Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

siis mitä mä just luin? Hesarin kommenteissa joku urpo väittää, että suomalainen ja suomen kansalainen ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
11.10.2017 |

Syy, miksi jutussa esillä oleva toimittaja ayla albayrak ei voi kommentoijan mielestä olla suomalainen, vaan "pelkästään" suomen kansalainen, on hänen nimensä. Kuinka ahtaaksi ihmisen ajattusmaailma oikein voi mennä? Todella säälittävää.

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä mä just luin AV:lla? Av:lla joku urpo väittää, että ei suomalaisen geenipoolin tuotus voi olla suomalainen.

Kansalaisuus ei ole sama asia kuin se mistä olet kotoisin.

Väitätkö Ap oikeasti ja luuletko oikeasti että esm. Afrikassa syntynyt voi olla suomalainen.

Hän voi saada esm. suomenkansalaisuuden ja kokea olevansa suomalainen

mutta suomalaista tai minkään maalaista ei tietyssä mielessä ikinä saa tehtyä vaan silä että muuttaa jonnekin.

Miksi siksi koska hänellä ei ole geeneissään mitään suomalaista geeniä. Et sinä esm. voi muuttaa esm. afrikkaan ja sanoa paikallisille että hei mä olen kenyalainen niin kuin tekin. Miksi siksi koska jos sun vanhemista toinen ei ole afrikkalainen niin sinulla ei ole mitään geneettistä yhteyttä. Sä olet vain ulkomaalaistauistainen kenialaistunut suomalainen.

Vierailija
42/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen kansalainen ei välttämättä ole etniseltä taustaltaan suomalainen.

Saattaisit yllättyä, kun perunanenäisenä suomalaisena sinut laitetaan Jenkeissä etniseltä taustaltasi luokkaan: Caucasian.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Caucasian_race

Arvaapa onko esim. Turkkilaiset samassa luokassa?

t. toinen perunanenä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole etninen suomalainen. Saamelainenkaan ei ole. Eikä romani. Mutta savolainen, hämäläinen ja pohjalainen on. Karjalainen ehkä just ja just. Tosin puolivenäläisiä ne.

Millä logiikalla karjalaiset ovat puolivenäläisiä kun ei heillä ole mitään sukujuuria eikä kieliyhteyttäkään Venäjään?

Slaavilaisia ja mongoligeenejä löytyy liikaa.

Lähde tällaiselle väittämälle?

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.001674

No okei, poistetaan ne savolaisetkin suomalaisten joukosta. Sinne on vaan eksynyt sen verran pohjoispohjalaista verta, että muistuttavat enemmän suomalaisia kuin karjalaiset. Niin ja tällähän ei ole mitään tekemistä sen kanssa minkä maan kansalainen on tai mikä maan puolesta esi-isät on taistelleet.

Page Not Found

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0016747

En edes ala lukemaan koska otsikko on Swedish Population Substructure Revealed by Genome-Wide Single Nucleotide Polymorphism Data.

Kyse on suomalaisista, ei ruotsalaisista.

Ei tarvi olla lukutaidoton. Kyllä siinä puhutaan suomalaisistakin.

Vierailija
44/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomalainen muuttaa ulkomaille ja luopuu Suomen kansalaisuudesta, niin kyllä hän on edelleen suomalainen vaikka ei enää Suomen kansalainen olekaan. Suomalainen ei siis ole sama asia kuin Suomen kansalainen.

Vierailija
45/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat kaksi eri asiaa. Suomen kansalainen voi olla vaikkei ois suomalainen, mutta ollaakseen suomalainen pitää  olla  täysin suomalaisista vanhemmista syntynyt ja  kulttuurin omaksunut.

Ai jaa. Minä en sitten ainakaan ole. Minulla on saamelaisia ja ruotsalaisia sukujuuria noin nyt ainakin. Ja jos jonkun suomalaisuuden määritelmä on tuo, niin en haluakaan kuulua siihen porukkaan.

Ja kaikki suomalaisethan ovat tänne vaeltaneet, ei tarvitse mennä kovin pitkälle juuri kennkään suvussa kun alkaa löytyä muita kuin samalta kylältä naituja.

Kuvitteletko että esim. saamelaiset pitää saamelaisena jotain ihan ulkopuolista joka tupsahtaa keskelle jänkhää eikä edes yritä olla saamelainen?

Suomalaisena varmaan pitää. Jos ihminen tuntee itsensä suomalaiseksi, niin mitä se muille kuuluu? Suomi ensin porukka on siitä hyvä esimerkki. Tuntevat olevansa suomalaisia, niin mikä minä olen sitä kyseenalaistamaan?

Saamelaiset eivät pidä itseään suomalaisina. He ovat saamelaisia. Vai miksi suomalainen ei saa pitää saamen pukua? Vaikka saamelaiset noudattavat Suomen lakia, heillä on omat saamenkäräjät ja lait. Saamelaisia asuu anakin Ruotsissa, Suomessa, Venäjällä, Norjassa. He ovat kaikki silti samaa saamelaisuutta ja oma kieli, vaikka siinä erojakin on.

Vierailija
46/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se olekaan sama asia. Ei tulisi sinustakaan esimerkiksi japanilaista vaikka muuttaisit sinne ja saisit kansalaisuuden. Olisit edelleen suomalainen jolla on Japanin kansalaisuus.

Mutta minun lapsesta tulisi. Vaikka olisi Matin ja Maijan lapsi. Hän kasvaisi siihen kulttuuriin, eikä muuta maata tuntisi.

Vierailija
47/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansallisuus on juridinen status. Periaatteessa on mahdollista olla Suomen kansalainen osaamatta juurikaan kieltä, ilman että on täällä asunut ja ilman että tuntee mitään sidettä kulttuuriin tai suomalaisuuteen.

Vierailija
48/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä mä just luin AV:lla? Av:lla joku urpo väittää, että ei suomalaisen geenipoolin tuotus voi olla suomalainen.

Väitätkö Ap oikeasti ja luuletko oikeasti että esm. Afrikassa syntynyt voi olla suomalainen.

mutta suomalaista tai minkään maalaista ei tietyssä mielessä ikinä saa tehtyä vaan silä että muuttaa jonnekin.

Miksi siksi koska hänellä ei ole geeneissään mitään suomalaista geeniä. Et sinä esm. voi muuttaa esm. afrikkaan ja sanoa paikallisille että hei mä olen kenyalainen niin kuin tekin. Miksi siksi koska jos sun vanhemista toinen ei ole afrikkalainen niin sinulla ei ole mitään geneettistä yhteyttä. Sä olet vain ulkomaalaistauistainen kenialaistunut suomalainen.

Entä lapseni? Lapsenlapseni? Lapsenlapsenlapseni joka ei tiedä mitään mistään muusta kuin Keniasta? Eikö ole kenialainen?

Vierailija
49/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se olekaan sama asia. Ei tulisi sinustakaan esimerkiksi japanilaista vaikka muuttaisit sinne ja saisit kansalaisuuden. Olisit edelleen suomalainen jolla on Japanin kansalaisuus.

Mutta minun lapsesta tulisi. Vaikka olisi Matin ja Maijan lapsi. Hän kasvaisi siihen kulttuuriin, eikä muuta maata tuntisi.

Ideaalitilanteessa näin. Joskus ne lapsetkaan ei vaan kasva kotimaansa kulttuuriin jos perhe kovasti eristäytyy ja estää.

Vierailija
50/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat kaksi eri asiaa. Suomen kansalainen voi olla vaikkei ois suomalainen, mutta ollaakseen suomalainen pitää  olla  täysin suomalaisista vanhemmista syntynyt ja  kulttuurin omaksunut.

Ai jaa. Minä en sitten ainakaan ole. Minulla on saamelaisia ja ruotsalaisia sukujuuria noin nyt ainakin. Ja jos jonkun suomalaisuuden määritelmä on tuo, niin en haluakaan kuulua siihen porukkaan.

Ja kaikki suomalaisethan ovat tänne vaeltaneet, ei tarvitse mennä kovin pitkälle juuri kennkään suvussa kun alkaa löytyä muita kuin samalta kylältä naituja.

Kuvitteletko että esim. saamelaiset pitää saamelaisena jotain ihan ulkopuolista joka tupsahtaa keskelle jänkhää eikä edes yritä olla saamelainen?

Suomalaisena varmaan pitää. Jos ihminen tuntee itsensä suomalaiseksi, niin mitä se muille kuuluu? Suomi ensin porukka on siitä hyvä esimerkki. Tuntevat olevansa suomalaisia, niin mikä minä olen sitä kyseenalaistamaan?

Saamelaiset eivät pidä itseään suomalaisina. He ovat saamelaisia. Vai miksi suomalainen ei saa pitää saamen pukua? Vaikka saamelaiset noudattavat Suomen lakia, heillä on omat saamenkäräjät ja lait. Saamelaisia asuu anakin Ruotsissa, Suomessa, Venäjällä, Norjassa. He ovat kaikki silti samaa saamelaisuutta ja oma kieli, vaikka siinä erojakin on.

En halua olla saamelainen. Minun puolesta saavat vaikka itsenäistyä.. Mutta sanotko saamelaisille, ettette ole saamelaisia vaan suomalaisia?

Vierailija
51/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua olla saamelainen. Minun puolesta saavat vaikka itsenäistyä.. Mutta sanotko saamelaisille, ettette ole saamelaisia vaan suomalaisia?

Minun pitäisi sanoa, että olette venäläisiä, norjalaisia, ruotsalaisia, suomalaisia. Heillä on saamenmaa, joka kattaa nämä maat.

Vierailija
52/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole lukenut artikkelia mutta mielestäni

suomalainen on tunne ja suomen kansalainen on viranomaisten määritelmä. passi määrittää kansalaisuuden mutta sitä ei tarvitse tunteakseen olevansa suomalainen. voi olla myös Suomen kansalainen ilman että tuntee olevansa suomalainen.

Vierailija
53/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän suomenruotsalaisetkaan ole etnisesti suomalaisia, sillä heidän esi-isänsä ovat Suomen rannikoille siirtolaisina muuttaneita ruotsalaisia.

Tarkoitat varmaan Ruotsin rannikkoa. Suomeahan ei ole tuolloin ollutkaan.

"Suomella" tarkoitin sitä osaa Ruotsin hallinnollisesta alueesta, jossa asui suomalaisia (eli suunnilleen sama kuin nykyinen Suomi). Jos et tiennyt, niin suomalaiset olivat ihan eri porukkansa jo silloin, kun Suomea ei omana valtionaan ollut olemassa.

Vierailija
54/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä kyllähän meillä on terroristeja keppostelemassa Isiksen riveissä esim. ja onhan näissä aina se oletus, etteivät ole suomalaisia perinteisessä mielessä vaikka kansalaisia saattavat ollakin. Eivätkä haluakaan olla. Ja suuri määrä muita joilla ei ole aikomustakaan tulla suomalaisiksi ja omaksua perinteisiä suomalaisia arvoja kuten demokratia ja tasa-arvo.

Vierailija
55/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kansalainen ei välttämättä ole etniseltä taustaltaan suomalainen.

Saattaisit yllättyä, kun perunanenäisenä suomalaisena sinut laitetaan Jenkeissä etniseltä taustaltasi luokkaan: Caucasian.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Caucasian_race

Arvaapa onko esim. Turkkilaiset samassa luokassa?

t. toinen perunanenä

Huono kortti. Kuka hemmetti nyt itsestäänselvyyksistä yllättyy. Sinun ja minunkin juuret ovat afrikassa, tosin nyt viimeisimmän tiedon mukaan euraasiassa. Noin 60 000 vuoden takana. Oleellista kuitenkin on se että siinä välissä on tapahtunut vaelluksen ja olosuhteiden pakottamana evoluutiota, josta ovat jääneet paitsi ne paikoilleen savannille munasilleen ihmettelemään jääneet. Ja sen kyllä huomaa.

Vierailija
56/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keniassa asuessani olin ihan suomalainen. Mutta Keniassa oli vaikka minkä värisiä kenialaisia. Kukaan ei tuntunut kyseenalaistaa heidän kenialaisuuttaan.

Luultavasti ihmiset hyväksyy omanmaalaisikseen ne jotka muutenkin hyväksyvät. Sitten kun eivät pidä joistain, niin silloin ei heitä hyväksytä esim. suomalaisiksi.

Vierailija
57/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittääkö ap väittää, ettei sillä ole väliä onko saanut kasvatuksensa Irakissa vai Savossa? Samat arvot opetetaan perheissä ja kouluissa?

Vierailija
58/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisuus on monipuolinen coctail kulttuuria ja perimää. Siihen ei afrikkalaiset eivätkä itsensä muslimeiksi naittaneet kuulu. Kyllä suomalainen tietää mikä suomalainen on.

Tuo näyttää aivan suomalaiselta, mutta ...

Vierailija
59/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko minusta hevonen jos menen hevostalliin asumaan?

Vierailija
60/94 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi "ayla" näyttää ihan entiseltä Ailalta, joka on muuttanut nimensä muslimiherransa (=exmies) mieliksi. Nyt sitten uikuttaa, että islamin lait eivät saisi koskea häntä. Shariaa kehiin vaan.

Valintansa tehnyt. Kyllä suomalainen tietää mikä suomalainen on. Ei siihen ole mitään määritelmää. Tottakai kaikki toivoisivat voivansa olla suomalaisia, kun ovat "täällä asuneet ja veroja maksaneet...". Ei se niin vain mene. Ei venäläisistäkään tullut suomalaisia, vaikka asuivat täällä yli sata vuotta, saatikka ruotsalaisista jotka hilluivat 600 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi