällä EU-suossa, että sieltä ei ylös nousta. Työttömät, sairaat, invalidit ja vanhukset poistuu "luonnollisen poistuman" kautta, jahka hallitus täräyttää, että kaikki terveyspalvelut yksityistetään ja KELAsta lakkautetaan sosiaalituet ainakin osittain. Maksa siinä sitten 400 e labrakokeista ja 150 e lääkärikäynnistä. Siinä ei tarvita salaliittoteoriaöyhkäämistä, kun ymmärtää, mitkä seuraukset voi olla, jos ei ole varaa hoidattaa vaikkapa syöpäänsä. Että miksi Suomesta ei saa töitä...?
Ja sä ajattelet että eu:n ulkopuolella on asiat paremmin? Syöpähoidot maksetaan tai saat edes hyväpalkkaista työtä? Huh huh..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi työnsaannin ainakin olevan nyt huomattavasti helpompaa kuin vuosi sitten. Onhan työttömien määrä sentään vähentynyt vuoden takaisesta 55 000:lla.
Tämä oli varmaan sarkasmia. Tilastokikkailulla työttömät on vain siirretty aktiivimallilla pupukursseille, jolloin heitä ei lasketa enää työttömiksi. Käytännössä hakevat kuitenkin edelleen työpaikkaa itselleen.
Vuoden takaisesta on työttömien määrä vähentynyt 75 000 josta 60 000 pääsi poikkeuslain turvin eläkkeelle eli todellinen työllistyneiden määrä jää pieneksi. Töitä joutuu hakemaan monta vuotta ennen kuin työllistyy, vuosi kaksi ei ole enää aika eikä mikään - niin kauan kuin hakijamäärä ylittää työpaikkojen määrän.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen ja tiedän kymmeniä työttömiä etelä-suomessa. Suurin ongelma on päihteet. Näin nimettömänä voin myontää, että monella olisi työhaluja. Mutta viina vie voiton. Sama itselläni.
Parempi systeemi olisi, jos pääsisi töihin edes muutamaksi päiväksi silloin tällöin. Nykyisin on kaiken maailman koeajat sun muut paskat. PErkele, ottakaa töihin vaikka päiväksi ja maksakaa tehtyjen tuntien mukaan. Jos ei tee niin pellolle samantien. Mieluummin minäkin viinani työllä maksaisin.
Kummissa porukoissa liikut.
Itse asun pk-seudulla, enkä tunne ketään päihdeongelmaista työtöntä. Kyllä valtaosa mun tuttavapiiristä on korkeakoulutettua väkeä, joissa työttömiä ovat varsinkin yli 50-vuotiaat asiantuntijat, vastavalmistuneet kolmekymppiset, sekä ne joiden alalla sääntönä ovat pätkätyöt.
Ettäjottakoska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi työnsaannin ainakin olevan nyt huomattavasti helpompaa kuin vuosi sitten. Onhan työttömien määrä sentään vähentynyt vuoden takaisesta 55 000:lla.
Tämä oli varmaan sarkasmia. Tilastokikkailulla työttömät on vain siirretty aktiivimallilla pupukursseille, jolloin heitä ei lasketa enää työttömiksi. Käytännössä hakevat kuitenkin edelleen työpaikkaa itselleen.
Vuoden takaisesta on työttömien määrä vähentynyt 75 000 josta 60 000 pääsi poikkeuslain turvin eläkkeelle eli todellinen työllistyneiden määrä jää pieneksi. Töitä joutuu hakemaan monta vuotta ennen kuin työllistyy, vuosi kaksi ei ole enää aika eikä mikään - niin kauan kuin hakijamäärä ylittää työpaikkojen määrän.
Eli työllisten määrä on itse asiassa vähentynyt. En laske pupukurssilaisia enkä tunnin viikossa työskennelleitä aktiivimallilaisia työllisiksi. Niiden määrä kyllä on lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Rekytoijan näkökulma:
-Ikä on oikeasti rasite. 40 on hilkulla, 50 heikko, ja 55 mahdoton.
-Työtön on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa haussa
-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu. Työttömällä ei monesti ole haasteellisiin tehtäviin mitään asiaa. Ei kannata edes hakea.
-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja
-Tehkää työttömyyden syy selväksi, mutta älkää syyttäkö siitä ketään. Keksikää hyviä syitä.
-Peitä hyvin se, että haet joitain paikkoja vaan hakemisen ilosta, koska mikö tahansa työ kelpaisi väliaikaisesti
-Suostukaa mihin vaan paskaduuniin, vaikka ilmaiseen. Älkää jättäkö cv:seen reikiä. Liiotelkaa paskaduunienkin työnkuvia. Olkaa röyhkeitä. Muuten töitä ei heru,Rehellisesti: Työttömyys kannattaa peittää, kun töitä hakee. Vaikka valehtelemalla.
Valitan, mutta tämä kaikki on totta. En siitä itsekään pidä.
Toinen rekrytoija tässä, ja vinkkaan myös:
- tee cv huolella ja tarkista se ennen lähettämistä (joka päivä saan mm. tällaisia: pelkän muokkaamattoman mallipohjan lähettäminen, valokuvassa maataan sängyllä tissit pursuillen tai terassilla röhnöttäen, ei avata tehtävänkuvaa tittelin alle jne.)
- vastaa puhelimeen normaalin hyväntuulisesti koko nimelläsi (80% henkilöistä, joita kutsun haastatteluun, vastaa ankealla, melkein vihaisella ja vetelällä äänensävyllä "joo?" Tai "Minna"
- älä tule haastatteluun, jos pidät kyseistä tehtävää kokemuksellesi ja arvokkuudellesi alhaisena. Se nimittäin näkyy ja on paitsi loukkaavaa myös kaikkien ajan tuhlaamista.
- kerro, miksi sinun kokemuksesi ja osaamisesi soveltuisi tehtävään
- osoita hyvää asennetta. Mikään teennäisen hilpeä ekstrovetti ei tarvitse olla, mutta kukaan ei tahdo töihin ameebaa. Asenne ja motivaatio täytyy osoittaa. Rekrytointi on kallista, työhön ei tahdota ankeaa ja motivoitumatonta riippakiveä.
Toivottavasti näistä on apua. Perusjuttuja, jotka täytyy olla kunnossa vaan eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
No nyt olen vielä töissä mutta ikää on 40-50v. (en kerro tarkkaa ikää ettei tunnisteta) koulutus perhepäivähoitajan ammattitutkinto. Olen aina hoitanut lapsia noin vuoden sopimukselle perheessä uusi varhaiskasvatuslaki joka on lausuntakierroksella tekee minusta varmaan täysin kykenemättömän varhaiskasvatustyöhön. Työkokemusta on 16-vuotta ja lapset on tykännyt mutta nykyajan koulutus vaatimukset ei ilmeisesti tykkää. Nykyisinkään ei enään ole asiaa päiväkotiin töihin. Nykyinen pesti loppuu kesäkuun lopussa.....
Eli liialliset koulutus vaatimukset voi olla mun kohtalo. ja kun tietää opiskelioiden tuet niin lisäkoulutus ei perheellisellä ole vaihtoehto
Tunnistusvaara onkin todella suuri, kun ajatellaan miten vähän tämän ammatinharjoittajia on.(sarkasmia)
Olen lestaadiolainen, eikä minulla ole aikaa lasten-ja kodinhoidon lisäksi muuhun.
Tuntuu hyvältä tietää, että näitä vanhoja tanttoja potkitaan nuorempien edestä pois varsinkin suorittavissa matalapalkka ammateissa. Vanhat ovat jo nyhtäneet työpaikasta asuntorahat ja saaneet elää hyvää elämää. Annetaan nuorillekin mahdollisuus tienata ja rakentaa elämäänsä.
Varmasti saan. Mulle tapahtui viimeisen vuoden aikana niin järkyttäviä asioita etten edes pystynyt miettimään työnhakua. Sitä ennen olin tehnyt töitä koko elämäni, hankkinut maisteritutkinnon ja mennyt töihin lasten ollessa 10 kk ja 1, 1 kk. Koko opiskeluaikani tein myös töitä. Viimeisin työsuhteeni kesti 9 vuotta.
Joku on kotiäitinä kuusi vuotta. Joku kokee jonkun järkyttävän asian itsestään riippumattomista syistä.
-Vääränlainen verkosto
-asennevammaiset hakemusten käsittelijät ja haastattelijat
-valtion työvoimapolitiikka ja median lietsonta asian tiimoilta
Jotain kokemuksia...
On surkuhupaisaa miten kohdalle sattuu useimmiten sellaiset haastattelijat, jotka tietävät asiani paremmin tai sitten ovat halukkaita tuhlaamaan jokaisen osapuolen aikaa, vaikka on jo päätetty kuka palkataan. Olen saanut kuulla muun muassa olevani ylikoulutettu (amk ja kandi) ja alikokenut (työkokemus väärältä alalta, sovellettavissa). Olen saanut usein kuulla, että "Ei sua kuitenkaan kiinnosta tämä homma." koska olen joskus ollut 'paremmissa hommissa' tai saanut vaadittua korkeamman koulutuksen. Olen saanut kuulla, että minulla täytyy olla "auktoriteettiongelma", koska olen pyörittänyt omaa yritystä vuosikaudet (en enää). Yrittäjältä tunnutaan myös usein kysyvän "...niin, mutta ootko sä ollut töissä?" Ja sitten tulee se taivaanlahjaneuvo: Mikset sä sitten perusta uutta yritystä? Kerran olen saanut kuulla "Me palkataan vain naisia." Kerran on rehellisesti kerrottu, että ovat jo valinneet työntekijänsä ennen haastatteluiden järjestämistä, josta nostan hattua. Usein on kysytty "Kuka meidän työpaikalta suosittelee sua?" Kun siihen ei ole nimeä antaa, niin heti näkee, että haastattelijaa ei oikeastaan enää kiinnosta.
Usein suositellaan kovin tietävästi "Mikset hae oman alasi töihin?", vaikka julkisesti jokapaikassa ruoskitaan, että ei saa jumiutua oman alan töihin. Niihinkin on kuitenkin haettu, eikä palkattu, koska "Ei tämä varmaan kiinnosta sua." Siksi varmaan kouluttauduin alalle ja haen kyseistä paikkaa. Lähin esimies olisi ollut merkonomi ja koki kai paikkansa uhatuksi.
Kerran on sanottu päin naamaa "voi vittu" ja menty kaverin kanssa juoruamaan ja osoittelemaan ja odotuttamaan haastattelun osalta. En tiedä miksi. Selitystä ei koskaan saatu.
Ja tietysti työttömyyden pitkittyessä siitä tulee ruttoakin vakavampi ongelma.
Parin vuoden ja valtakunnan läpi hakemisen jälkeen totesin, että on aika laajentaa hakualuetta. Nyt on paikka valmiina ja muutto edessä kesällä. Suosittelenkin kaikille Euroopan laajuista hakua. Ikä ei useinkaan ole este ja kielet oppii, kunhan on valmis tekemään töitä sen eteen. Opiskelut voi alkaa heti, jos tietää mihin maahan haluaa hakea. Muussa tapauksessa suosittelen saksaa (maailmantalouden 3. suurin kieli) ja englantia, jos et sitä vielä osaa. Lähes kaikkien kansainvälisten yritysten työkieli tahtoo olla englanti tai muuten se käy 'väliaikaiskielenä' siksi aikaa, kunnes oppii paikallisen. Joku taisi jo mainita asiasta, mutta kannattaa suhteuttaa palkkapyyntö sen maan palkkatasoon, johon hakee. Itselleni tuli kolme paikallisittain riittävän palkan kanssa annettua tarjousta: Portugali 1500e/kk, Norja ~6000e/kk, Sveitsi ~8500e/kk, ja yksi hädin tuskin riittävän, Tsekki 1000e/kk. Suomesta paras tarjous ikinä oli ilmainen työharjoittelu karenssin uhalla.
Valtion ja median levittämät opit 1) työttömyys on työttömän syytä ja 2) työtön on itse syyllinen työttömyyteensä sekä työmarkkinoiden joustamattomuus ja valtio-ohjattu hyväksikäyttöohjautuvuus voitaisiin korvata vaikka helpottamalla 'hollantilaisittain' esim. 3pv/vko palkkaamista.
Liian nuori vastavalmistunut koodari. Kukaan ei ota tosissaan.
Luulen, että se johtuu iästä (56v) tai sitten siitä, että viimeisimmässä työpaikassani päätin pitää puoleni. Otin esille työsuojelurikkomuksia.
Ikä kuitenkin yksinkin riittävä syy työmarkkinoilla hyljeksintään.
Yhtään haastattelukutsua ei ole tullut, vaikka olen hakenut kaikenlaista työtä ja myöskin olen lähettänyt paljon hakemuksia.
Luulen, että jokaiseen työpaikkaan on niin paljon hakijoita, että vain kerma kuoritaan aina pinnalta.
Osa tietysti työllistyy suhteilla. Kaikilla ei niitäkään ole.
Suomi on etujärjestöjen, korporatismin ja lakeja omalla tavallaan tulkitsevien hallintojen luvattu maa.
Siksi sinä enkä minäkään saa työtä tässä maassa, mikäli ei kuulu em. etuoikeutettuihin porukoihin.
Valitettavampi ikävä juttu on se, että koko tämä toiminta joko 1) perustuu "patisteluun" eli käytännössä kansalaisen painostamiseen tai sitten vakavampana 2) pakottamiseen/kiristämiseen viimesijaisten etuuksien menetyksien uhalla.
Aktiivimallilla ei voida ohittaa kansalaiselle kuuluvaa sopimusvapautta joka takaa passiivisuuden huonojen sopimusten kohdalla.
Väitän niin, että Suomi kun alkaa ottamaan askeleita kohti tätä pakkotyömallia, siitä alkaa tulemaan pahemmankin kerran lainvastaisia toimia hallinnolta/etujärjestöiltä, ja se jo sellaisenaan voi käynnistää Suomelle melkoisen ikävän kierteen julkisuudessakin.
Kiertäkää ehdottomasti kaukaa noi porukat jotka luulee että heillä on oikeuksia alkaa rankaisemaan kansalaisia siitä että kansalaiset noudattavat heille kuuluvia oikeuksiaan. On jo melkoista diktatuuritouhua.
Olen vähän liian usein tyytynyt liian vähään, esim. surkea palkka, useampi harkka tai 0-tuntisopimus. Mutta pidemmän päälle se on ihan oikeasti ollut sen arvoista.
Plus työnhakutaitoni ovat tosi hyvät.
Terveisin usein parjattu markkinoinnin tradenomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekytoijan näkökulma:
-Ikä on oikeasti rasite. 40 on hilkulla, 50 heikko, ja 55 mahdoton.
-Työtön on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa haussa
-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu. Työttömällä ei monesti ole haasteellisiin tehtäviin mitään asiaa. Ei kannata edes hakea.
-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja
-Tehkää työttömyyden syy selväksi, mutta älkää syyttäkö siitä ketään. Keksikää hyviä syitä.
-Peitä hyvin se, että haet joitain paikkoja vaan hakemisen ilosta, koska mikö tahansa työ kelpaisi väliaikaisesti
-Suostukaa mihin vaan paskaduuniin, vaikka ilmaiseen. Älkää jättäkö cv:seen reikiä. Liiotelkaa paskaduunienkin työnkuvia. Olkaa röyhkeitä. Muuten töitä ei heru,Rehellisesti: Työttömyys kannattaa peittää, kun töitä hakee. Vaikka valehtelemalla.
Valitan, mutta tämä kaikki on totta. En siitä itsekään pidä.
Toinen rekrytoija tässä, ja vinkkaan myös:
- tee cv huolella ja tarkista se ennen lähettämistä (joka päivä saan mm. tällaisia: pelkän muokkaamattoman mallipohjan lähettäminen, valokuvassa maataan sängyllä tissit pursuillen tai terassilla röhnöttäen, ei avata tehtävänkuvaa tittelin alle jne.)
- vastaa puhelimeen normaalin hyväntuulisesti koko nimelläsi (80% henkilöistä, joita kutsun haastatteluun, vastaa ankealla, melkein vihaisella ja vetelällä äänensävyllä "joo?" Tai "Minna"
- älä tule haastatteluun, jos pidät kyseistä tehtävää kokemuksellesi ja arvokkuudellesi alhaisena. Se nimittäin näkyy ja on paitsi loukkaavaa myös kaikkien ajan tuhlaamista.
- kerro, miksi sinun kokemuksesi ja osaamisesi soveltuisi tehtävään
- osoita hyvää asennetta. Mikään teennäisen hilpeä ekstrovetti ei tarvitse olla, mutta kukaan ei tahdo töihin ameebaa. Asenne ja motivaatio täytyy osoittaa. Rekrytointi on kallista, työhön ei tahdota ankeaa ja motivoitumatonta riippakiveä.
Toivottavasti näistä on apua. Perusjuttuja, jotka täytyy olla kunnossa vaan eivät ole.
Miksei voi etunimellä vastata puhelimeen? En aio jokaiselle lehtikauppiaalle esiintyä koko nimellä.
Ihmettelen myös toisen rekrytoijan mielipidettä siitä, että 40-vuotias on niin vanha, että ikä on jo rasite. Minkä ikäinen itse olet?
Tämä on sellainen ikuisuuskysymys jota tosiaan täytyy kysyä työnantajilta, työnsaamisen tukkeena olevilta rekrykonsulteilta, ja kaikilta muilta asennevammaisilta tahoilta.
Minulla ei siihen vastausta ole. Kuulisin kyllä itsekin mielelläni miksi en ole saanut töitä.
Olen aina silloin tällöin itsekseni miettinyt, ja naureskellut ääneen, että suurin työllistymiseni este on itse asiassa työnantaja :D
Kokonaistyöttömyys on about 600k - 1M henkilön verran ja avoimia työpaikkoja vaihtelevasti 20k-35k. Niistä suurimmassa osassa haetaan opettajia, insinöörejä, teknikkoja, hammaslääkäreitä, sairaanhoitajia jne., eli monivuotista vaativaa (korkea)koulutusta edellyttäviä ammatteja. Työn saaminen on lottovoitto. Ns. paskaduuneja, joihin kelpaa lähes kuka vaan, on todella vähän. Se on nyt vaan uskottava, että EU-politiikka ja kv-markkinat on sen verran pahasti jo näivettäny kotimaisia markkinoita, että meille on muodostunut pysyvä suurtyöttömyys. Itse hain työtä aktiivisesti rapiat päälle 5 vuotta, kävin kursseilla ja yhden ammatinkin luin kahdessa vuodessa, mutta kun työpaikkoja ei ole, niin niitä ei ole. Sitten luovutin ja siirrätytin itseni ikuiselle karenssille. Nyt olen juuri täyttänyt 51 v., joten en vaivaudu enää edes yrittämään. Emännän kanssa ollaan reilun vuoden ajan jo keskusteltu EU:n ulkopuolelle muuttamisesta ja nyt alkaa jo pelottamaan, että se oikeasti tapahtuu. Suomi on jo niin syvällä EU-suossa, että sieltä ei ylös nousta. Työttömät, sairaat, invalidit ja vanhukset poistuu "luonnollisen poistuman" kautta, jahka hallitus täräyttää, että kaikki terveyspalvelut yksityistetään ja KELAsta lakkautetaan sosiaalituet ainakin osittain. Maksa siinä sitten 400 e labrakokeista ja 150 e lääkärikäynnistä. Siinä ei tarvita salaliittoteoriaöyhkäämistä, kun ymmärtää, mitkä seuraukset voi olla, jos ei ole varaa hoidattaa vaikkapa syöpäänsä. Että miksi Suomesta ei saa töitä...?