Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

siis mitä mä just luin? Hesarin kommenteissa joku urpo väittää, että suomalainen ja suomen kansalainen ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
11.10.2017 |

Syy, miksi jutussa esillä oleva toimittaja ayla albayrak ei voi kommentoijan mielestä olla suomalainen, vaan "pelkästään" suomen kansalainen, on hänen nimensä. Kuinka ahtaaksi ihmisen ajattusmaailma oikein voi mennä? Todella säälittävää.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat kaksi eri asiaa. Suomen kansalainen voi olla vaikkei ois suomalainen, mutta ollaakseen suomalainen pitää  olla  täysin suomalaisista vanhemmista syntynyt ja  kulttuurin omaksunut.

Riittää, että on tullut suomalaisen naisen pillusta ulos eli 50%.

Ei riitä jos toinen puoli geeneistä on tullut jostain muualta. Ruotsalaisgeenit korkeintaan sopii, muut on kaikki liian kaukaa.

Miksi ruotsalaisgeenit sopivat ugurigeeniin? Katso eurooppalaisia geenikarttoja niin huomaat suomalaisten olevan ainoa kansa euroopassa, jolla on merkittävä osa geeneistä ulko eurooppalaisia. Eli kuka on se mongolikoira?

Vierailija
22/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole etninen suomalainen. Saamelainenkaan ei ole. Eikä romani. Mutta savolainen, hämäläinen ja pohjalainen on. Karjalainen ehkä just ja just. Tosin puolivenäläisiä ne.

Mutta saamelainen voi olla, suomen kansalainen, Venäjän kansalainen, Ruotsin kansalainen, Norjan kansalainen. Ei silti suomalainen, ruotsalainen jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kansa on niin heikko, että osa suomalaisista pitää karjalaisia ei suomalaisina. Tän takia tämä maa on ollut aina alistettu.

Vierailija
24/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette kamalia rasisteja. Ayla on suomalainen, täällä kasvanut. Puoliksi suomalainen ei siis ole oikea suomalainen? Joten esiim Tove Jansson, Aatos Erkko, Martti Ahtisaari ei ole suomalaisia?

Vierailija
25/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän suomenruotsalaisetkaan ole etnisesti suomalaisia, sillä heidän esi-isänsä ovat Suomen rannikoille siirtolaisina muuttaneita ruotsalaisia.

Vierailija
26/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat kaksi eri asiaa. Suomen kansalainen voi olla vaikkei ois suomalainen, mutta ollaakseen suomalainen pitää  olla  täysin suomalaisista vanhemmista syntynyt ja  kulttuurin omaksunut.

Ai jaa. Minä en sitten ainakaan ole. Minulla on saamelaisia ja ruotsalaisia sukujuuria noin nyt ainakin. Ja jos jonkun suomalaisuuden määritelmä on tuo, niin en haluakaan kuulua siihen porukkaan.

Ja kaikki suomalaisethan ovat tänne vaeltaneet, ei tarvitse mennä kovin pitkälle juuri kennkään suvussa kun alkaa löytyä muita kuin samalta kylältä naituja.

Vierailija
27/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa. Minä en sitten ainakaan ole. Minulla on saamelaisia ja ruotsalaisia sukujuuria noin nyt ainakin. Ja jos jonkun suomalaisuuden määritelmä on tuo, niin en haluakaan kuulua siihen porukkaan.

Ja kaikki suomalaisethan ovat tänne vaeltaneet, ei tarvitse mennä kovin pitkälle juuri kennkään suvussa kun alkaa löytyä muita kuin samalta kylältä naituja.

Kuvitteletko että esim. saamelaiset pitää saamelaisena jotain ihan ulkopuolista joka tupsahtaa keskelle jänkhää eikä edes yritä olla saamelainen?

Vierailija
28/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole etninen suomalainen. Saamelainenkaan ei ole. Eikä romani. Mutta savolainen, hämäläinen ja pohjalainen on. Karjalainen ehkä just ja just. Tosin puolivenäläisiä ne.

Millä logiikalla karjalaiset ovat puolivenäläisiä kun ei heillä ole mitään sukujuuria eikä kieliyhteyttäkään Venäjään?

Slaavilaisia ja mongoligeenejä löytyy liikaa.

Lähde tällaiselle väittämälle?

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.001674

No okei, poistetaan ne savolaisetkin suomalaisten joukosta. Sinne on vaan eksynyt sen verran pohjoispohjalaista verta, että muistuttavat enemmän suomalaisia kuin karjalaiset. Niin ja tällähän ei ole mitään tekemistä sen kanssa minkä maan kansalainen on tai mikä maan puolesta esi-isät on taistelleet.

Vierailija
29/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla karjalaiset ovat puolivenäläisiä kun ei heillä ole mitään sukujuuria eikä kieliyhteyttäkään Venäjään?

No okei, poistetaan ne savolaisetkin suomalaisten joukosta. Sinne on vaan eksynyt sen verran pohjoispohjalaista verta, että muistuttavat enemmän suomalaisia kuin karjalaiset. Niin ja tällähän ei ole mitään tekemistä sen kanssa minkä maan kansalainen on tai mikä maan puolesta esi-isät on taistelleet.

Page Not Found

Vierailija
30/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Page Not Found

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0016747

Vierailija
31/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se olekaan sama asia. Ei tulisi sinustakaan esimerkiksi japanilaista vaikka muuttaisit sinne ja saisit kansalaisuuden. Olisit edelleen suomalainen jolla on Japanin kansalaisuus.

Vierailija
32/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voida pitää samoja sääntöjä kaikille? Jos suomalaispariskunta muuttaa somaliaan tai japaniin ei heistä eikä heidän lapsestaan tulee somalia tai japanilaista. Mikä h*ton pakko on määritellä kaikki suomalaisiksi kun se ei toiseen suuntaan ole ikinä mahdollista?

Vierailija
33/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Page Not Found

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0016747

En edes ala lukemaan koska otsikko on Swedish Population Substructure Revealed by Genome-Wide Single Nucleotide Polymorphism Data.

Kyse on suomalaisista, ei ruotsalaisista.

Vierailija
34/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jestas sentään. Jos pystyt todistamaan saamelaisten sukujuuret voisit saada luvan käyttää saamen pukua.

Joskus Suomen valtio korvasi heille maita, mitä suomalaiset ovat heiltä ryöstäneet. He saivat tontin, talon, auton ja moottorikelkan. En tiedä vieläkö valtio korvaa.

Koko Suomi on alunperin ollut saamelaisten.

Vierailija
35/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän suomenruotsalaisetkaan ole etnisesti suomalaisia, sillä heidän esi-isänsä ovat Suomen rannikoille siirtolaisina muuttaneita ruotsalaisia.

Tarkoitat varmaan Ruotsin rannikkoa. Suomeahan ei ole tuolloin ollutkaan.

Vierailija
36/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen noin väittävä pitäisi geenitestata. Ja tadaa, sieltä löytyisi ne ruotsalaiset, saksalaiset ja venäläiset geenit. Muista puhumattakaan.

Kukaan suomalainen ei ole etnisesti tai geneettisesti suomalainen. Ei sellaista ole siis olemassakaan.

Mun geeneistä löytyy skotlantilaisia geenejä tuhannen vuoden takaa, siltä ajalta kun viikingit kävivät siellä pyörähtämässä.

En siis ole minäkään suomalainen. Eikä kukaan muukaan tässä maassa asuva, koska se geeni löytyy todennäköisesti muiltakin.

Eli se siitä.

Vierailija
37/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen noin väittävä pitäisi geenitestata. Ja tadaa, sieltä löytyisi ne ruotsalaiset, saksalaiset ja venäläiset geenit. Muista puhumattakaan.

Kukaan suomalainen ei ole etnisesti tai geneettisesti suomalainen. Ei sellaista ole siis olemassakaan.

Mun geeneistä löytyy skotlantilaisia geenejä tuhannen vuoden takaa, siltä ajalta kun viikingit kävivät siellä pyörähtämässä.

En siis ole minäkään suomalainen. Eikä kukaan muukaan tässä maassa asuva, koska se geeni löytyy todennäköisesti muiltakin.

Eli se siitä.

Joo, kaikenlaiset tutkimukset suomalaisugrilaisten kansojen olemassaolosta ovat vain juutalaiset salajuoni.

Se että on joku geneettisesti ja kulttuurisesti varsin yhtenäinen kansa ei ole koskaan tarkoittanut että se olisi elänyt täysin hermeettisesti erillään muista kansoista.

Vierailija
38/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko että esim. saamelaiset pitää saamelaisena jotain ihan ulkopuolista joka tupsahtaa keskelle jänkhää eikä edes yritä olla saamelainen?

Suomalaisena varmaan pitää. Jos ihminen tuntee itsensä suomalaiseksi, niin mitä se muille kuuluu? Suomi ensin porukka on siitä hyvä esimerkki. Tuntevat olevansa suomalaisia, niin mikä minä olen sitä kyseenalaistamaan?

Vierailija
39/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisena varmaan pitää. Jos ihminen tuntee itsensä suomalaiseksi, niin mitä se muille kuuluu? Suomi ensin porukka on siitä hyvä esimerkki. Tuntevat olevansa suomalaisia, niin mikä minä olen sitä kyseenalaistamaan?

Saamelaisten tehtävä ei ole määritellä ketä he pitävät suomalaisena vaan ketä he pitävät saamelaisena.

Vierailija
40/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei olekaan sama asia. Olen asunut useita vuosia Vaasan seudulla, mutta silti olen elämäni loppuun saakka savolainen, en pohjalainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan