Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Tutkinto ulkomailta ammattiin mikä ei Suomessa työllistä, 54v nainen . Tein urani ulkomailla. Olen täällä vain mieheni takia. Nyt kun suuret ikäluokat vanhenee ja nuorempia tulee vähemmän kuka tulee tekemään työt? Ei kaikki voi aina olla 30-45v mikä tuntuu suomalaisille työnantajille olevan se optimaali. Mielelläni tekisin oman alan tehtäviä, mutta ei. Työkkäri kuulemma palkkaisi jollain tuetulla missä itselle edut heikot. Palkka käteen alle pari tonnia ja työmatkat 2t päivässä valituksia kuuntelemaan, siihen kelpaisin vaikka osaamista olisi vaikka mihin.
Liian vanha. Liian introvertti. Ruma naama.
Hallitus poistaa ikäsidonnaisuudet työttömyystuista syksyllä eli 58-vuotiaana irtisanottu saa leikattua ansiosidonnaista 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Jotta pääsee takaisin leikatulle ansiosidonnaiselle pitää kilpailla nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Ikä voi olla ongelma vain jos on työtön. Töissä olevia iäkkäitä ja kokeneita osaajia kyllä palkataan uusiinkin tehtäviin. Moni vaihtaa työpaikkaa vielä yli 50-vuotiaana. Mutta työtön + iäkäs on huono yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Ikä voi olla ongelma vain jos on työtön. Töissä olevia iäkkäitä ja kokeneita osaajia kyllä palkataan uusiinkin tehtäviin. Moni vaihtaa työpaikkaa vielä yli 50-vuotiaana. Mutta työtön + iäkäs on huono yhdistelmä.
Jep, mulla on suvussa vaikutusvaltainen henkilö ja aion käyttää sen kortin, koska ansiosidonnaista leikataan.
Käyttäjä40523 kirjoitti:
Mene hoitotöihin.
Olen insinööri. Omia lapsia olen hoitanut, kun olivat pieniä, mutta vanhuksista ei ole kokemusta. Mahtaisivatko ottaa hoitotöihin?
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poistaa ikäsidonnaisuudet työttömyystuista syksyllä eli 58-vuotiaana irtisanottu saa leikattua ansiosidonnaista 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Jotta pääsee takaisin leikatulle ansiosidonnaiselle pitää kilpailla nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Myös asumistukeenkin vaikuttavat puolison tulot. Ei itselläni ainakaan mitään mahdollisuutta asumistukeen, eikä toimeentulotukeen onneksi tarvettakaan. Oliko se niin että 62-vuotiaana voi alkaa saada osittaista varhennettua eläkettä?
Olen liian vanha ja liian sairas. Eläkkeelle, tai edes osa-aikaiselle, en pääse.
Olen viimeistä vuotta työnhakijana sitten eläkkeelle, tekiisin mielelläni pätkän töitä mutta ei ole tärpännyt, olin toissa vuonna viimeksi töissä. N 64v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös asumistukeenkin vaikuttavat puolison tulot. Ei itselläni ainakaan mitään mahdollisuutta asumistukeen, eikä toimeentulotukeen onneksi tarvettakaan. Oliko se niin että 62-vuotiaana voi alkaa saada osittaista varhennettua eläkettä?
Jos olet syntynyt 1963 tai aiemmin, 61 vuotta on ikäraja. 1964 syntyneillä 62 vuotta ja siitä eteenpäin ikä nuousee.
Työpaikkoja löytyy, jos menee ilmaiseksi töihin. Halutaan kääriä voitot ihmisistä. Sen takia tänne rahdataan toiselta puolelta maailmaa, ammattitaidotonta porukkaa.
>kun suuret ikäluokat vanhenee
Ihanko oikeasti kuvittelet,että yli 70siä on vielä töissä yksittäisiä hörhöjä lukuunottamatta?
Joudun vakavan ahdistuneisuushäiriön vuoksi kieltäytymään työmahdollisuuksista. Kela ei myönnä sairauseläkettä, vaikka usean erikoislääkärin lausunnot löytyy. Työkkärin kanssa jotenkin lannistavaa keskustella, kun haen töitä, vaikka en oikeasti edes hae. Toki ne pakolliset hakemukset lähetän mutta se on vain muodollisuus. Olen kiitollinen niistä päivistä, kun pääsen sängystä ylös.
Olen liian sairas töihin, mutta "liian terve" päästäkseni sairaseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
>Nyt kun suuret ikäluokat vanhenee ja nuorempia tulee vähemmän kuka tulee tekemään työt?
Ei suurista ikäluokista ole enää töissä kuin kourallinen.
Yli 55 mutta alle 65 vuotias. Eivät viitsi vaivautua juuri edes vastaamaan. Ketään ei tietenkään voi pakottaa ottamaan töihin. Aika surkea tilanne toisaalta kun samassa suossa kahlataan kuin jo yli 30 vuotta sitten. Jaksamisia vain koska " meitä " on paljon eikä tämä maa työtä tekemättä nouse koskaan. Onnea niille jotka ovat onnistuneet töihin pääsemään. Sitkeyttä vaatii.🙂