Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkulasten isät tekevät Suomessa eniten töitä

Vierailija
10.10.2017 |

Eikö olisi jo aika tunnustaa tämä miesten panos sen perheen elatukseen ja elintason ylläpitämiseen sen aikaa kun ne äipät on kotona?

Lapsiperheiden isien työllisyysaste on korkeampi kuin muiden miesten, kertoo Tilastokeskuksen uusi työvoimatutkimus.
Alle 18-vuotiaiden lasten isien työllisyysaste oli viime vuonna 90 prosenttia. Sen sijaan ne miehet, joilla ei ollut alle 18-vuotiaita lapsia, olivat tilastoissa työllisyysasteella 73 prosenttia.

Naisilla työllisyysasteet olivat lähellä toisiaan. Äitien työllisyysaste oli 74 prosenttia. Lapsettomien naisten työllisyysasten oli hieman korkeampi: 77 prosenttia.

Sen sijaan lasten ikä vaikuttaa työllisyyteen: alle yksivuotiaiden äidit ovat usein kotona hoitamassa lapsiaan. Kun nuorin lapsi on 3–6-vuotias, äidit palaavat usein töihin.

Kommentit (167)

Vierailija
161/167 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hoitanut lapseni ja tehnyt enemmän töitä mitä mieheni. Minä olen kasvattanut lapseni kiitettävästi sillä aikaa, kun mies on katsellut netflixiä. En ymmärrä vielä tänä päivänäkään äitejä, jotka ovat pitkään hoitovapaalla ja valittavat kuinka raskasta se on. Ei vauvan hoitaminen ole mitään tähtitiedettä. Ruuat, leikki,pesut, nukuttamiset ja ulkoilut. Mitä hankalaa niissä voisi olla?

En minäkään ymmärrä, helposti ehdin tehdä myös kotityöt ohessa ennenkuin mies tulee töistä, miten on mahdollista että mies ei ehdi juuri mitään kun hän on kotona??

Vierailija
162/167 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hoitanut lapseni ja tehnyt enemmän töitä mitä mieheni. Minä olen kasvattanut lapseni kiitettävästi sillä aikaa, kun mies on katsellut netflixiä. En ymmärrä vielä tänä päivänäkään äitejä, jotka ovat pitkään hoitovapaalla ja valittavat kuinka raskasta se on. Ei vauvan hoitaminen ole mitään tähtitiedettä. Ruuat, leikki,pesut, nukuttamiset ja ulkoilut. Mitä hankalaa niissä voisi olla?

En minäkään ymmärrä, helposti ehdin tehdä myös kotityöt ohessa ennenkuin mies tulee töistä, miten on mahdollista että mies ei ehdi juuri mitään kun hän on kotona??

Harva osaa kaiken heti, ennen kuin vähän harjoittelee.

Itse (mies) kun jäin aikanaan 1- ja 3- vuotiaiden kanssa kotiin, eka viikolla olin kyllä pulassa että miten tässä muka jossain välissä ehtii imuroimaan tai pyykkiä lajittelemaan?

Mutta kolmannella viikolla ehti jo juoda kahvia ja seurata Serranoa ;-D

varsinkin kun huomasin ostaa pari asiaa jotka meiltä puuttui, eli 1) keittiöön telkkari, ja 2) rikkaimuri.

On myös kotitöitä jotka minä teen nopeammin ja paremmin kuin vaimoni, koska olen harjoitellut niitä enemmän.

Ei se silti tarkoita että minulla olisi niihin joku synnynnäinen lahjakkuus tai että minun tapani olisi ainoa oikea. Kyllä vaimokin saisi autonrenkaat vaihdettua, tai ilmanvaihtokojeen suodattimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/167 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko viestiketjua, mutta olenko ainoita, joista tämä oli hyvä uutinen. Taisin hoksata tän uutisen jostain verkkolehdestä ja mietin, että kiva kun alle 18v lasten isillä on töitä. Tutkimuksissahan on todettu, että vanhempien työllisyys ja hyvä taloudellinen asema vaikuttaa lapsen hyvinvointiin ja jopa koulutukseen. Minä olen ollut meillä kotona kun lapset ovat olleet ihan pieniä ja toivoinkin sitä. Olemme molemmat aika korkeasti koulutettuja mutta miehellä 2 kertaa mun palkka, joten oli järkevämpää että minä olen kotona. Nyt kun lapset isoja, mies kuskaa heitä harrastuksiin ja tulee kotiin usein vähän aikaisemmin ruokaa laittamaan. Minä keskityn enempi nyt työntekoon kun olen päässyt unelmatyöpaikkaani.

Vierailija
164/167 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi jo aika tunnustaa tämä miesten panos sen perheen elatukseen ja elintason ylläpitämiseen sen aikaa kun ne äipät on kotona?

Lapsiperheiden isien työllisyysaste on korkeampi kuin muiden miesten, kertoo Tilastokeskuksen uusi työvoimatutkimus.

Alle 18-vuotiaiden lasten isien työllisyysaste oli viime vuonna 90 prosenttia. Sen sijaan ne miehet, joilla ei ollut alle 18-vuotiaita lapsia, olivat tilastoissa työllisyysasteella 73 prosenttia.

Naisilla työllisyysasteet olivat lähellä toisiaan. Äitien työllisyysaste oli 74 prosenttia. Lapsettomien naisten työllisyysasten oli hieman korkeampi: 77 prosenttia.

Sen sijaan lasten ikä vaikuttaa työllisyyteen: alle yksivuotiaiden äidit ovat usein kotona hoitamassa lapsiaan. Kun nuorin lapsi on 3–6-vuotias, äidit palaavat usein töihin.

Otsikkohan on täysin väärin. Eivät he tee "eniten töitä". Heistä isoin prosenttiosuus ei ole työttömänä. Ihan eri asia. 

Vierailija
165/167 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne työt alkoi omallekkin ukolle maistumaan, kun kotona odotti koliikkinen vauva ja sohvan takana vaippaansa paskova 2v. 

;D

Vierailija
166/167 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei kai suomalainen nainen lisäänny kuin täyttä työviikkoa ahertavan miehen kanssa :D

Vierailija
167/167 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ex jäi fanfaarit päristen isyysvapaalle, kun menin töihin. Itse halusi jäädä, kun kotona oli niin kovin helppoa. Aamulla heräsin 1,5 tuntia aiemmin kuin mies ja hoidin kaikkien aamutoimet, koiralenkin jne. Töiden jälkeen tulin kaupan kautta kotiin, ja mies ilmoitti että nyt alkaa hänen vapaa-aikansa. Kotona oli kaikki pitkin päivää jäänyt siihen mihin oli sattunut putoamaan. Tein kaksi täyttä työpäivää putkeen, klo 6.30-22.30 sekä huonosti nukkuvan taaperon yöt joka päivä. Viikonloput mies tietenkin lepäsi kun kuitenkin oli ollut niin raskas viikko. Muille mies hehkutti kuinka ja helppoa ja hauskaa kotonaolo on. 

Lopulta olin niin väsynyt että läksin viimeisillä voimanrippeillä. Mies piti huolen siitä että kaikki sukulaiset ja ystävät saivat kuulla kuinka uraohjus jätti kylmästi ihanan, perhekeskeisen ja ahkeran miehen. 

Herranjumala, ihan oma vikasi että ajoit itsesi piippuun! Ethän sinä edes antanut miehelle mahdollisuutta kasvaa vastuun mukana. Teit kaiken valmiiksi ja kitisit kun piti tehdä kaikki valmiiksi? Et osannut keskustella ja antaa palautetta? Miehelle voi myös sanoa että ”siivoathan jälkesi, minulla on ollut rankka työpäivä ja ansaitsen myös yöunet sekä vapaa-aikaa.”

Tällä miehellä kaikki sanominen aiheutti viikon aktiivisen murjotuksen johon sisällytettiin koko perhe koiraa myöten, koska hän tulkitsi asian arvosteluna ja sellaistahan ei mitenkään voi sietää ilman kostoa ja rangaistusta. Toki olisin osannut sanoa, mutta kun tiesin seuraukset, pidin lasten arjen sujuvuutta tärkeämpänä kuin harmia siitä että sain taaskin tehdä kaiken itse. Toiset puolisot kasvavat vastuuseen, toiset välttelevät sitä kaikin keinoin, ja silloin keskusteluyritykset johtavat paljon vaikeampaan tilanteeseen kuin niiden kalsareiden poimiminen pyykkiin. 

Olet valinnut huonon miehen, kai se oli ennen lapsia sulle selvillä? Ei herätä mitään sympatiaa, varmaan siksi että itse jätin miehesi kaltaiset tyypit ja keskityin löytämään hyvän tyypin. Ja löysin lopulta vaikka en av-ideaaliin nuoresta äidistä mahdukaan.

Kumppaniin ei tarvitse tyytyä. Jos kumppani murjottaa viikon kun sille sanoo omista tarpeistaan niin hänen kanssaan ei voi perustaa perhettä. Ei ne lapsetkaan siitä onnellisiksi tule.

Niin valitsinkin huonon miehen, mutta en voinut etukäteen tietää että tämä oli sellainen joka ei kyennyt juuri siihen vastuuseen kasvamiseen, vaikka mitä olisi yrittänyt. Puheet olivat täysin eri kuin teot, eikä ollut kristallipalloa. Kun katsotaan erotilastoja, meitä sinisilmäisiä on paljon enemmän kuin parikymppisenä olisi pystynyt edes kuvittelemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi