En jaksa enää tyttären vegaaniutta!
Mulla on voimat loppu. Tytär saa hysteerisen kohtauksen, jos vahingossa hänen ruokaansa joutuu murunenkin juustoa. Teen meillä ruokaa kädet täristen, ettei näitä vahinkoja kiireessä tulisi. Hän on ehdoton.
Olen yrittänyt parhaani mukaan tehdä vegaanista ruokaa. Kokkaan kahdenlaista ruokaa nelihenkiselle perheelle, tavallista suomalaista kotiruokaa ja sitten - minulle paljon uusia ruoka-aineita, prosessoituja juttuja sisältävää vegaaniruokaa.
Joudun kokkaamaan ruokaa sen vuoksi, että a) meillä on taloudellisesti tiukkaa, joten minä kokeena kokkina saan ruokabudjetin pysymään - sekä maukasta ruokaa b) teen vegaaniruokaa, joka sisältää kaikkia ravintoaineita.
Tytär ei ole kiiinnostunut ruuanlaitosta. Jos ei ole mitään sopivaa vegaaniruokaa (esim. kallista einestä), niin hän syö (kallista) soijajugurttia, mysliä ja leipää. Ei siis ns. oikeaa ruokaa. Ja nälkä on koko ajan.
Mitkä ovat minun vaihtoehtoni? En jaksa enää.
Miksi vegaanit saavat hysteerisen kohtauksen, jos pieni juustonmuru, lihapala, mikä hyvänsä "eläinperäinen" on joutunut vahingossa lautaselle?
Miten te muut vanhemmat teette? Meillä ei valitettavasti tällä hetkellä ole mahdollista neuvo, että "laita tyttäresi itse tekemään ruoka". Kun rahat ovat niin loppu, että tarkkaan joutuu miettimään.
Kommentit (216)
En ymmärrä vegaanien perusteluja olla käyttämättä edes luomutuotteita. Minusta kana on luovuttaessaan munansa ylläpitoa vastaan samanlainen otus kuin ihminen, joka luovuttaa työpanoksensa kanalle kananmunaa vastaan.
Monen ihmisen elämä on surkeampaa kuin hyvinpidetyssä kanalassa elävän luomukanan.
Vegaaniperheenä emme syö valmistuotteita. Minulla on KAKSI teinitytärtä. Tyttäresi ei ole vegaani vaan hemmoteltu diiva. Mietipä sitä ja siinä samalla itseäsi äidin roolissa.
Vegaanusuus on yksi mielenterveyden alalaji. Ongelmat projisoidaan ruokaan.,
Lopeta tuo passaaminen. Kaappiin vaan normijugurttia. Teet rennosti ruokaa ja ennen lihan lisäämistä annos penskalle. Syö tai on sitten nälissään.. ja ulos voi metsään mennä huutamaan jis kiukuttaa. Katki poikki ja pinoon!!
Tunnen pari vegaania, . ja taas tuli todistettua että nimenomaan nää vegaanit on täysiä urpoja! Naama kiukusta vääränä ollaan kyllä vaatimassa muita toteuttamaan heille pöperöä nenän eteen, mutta itse elävät siellä eettisessä veganiuden minä minä pöllyssä paasaamassa kaikesta ja tekemättä yhtään mitään.
Varmaan huvittavin idiootti vegaani pöllähti aikanaan ravintolakouluun samalle luokalle opiskelemaan. Hän kieltäytyi keittiötunneilla käsittelemästä lihaa ja salin puolella kieltäytyi kantamasta asiakkaalle lautasta pöytään jos siinä oli lihaa.. siellä se istu päivät pitkät haarukoita ja veitsiä kiillotamassa.. . Ja ihan itse oli kyseiseen paikkaan opiskelemaan hakenut.. siinä oli ensikosketukseni vegaaniin.. 90 luvun alussa... ja ainakun vegaaniin törmää, yhtä naurettavaa touhua se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa todella tämä ihmisten tietämättömyys ravinnosta. Te kaikki syötte päivittäin vegaanista ruokaa, jos ette pelkillä eläintuotteilla elä (ja jos elätte, ette varmasti kovin vanhaksi). Vegaani vain yksinkertaisesti jättää jotkut raaka-aineet ruoastaan pois ja syö enemmän toisia raaka-aineita.
Nyt meni provoilu aika pitkälle. Tuo pitää paikkansa kasvisruokavalion kohdalla, mutta ei vegaaniruokavaliota voi noin rakentaa. Veganin on pakko käyttää proteiinin ja tiettyjen muiden ravintoaineiden lähteenä sellaisia "ruoka-aineita" jotka eivät kuulu täälläpäin maailmaa normaaliin ruokavalioon eivätkä makunsa tai muiden ominaisuuksiensa vuoksi sekasyöjällä mene välttämättä alas ollenkaan. Ovat sekasyöjän mielestä ihan hirveitä sotkuja.
Itse syön mielelläni ja runsaasti viljatuotteita, vihanneksia ja marjoja, mutta en todellakaan koske tofuun (iljettävää), härkikseen, nyhtökauraan (pahanmakuisia ja aiheuttavat allergisen reaktion), herneisiin tai papuihin (allergiat) tai soijarouheeseen. Ei vaan pysty syömään näitä. Onneksi on lihaa, kalaa, maitotuotteita, kananmunaa ja äyriäisiä, niin ei tarvitse noita yllä mainittuja syödä.
Voi pyhä yksinkertaisuus sinun juttujasi. Esim. kasvissose- tai linssikeitto on täysin vegaanista. Ranskalaiset ja ketsuppi ovat vegaanisia. Kasvispihvit maistuvat 100 % samalle vegaanisena. Monipuoliset salaatit, joissa päällä esim. pähkinöitä ja öljyä ovat monen sekasyöjänkin mielestä hyviä.
Ei vegaaniruoka ole sama kuin tofu ja härkis. Rassukka, olet täysin ulkona näistä jutuista nyt.
Et nyt ihan ymmärtänyt pointtia. Eivät ranskalaiset tai ketsuppi ole erityisesti juuri "vegaanisia",, tai kasvissosekeittokaan. Ne ovat normaalia ruokaa, jota voi tarjota ehkä myös vegaanille ilman itkupotkuraivareita.
Jos normaalista ruokavaliosta poistaa eläinperäiset osat, tuloksena EI ole vegaaninen ruokavalio, vaan ruokavalio, jolla ihminen ei pärjää pitkän päälle. Vegaanius on temppuruokailua, joka vaatii omituisia täydennystuotteita, joita normaalit ihmiset eivät vapaaehtoisesti syö. Linssikeitto on vähän jo tätä osastoa, sitä harva syö ellei ole ihan pakko. Kasvispihvit myös. Jos ne kasvikset ovat oikeasti joka paikassa niin kivoja, niin miksi niistä pitää ylipäätään "pihvi" vääntää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi on pakko ottaa huomioon, että kaikki eivät vaan tykkää vegaaniruoasta, ja sen tuputtaminen muulle perheelle on silloin kyllä ihan yhtä väärin kuin vaatia sitä vegaania syömään lihaa.
Tämä on just se mitä en ymmärrä. Kuvittelevatko ihmiset todella että vegaaniruoka tai kasvisruoka on jotain outoa ja erikoista?
Jos olet sekasyöjä joka syö terveellisesti, kerropa mitä on se ruoka mitä syöt (eläinperäisten tuotteiden lisäksi)?
Eikö se ole vegaaniruokaa?
Poimit sitten lainaukseen vain sen osan viestistä, mikä EI käsitellyt sekaruokavalion kasvisosia. Aika heikkoa keskustelutaitoa.
Ei vaan poimin ajatuksen että vegaaniruokien osat ovat outoa ja kamalanmakuista vierasta ruokaa. Kysyin että mitä sillä tarkoitat, mutta et osannut vastata. Yleensä hyvään keskustelutaitoon kuuluu se, että vastaa kysymyksiin.
Siis kysynpä uudestaan: Jos se vegaaniruoka on samaa terveellistä kasvisruokaa jota jo syöt, miksi se muuttuu kamalaksi ja oudoksi kun siitä poistetaan liha? Hirveäksi moskaksi, jota ei saisi tuputtaa kellekään?
Eihän se vegaaniruoka ole kokonaan samaa terveellistä kasvisruokaa, jota normaalit tervepäiset ihmiset syövät. Vegaaniruoan erottaa tavallisesta sekaruoasta se, että siinä on, tai ainakin pitäisi olla, lihaa korvaava osio. Kasvpiroteiinit nyt eivät vaan ole yhtä luonteva ja hyvä proteiinin lähde ihmiselle lajina kuin eläinperäiset tuotteet, ja kasviproteiinituotteet ovat sen takia normaalin sekasyöjåihmisen mielestä pääosin melko hirveitä. Tämähän ei ole iso ongelma, jos kylään tulee vegaani, kyllä yhdestä ateriasta selviääkin metodilla poistetaan ruoasta liha. Mutta nyt oli puhe kotiruoasta, ja ehdotettiin, että koko pehe alkaa syödä vegaaniruokaa. Kun kyse on jatkuvasta ravitsemuksesta, proteiininlähde on oltava, ja pitäisi kyllä olla kaikki lihasta ja eläinkunnan tuotteista saatavat vitamiinitkin.
Ottaisin yhteyden kouluterveyden huoltoon. Kerrot, ettet pysty ja jaksa olla pienillä tuloillasi alaikäisen komennettavana ruuan suhteen.
Ja kysy ratkaisua, mitä tehdään, kun on mitta täynnä. Älä anna periksi vaan vaadi päiväys ja aika keskustelulle, jossa kuulet eri vaihtoehdoista.
Voivat ehdottaa jopa uutta ympäristöä tytölle. Saisitte kumpikin omaa ajattelemista ja muu perheenne rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on voimat loppu. Tytär saa hysteerisen kohtauksen, jos vahingossa hänen ruokaansa joutuu murunenkin juustoa. Teen meillä ruokaa kädet täristen, ettei näitä vahinkoja kiireessä tulisi. Hän on ehdoton.
Olen yrittänyt parhaani mukaan tehdä vegaanista ruokaa. Kokkaan kahdenlaista ruokaa nelihenkiselle perheelle, tavallista suomalaista kotiruokaa ja sitten - minulle paljon uusia ruoka-aineita, prosessoituja juttuja sisältävää vegaaniruokaa.
Joudun kokkaamaan ruokaa sen vuoksi, että a) meillä on taloudellisesti tiukkaa, joten minä kokeena kokkina saan ruokabudjetin pysymään - sekä maukasta ruokaa b) teen vegaaniruokaa, joka sisältää kaikkia ravintoaineita.
Tytär ei ole kiiinnostunut ruuanlaitosta. Jos ei ole mitään sopivaa vegaaniruokaa (esim. kallista einestä), niin hän syö (kallista) soijajugurttia, mysliä ja leipää. Ei siis ns. oikeaa ruokaa. Ja nälkä on koko ajan.
Mitkä ovat minun vaihtoehtoni? En jaksa enää.
Miksi vegaanit saavat hysteerisen kohtauksen, jos pieni juustonmuru, lihapala, mikä hyvänsä "eläinperäinen" on joutunut vahingossa lautaselle?
Miten te muut vanhemmat teette? Meillä ei valitettavasti tällä hetkellä ole mahdollista neuvo, että "laita tyttäresi itse tekemään ruoka". Kun rahat ovat niin loppu, että tarkkaan joutuu miettimään.
Meillä ei ole tällä hetkellä ole mahdollista neuvo, että "laita tyttäresi itse tekemään ruoka"?
Siis mitä että?! Kuka sitten on lapsesi auktoriteetti jos et sinä? Sinä olet tilanteeseen väsynyt ja mietit tarkkaan perheesi taloutta, mutta annat moisen pikkuprinsessan ajaa sinut loppuun? Nyt kuule vähän ryhdikkyyttä ja ajatusta kehiin. Sinä olet lapsen _vanhempi_ et _kaveri_. Lähdetään siis tuosta liikkeelle.
Mutta mikä sitten olisi hyvä keino ratkaista tilanne? Noh, keskustelet tyttäresi kanssa mitkä ovat realiteetit. Lähdette yhdessä keskustelemaan asiasta sosiaaliviranomaisten kanssa, että voisiko heiltä tulla massia kustantaa pikkuprinsessanne suhteettoman kallis vegaaniruoka, koska muutenhan jäljelle jäävät vaihtoehdot olisivat jättää a) tyttö ruokkimatta b) heittää se ulos asunnosta c) joku muu mikä?
Ei vaan. Jos tunnustat ääneen olevasi tuon tytön huoltaja tai vanhempi, niin sä kyllä tiedät miten toimia. Sinä tiedät kuka teidän huushollissä määrää, huoltaja vai huollettava?
Voi ei, kuulostaa aika hankalalta tilanteelta ja otan oikeasti osaa. :(
Itse aloin yli kymmenen vuotta sitten vegaaniksi yhä vanhempien luona asuen. Ilmaisin heti alusta pitäen että minun takiani ei tarvitse yhtään kenenkään stressata, halusin ehdottomasti itse tehdä kaiken syömäni ruuan/leivonnaiset/ym. Tykkään kokkailusta ja leipomisesta hirveän paljon, joten se ei ollut mikään ongelma. Tuolloin ei vielä ollut mitään kalliita vegaanieineksiä saatavilla ja ruuanlaitossa käytettiin paljon papuja ja soijarouhetta, joten ruokakulut olivat osaltani aika pienet. Äitikin usein asiaa päivitteli, murehti kun minun ruokiin meni niin kovin vähän rahaa...
Eli toisin sanoen, tyttäresi saa luvan itse opetella tekemään vegaaniruokaa. Vain siten nuori oppii "ruuan arvon". Eineksiä ei tarvitse ostaa muuta kuin hätätilanteissa, ne eivät ole jokapäivän ruokaa. On hienoa että tyttäresi on ruvennut vegaaniksi, mutta siitä ei kuuluisi aiheutua sinulle lisätyötä!
vegaanifeministi, devil's spawn
Kyllä on muualla vika kuin vegaaniudessa, itse vegaaniksi siirtyessäni kävin itse kaupassa omilla rahoillani, tein ruokaa joskus koko perheelle enkä todellakaan olettanut että vanhempani pistäisivät tikkuakaan ristiin asian eteen. Olin 16 ikäinen.
Ei mieleenikään tullut vaatia yhtään mitään asian suhteen, olisin varmaan persuksilleni saanut ja ihan syystä.
Tää on vähän tätä samaa kun vanhemmat laittaa lapsilleen joulupöytään ranskalaisia ja nakkeja "kun mikään jouluruoka ei kelpaa", no ei tietenkään jos lapsi tietää saavansa kuitenkin lemppariruokiaan. Itse istuin lapsena äitini kanssa 2 tuntia siskonmakkarakeiton ääressä, kun en suostunut syömään itse lautaselle ottamaani ruokaa. En traumatisoitunut enkä kuollut nälkään. Tsiisus.
Tytär on tehnyt hyvän valinnan ja kannattaa olla hänestä ylpeä. Mutta on epäreilua, että hän vaatii sinulta samaa tietämystä tai panosta vegaaniudesta kuin hänellä itsellään on. Hänen kuuluisi itse opastaa ja auttaa sinua, jos oman ruoan tekeminen on pois suljettu vaihtoehto. Taloudellisesti, vaivallisesti, ekologisesti, eettisesti ja terveydellisesti olisi myös todella kannattavaa, jos tekisit perheellenne vain yhtä ruokaa: Veegaanista. Eläinten pahoinvoinnista tuotettu ja riistetty ruoka ei vaan ole kannattavaa tai terveellistä, vaikka "virallinen taho" näin väittäisikin. Väittävät näin, koska saavat tästä taloudellista tukea. Itse en ole vegaani (vielä) mutten syö lihaa. En yksinkertaisesti halua antaa rahojani paskiaisille.
Opetelkaa yhdessä tyttärenne kanssa pikkuhiljaa uusia kasvisruokareseptejä. Heti vegaaniksi ei kannata ryhtyä, sillä se on vaikeaa. Pikku hiljaa :) Soijatuotteetkaan eivät ole terveellisimmästä päästä, mutta hyvä vaihtoehto jos aluksi haluaa korvata lihaa. Proteiinin saanti on ihan riittävää kasvisruokavaliossakin, siitä ei kannata kantaa huolta. Ihminen ei tarvitse niin paljoa proteiinia, kuin nykyään anntetaan ymmärtää. Eli aina ei tarvitse papujakaan.
Perheessänne tarvitaan ehkä kaikkien kohdalla asennemuutosta. Avointa mieltä ja myös suvaitsevaisuutta :)
Minä en käsitä, miksi jotkut täällä toistuvasti vetoavat, että muunkin perheen olisi terveellistä syödä vegaaniruokaa silloin tällöin. Ihan oikeasti! Minä söin eilen ahventa, kermalorauksella pehmennettyä bataattimuusia, höyrytettyjä kasviksia (kukkakaali, parsa, porkkana) ja vihersalaattia oliiviöljyllä. Miten ateriani olisi muuttunut siitä terveellisemmäksi, jos olisin vaihtanut ahvenen johonkin yliprosessoituun tofumötikkään, nyhtökauraan tai papuihin? Ja aidon kerman vaihtanut johonkin yliprosessoituun paskasoija"kermaan"? Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku perheenjäsen haluaa olla vegaani, mutta se on paskapuhetta, että vegaaniruoan tarjoaminen koko perheelle olisi itsestään selvästi joku terveysteko. Järkevä, riittävästi kasviksia sisältävä sekaanin ruokavalio ei häviä terveellisyydessä järkevälle vegaanin ruokavaliolle.
Syökää koko perhe vegaaniruokaa, niin pääset helpolla. Lisäksi voit miettiä miltä tyttärestä tuntuu, kun oma perhe osallistuu päivittäin tuotantoeläinten joukkomurhaan ja hyväksikäyttöön. Tuskin pysyt tyttären kanssa väleissä hänen muutettuaan omilleen, jos et muuta tapojasi.
Teet tytölle kerran viikossa kattilallisen hernaria, linssisoppaa yms. Itse ymmärrän erityisruokavalioita, mutta on se melko törkeää jopa teiniltä olettaa, että mutsi kokkais päivästä toiseen jotain vegaanista, jos muu perhe syö aina epävegaanista ruokaa.
Ja joskus koko perheelle härkistortillat yms. kaikille maistuvat vegaanipöperöt.
Jos tyttäresi on ihan fiksu, niin selitä hänelle rahatilanne, ja ongelma. Sovi hänen kanssaan, miten jatkossa hoidatte homman: joko hän opettelee laittamaan itselleen ruokaa, tai hän syö muutakin kuin vegeä. Tämä tetyst edellyttää, että lakkaat kantamasta kotiin vege-välipaloja. Ei hän niitä voi syödä jos ei ole. Tytär voi tehdä itselleen ison satsin ruokaa ja syödä sitä useana päivänä, niin tarvitse koko ajan seistä hellan edessä.
Jos taas tyttäresi ei ymmärrä asiaa, niin silloin sinun on vain oltava aikuinen, ja tehdä tarvittavat päätökset. Hän voi olla vähän aikaa syömättä, mutta tuskin kovin pitkään. Ota vanhemman paikkasi takaisin, NYT.
Tässä oikein malliesimerkki siitä kuinka mielipide rakennetaan täysin subjektiiviselle näkemykselle asiasta, josta ei ole tietoa, mutta ennakkoluuloja sitäkin enemmän.