En jaksa enää tyttären vegaaniutta!
Mulla on voimat loppu. Tytär saa hysteerisen kohtauksen, jos vahingossa hänen ruokaansa joutuu murunenkin juustoa. Teen meillä ruokaa kädet täristen, ettei näitä vahinkoja kiireessä tulisi. Hän on ehdoton.
Olen yrittänyt parhaani mukaan tehdä vegaanista ruokaa. Kokkaan kahdenlaista ruokaa nelihenkiselle perheelle, tavallista suomalaista kotiruokaa ja sitten - minulle paljon uusia ruoka-aineita, prosessoituja juttuja sisältävää vegaaniruokaa.
Joudun kokkaamaan ruokaa sen vuoksi, että a) meillä on taloudellisesti tiukkaa, joten minä kokeena kokkina saan ruokabudjetin pysymään - sekä maukasta ruokaa b) teen vegaaniruokaa, joka sisältää kaikkia ravintoaineita.
Tytär ei ole kiiinnostunut ruuanlaitosta. Jos ei ole mitään sopivaa vegaaniruokaa (esim. kallista einestä), niin hän syö (kallista) soijajugurttia, mysliä ja leipää. Ei siis ns. oikeaa ruokaa. Ja nälkä on koko ajan.
Mitkä ovat minun vaihtoehtoni? En jaksa enää.
Miksi vegaanit saavat hysteerisen kohtauksen, jos pieni juustonmuru, lihapala, mikä hyvänsä "eläinperäinen" on joutunut vahingossa lautaselle?
Miten te muut vanhemmat teette? Meillä ei valitettavasti tällä hetkellä ole mahdollista neuvo, että "laita tyttäresi itse tekemään ruoka". Kun rahat ovat niin loppu, että tarkkaan joutuu miettimään.
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa tehdä vegepaskansa itse.
Meilläkin joskus teini-ikäinen tyttö yrittää nirsoilla ruokansa kanssa ja yrittää jotain vegesuuntausta. Ei onnistu. Meillä on sitä ruokaa mihin on varaa ja laitetaan sellaista, että se maistuu periaatteessa kaikille. Pöydässä on myös salaattia; voi syö vain sitäkin.
Seuraavaksi rajoitetaan sipsien ja karkkien tuontia talon jos pysyvästi alkaa ruoka nirsoiluttamaan.
On tehonnut hyvin; enemmän vähemmän kaikki ruoka kelpaa nykyisin.
Juuri näin. Kova kovaa vastaan niin vegaanihurahdus alkaa kurnimaan suolissa ja ei pysty mitään harrastamaan. Meillä tyttö harrastaa palloilu-joukkuelajia ja ymmärsi pian itsekin, että millään rehuilla ei jaksa urheilla.
Meillä tyttö harrastaa voimailulajia sekä valmentaa lajia. Kasvisruualla + hapanmaitotuotteilla elänyt siitä alkaen, kun imetys loppui (1,5 v). Et sanoisi ituhipiksi, jos näkisit (olet saattanut nähdäkin...).
Termi "rehu" paljastaa aina, ettei henkilöllä ole mitään käsitystä kasvisruuan ulottuvuuksista.
Lisäksi on pakko ottaa huomioon, että kaikki eivät vaan tykkää vegaaniruoasta, ja sen tuputtaminen muulle perheelle on silloin kyllä ihan yhtä väärin kuin vaatia sitä vegaania syömään lihaa. Vaikka huolellisesti suunnitellulla vegaaniruokavaliolla kyllä pärjää, on monipuolinen sekaruokavalio ihmiselle luonnollisempaa ja terveellistä. Luonnonkin kannalta on parempi keskittyä ekologisesti kestävään lähiruokaan kuin syödä kaukaa tuotuja tai paljon prosessoituja (ja tehomaataloudella tuotettuja) erikoistuotteita.
Edullinen sekaruokavalio pitää sisällään mm. pientä kalaa, jonka syöminen on ekoteko koska puhdistaa merta ja järviä, sekä sellaisia eläinten osia, jotka ovat vaarassa mennä hukkaan kun parhaiten kaupaksi menevät osat ovat lähinnä sitä filettä. Jos on varaa välillä investoida terveelliseen ja luontoystävälliseen kalliimpaan herkkuun, juuri hirvenliha tai peura tai kauris on hyvä valinta. Myös kananmunia saa tuotantotavan mukaan lajiteltuina.
Sekaruokavalioon kuuluu paljon hyviä ja ravitsevia kasviperäisiä elementtejä. Kaurapuuro, ruisleipä, marjat, vihannekset... minun isoisäni söi leskeksi jäätyään pitkälti perunaa, erilaisia silakoita, mustikoita eri muodoissa, puolukkapuuroa, järvikalaa sekä ruisleipää. Oivallinen ruokavalio sekä luonnon että terveyden kannalta, lisäksi erittäin helppo ja edullinen.
Tee sellaista kasvisruokaa, jota koko perhe voi syödä. Kuten täällä on ehdotettukin, lihat voi tarjota erikseenkin, esim. jos on keittoa, pataruokaa tai valmistat riisit, pavut ja vihannekset erikseen. Ruuan voi valmistaa kasvisruokana ja vegaanille voi ottaa erikseen hänen annoksensa ja sekoittaa lihat muiden osuuteen. Myös kastikkeen voi tehdä helposti samasta pohjasta lihattomana ja lihan kera.
Itse en syö lihaa, mutta valmistan hyvää ja monipuolista sekä edullista kasvisruokaa. Välillä puoliso ostaa itselleen lihatuotteita.
Teinin on otettava huomioon perheen rahojen riittävyys, mutta aika hankalaksi teet oman elämäsi, jos et itse perehdy kasvisruokavalioon vaan kokkailet suotta kahta tyystin erilaista ruokalistaa joka päivä. Kirjastosta löytyy alan kirjallisuutta. Monipuolinen, ravinnonsaannin turvaava kasvisruoka ei tule kalliiksi, mutta sinun on perehdyttävä aiheeseen, eikä alistua tietämättömän lapsen pompoteltavaksi.
Eikä esim. sitä öljyä tarvitse lorotella ruokiin määrättömästi. En ihmettele, että teini valittaa.
Tuskin sitä öljyä mitenkään määrättömästi onkaan. Ymmärsin, että lapsi on alipainoinen, urheilee paljon, ja äidillä ihan aiheellinen huoli ravinnon saannista. Syömishäiriössä on tyypillistä, että ihannoidaan vähäkalorista ruokaa, oli siihen tarvetta tai ei. Ruoasta täytyy kuitenkin saada riittävä määrä energiaa, eivätkä laihduttajille suunnatut ohjeet sovi alipainoisille ihmisille. Kasvisruoassa piilorasvan määrä voi jäädä tosi vähäiseksikin, jolloin öljyn lisääminen on tärkeää. Ei se huono juttu ole sekasyöjillekään, koska piilorasva tosiaan on usein eläiperäistä, ja on epäterveellistä syödä pelkkiä eläinrasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi on pakko ottaa huomioon, että kaikki eivät vaan tykkää vegaaniruoasta, ja sen tuputtaminen muulle perheelle on silloin kyllä ihan yhtä väärin kuin vaatia sitä vegaania syömään lihaa.
Tämä on just se mitä en ymmärrä. Kuvittelevatko ihmiset todella että vegaaniruoka tai kasvisruoka on jotain outoa ja erikoista?
Jos olet sekasyöjä joka syö terveellisesti, kerropa mitä on se ruoka mitä syöt (eläinperäisten tuotteiden lisäksi)?
Eikö se ole vegaaniruokaa?
Naurattaa todella tämä ihmisten tietämättömyys ravinnosta. Te kaikki syötte päivittäin vegaanista ruokaa, jos ette pelkillä eläintuotteilla elä (ja jos elätte, ette varmasti kovin vanhaksi). Vegaani vain yksinkertaisesti jättää jotkut raaka-aineet ruoastaan pois ja syö enemmän toisia raaka-aineita.
Pataruokia nimenomaan ei voi tehdä niin, että lisää lihat mukaan lopuksi. Edullinen ja herkullinen pataruoka perustuu siihen, että luinen liha hautuu miedolla lämmöllä tuntikausia ja siitä tulee ihanan mureaa. Samalla luuydin maustaa liemen. Kasvikset voi heittää mukaan hyvin vasta loppuvaiheessa, niin pysyvät vitamiinitkin paremmin tallessa.
Ja siis se luinen liha on usein juuri näitä hyljeksittyjä ruhonosia, jotka jäävät yli, kun eläimestä on syöty fileet.
Olen varmaan tiukka äiti kolmelle pojalleni. Ruoka-ajat säännölliset, tarjolla monipuolista kotiruokaa. Ellei maistu, on seuraavalla aterialla tarjolla jotain muutra kotiruokaa.
Ja kyllä. On ruoka kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi on pakko ottaa huomioon, että kaikki eivät vaan tykkää vegaaniruoasta, ja sen tuputtaminen muulle perheelle on silloin kyllä ihan yhtä väärin kuin vaatia sitä vegaania syömään lihaa.
Tämä on just se mitä en ymmärrä. Kuvittelevatko ihmiset todella että vegaaniruoka tai kasvisruoka on jotain outoa ja erikoista?
Jos olet sekasyöjä joka syö terveellisesti, kerropa mitä on se ruoka mitä syöt (eläinperäisten tuotteiden lisäksi)?
Poimit sitten lainaukseen vain sen osan viestistä, mikä EI käsitellyt sekaruokavalion kasvisosia. Aika heikkoa keskustelutaitoa.
Meillä tytön vegaanius kesti tasan 13 päivää sen jälkeen kun annoin tälle päivittäin osansa ruokabudjetista ja käskin tekemään mieleistänsä ruokaa itse. Ostin pari vege-keittokirjaa ja sanoin ettei minulla ole aikaa alkaa ruveta tekemään kenellekkään mitään erikoisruokaa kun lapsiakin on useampia.
Kun se erikoisruokavalio ei tullutkaan lautaselle sormia napsauttamalla niin kiinnostustuskin lakkasi.
Meillä kyllä syödään muutenkin aika kasvispitoista, mutta lihasta,kalasta,kanasta ja äyriäisistä en kyllä ala luopumaan yhden takia.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan tiukka äiti kolmelle pojalleni. Ruoka-ajat säännölliset, tarjolla monipuolista kotiruokaa. Ellei maistu, on seuraavalla aterialla tarjolla jotain muutra kotiruokaa.
Ja kyllä. On ruoka kelvannut.
Poikien ruokkiminen on kyllä helppoa verrattuna tyttöjen ruokkimiseen. Pojille yleensä ruoka kelpaakin, korkeintaan paljon urheilevat haluavat siihen vielä lisää jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa tehdä vegepaskansa itse.
Meilläkin joskus teini-ikäinen tyttö yrittää nirsoilla ruokansa kanssa ja yrittää jotain vegesuuntausta. Ei onnistu. Meillä on sitä ruokaa mihin on varaa ja laitetaan sellaista, että se maistuu periaatteessa kaikille. Pöydässä on myös salaattia; voi syö vain sitäkin.
Seuraavaksi rajoitetaan sipsien ja karkkien tuontia talon jos pysyvästi alkaa ruoka nirsoiluttamaan.
On tehonnut hyvin; enemmän vähemmän kaikki ruoka kelpaa nykyisin.
Juuri näin. Kova kovaa vastaan niin vegaanihurahdus alkaa kurnimaan suolissa ja ei pysty mitään harrastamaan. Meillä tyttö harrastaa palloilu-joukkuelajia ja ymmärsi pian itsekin, että millään rehuilla ei jaksa urheilla.
Meillä tyttö harrastaa voimailulajia sekä valmentaa lajia. Kasvisruualla + hapanmaitotuotteilla elänyt siitä alkaen, kun imetys loppui (1,5 v). Et sanoisi ituhipiksi, jos näkisit (olet saattanut nähdäkin...).
Termi "rehu" paljastaa aina, ettei henkilöllä ole mitään käsitystä kasvisruuan ulottuvuuksista.
Nyt on puhuttu veganismista, eikä vegerarismista. Onhan noita voimailijoita vegaanisellakin ruokavaliolla. Vähän tujumpi horkkapiikki pakaraan, niin erot tasaantuu. :D
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa todella tämä ihmisten tietämättömyys ravinnosta. Te kaikki syötte päivittäin vegaanista ruokaa, jos ette pelkillä eläintuotteilla elä (ja jos elätte, ette varmasti kovin vanhaksi). Vegaani vain yksinkertaisesti jättää jotkut raaka-aineet ruoastaan pois ja syö enemmän toisia raaka-aineita.
Nyt meni provoilu aika pitkälle. Tuo pitää paikkansa kasvisruokavalion kohdalla, mutta ei vegaaniruokavaliota voi noin rakentaa. Veganin on pakko käyttää proteiinin ja tiettyjen muiden ravintoaineiden lähteenä sellaisia "ruoka-aineita" jotka eivät kuulu täälläpäin maailmaa normaaliin ruokavalioon eivätkä makunsa tai muiden ominaisuuksiensa vuoksi sekasyöjällä mene välttämättä alas ollenkaan. Ovat sekasyöjän mielestä ihan hirveitä sotkuja.
Itse syön mielelläni ja runsaasti viljatuotteita, vihanneksia ja marjoja, mutta en todellakaan koske tofuun (iljettävää), härkikseen, nyhtökauraan (pahanmakuisia ja aiheuttavat allergisen reaktion), herneisiin tai papuihin (allergiat) tai soijarouheeseen. Ei vaan pysty syömään näitä. Onneksi on lihaa, kalaa, maitotuotteita, kananmunaa ja äyriäisiä, niin ei tarvitse noita yllä mainittuja syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meni provoilu aika pitkälle. Tuo pitää paikkansa kasvisruokavalion kohdalla, mutta ei vegaaniruokavaliota voi noin rakentaa. Veganin on pakko käyttää proteiinin ja tiettyjen muiden ravintoaineiden lähteenä sellaisia "ruoka-aineita" jotka eivät kuulu täälläpäin maailmaa normaaliin ruokavalioon eivätkä makunsa tai muiden ominaisuuksiensa vuoksi sekasyöjällä mene välttämättä alas ollenkaan. Ovat sekasyöjän mielestä ihan hirveitä sotkuja.
Itse syön mielelläni ja runsaasti viljatuotteita, vihanneksia ja marjoja, mutta en todellakaan koske tofuun (iljettävää), härkikseen, nyhtökauraan (pahanmakuisia ja aiheuttavat allergisen reaktion), herneisiin tai papuihin (allergiat) tai soijarouheeseen. Ei vaan pysty syömään näitä. Onneksi on lihaa, kalaa, maitotuotteita, kananmunaa ja äyriäisiä, niin ei tarvitse noita yllä mainittuja syödä.
Voi pyhä yksinkertaisuus sinun juttujasi. Esim. kasvissose- tai linssikeitto on täysin vegaanista. Ranskalaiset ja ketsuppi ovat vegaanisia. Kasvispihvit maistuvat 100 % samalle vegaanisena. Monipuoliset salaatit, joissa päällä esim. pähkinöitä ja öljyä ovat monen sekasyöjänkin mielestä hyviä.
Ei vegaaniruoka ole sama kuin tofu ja härkis. Rassukka, olet täysin ulkona näistä jutuista nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet allerginen herneille ja pavuille, miksi olet edes yrittänyt syödä tofua, joka on siis pääosin soijaproteiinia?
Tämä on kyllä taas yksi provoa provon perään änkkäysketju...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sä olet allerginen tai sua yököttää tyyliin kaikki kasviproteiinilähteet, niin miten se on kenenkään muun ongelma kuin sun? Ei kerro mitään terveen ihmisen monipuolisesta ruokavaliosta sun ruokavammat.
1 sipuli 10c
1 paprika 1e
1/2 kesäkurpitsa 50c
vähän hernerouheproteiinia n. 50c-1e
2tlk tomaattimurskaa 1-2e
1tlk kaurakermaa 90c
mausteita
-> kastike neljälle-viidelle annokselle.
Pistä annoksina pakkaseen ja sulata pastan kanssa.
15 min, aika edullista ja syö puolet viikosta, jos yksinään syö.
Ole hyvä!
Kun mies on välillä pitkiä aikoja poissa kotoa, meidän ruokalaskumme ovat huomattavasti pienempiä vegaaniruuan ansiosta. Onkohan sinulla oikeasti tietoa siitä kuinka vegaaniruokaa saa kaikkein halvimmalla tehtyä? Silloin ei toki osteta joka päivä nyhtökauraa tai eineksiä, mutta kun etsii ne halvat raaka-aineet joita käytetään on lopputulos ihan maustajasta kiinni.
Esimerkiksi tofua saa kilotolkulla itämaisia tuotteita myyvistä liikkeistä tosi halvalla. Edullisesti saa myös papuja, linssejä ja soijasuikaleita yms. Eniten meidän perheemme ruokakorissa maksavat aina lihatuotteet, juustot ja herkut. Ei kukaan syö soijajugurtteja tai tee trendikkäitä terveyssmoothieita hienoista vegaaniraaka-aineista, vaan ihan perusruokaa jossa se liha on korvattu jollain toisella kasviperäisellä proteiininlähteellä. Lapsille ostamme kauramaitoa, jossa lisätyt tarvittavat kalsiumit ja pelit.
Terveyttänne ajatellen tuskin kellekään pahitteeksi pitää vegepäiviä, niihin taipuu miehenikin noin neljä kertaa viikossa ja hengissä on pysynyt. ;) Töissä tosin syö liharuokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poimit sitten lainaukseen vain sen osan viestistä, mikä EI käsitellyt sekaruokavalion kasvisosia. Aika heikkoa keskustelutaitoa.
Ei vaan poimin ajatuksen että vegaaniruokien osat ovat outoa ja kamalanmakuista vierasta ruokaa. Kysyin että mitä sillä tarkoitat, mutta et osannut vastata. Yleensä hyvään keskustelutaitoon kuuluu se, että vastaa kysymyksiin.
Siis kysynpä uudestaan: Jos se vegaaniruoka on samaa terveellistä kasvisruokaa jota jo syöt, miksi se muuttuu kamalaksi ja oudoksi kun siitä poistetaan liha? Hirveäksi moskaksi, jota ei saisi tuputtaa kellekään?
Minä olisin ollut kiitollinen jos äitini olisi minulle vege-ruokaa tehnyt. Meillä isäni kielsi tämän "hömpötyksen" ja jouduin välillä jopa lihaa väkisten syömään. Myöhemmin vaihtoehtoja oli kaksi, liha ja kala ja valitsin sitten kalan. Meillä ei todellakaan olisi ruvettu säätämään oman ruokani kanssa. Äiti jaksoi juuri tehdä jonkinlaista ruokaa ja isä taas vaati sitä lihaa ja "kunnon" kotiruokaa, eikä hänelle kelvannut edes mitkään pastat, eikä kelpaa vieläkään. Myöhemmin kun kotona asuin niin tein todellakin itse ruokaa, jota myös äitikin söi usein, kun kyllästyi jatkuvaan lihan syöntiin. Toisaalta minä en koskaan ole "jaksanut" olla kunnon vegaani ja nykyisin syön myös maitotuotteita ja kalaa. Olen todella kaikki ruokainen ja en kyllä valittaisi jos saisin jonkun tekemää valmista ruokaa jos se edes lihatonta olisi. Muutenkin minua ärsyttää se, että määritellään kuka on kaikkein paras. Jos vegaani voittaa eettisyyden puolesta niin teen minäkin silti eettisen valinnan, vaikka jätänkin vain sen lihan pois. Ei tämä ole mikään kilpailu kuka on paras.