Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä masentava ketju. Oma syy on liian korkea ikä (lähes 50 v). Sain ihmeen kaupalla vuosien hakemisen jälkeen töitä nälkäpalkalla (1500 kuussa), mutta kuka tietää miten pitkäksi aikaa, ja tämän jälkeen saattaa hyvin olla, ettei mitään enää tipu, kun ei se ikä tästä koskaan vähene. Silti eläkkeelle ei taida olla asiaa vielä pariinkymmeneen vuoteen. Taustalla tietysti turha korkeakoulututkinto ja niin heikko taloudellinen ja terveydellinen tilanne, että uudelleen kouluttautuminen on haave vain.
Sitten on paras jäädä vaan kansaneläkkeelle.
Suorititko naistutkimuksen maisteriopinnot? Hirvee yllätys ettei johtopaikkoja irtoo sellsella rautaisellaa osaamisella.
Kyllä sukupuolielimen tutkimuksen maisterin papereilla saa3 ntuyntijatehtäviä. Ainakin kebabravintolan keittiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä masentava ketju. Oma syy on liian korkea ikä (lähes 50 v). Sain ihmeen kaupalla vuosien hakemisen jälkeen töitä nälkäpalkalla (1500 kuussa), mutta kuka tietää miten pitkäksi aikaa, ja tämän jälkeen saattaa hyvin olla, ettei mitään enää tipu, kun ei se ikä tästä koskaan vähene. Silti eläkkeelle ei taida olla asiaa vielä pariinkymmeneen vuoteen. Taustalla tietysti turha korkeakoulututkinto ja niin heikko taloudellinen ja terveydellinen tilanne, että uudelleen kouluttautuminen on haave vain.
Sitten on paras jäädä vaan kansaneläkkeelle.
Suorititko naistutkimuksen maisteriopinnot? Hirvee yllätys ettei johtopaikkoja irtoo sellsella rautaisellaa osaamisella.
En. Eri ala. Johtopaikkoja en koskaan hakenutkaan vaan ihan tavallisia hommia, mutta kiitos kuitenkin neuvosta.
Työnantajien asennevammaisuuden, ennakkoluulojen, yleistysten, nirsoilun ja hyljeksinnän vuoksi. Sille en mahda mitään.
Oon outo ja aiheutan kylmiäväreitä.
Vähäinen työkokemus, pelkkiä pätkiä sieltä ja täältä. Terveys romahtanut 45 ikävuoden jälkeen. Minusta ei voi sanoa, että olen yhtään minkään alan ammattilainen. Pisimmät työttömyysjaksot n. 9 vuotta, niitäkin 2kpl. Töitä on kuitenkin tullut tehtyä, nytkin ansiosidonnaisella, joka loppuu joulukuussa. Viimeisin työhaastattelu n. 1,5 vuotta sitten.
M54
Ikä, suppea asiantuntija-ala, jolle ei tällä hetkellä ole vientiä. 20 vuoden takainen kokemus HR-asioista ei enää paljon CV:ssä paina. 8 kuukautta työnhakua takana. Nyt näyttää olevan muodissa trendi, missä työntekijä on valittu jo hakuaikana, koska ei kiitos-vastaukset tulevat seuraavana päivänä hakuajan päättymisestä.
"Paskaan huonoon työpaikkaan " toivottavasti et saa koskaan enää työtä vaan joudut kituutamaa loppuelämäsi.
Itse en ole kokenut ikärasismia. Päin vastoin, on jopa soitettu kotiin ja pyydetty töihin!
Olen tällä hetkellä eläkkeellä (65,5 ikää) ja edelleen käyn osa-aikatöissä. Omasta halusta vähensin töiden määrää.
Vinkkinä töidenhakuun: mene rohkeasti kysymään paikanpäältä, niin minänkin olen tehnyt jo vuosia.
Ensin yleensä osa-aikatöitä, mutta kun näyttää kyntensä mihin kykenee, niin löytyy vakipaikka.
Jos minäkin olisin laittanut hakemuksia, niin tuskin olisin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vähäinen työkokemus, pelkkiä pätkiä sieltä ja täältä. Terveys romahtanut 45 ikävuoden jälkeen. Minusta ei voi sanoa, että olen yhtään minkään alan ammattilainen. Pisimmät työttömyysjaksot n. 9 vuotta, niitäkin 2kpl. Töitä on kuitenkin tullut tehtyä, nytkin ansiosidonnaisella, joka loppuu joulukuussa. Viimeisin työhaastattelu n. 1,5 vuotta sitten.
M54
No sinullapa on tuuri käynyt kun olet jopa haastatteluihin päässyt. Itsellä viimeisen 12 vuoden aikana kokonaista 16kk palkkatukityötä eikä mitään muuta. Tuohonkin pääsin vain suoraan TE toimiston osoituksen kautta kaupungille. Yhteenkään haastatteluun en ole tuona 12 vuoden jaksolla erikseen päässyt. Jos vastaus hakemukseen tulee, se on maksimissaan aina se kiitos mielenkiinnosta mutta valintamme....
M51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M54
No sinullapa on tuuri käynyt kun olet jopa haastatteluihin päässyt. Itsellä viimeisen 12 vuoden aikana kokonaista 16kk palkkatukityötä eikä mitään muuta. Tuohonkin pääsin vain suoraan TE toimiston osoituksen kautta kaupungille. Yhteenkään haastatteluun en ole tuona 12 vuoden jaksolla erikseen päässyt. Jos vastaus hakemukseen tulee, se on maksimissaan aina se kiitos mielenkiinnosta mutta valintamme....
M51
Lisäyksenä vielä että tupakkaa en polta, alkoholia en käytä, en kuulu mihinkään uskonlahkoon enkä päivääkään ole työstä turhan takia pois. Tatuointeja en omaa. Hyvinkin usein vähän tuntemattomammat otaksuvat minun olevan työelämässä, mutta yllättyisivät lujaa jos tietäisivät kuinka pitkiä työttömyysjaksoja alla.
Mutta jos en kelpaa niin antaa sitten olla. Persona non grata ilmeisesti.
Koulutusta vastaavaa työtä ei löydy, eikä todennäköisesti tulee enää löytymään, kiitos perskokkareiden, jotka vihaavat korkeakulttuuria. Mihinkään paskahommiin en akateemisella koultuksella lähde, vaikka lahtarit kuinka yrittäisivät pakottaa, ennemmin kuolen vaikka nälkään!
Täällä ei ole työpaikkoja joihin voisin päästä. Sote- ja opetusaloille en ole pätevä ja hitsatakaan en osaa. Ei ole autoa eikä varaa ostaa sellaista, joten en voi hakea töitä naapurikunnastakaan.
Tällä hetkellä on 400 000 työtöntä ja 12 000 avointa työpaikkaa.
Sitten vielä herraspuolueen poliitikko haluaa tänne 40 000 uutta työtöntä vuodessa!
Ei vain kelpaa, koska olen liian vanha. 48 v.
Lisäksi alueellani ei vain ole työtä, eikä muuttamaan pysty.
Ai niin, eikä kannata koska suojaosat on poistettu, yhtä tyhjän kanssa. Työssäkäyminen on kallista.
No, minäpä pärjään hyvin ilmankin, kerran tässä maassa ei ole enää sosiaaliturvaa, terveydenhuoltoa tai töitä, niin en minäkään tästä enää välitä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
PURRAAN hammasta vaikka oltais Orpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.
Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.
Ei kuule, ei voi olla. Olet käsittänyt väärin. Suomessa on it-osaajista huutava pula. Etkö lue lehtiä? Et voi olla työtön. Tässä tosiaankin on joku väärinkäsitys. Ehkä sä olet vaan luullut että olet työtön eikä kukaan ole huomannut ettet enää käy töissäsi.
Koska, kuten sanottua, Suomessa tarvitaan paaaaaljon lisää it-osaajia... Häh? Ai että oot silti ihan oikeasti työtön... Hmm, tämäpä outoa... Ainahan lehdissä ja jopa TE-toimistoissa paasataan että it-alalle kannattaa hakeutua.
Ai niin joo, johan Nokia yksistään pykäsi varm
Juuri näin - työttömien määrä lähestyy oikeasti 400 000 ! maassamme, kiitos Orpo Purra
Jos olisi joku muu syy kuin ikä, ja jos tietäisin sen, en varmaan olisi työtön.
Olen asunut suomessa 32 vuotta ja päässyt 5 kertaa töihin 14 vuoden aikana puoleksi vuodeksi kerrallaan. Käynyt läpi kaikki temppu kurssit mitä olen voinut. Tullut vaan siihen lopputulokseen että pärstäni ei miellytä työnantajia.