A-Studion köyhä yh maksaa lapsen musiikkikoulun maksuja 200 €/kk
Kommentit (556)
Vierailija kirjoitti:
Olisi vaihteeksi näiden tukipurnaajien sijasta kuulla tavallisen pienipalkkaisen perheen tulot ja menot ja verrata vastaavan perheen tilanteeseen, jonka yhteiskunta elättää täysin. Luulen, että joissakin tapauksissa sossut voittavat tavikset siinä, kuinka paljon jää rahaa käytettäväksi.
Tuo "köyhä" nainen saa ehkä parisen tonnia kuussa asumistukea, työttömyyskorvausta, toimeentulotukea, lapsikorotuksia, lapsilisää, sähköt, lääkkeet, ym maksetaan
Moni saa saman pari tuhatta palkkaa ja pärjää sillä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulette, jos tuolle naiselle ilmoittais, että mulla on sulle duunia, kevyttä toimistotyötä ja muuta pientä puuhaa, niin oisko tyytyväinen vai alkaisiko vaan luetella syitä että miksi ei?
Mä veikkaan jälkimmäistä.
Jos yhtään kuuntelit keskustelua niin nainen kertoi olevansa sairaslomalla. Ja kertoi vieläkin haluavansa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi vaihteeksi näiden tukipurnaajien sijasta kuulla tavallisen pienipalkkaisen perheen tulot ja menot ja verrata vastaavan perheen tilanteeseen, jonka yhteiskunta elättää täysin. Luulen, että joissakin tapauksissa sossut voittavat tavikset siinä, kuinka paljon jää rahaa käytettäväksi.
Tuo "köyhä" nainen saa ehkä parisen tonnia kuussa asumistukea, työttömyyskorvausta, toimeentulotukea, lapsikorotuksia, lapsilisää, sähköt, lääkkeet, ym maksetaan
Moni saa saman pari tuhatta palkkaa ja pärjää sillä hyvin.
Ja jokaisella on sama elämäntilanne niinkö? Nainen kertoi olleensa myös yrittäjänä. Liekö velkataakkaa painamassa harteilla jota ei paljoa tukien varassa maksella. Eivät asiat ole mitenkään mustavalkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni saa saman pari tuhatta palkkaa ja pärjää sillä hyvin.Ja jokaisella on sama elämäntilanne niinkö? Nainen kertoi olleensa myös yrittäjänä. Liekö velkataakkaa painamassa harteilla jota ei paljoa tukien varassa maksella. Eivät asiat ole mitenkään mustavalkoisia.
Ja se yrittäjänä möhliminen on muiden syy? Eikä hän puhunut mitään yritysveloista.
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen täällä ollaan sormi pystyssä: "Taitaa olla elämänhallinnassa ongelmia". Nää on aika monitasoisia asioita hyvät ihmiset. Jos tällä naisella sattuisi olemaan elämänhallinnassaan ongelmia, niin mitä SINÄ siitä saat, että ylimielisesti täällä päivittelet. Eikö hän saa tuoda asiansa kuuluviin joka tapauksessa, jos itse niin haluaa?
Ihan hyvin muuten voi sellon soitto pelastaa sen lapsen elämän.
No eikö se riitä jis työttömälle turvataan perustoimeentulo, pitääkö työssäkävijöiden maksaa vielä lisää veroja jotta saadaan kaikki työttömien lapset harrastuksiin joihin työssäkäyvillä ja heidän lapsillaan ei edes nyt ole varaa? Tai olisi joo mutta sit pitäis tinkiä kaikesta muusta.
Jos köyhä ja sairas isä maksaisi lapsensa harrastuksen samalla tavalla, mäkätettäisiinkö täällä näin? Tyttären isä saisi päänsilitystä, pojan harrastusta varten olisi jo keräys menossa, ainakin jos hän pelaisi lätkää. Varmaan olisi Hjallis uutena kummisetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua oikein suututtaa tuo koko juttu. Jos saa työttömyyskorvausta tai toimeentulotukea, niin silloin ei ole varaa laittaa 200€ mihinkään ylimääräiseen.
Käsittääkseni nuo tuet on laskettu niin, että niillä saa ruuat ja pakolliset perustarvikkeet, ei olekaan tarkoitus että raha riittäisi muuhun, varsinkaan mihinkään noin kalliiseen joka kuukausi.Näinpä! Ei sillä tuella ole tarkoitus harrastaa korkeakulttuuria vaan sillä on tarkoitus kattaa elämisen kulut, joihin lukeutuu syöminen, asuminen jne.
Ei tuo 200 euroa musiikkiharrastukseen ole todellakaan mitään ylimääräistä. Lapsen hyödyllisen harrastuksen menot on ihan perustarpeisiin verrattavissa oleva asia. 200 euroa ei ole edes kallis hinta harrastuksesta.
Mitä sillä tuella saisi ostaa? Vanhaksi menneitä leivänkänttyjä 30% alennuksella? 10 kilon säkin kaurahiutaleita?
Sillä tuella saa ostaa mitä lystää. Tukisumma on kuitenkin vakio, se on ymmärrettävä. ja ei, 200 euron harrastuskulut kuussa ei ole perustarpeiden täyttämistä. Ei vaikka kyseessä on lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni saa saman pari tuhatta palkkaa ja pärjää sillä hyvin.Ja jokaisella on sama elämäntilanne niinkö? Nainen kertoi olleensa myös yrittäjänä. Liekö velkataakkaa painamassa harteilla jota ei paljoa tukien varassa maksella. Eivät asiat ole mitenkään mustavalkoisia.
Eihän sen niistä tuista tarvitse mitään velkoja maksellakaan. Mut jos pelkkä työttömyyskorvaus on 550 plus lapsilisät, toimeentulotuet, lapsikorotukset ym, niin kyllä sille ihan hyvin tulee rahaa. Tonni? Sossu maksaa vuokran ja sähkön, lääkkeet, terveydenhuollon kulut yms.
Monelle pienipalkkaiselle ei varmasti jää sen enempää käteen kun maksaa itse vuokrat, sähköt jne, määräaikaiset ja muut pätkätyöläiset ei paljon mitään asutolainoja taida saada joten vuokralla asuttava.
Enkä ole koskaan kenenkään pienipalkkaisen kuullut valittavan kuinka ei ole varaa edes ruokaan ja että se on yhteiskunnan vika.
Vierailija kirjoitti:
Jos köyhä ja sairas isä maksaisi lapsensa harrastuksen samalla tavalla, mäkätettäisiinkö täällä näin? Tyttären isä saisi päänsilitystä, pojan harrastusta varten olisi jo keräys menossa, ainakin jos hän pelaisi lätkää. Varmaan olisi Hjallis uutena kummisetä.
Kyllä, jos samalla valittaisi ettei ole varaa edes ruokaan.
Lätkää pidettäis myös turhana harrastuksena, mutta musiikki pelastaa tuon tytön, joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi soittoharrastus on aivan huikean suurta pääomaa tytölle tulevaisuudessa. 200 euroa kuukaudessa on pientä siihen nähden, mitä eväitä se antaa tytölle tulevaisuutta ajatellen. Suurta etumatkaa muihin monissa asioissa. Kunnioitan äitiä, että uhraa leijonasosan tuloistaan tähän.
Mitä eväitä sellon soittaminen antaa elämään? Harrastus ehkä yleensä ja lapsesta varmasti tuntuu hyvältä että äiti laittaa lapsen edut omiensa edelle, mutta sellon soittaminen ei erityisesti kyllä anna mitään etumatkaa. Paitsi jos alkaa sellistiksi.
Tuskin alkaa. Aika keskiverto soittaja. Mun 9-vuotias soittaa paljon paremmin. Lapsella vapaaoppilaspaikka musiikkiopistossa.
Itse saan työssä ollessani verojen jälkeen noin 1700 e, siitä vähennetään asumiskuntannukset, vakuutukset, laskut, ruuat jne. Eikä mulla edes ole lasta. En mitenkään pysty kustantamaan itselleni 200 e kuukausittaista harrastusta. Tarkoittaako tämä sitä, että yhteiskunnan kuuluu maksaa mun harrastukset? Ihan yhtä lailla aikuisille on tärkeä harrastaa kehittäviä juttuja. Ei se niin mene että vaaditaan yhteiskuntaa osallistumaan sun ei-pakollisiin harrastusmenoihin.
En voi sietää tuollaista "miksi minulta leikataan ja toisille annetaan" ajattelutapaa. Sitten kun tienaat itse omat rahasi, voit valittaa. Suomessa kuitenkin kaikilla on vapaus opiskella vaikka sata ammattia jos ensimmäinen ei työllistä (90-luvulla, Joensuussa....)
Sosiaaliturva on mahtava asia, mutta ei se niinkään voi olla, että toinen ottaa vaan eikä anna mitään.
On vaikeaa olla köyhä oikein:
Pitäisi syödä terveellisesti, muttei liian niukasti ettei " lapset näe nälkää".
Pitäisi pukeutua vaatimattomasti, muttei niin että "lapset kulkevat rääsyissä".
Pitää käydä halvassa kaupassa, muttei liian, ettei ole white trash.
Lapset saavat harrastaa mutta vain sellaista, mihin ei tarvitse sijoittaa rahaa. Voisivathan he löytää itselleen sopivia kontakteja vaikka soittotunnilta, mutta sitä ei lasketa.
Loma tekisi hyvää, mutta puuhamaat on köyhälistön paikkoja ja muihin ei saa olla rahaa.
Rahat ei koskaan ole omia vaan jonkun rikkaamman, jolle niitä on liian vähän mutta köyhälle liikaa.
Sairastaa ei saa. Varsinkin tarttumattomat, jokaiselle omat oireensa kehittävät vaivat on vaarallisia, koska muut eivät voi oikeasti tietää kärsitkö vai et.
Olet laiha tai lihava: et huolehdi itsestäsi.
Näytät ihmiseltä: lasten rahat menee ulkonäön ylläpitoon.
Lapset on joskus hoidossa: sysäät muiden vastuulle.
Jne jne jne.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä naisella on varmasti ollut elämässään ikäviä sattumuksia. Ei voinut kuitenkaan välttyä ajatukselta, että köyhyys ja kurjuus on ollut myös omien valintojen tulosta. Ja oman luonteen, kaikesta kun tuntui löytyvän valittamista, Nyt hän on sitten sellaisessa jamassa, että tarvitsisi paljon tukea että pääsisi taas jaloilleen henkisesti. Vaikea sanoa, mikä kokonaisuudessa on mennyt eniten pieleen, mutta tämän hallituksen syyksi tuota ei voi laittaa.
En ymmärtänyt sitä makkarakastiketta. Samalla rahalla olisi varmasti saanut kauden kasviksia ja olisi voinut tehdä hyvää kasvispataa, risottoa tms. Marjoja saa metsästä. Samoin sieniä. Samalla tulisi hyötyliikuntaakin.
Niin että sinun mielestäsi tuossa tilanteessa ei ole mitään valittamista. Pitäisi vaan ottaa positiivinen asenne? Kauden kasviksia ei todellakaan saa samaan hintaan kuin makkaraa paitsi kaalia ja sitähän hän omien sanojensa mukaan syö paljon. Ja vaikka saisikin, ateriasta puuttuisi silloin kaikkein tärkein eli proteiinin ja energian lähde. Marja- ja sienimetsään tuskin kykenee jos kärsii lihas- ja nivelkipuja aiheuttavasta sairaudesta ja sinne ei noin vain mennä ilman autoa, ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla.
Tämä on niin yksilökohtaista. Äitini elää pienellä kansaneläkkeellä, rahat on tiukassa mm. kalliiden lääkkeiden vuoksi. Äidin kädet ja jalat ovat ihan väärän vänkkyrät, reuman runtelemat. Kukaan muu ei niillä käsillä varmaan enää mitään paljon puuhailisi. Äiti menee edelleenkin lähes 80-vuotiaana joka syksy marjametsään. Kerää hissukseen, putsaa, keittelee mehut, pakastaa. Olemme tästä vähän kauhuissamme, mutta hänen mielipiteensä on että jos sinne mättäälle tuupertuu niin sitten tuupertuu. Toisekseen kivut ovat kovat tekee niillä käsillä ja jaloilla jotain tahi sitten ei. Joten parempi sitten edes touhuta eikä vaan olla aloillaan.
Äiti on sitä ikäpolvea, että rahallista apua hänelle on turha tarjota. Me lapset emme edes asu ihan lähellä, joten oikeastaan emme kovin kykene edes apuun. Jokaisella on omat perheet. Yritämme auttaa mm. toimittamalla ruokakaupasta välillä ostokset ovelle (tuttu kauppias), ostamalla vähän sellaista mitä äiti ei itse raaski ostaa mm. kunnon kahvia ja järjestämällä siivousapua.
Tiedän, että kivut ovat kovat. Ne eivät koskaan ole kuitenkaan estäneet äitiä touhuamasta. Kun kivut ovat kovat levossakin.
Mä tiedän myös monta reumaa sairastavaa jotka käy töissä kaikesta huolimatta, reumahan se on tuo fibrokin.
Myös minä saisin varmaan heti sairaslomaa ja voisin kieltäytyä töistä terveyteen vedoten, mutta eipä kiinnosta jäädä millekään kelan sairaspäivärahalle jos ei oikeasti ole pakko.
358 jatkaa... Itse toivoisin, että köyhyyttä käsiteltäisi joskus muistakin näkökulmista, kuin näiden tukia nostavien yh-äitien. Näistä huokuu kurjuus ja huono-osaisuus ja ainoa näkökulma on lähes aina se kuinka saa liian vähän rahaa. Ei se varmasti mitään herkkua ole, mutta jos tilanne on se että olet köyhä, rahat menee harrastuksiin, olet täysin työkyvytön etkä jaksa enää, miten se tilanne sitten paranee valittamalla? Valitettavasti ainoa mahdollisuus on itse ottaa asioista selvää ja tehdä niille jotain.
Vierailija kirjoitti:
Itse saan työssä ollessani verojen jälkeen noin 1700 e, siitä vähennetään asumiskuntannukset, vakuutukset, laskut, ruuat jne. Eikä mulla edes ole lasta. En mitenkään pysty kustantamaan itselleni 200 e kuukausittaista harrastusta. Tarkoittaako tämä sitä, että yhteiskunnan kuuluu maksaa mun harrastukset? Ihan yhtä lailla aikuisille on tärkeä harrastaa kehittäviä juttuja. Ei se niin mene että vaaditaan yhteiskuntaa osallistumaan sun ei-pakollisiin harrastusmenoihin.
En voi sietää tuollaista "miksi minulta leikataan ja toisille annetaan" ajattelutapaa. Sitten kun tienaat itse omat rahasi, voit valittaa. Suomessa kuitenkin kaikilla on vapaus opiskella vaikka sata ammattia jos ensimmäinen ei työllistä (90-luvulla, Joensuussa....)
Sosiaaliturva on mahtava asia, mutta ei se niinkään voi olla, että toinen ottaa vaan eikä anna mitään.
Sulkavan hyvin menee. Käyn töissä ja käteen jää n. 1400. Ihan hyvin pärjään. Tosin en ole yhtään muttei mieskään saa hirveästi ja minä säästän lapsellemme ja yleensä käyn kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Lapset saavat harrastaa mutta vain sellaista, mihin ei tarvitse sijoittaa rahaa. Voisivathan he löytää itselleen sopivia kontakteja vaikka soittotunnilta, mutta sitä ei lasketa.
Loma tekisi hyvää, mutta puuhamaat on köyhälistön paikkoja ja muihin ei saa olla rahaa.
Rahat ei koskaan ole omia vaan jonkun rikkaamman, jolle niitä on liian vähän mutta köyhälle liikaa.
Sairastaa ei saa. Varsinkin tarttumattomat, jokaiselle omat oireensa kehittävät vaivat on vaarallisia, koska muut eivät voi oikeasti tietää kärsitkö vai et.
Jne jne jne.....
Niin.
Keneen sinä siellä sellotunnilla suhteita luot, kun siellä on se oppilas ja se opettaja?
Ja ne tukirahat eivät edes vuosien nostoilla muutu ikinä "omiksi". Ne on muiden.
Vierailija kirjoitti:
Jne jne jne.....
Olisko tässä joku ongelma jos tuo nainen maksaisi tyttären harrastuksen ja olisi valittamatta. Ei.
Nainen ITSE oli sitä mieltä että rikkailla on varaa maksaa veroja ja niistä pitäisi köyhien hyötyä. Ei ihan noilla sanoilla mut kuitenkin.
Minä aina kuvittelin että pitäisin aina köyhien ja vähätuloisten puolta, mutta on naurettavaa valittaa ettei työttömällä ole varaa noin kalliiseen harrastukseen, tai että ei ole varaa ruokaan kun kaalia vaan pystyy ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulkavan hyvin menee. Käyn töissä ja käteen jää n. 1400. Ihan hyvin pärjään. Tosin en ole yhtään muttei mieskään saa hirveästi ja minä säästän lapsellemme ja yleensä käyn kaupassa.
Näinhän se on, että jollain menee aina huonommin, ja joku tienaa aina vähemmän kun toinen :) Tällä omalla esimerkilläni tarkoitin juuri sitä, että itse tienaan ihan ok siihen nähden että asun yksin ja olen lapseton. En siis tarkoittanut tällä sitä, että kokisin itseni köyhäksi. Tulen toimeen oikein hyvin itsekseni, mutta ei todellakaan olisi varaa edes itselleni maksaa harrastuksesta noin paljon kuussa.
Mä luulen myös, että ihan saman verran saa tai jopa vähemmän moni työssäkäyvä ja elää sillä rahalla ihan hyvin ja valittamatta.
Käviskö tässä niin että kun rahaa saa tukina, se tulee käytettyä helpommin, tai tuntuu vähältä, mutta kun rahan eteen joutuu tekemään töitä niin miettii tarkemmin mihin rahaa käyttää.