Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
>Nyt kun suuret ikäluokat vanhenee ja nuorempia tulee vähemmän kuka tulee tekemään työt?
Ei suurista ikäluokista ole enää töissä kuin kourallinen.
Vaikka ajateltaisiin, että 1955 olisi syntynyt vielä suurten ikäluokkien edustajia, niin hekin ovat tänä vuonna jo 69-vuotiaita eli varmuudella eläkkeellä ehkä jotain yksittäistä hörhöä tai yrittäjää lukuun ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
50+, osatyökykyinen, ei koulutusta ja kokemusta vastaavia osa-aikahommia tarjolla. Ei voi muuttaakaan kun pitäisi saada asunto ensin myytyä.
Joskus voi käydä tuuri. Isällä oli sama tilanne, omistusasunto pienellä paikkakunnalla, muuttaminen täysin pois suljettu vaihtoehto, kun koko ajan kulut juoksee vakituisessa asunnossa ja vaikea vuokrattava (kolmio) ja vielä vaikeampi myytävä pikkupaikkakunnalla. Hän oli aikoinaan ollut laivakokkina ja sen jälkeen pitkään kiinteistönhoitajana. Ei onnistunut enää se homma, liukastui pihalla ja akillesjänne lähes poikki, ei heti korjattu vaan luultiin venähdykseksi. Sitten kun lopulta korjasivat, samalla reissulla huomasivat, että polvessa aikamoiset nestekertymät. Ottivat nestettä ja verta pois. Ortopedi otti kuvat kun kävely ei ottanut onnistuakseen. Polvessa paha kuluna ja jokin rustojuttu, en osaa tarkemmin kuvailla. Lopputulos oli: osatyökyvyttömyyseläkkeelle, koska ongelmat oli jatkuneet reilusti yli vuoden. Mitä se sitten kiinteistönhoitajalle tarkoittaa, niin työt loppuu. Eikä kukaan palkkaa kiinteistönhoitajaksi osatyökykyistä, kun siinä pitää puhdistaa raskaita lumia pois, selviytyä nurmikon ajosta ja tarvittaessa käsin hiekottaa yms. Hän pääsi kuitenkin kokeilemaan vahtimestariksi yhteen julkiseen rakennukseen siellä kotipaikkakunnalla ja hänelle sopivasti kyseessä osa-aikatyö, johon hänet sitten kokeilusta palkattiin. Lähinnä vahtimestarina opastaa ihmisiä oikeaan paikkaan ja valvoo kulkijoita, avaimia ja sellaista ihan kevyttä. Ja aukoo ja lukitsee ovia.
Vierailija kirjoitti:
Olen liian vanha. En kelpaa enää mihinkään hommiin.
Etkö sitten ole eläkkeellä?
Vierailija kirjoitti:
50+, osatyökykyinen, ei koulutusta ja kokemusta vastaavia osa-aikahommia tarjolla. Ei voi muuttaakaan kun pitäisi saada asunto ensin myytyä.
Sitten menet Hesburgeriin tai mäkkärille ja pistät asunnon myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 40-vuotias. Olen yksinhuoltaja.
Minulla ei ole peruskoulun jälkeistä koulutusta.
Minulla on terveysongelmia. Ne näkyvät myös päällepäin.
Entinen työkokemukseni on liian rajatulta alalta.
Olen yrittänyt hakea ns. Hanttihommia, mutta ei mulle edes vastata.
Eikö sinun pitäisi olla sijoitettuna johonkin kehi.tysvamma.isten laitokseen?
Vierailija kirjoitti:
Tutkinto ulkomailta ammattiin mikä ei Suomessa työllistä, 54v nainen . Tein urani ulkomailla. Olen täällä vain mieheni takia. Nyt kun suuret ikäluokat vanhenee ja nuorempia tulee vähemmän kuka tulee tekemään työt? Ei kaikki voi aina olla 30-45v mikä tuntuu suomalaisille työnantajille olevan se optimaali. Mielelläni tekisin oman alan tehtäviä, mutta ei. Työkkäri kuulemma palkkaisi jollain tuetulla missä itselle edut heikot. Palkka käteen alle pari tonnia ja työmatkat 2t päivässä valituksia kuuntelemaan, siihen kelpaisin vaikka osaamista olisi vaikka mihin.
Jos kerran osaamista on vaikka mihin niin on sitten hyvä ja ottaa vaikka mitä eikä elele muiden veronmaksajien tahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Liian vanha. Liian introvertti. Ruma naama.
Siivoamaan pääsee tai pakkaamaan kuminauhoja johonkin suojatyöpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
ikä on vain numero, jonka työnantaja tarkistaa kirjoitti:
Shaissea. Kyllä se ikä vaan on monessa työssä este. Jos alkaa olla jalkapuoli, muutamaa viikkoa vaille rollattoritapaus, niin ihan turha kuvitella, että pääse raksalle muurariksi, varastolle varastomieheksi, tai kuljetusfirmaan jakeluauton kuljetajaksi, vaikka olisi alan kokemusta 40 vuotta ilman yhtäkään työttömyyspäivää ja työintoa täynnä. Kyllä se vaan nuorempi ja kokemattomampi menee hakutilanteessa ohi että heilahtaa.
Aivan. Itse täytän tänä vuonna 64v ja jäin parivuotta sitten työttömäski oikeastaan sen takia, että sain aivotapahtuman, enkä pystynyt enää tekemään omaa työtäni. Työkkäristä nytkin kysyttiin, että mitenkä olet ajatellut itsesi työllistää, kun nyt olet ollut niin ja niin monta viikkoa työttömänä :D No camoon, olen vaan ajatellut kävellä töihin johonkin, työpaikkojahan on auki pilvin
Kuulostaa siltä että olet oikein itseesi tyytyväinen kun lomailet veronmaksajien rahoilla. Olet varmaan oikein ylpeä parasiitin elämästäsi. Kuvittelet että olet oikeutettu ilmaiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
- Isoja selittämättömiä aukkoja työhistoriassa ja keskenjääneitä kouluja. Olisi edes lapsi, jolloin voisi selittää, että on hoitanut sitä.
- Olen työtön. Työnantajat ottavat mieluummin töihin jo töissä olevan.
- Kortit ovat vanhentuneet.
- Työhakemukseni näyttävät idiootin kirjoittamilta, koska en osaa/halua myydä itseäni eikä minulla ole itseluottamusta.
- Minulla ei ole tarjota mitään sellaista, mitä joku toinen ei omaisi enemmän tai tekisi paremmin.
- En aspergerina näytä vastaavan tämänhetkisiä trendejä työnhakijalta toivotuista ominaisuuksista. Työpaikkailmoitusten "toivomme sinulta..."-listauksissa toistuvat asiakaspalvelu, joustavuus, moniajotaito ja oma-aloitteisuus ja mikään näistä ei ole vahvuuteni.
- Em. syistä johtuen hakemusten teko on vaikeaa, hidasta ja kuormittavaa, joten niitä ei tule tehtyä kovin paljon.
Miksi et ole hoitolaitoksessa vai miksi niitä kutsutaan? Ne jotka oli B-mielisairaaloita ennen minne va.ja.kit pantiin.
Vierailija kirjoitti:
Selkä on niin paskana, että tuottaa suuria vaikeuksia nousta aamulla sängystä ja kömpiä tietsikan äärelle. Sukkien pukeminen on täyttä tuskaa ja persettä ei saa kunnolla pyyhityksi, kun pienikin taivuttelu vihloo ristiselässä niin ankarasti. Eipä tähän ole fysioterapia auttanut. Ravintolatyöhön pitäisi muka vielä joskus kyetä ja ikää on 58 vuotta. Alalla olisi kyllä nyt töitä mutta joudun ensi vuonna alkavassa hakemusrumbassa - uusi aktiivimalli näet - kertomaan kerta toisensa jälkeen, että selkäongelmien takia seisominen tuotta vaikeuksia ja pitää vartin välein saada pitää hengähdystauko.
Sitten kannattaa varmaan ottaa kipulääkitystä ja mennä töihin. Ensin painonpudotus, siihen kipulääkitys ja sitten ripinrapin töihin.
Vierailija kirjoitti:
kukaan ei halua palkata skitsofreenikkoa vaikka työhalua on
Ei varmaankaan jos menee aloittamaan haastattelun sillä skitsofreniavalituksella. Jos sen sijaan näyttää ensin vahvuutensa ja motivaationsa, on tilanne toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoremman esimiehen on vaikeaa palkata itseään vanhempaa. Joku psykologinen uhka ilmeisesti. Kokemusta on.
Samaten vähemmän koulutettu ei halua palkata korkeammin koulutettua. Tai vähemmän kokenut ei halua palkata kokeneempaa.
Paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hops kirjoitti:
Tässä mun neuvot työttömille. Aivan liian usein näkee hakemuksia jotka on selvästi tehty niin, että niitä on lähetetty useaan paikkaan lähes kopioimalla. Kertovat vaan laiskuudesta ja lentää samantien roskiin. Palkkaan aina ihmisen joka on tosissaan panostanut hakemukseen ja kertoo miksi juuri meidän firma ja paikka kiinnostaa. Eli panostakaa niihin hakemuksiin ja myös cv:hen ihan tosissaan ja räätälöikää ne aina juuri siihen paikkaan mitä haette. Tarkastakaa kirjoitusvirheet. Kertokaa mitä hyötyä teistä on juuri siinä tehtävässä mitä haetaan ja miksi olisit paras tekijä hommaan. Motivoituneisuus ja hyvä asenne ovat osaamista tärkeämpää. Joustavuutta on hyvä myös olla.
Entä jos motivaationa on vain saada rahaa jostain ja on ihan sama, olenko töissä sun firmassa vai jossain naapurifirmassa? Mistä minä voin tietää
Työnhakija sen sijaan haluaa tulla haastatteluun valmistautumattomana, epäsiistinä ja haisevana, ilmoittaa ettei ole kiinnostunut työstä eikä arvosta firmaa josta hakee töitä, vaatii työsuhdeautoa ja kahdeksan tonnin palkkaa. On se niin väärin mitä nuo työnantajat vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vanha. Liian introvertti. Ruma naama.
Siivoamaan pääsee tai pakkaamaan kuminauhoja johonkin suojatyöpaikkaan.
Siivoamaan? Ei ainakaan meille. Meillä on ihan koulutetut siivoojat kylläkin talossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi en saa töitä. Olen korkeakoulutettu, minulla on monenlaista työkokemusta. Olen yli 50. Osaan kieliä. Olen hakenut töitä kohta kaksi vuotta. Olen saanut hyvää palautetta aiemmista töistä. Haen päätöikseni töitä. Se käy palkattomasta työstä. CV on päivitetty ja rekrytoijien mielestä hyväksi havaittu. Olen kuitankin aina se kolman varasijalla.
Minulle kelpaisi osaamistani vaatimattomampikin työ, mutta kuulen olevani tällaisia hakiessani ylipätevä. En tiedä miksi en saa töitä.
Voin kertoa sinulle syyn; ikä. Meitä yli viisikymppisiä ei enää huolita mihinkään.
Laiskurin tekosyy. Paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarjolla töitä. Olen ihan vaate ja kosmetiikkamyyjä. Joskus jonnekkin vaate liikkeeseen on mutta usein määräaikaisia tai pätkätöitä 4h soppareilla. Ei sellaisia kannata ottaa vastaan tai edes hakea. Haluaisin kunnon töitä! Täysillä tunnilla! Jos olisi!🤬😡😡😡
Jos kerran on tuolla koulutuksella ja kokemuksella valinnan varaa niin valitse sitten. Mutta kun ei ole niin mene hotellisiivoojaksi tai johonkin varastoon poimimaan tavaroita sen sijaan että elelet veronmaksajien rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat pelkäävät näitä kokeneita, oikeuksiansa ymmärtäviä työntekijöitä. Hoitoala haluaa orjia, jotka eivät ymmärrä työsopimuksia. Eivät he palkkaa vanhustenhoitoon iäkkäitä hoitajia, koska kyseiset hoitajat voivat kyseenalaistaa vanhustenhoidontason. Jos uskallat kyseenalaistaa jotain, sopimustasi ei jatketa, etkä saa koskaan töitä kyseisestä yksiköstä. Olet mustalla listalla.
Kyseenalaistaa ihan vapaasti jos on tietoa, osaamista ja valinnanvaraa. Jos ei ole niin pitää naamansa kiinni ja tekee töitä eikä viettele ilmaista lomaa veronmaksajien rahoilla. Useimmilla vanhoilla joitajilla ei ole muuta kuin luulot omasta osaamisesta ja hirveä asenne joka myrkyttää sekä potilaat että työympäristön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat pelkäävät näitä kokeneita, oikeuksiansa ymmärtäviä työntekijöitä. Hoitoala haluaa orjia, jotka eivät ymmärrä työsopimuksia. Eivät he palkkaa vanhustenhoitoon iäkkäitä hoitajia, koska kyseiset hoitajat voivat kyseenalaistaa vanhustenhoidontason. Jos uskallat kyseenalaistaa jotain, sopimustasi ei jatketa, etkä saa koskaan töitä kyseisestä yksiköstä. Olet mustalla listalla.
Kyseenalaistaa ihan vapaasti jos on tietoa, osaamista ja valinnanvaraa. Jos ei ole niin pitää naamansa kiinni ja tekee töitä eikä viettele ilmaista lomaa veronmaksajien rahoilla. Useimmilla vanhoilla joitajilla ei ole muuta kuin luulot omasta osaamisesta ja hirveä asenne joka myrkyttää sekä potilaat että työympäristön.
Syystä kyllä mustalla listalla. Sellaiset hoitajat pitäisi pitää mustassa kopissa poissa ihmisten ilmoilta. Mieluusti ulkomaalaisia hoitajia Virosta tai mistä vaan, osaavat olla ihmisten kanssa ja hoitaa eikä valittaa ja laiskotella niinkuin nämä iäkkäät elämään kyllästyneet hoitajat.
Koska nainen kelpaa Suomessa vain sote-alalle.