Pikkulasten isät tekevät Suomessa eniten töitä
Eikö olisi jo aika tunnustaa tämä miesten panos sen perheen elatukseen ja elintason ylläpitämiseen sen aikaa kun ne äipät on kotona?
Lapsiperheiden isien työllisyysaste on korkeampi kuin muiden miesten, kertoo Tilastokeskuksen uusi työvoimatutkimus.
Alle 18-vuotiaiden lasten isien työllisyysaste oli viime vuonna 90 prosenttia. Sen sijaan ne miehet, joilla ei ollut alle 18-vuotiaita lapsia, olivat tilastoissa työllisyysasteella 73 prosenttia.
Naisilla työllisyysasteet olivat lähellä toisiaan. Äitien työllisyysaste oli 74 prosenttia. Lapsettomien naisten työllisyysasten oli hieman korkeampi: 77 prosenttia.
Sen sijaan lasten ikä vaikuttaa työllisyyteen: alle yksivuotiaiden äidit ovat usein kotona hoitamassa lapsiaan. Kun nuorin lapsi on 3–6-vuotias, äidit palaavat usein töihin.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ketju on mitä mainioin osoitus siitä, kuinka vähän suomalaiset naiset arvostavat miehiään.
Ilmankos syntyvyyskin on ennätysalhaalla ja MGTOW-aate kasvaa.
Omaa miestäni minä arvostan kyllä, vauva keskustelupalstalla naisia haukkuvaa ja arvostusta vinkuvaa epämiestä en todellakaan.
Ei tässä kukaan henkilökohtaista tunnustusta ole pyytämässä. En itse ole tuossa asemassa. Onpahan vain muistuttettu kuka tekee eniten töitä ja miksi ja kuka kustantaa perheen elannon useitakin vuosia näissä tapauksissa. Ettei aina vaan puhuta niistä naisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnustaa millä tavalla?
No ettei aina vaan keskustella niistä naisista ja kuinka niillä menee. Kummasti samat sukupuoliroolit olleet vuosituhansia. Nainen edelleen synnyttää ja imettää ja mies metsästää elannon. Kyllähän se selvästi miehilläkin lyö edelleen päälle tuo sama rooli. Pienten lasten isien tehdyt viikkotyötunnit ovat lisäksi pisimmät kaikista ryhmistä.
Miehet tekevät töitä siksi ettei niiden tarttis olla kotona auttamassa kotitöissä. Tämä on ainoa syys pienten lasten isien pitkiin työpäiviin. Lisätään tähän vielä niiden harrastukset niin tajutaan miksi pienten lasten vanhempien parisuhteet kariutuvat - toinen pysyttelee kotoa pois minkä voi ja se toinen ei pääse mihinkään sieltä kotoa. Toimeentulosta ei ole kyse vaan siitä että miehiä eivät pienet lapset vaan kiinnosta. Siksi perhevapaauudistus ei tule toimimaan koska miehiä ei vaan kiinnosta.
Hyvä kompromissi on, että molemmat jäävät kotiin auttamaan toisiaan kotitöissä ja muut veron(mahdolliset)maksajat maksavat heidän avuliaisuutensa. Tai voisi tuohon vielä päälle myöntää pysyvää kotiapua 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Tyypillistä tälle palstalle, että syy pienten lasten isien koville työllisyysluvuille ja suurille työtunneille ei suinkaan ole tarve elättää perheensä vaan ihan vaan tarve olla poissa kotoa. Ehhehe.
Mitä luulet, mahtaisiko johtua siitä, että harvassa paikassa enää saa ylimääräisistä tunneista muuta kun vapaata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ketju on mitä mainioin osoitus siitä, kuinka vähän suomalaiset naiset arvostavat miehiään.
Omaa miestäni minä arvostan kyllä, vauva keskustelupalstalla naisia haukkuvaa ja arvostusta vinkuvaa epämiestä en todellakaan.
Ei tässä kukaan henkilökohtaista tunnustusta ole pyytämässä. En itse ole tuossa asemassa. Onpahan vain muistuttettu kuka tekee eniten töitä ja miksi ja kuka kustantaa perheen elannon useitakin vuosia näissä tapauksissa. Ettei aina vaan puhuta niistä naisista.
Miksi puhut yksikössä, kun nimenomaan tarkoitat kasvottomia tilastoja ja keskimääräisiä perheitä? Oikeastihan sillä miten asiat ovat keskimäärin ei ole mitään väliä yksittäisen perheen kannalta.
Meillä ex jäi fanfaarit päristen isyysvapaalle, kun menin töihin. Itse halusi jäädä, kun kotona oli niin kovin helppoa. Aamulla heräsin 1,5 tuntia aiemmin kuin mies ja hoidin kaikkien aamutoimet, koiralenkin jne. Töiden jälkeen tulin kaupan kautta kotiin, ja mies ilmoitti että nyt alkaa hänen vapaa-aikansa. Kotona oli kaikki pitkin päivää jäänyt siihen mihin oli sattunut putoamaan. Tein kaksi täyttä työpäivää putkeen, klo 6.30-22.30 sekä huonosti nukkuvan taaperon yöt joka päivä. Viikonloput mies tietenkin lepäsi kun kuitenkin oli ollut niin raskas viikko. Muille mies hehkutti kuinka ja helppoa ja hauskaa kotonaolo on.
Lopulta olin niin väsynyt että läksin viimeisillä voimanrippeillä. Mies piti huolen siitä että kaikki sukulaiset ja ystävät saivat kuulla kuinka uraohjus jätti kylmästi ihanan, perhekeskeisen ja ahkeran miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienten lasten hoitaminen kotona on myös työtä, lisäksi siinä urakehitys pysähtyy, menettää palkkatuloja, eläkekertymää jne. Jos perheessä on yhteisiä lapsia niin kyllä se kotona oleva työskentelee myös perheen eteen. Jos ajatellaan, että kotona olija käyttää hyväkseen toisen rahoja, niin samalla lailla se työssäkäyvä on hankkinut lapsia ja käyttää hyväkseen kotivanhempaa omien lastensa hoidossa.
Ja meillä siis molemmat ovat olleet hoitovapaalla, mies itse asiassa kauemminkin kh-tuella kuin minä. Äitiys- ja vanhempainvapaiden ajan olen maksanut edelleen puolet kaikista menoista.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Täällä puhutaan lillukanvarsista jos pisintä työviikkoa tekevällä ryhmällä työviikon pituus on noin 38h!
Itse teen keskimäärin 80h/työviikko. Mies, 39v ja kaksi kouluikäistä lasta.
Tiiätsä mitä? Mies joka tekee noin paljon töitä ei ehdi roikkumaan vauva sivustolla. Heh, ei mee läpi tämä feikki.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ex jäi fanfaarit päristen isyysvapaalle, kun menin töihin. Itse halusi jäädä, kun kotona oli niin kovin helppoa. Aamulla heräsin 1,5 tuntia aiemmin kuin mies ja hoidin kaikkien aamutoimet, koiralenkin jne. Töiden jälkeen tulin kaupan kautta kotiin, ja mies ilmoitti että nyt alkaa hänen vapaa-aikansa. Kotona oli kaikki pitkin päivää jäänyt siihen mihin oli sattunut putoamaan. Tein kaksi täyttä työpäivää putkeen, klo 6.30-22.30 sekä huonosti nukkuvan taaperon yöt joka päivä. Viikonloput mies tietenkin lepäsi kun kuitenkin oli ollut niin raskas viikko. Muille mies hehkutti kuinka ja helppoa ja hauskaa kotonaolo on.
Lopulta olin niin väsynyt että läksin viimeisillä voimanrippeillä. Mies piti huolen siitä että kaikki sukulaiset ja ystävät saivat kuulla kuinka uraohjus jätti kylmästi ihanan, perhekeskeisen ja ahkeran miehen.
No, eipä mies kovin väärässä ollutkaan kertoessaan asiasta sukulaisille ja ystäville...
Järkyttäviä ylilyöntejä ja molempien sukupuolien aliarviointia. Vastakkainasettelulla ei saavuteta mitään.
Sukupuolten tasa-arvon lisääminen lisäisi myös naisten työmäärää.
Nyt suurin osa kotiin lapsia hoitamaan jääneistä vanhemmista on naisia.
Synnytysikäisiä ja pienten lasten äitejä syrjitään työmarkkinoilla.
Uraa rakentava henkilö usein tarvitsee puolison joka joustaa. Uraa rakentavat Suomessa useammin miehet.
Lisäksi työssäkäyvät koulutetut miehet ovat useammin myös perheellisiä, mikä myös näkyy tilastoissa.
Velipoika on juuri tällainen pitkiä päiviä tekevä pienten lasten isä. Tekee 9-11 tuntista päivää, mutta pikkaisen epäilen, ettei vika ole siinä, että niin hikihatussa raataisi perheen eteen, vaan siinä, että välttelee vastuuta. Kotiin tultuaan nimittäin siirtyy autotalliin rassailemaan harrasteautoja tai kunnostamaan veneitä, eikä hoida lapsia edes silloin, kun vaimo suoraan pyytää ja nostaa lapsen syliin, vaan alkaa lukea lehteä tai selata nettiä. Kesällä jopa kehtasi avautua, miten kamalaa on mökkeily, kun joutuu ihan koko ajan vahtimaan ja hoitamaan lasta ja kuinka odottaa sitä, että pääsee töihin, kun se on ihan lomaa tällaiseen työleiriin verrattuna. Tuskinpa on ainoa pikkulasten isä, joka tekee mitä vain välttääkseen vastuuta - vaikka pitkää työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on minun suurin syyni siihen, miksen todellakaan halua että mies jää kotiin. Jos perhevapaat uudistuvat, jää lapsilukumme tähän. En vaan yksinkertaisesti jaksa tehdä kaikkea ja käydä vielä töissä! Mies hoitaa tasan ne lapset, mitään jälkien siivousta tai huomisen lounaan tekemistä jne on turha odottaa. Minä sitten siivoan, pesen pyykit jne tiskit kun tulen kotiin töistä. Mies ei ole ehtinyt.
Ja turha sanoa että samahan se on jos lapset ovat hoidossa, ei ole. Silloin kotona odottaa sentään siisti koti.
Miksi marttyyrit teette ne hommat, jos mies on kotona?
Itse olen alkanut jättää pyykit koneeseen jos mies laittaa sen pyörimään sillä oletuksella että hoidan. Jätän keittiön levälleen ja menen nukkumaan kun mies on (poikkeuksellisesti) vastannut lasten iltaruuasta ja jättänyt sotkut siivoamatta.
Hetki meni, mutta nykyään ne hommat tulee tehtyä mitkä jätän tekemättä. Älkää nyt hyvät ihmiset laittako ruokaa jne valmiiksi kotona olijoille. Mies hoitaa, jos kerran hoitaa lasta kotona
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alkanut jättää pyykit koneeseen jos mies laittaa sen pyörimään sillä oletuksella että hoidan. Jätän keittiön levälleen ja menen nukkumaan kun mies on (poikkeuksellisesti) vastannut lasten iltaruuasta ja jättänyt sotkut siivoamatta.
Hetki meni, mutta nykyään ne hommat tulee tehtyä mitkä jätän tekemättä. Älkää nyt hyvät ihmiset laittako ruokaa jne valmiiksi kotona olijoille. Mies hoitaa, jos kerran hoitaa lasta kotona
Niin no voishan sen koiran jättää kuolemaan nälkään ja käyttämättä ulkona, lapset sitten konttaa ulosteessa ja maistelee niitä. Ja sitten vois jättää ne koiran ulosteessa olevat vaatteet pesemättä ja antaa lasten nukkua niissä vaatteissa ja sitten jättää ne lakanat vaihtamatta :) sitten vois myös antaa lasten syödä pelkkiä ranskalaisia joka päivä ja silti ne tulevat huutamaan nälkää kun tulen töistä.. Voishan sitä tietty elää niinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhut yksikössä, kun nimenomaan tarkoitat kasvottomia tilastoja ja keskimääräisiä perheitä? Oikeastihan sillä miten asiat ovat keskimäärin ei ole mitään väliä yksittäisen perheen kannalta.
Tarkoitan yleistä keskustelua tasa-arvosta ja siitä kuinka sitä aina käydään naisen kannalta. Naisen 80 senttiä on muuten juuri samanlainen keskiarvo jolle sinä nyt et sitten arvoa anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Tyypillistä tälle palstalle, että syy pienten lasten isien koville työllisyysluvuille ja suurille työtunneille ei suinkaan ole tarve elättää perheensä vaan ihan vaan tarve olla poissa kotoa. Ehhehe.
Mitä luulet, mahtaisiko johtua siitä, että harvassa paikassa enää saa ylimääräisistä tunneista muuta kun vapaata?
Työllisyysprosentteihinhan tuo ei vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no voishan sen koiran jättää kuolemaan nälkään ja käyttämättä ulkona, lapset sitten konttaa ulosteessa ja maistelee niitä. Ja sitten vois jättää ne koiran ulosteessa olevat vaatteet pesemättä ja antaa lasten nukkua niissä vaatteissa ja sitten jättää ne lakanat vaihtamatta :) sitten vois myös antaa lasten syödä pelkkiä ranskalaisia joka päivä ja silti ne tulevat huutamaan nälkää kun tulen töistä.. Voishan sitä tietty elää niinkin.
Ei kai nyt kukaan oikeasti ole naimisissa tuollaisen k-pään kanssa? Joka jättää koirat ja lapset ulosteeseen ja ruokkimatta jos vaimo ei tee tai sanoo että mitäpä jos tekisit? Eikö koko pointti siinä kotiin jäämisessä ole se, että isä antaa lapselle hoivaa äidin sijasta eli siis tekee ruuat, vaihtaa vaipat ja hoitaa muut juoksevat asiat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on minun suurin syyni siihen, miksen todellakaan halua että mies jää kotiin. Jos perhevapaat uudistuvat, jää lapsilukumme tähän. En vaan yksinkertaisesti jaksa tehdä kaikkea ja käydä vielä töissä! Mies hoitaa tasan ne lapset, mitään jälkien siivousta tai huomisen lounaan tekemistä jne on turha odottaa. Minä sitten siivoan, pesen pyykit jne tiskit kun tulen kotiin töistä. Mies ei ole ehtinyt.
Ja turha sanoa että samahan se on jos lapset ovat hoidossa, ei ole. Silloin kotona odottaa sentään siisti koti.
Se kun ei ole yhteiskunnan syy, että olet valinnut surkean miehen. Tuo uudistus ei ole ainoastaan hyvä vaan välttämätön! Se motivoi naisia myös miettimään uraa ja perheen elättämistä eikä ainoastaan opiskella kaikkea "kivaa". On vähintäänkin tervettä, että naisetkin miettisivät huomattavasti enemmän sitä rahapuolta: millaiset on ura- ja työllistymismahdollisuudet, voiko palkalla elättää perheen ja olla tyytyväinen elintasoon jne.
Samalla se opettaa ja pakottaa miehiä kantamaan enemmän vastuuta kodista. Uskokaa tai älkää niin miehet kyllä OSAA tehdä kotitöitä, kun se ei vaadi kuin aikaa. Ei aivoja, ei osaamista, ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miehet voivat aivan mainiosti alkaa huolehtia lastensa päiväkotiin viemisistä ja hakemisista. Se on ihan perheen sisäinen asia, miksi juuri äidin on oltava hakemassa lasta ennenkuin päiväkoti klo 17 menee kiinni. Isäkin voi hakea eikä jäädä ylitöihin. Samoin lasten harrastuksiin kuskaamisesta.
Kyllä mun täytyy ainakin lasta viedä tarhaan ja hakeakin,teen vähintään 40h/viikko ja jollain tuo 290€/kk päivähoitomaksukin on maksettava.
Olen ihan järkyttynyt, että millaisia miehiä teillä on! Oletteko olleet päällepäsmäreitä ja puuttunut joka asiaan siellä kotona (mitä huonekaluja saa tuoda kotiin, koska siivotaan, miten siivotaan, miten hoidetaan ruokailut jne) niin että mies on suosiolla jäänyt taustalle vai ovatko miehenne aina olleet tuollaisia??
Ensinnäkin olisi tärkeää olla miehen kanssa, joka on asunut yksin ja pärjää hyvin yksin. Toisennakin jo yhteenmuuton suunnitteluvaiheessa pitää sopia ja keskustella, että kuka tekee ja mitä. Ja kuinka usein. Sitten tehdään tasan se oma osuus eikä todellakaan puututa siihen, miten se toinen tekee omansa!
Meillä minä olin ulkosuomalaisena 3kk äitiyslomalla (täällä ei ole mahdollista olla pidempään). Tienaan niin hyvin mieheen nähden (kolminkertaiset nettotulot), että mies jäi vauvan kanssa kotiin. Oli kiva hoitaa ensimmäiset 3kk yhdessä ja elää vauvahuuruissa. Nukuimme kaikki yhdessä päikkäreitä, ruokittiin yhdessä (en imettänyt fysiologisista syistä) ja ylipäätään nautittiin ja rakastettiin meidän aivan ihanaa uutta perheenjäsentä.
En ole puuttunut pätkääkään siihen, että meidän tytöllä on usein melko erikoisia vaateyhdistelmiä ja viritelmiä päällä. Vauva on kuitenkin aina puettu "oikein" sään mukaan.
En ole tähän päivään mennessä puuttunut miehen tapaan täyttää tiskikone (saan sinne itse tuplamäärän tavaraa kun tämä levittää kaiken sinne väljästi). En ole sanonut mitään.
En ole puuttunut miehen surkeaan imurointityyliin (haluaisin, että olisi siistimpää), vaatteiden pesuun (jättää kaikki pöydille pariksi päiväksi ennenkuin viikkaa kaappiin), en miehen sisusutusjuttuihin (mies on ostanut huonekaluja välillä) enkä muuhunkaan, mikä on ollut hänen vastuullaan.
Koska hän on AIKUINEN ihminen, jolla on oikeus tehdä omia valintoja! Jos aikuisella on vastuut niin niihin ei todellakaan kuulu eikä saa mennä nalkuttamaan väliin, että ei kun nyt laitetaan tämä ja tämä body ja nämä housut kun sopii niin "nätisti yhteen". Koska sitten ei voikaan olettaa toisen toimivan itsenäisesti, kun kerran asettuu tuollaiseen päsmärirooliin. Ei kukaan halua olla minkään pirttihirmun palvelija vaan kyllä omassa kodissa pitää saada itse päättää.
Toisaalta eipä meillä lupia kysellä muutenkaan, jos haluaa omaa aikaa, poikien matkoja tai mitä vaan. Riittää, että kysyy onko muuta sovittuna tai olenko työmatkalla. ehkä ette kohtele niitä puolisoita oikeasti aikuisina ja oma asenne on tavallaan lamauttanut miehen ? siltä tämä keskustelu nimittäin vaikuttaa. en edes ymmärrä miten tuollaisista VOI nalkuttaa.
Kummasti alkaa meillä töissäkin ylityöt kiinnostaa ja kaikenlainen muukin meno töiden jälkeen maistua näille tuoreille isille. Pääasia, ettei tartte mennä vielä himaan. Kai edes yhdelle lähdet? Tai pidettäiskö sellainen innovointin -palaveri epävirallisesti tuossa lähipubissa? Prkele, minä kotiin lähe, menisköhän baariin?