Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkät kynnet töissä toi potkut!

Työelämän vaatimukset
11.10.2017 |

Päälle vielä 32 000 euron (192 000 mk) ulosottokelpoinen lasku.

Näin Alkossa. Iltalehti kertoo.

Siinä on työttömällä kassatytöllä maksamista...

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä jokin vanha juttu, sillä olen nähnyt tuollaisia tekokynsiä naisilla viimeksi joskus vuonna 2014?

Vierailija
62/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä jokin vanha juttu, sillä olen nähnyt tuollaisia tekokynsiä naisilla viimeksi joskus vuonna 2014?

On monta vuotta vanha juttu, kuten käy artikkelista ilmi jos sitä jaksaa vilkaista ja jaksaa vielä ymmärtääkin lukemansa.  Nainen sai potkut 2014, vei jutun oikeuteen, voitti käräjäoikeudessa ja hävisi hovioikeudessa jonka tuomio tuli eilen. Oikeuden pyörät pyörivät hitaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan väärin ihmisyyttä kohtaan mätkäistä tuollaiset oikeudenkäyntikulut maksettavaksi ihmiselle, joka ei ole tehnyt kenellekään edes mitään pahaa. Aivan sairasta. Pitkät kynnet ei voi olla tuollaisen hinnan "rikos". Minun mielestäni, kun on noinkin kauan ihminen ollut töissä niin aivan varmasti hän on pystynyt sen työnsä hoitamaan. Kuka lie uusi esimies yhtäkkiä vaikka saanut päähänsä, ehkä kyykyttää, työntekijää ja käskeä lyhentämään kynnet... Tämä tapaus ei ainakaan minun, nuoren ihmisen, arvostusta työntekoa kohtaan tässä maassa lisää... Saati nämä kommentit tässä ketjussa, jotain valtion monopoliyrityksen perseennuolijoitako te kaikki olette? Elämäänne, itseänne ja muita vihaavat hapannaamat, voin kuvitella... Hyh.

Vierailija
64/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltalehti kirjoitti:

Riita lähti liikkeelle helmikuussa 2014, kun esimies kehotti epävirallisesti Haikaraista leikkaamaan kyntensä. Alko huomautti tai varoitti Haikaraista yhteensä kolmesti, kunnes tämä sai potkut saman vuoden heinäkuussa.

- - Haikarainen kieltäytyi ehdottomasti leikkaamasta kynsiään työnantajan vaatimuksesta.

Siis kolmesti käskettiin leikkaamaan kynnet pois, eikä vieläkään mennyt jakeluun? Ihmettelen että jopa neljä kuukautta katselivat tuollaista tyyppiä töissä. Missä työmoraali. :D

Työnantajana ottaisin tuollaisen käytöksen ihan suorana vittuiluna. Työpaikkojen pukukoodi ei ole mitenkään epätavallinen käytäntö.

Sinä varmasti otat vaikka anuslävistyksen jos työnantajasi käskee, helvetin hölmö lammas. Bbbääääää!

Vierailija
65/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hemmetti.

Vierailija
66/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök noita kynsiä, joku friikki pakko olla.

Vierailija
67/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miksi ei voi kynsiään leikata inhimillisen mittaisiksi, jos työnantaja siihen kolmesti kehottaa. Noista kynsistä olisi helposti voinut leikata sentin pois ja ne olisivat silti olleet pitkät. En usko että työnantaja mitään nysäkynsiä edellyttää, mutta kai nyt sentään esim suojakäsineitä pitää pystyä käyttämään työtehtävissä? Monesti näkee ihan ruokakaupoissakin kassatyöntekijöillä suojakäsineet kädessä ja varastohommissa niitä ainakin tarttee monessa kohtaa.

Vierailija
68/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkut myös kyntensä verirepaleisiksi nysiksi pureskeleville ällötyksille, kiitos. Työaikanakin takuulla limastavat sormet suussaan... 🤢

Vierailija
69/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin on tämän päivän niskoittelua eli "minä saan tehdä mitä haluan". Hyvä esimerkki (hävisi jutun), jotta kunnioitettaisiin työnantajan työehtosopimuksia ja sääntöjä. Kyllä meillä keittiöalalla piti olla hiukset myssyn alla, koruja ei saanut pitää turvallisuusriskin vuoksi, kynnet siistit ja ei missään nimessä lakattu. Uusia säädöksiä kun tuli niitä noudatettiin välittömästi. Tuossakin tapauksessa väkiä on taatusti vähennetty pikkuhiljaa ja voi hyvinkin olla, ettei pitkäkyntinen pysynyt toisten tahdissa. Toisilla omatkin työt painaa ja sitten olla jatkuvasti auttamassa sitä pitkäkyntistä. Nyt itse eläkkeellä ja omat kynnet kasvaa hurjasti, mutta täytyy vaan leikata, kun käyvät rasitteeksi. En kyllä usko, että palkka olisi noin huono mitä annetaan uskoa? Eihän tuo ole minimi palkkakaan. Käydäänpä tarkistamassa......

Vierailija
70/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjän palkka Alko Oy peruspalkka 1675e/kk +iltalisät +lauantailisä. Tarkistin, kun tuntuu väki niin siunailevan pientä palkkaa (1000e/kk). Eihän tuo vieläkään päätä huimaa, mutta pysytään kuitenkin totuudessa.

Vierailija
71/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä mun oikeustajun mukaan kukaan työn antaja voi tosta noin vaan vaatia erotetulta oikeudessa kymmeniä tuhanisa euroja vaan sen takia että sillä on pitkät kynnet. Onkohan pitkät hiukset sitten vissiin kalliimpia, tarttee maksaa 60 000 tonnia entiselle työnantajalle? Ihan sairasta tää nykymaailma.

Vierailija
72/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä mun oikeustajun mukaan kukaan työn antaja voi tosta noin vaan vaatia erotetulta oikeudessa kymmeniä tuhanisa euroja vaan sen takia että sillä on pitkät kynnet. Onkohan pitkät hiukset sitten vissiin kalliimpia, tarttee maksaa 60 000 tonnia entiselle työnantajalle? Ihan sairasta tää nykymaailma.

Kohtuuttomat on kulut ja mistäs hän ne nyt kokonaan työttömänä maksaa.

Jotain häikkää tuossa tapauksessa  nyt vain kuitenkin on.(vaikka eihän tuollaisia kynsiä kukaan ihminen tosin mihinkään tarvitse)

Vierailija
73/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen, ei hän maksanut korvauksia työnantajalle vaan yksinkertaisesti oikeudenkäyntikulut

Vierailija
74/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö urpo tajua jo? Tämä kassa itse haastoi työnantajansa oikeuteen väittäen potkuja laittomiksi. Kun oikeus totesi että potkut olivat lailliset, hävinnyt osapuoli joutuu maksamaan oikeudenkäyntikulut, myös sen jutun voittaneen osapuolen eli tässä tapauksessa Alkon oikeuskulut! Ei siinä mistään muista korvauksista ole kyse!

Herraisä sentään miten yksinkertaisia täällä on.

Vierailija
75/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla totaalinen idiootti että pitää asiakaspalvelutyössä noin epäsiistejä kynsiä. Työnantajalla on kyllä oikeus asettaa asiakaspalveluhenkilölle edes jotain vaatimuksia ulkonäön suhteen. Vallankin kun myydään elintarviketta. Se, että kyseessä on pakattu elintarvike ei muuta asiaa, se siisteyden vaikutelma on tärkeä.

Täytyy olla totaalinen idiootti, jos kuvittelee että bakteerit teleporttautuvat kynsistä suljettuun pulloon.

Vierailija
76/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo kynnet on kyllä ihan kamalat, mutta toisaalta en ymmärrä miten on kuitenkin saanut olla vuosikausia töissä Alkossa ennen kuin käskettiin ne leikkaamaan ja annettiin potkut?

Jutussa luki että on saanut lukuisia huomautuksia ja  varoituksia niistä kynsistä. Aika hölmöä todeta että "miksi sai olla vuosikausia töissä alkossa" kun tässä juuri käsitellään hovissa laittomia potkuja. Ei vaikuta kovin helpolta irtisanomiselta jos 3,5v on taisteltu eri oikeusasteissa.

No sitä lähinnä ihmettelin että miksi irtisanottiin vasta n. 16 vuoden "työuran" jälkeen jos on alusta asti kuitenkin ollut pitkät kynnet ja ne ovat ilmeisesti aina haitanneet sitä työntekoa :D

Siis nehän on sen ihan omat kynnet, joita on itse välillä leikannut lyhyemmiksi. Sitten pikku hiljaa ovat taas kasvaneet ja sitten taas on lyhentänyt ennenkuin kukaan on puuttunut. Olisiko silloin 2014 antanut niiden kasvaa niin pitkiksi, että silloin alkoivat työnantajan mielestä olla liian pitkät ja asiaan on puututtu.

Vierailija
77/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tästä jo silloin kun nainen voitti jutun käräjäoikeudessa, ja ihmettelin lopputulosta. Alkossa otetaan vastaan isoja kuormia täynnä painavia viinilaatikoita, availlaan niitä laatikoita mattoveitsellä jne. Harva tietää miten iso osa Alkon myyjän työstä on oikeasti raskasta varastotyötä! Ja suojahanskat ovat siinä hommassa aivan välttämättömät. Eurolavojakin nostellaan pinoihin jne, ei siitä hommasta ole mitään mahdollisuuksia selvitä noilla kynsillä, ei ainakaan niin että työturvallisuus ja ergonomia ovat kohdallaan.

On täysin perusteltua ottaa asia puheeksi ja kehottaa henkilöä leikkaamaan kynnet. Myöskin lävistykset ja korut joista joku aggressiivinen asiakas voi napata kiinni tai repiä ovat työturvallisuusriski ja siitä syystä kielletty. Työnantajalla on oikeus "sekaantua" tälläisiin muuten henkilökohtaisiin asioihin jos ne hankaloittavat työtä tai vaarantavat työntekijän, se on jopa työnantajan velvollisuus.

En ole kuullut ikinä että joku olisi saanut Alkosta potkut, ja olen ollut siellä töissä kymmenen vuotta. Mielestäni lojaali työnantaja joka koittaa kaikki keinot ennen potkuja, joustetaan ja palaveerataan ja haetaan kompromisseja. Uskon että irtisanominen on tehty lukuisten kehoitusten ja lopulta varoitusten jälkeen. Hullua mielestäni valita kynnet hyvän työpaikan yli.

Vierailija
78/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen parikin tyyppiä ketä on saaneet potkut kun ovat rikkoneet työpaikan sääntöjä mutta ei kukaan niistä ole joutunut maksamaan työnnatajalle mitään korvauksia tai lakimies palkkioita, ei nyt vaan mene oikein tämä homma, en tod. usko että se kynsinainen joutuu maksaa kenellekään yhtään mitään koska eihän siinä ole _mitään_ järkeä.

Vierailija
79/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen parikin tyyppiä ketä on saaneet potkut kun ovat rikkoneet työpaikan sääntöjä mutta ei kukaan niistä ole joutunut maksamaan työnnatajalle mitään korvauksia tai lakimies palkkioita, ei nyt vaan mene oikein tämä homma, en tod. usko että se kynsinainen joutuu maksaa kenellekään yhtään mitään koska eihän siinä ole _mitään_ järkeä.

Haastoivatko nämä pari tyyppiä työnantajansa oikeuteen?

Aivan. Ei siis ollut mitään oikeuskuluja joita olisi joutunut maksamaan.

Vierailija
80/122 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele, kuinka monta spurgua lääppii niitä pottuja siellä Alkossa ihan puhtain käsin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän