Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa enää tyttären vegaaniutta!

Vierailija
08.10.2017 |

Mulla on voimat loppu. Tytär saa hysteerisen kohtauksen, jos vahingossa hänen ruokaansa joutuu murunenkin juustoa. Teen meillä ruokaa kädet täristen, ettei näitä vahinkoja kiireessä tulisi. Hän on ehdoton.
Olen yrittänyt parhaani mukaan tehdä vegaanista ruokaa. Kokkaan kahdenlaista ruokaa nelihenkiselle perheelle, tavallista suomalaista kotiruokaa ja sitten - minulle paljon uusia ruoka-aineita, prosessoituja juttuja sisältävää vegaaniruokaa.
Joudun kokkaamaan ruokaa sen vuoksi, että a) meillä on taloudellisesti tiukkaa, joten minä kokeena kokkina saan ruokabudjetin pysymään - sekä maukasta ruokaa b) teen vegaaniruokaa, joka sisältää kaikkia ravintoaineita.
Tytär ei ole kiiinnostunut ruuanlaitosta. Jos ei ole mitään sopivaa vegaaniruokaa (esim. kallista einestä), niin hän syö (kallista) soijajugurttia, mysliä ja leipää. Ei siis ns. oikeaa ruokaa. Ja nälkä on koko ajan.
Mitkä ovat minun vaihtoehtoni? En jaksa enää.
Miksi vegaanit saavat hysteerisen kohtauksen, jos pieni juustonmuru, lihapala, mikä hyvänsä "eläinperäinen" on joutunut vahingossa lautaselle?
Miten te muut vanhemmat teette? Meillä ei valitettavasti tällä hetkellä ole mahdollista neuvo, että "laita tyttäresi itse tekemään ruoka". Kun rahat ovat niin loppu, että tarkkaan joutuu miettimään.

Kommentit (216)

Vierailija
81/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että sellainen vegaanivihaprovo tänään.

Mikä sinua ihan oikeasti toisten ihmisten syömisessä ahdistaa niin paljon, että päivittäin keksit näitä avauksia palstalle? Pelottaako siinä jokin?

Kysymykseni on retorinen, en jää seuraamaan keskustelua. Kehottaisin sinua itseäsi kuitenkin miettimään, mistä ahdistuksesi pohjimmiltaan kumpuaa.

Provo tai ei, mutta pystyn samaistumaan tuohon äitiin. Omassa lähipiirissäni on monta vegeruokailijaa ja kyllä se vain paljon monimutkaisemmaksi tekee tuon ruuanlaiton. Aiemmin (ennen tätä vegestelijäbuumia  ) kutsuin tämän saman piirin usein syömään, mutta nyt olen harventanut kutsuja, koska koen ruuanlaiton aika haasteelliseksi. Nyt joku ehdottaa, että tee vegeä kaikille, mutta en ole niin harjaantunut, että esim vegeleipomukset onnistuisivat sata varmasti. Tuo vegeintoilu menee usein äärimmäisyyksiin, kun kokkaan jotain, niin nämä tiukkikset lukevat tarkkaan, mitä tuote sisältää. Rupeaa aina ottamaan pattiin, kun joku juttu ei kelpaakaan, kun tässä nyt sattuukin olemaan sitä ja tätä. Elämä muuttuu jotenkin ilottomaksi, kun tuijotetaan pakettien tuoteselosteita.

Minä olen keliaakikko ja joudun syynäämään pakkausselosteet joka kerta huolella, mutta ei elämäni ole ilotonta! Onneksi minulla on hyviä ystäviä, jotka tekevät minulle mielellään gluteenittomia herkkuja kun tulen kylään. Jos eivät joskus jaksa kokata varoen vilja-altistusta, tarjoavat sillä kerralla vain kahvit :)

Minullakin on keliaakikkoäiti, mutta myös kasvissyöjätytär. Kyllä sille keliaakikkoäidille on paljon helpompi keksiä ja tehdä syömiset kuin kasvissyöjätyttärelle. Tosin meillä asiaa monimutkaistaa huomattavasti se, että tyttö ei suostu syömään mm. linssejä, papuja, soijaa eikä mitään eineksiä. Sen vuoksi esim. suurin osa edellisellä sivulla annetuista sinänsä hyvistä vinkeistä siitä, miten laitetaan helposti ruokaa koko perheelle, ei toimi meillä.

Vierailija
82/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä vegaanikeskusteluissa kannattaa muistaa, että suuri osa kautta aikain viisaimmista tiedemiehistä on ollut kasvissyöjiä:

Sir Isaac Newton

Leonardo Da Vinci

Nikola Tesla

Thomas Edison

Albert Einstein

Einstein on sanonut:

“Nothing will benefit human health and increase chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet.”

Jos nämä henkilöt ovat olleet hulluja raivokkaita ituhippejä, niin mielelläni olen sitten minäkin :)

Niin oli myös Hitler. Tuo kuuluisa vegaani-natsi.

Kyllä, Hitler oli elämänsä loppupuolella myös kasvissyöjä. Tämä todistanee kaksi asiaa:

1) Kasvisruoka ei ole este yhtään millekään, ei varsinkaan aivojen kehitykselle.

2) Kasvisruokaa syövät ovat keskenään aivan yhtä erilaisia kuin loputkin ihmiset.

Esim. Stalin tai Mussolini eivät olleet kasvissyöjiä. En vedä tästä päätelmää, että sekaruoka tekee kansanmurhaajaksi.

Pahasti tämä vegaani-nasse alkoi elämänsä ehtoopuolella sekoamaan, päätökset alkoi mennä pain p:tä ja luulotautikin yltyi huippuunsa. Muutenkin äijästä tuli kärttyisä.

Vegaaniudessa on vaaransa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos paskakikkareelle normi ruoka ei kelpaa, mitäs helvettiä sinä sitä hyysäät, kun se nälkä tulee alkaa se "NORMI" ruokakin kummasti maistua eikä vinkuta mitää vegaani paskaa enää

Vierailija
84/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinua ihan oikeasti toisten ihmisten syömisessä ahdistaa niin paljon, että päivittäin keksit näitä avauksia palstalle? Pelottaako siinä jokin?

Kysymykseni on retorinen, en jää seuraamaan keskustelua. Kehottaisin sinua itseäsi kuitenkin miettimään, mistä ahdistuksesi pohjimmiltaan kumpuaa.

Provo tai ei, mutta pystyn samaistumaan tuohon äitiin. Omassa lähipiirissäni on monta vegeruokailijaa ja kyllä se vain paljon monimutkaisemmaksi tekee tuon ruuanlaiton. Aiemmin (ennen tätä vegestelijäbuumia  ) kutsuin tämän saman piirin usein syömään, mutta nyt olen harventanut kutsuja, koska koen ruuanlaiton aika haasteelliseksi. Nyt joku ehdottaa, että tee vegeä kaikille, mutta en ole niin harjaantunut, että esim vegeleipomukset onnistuisivat sata varmasti. Tuo vegeintoilu menee usein äärimmäisyyksiin, kun kokkaan jotain, niin nämä tiukkikset lukevat tarkkaan, mitä tuote sisältää. Rupeaa aina ottamaan pattiin, kun joku juttu ei kelpaakaan, kun tässä nyt sattuukin olemaan sitä ja tätä. Elämä muuttuu jotenkin ilottomaksi, kun tuijotetaan pakettien tuoteselosteita.

Minä olen keliaakikko ja joudun syynäämään pakkausselosteet joka kerta huolella, mutta ei elämäni ole ilotonta! Onneksi minulla on hyviä ystäviä, jotka tekevät minulle mielellään gluteenittomia herkkuja kun tulen kylään. Jos eivät joskus jaksa kokata varoen vilja-altistusta, tarjoavat sillä kerralla vain kahvit :)

No tässä piirissäni ei kenelläkään ole siis mitään allergiaa eikä terveysestettä syödä kaikkea, mitä tarjotaan.

Ymmärrän kyllä sen, jos on joku "todellinen " syy. Käytän paljon kasviksia, enkä osta punaista lihaa. Voisin olla hyvinkin kasvissyöjä, mutta leipominen on aika vaikeaa, jos ei voi käyttää kananmunia jne. Tiedän, että on korvaavia tuotteita, mutta lopputulos ei kyllä ole koskaan sama, mitä "oikeilla" aineilla.

Vierailija
85/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä vegaanikeskusteluissa kannattaa muistaa, että suuri osa kautta aikain viisaimmista tiedemiehistä on ollut kasvissyöjiä:

Sir Isaac Newton

Leonardo Da Vinci

Nikola Tesla

Thomas Edison

Albert Einstein

Einstein on sanonut:

“Nothing will benefit human health and increase chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet.”

Jos nämä henkilöt ovat olleet hulluja raivokkaita ituhippejä, niin mielelläni olen sitten minäkin :)

Kyllä, Hitler oli elämänsä loppupuolella myös kasvissyöjä. Tämä todistanee kaksi asiaa:

1) Kasvisruoka ei ole este yhtään millekään, ei varsinkaan aivojen kehitykselle.

2) Kasvisruokaa syövät ovat keskenään aivan yhtä erilaisia kuin loputkin ihmiset.

Esim. Stalin tai Mussolini eivät olleet kasvissyöjiä. En vedä tästä päätelmää, että sekaruoka tekee kansanmurhaajaksi.

Pahasti tämä vegaani-nasse alkoi elämänsä ehtoopuolella sekoamaan, päätökset alkoi mennä pain p:tä ja luulotautikin yltyi huippuunsa. Muutenkin äijästä tuli kärttyisä.

Hieno looginen analyysi, olet selvästi kouluttautunut ja viisas tyyppi :D

Vierailija
86/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota käyttöön, linssit, pavut herneet, soijarouheet yms. halvat ruuat. Esim kaalilaatikko/jauhelihakastike soijarouheesta, linssikeitto, salaatit yms. Valmiit falafelit varmasti maistuvat

Miksi tuota soijaa tyrkytetään joka paikassa? Käyttäkää mieluummin härkäpapurouhetta tai hernerouhetta soijan sijaan. Verso härkäpapurouhe ja Milletti hernerouhe ovat kaikenlisäksi kotimaisia tuotteita, eikä muualta maailmalta roudattua. Sisältää paljon proteiinia ja kuitua. Itsekin näin 'lihansyöjänä' käytän noita kasvisruoissa.

Vierailija
87/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sir Isaac Newton

Leonardo Da Vinci

Nikola Tesla

Thomas Edison

Albert Einstein

Einstein on sanonut:

Hieno looginen analyysi, olet selvästi kouluttautunut ja viisas tyyppi :D

Niin olen. Tekniikan alan esimiestehtävissä ja kuljen ympari maailmaa ratkomassa asiakkaiden ongelmia laitteiden kanssa.

Vierailija
88/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kukaan tuntemani vegaani ole tuolla tavalla tarkka, että nostaisi metelin, jos veitsi on ollut kosketuksissa tavallisen juuston kanssa. Eihän siinä mistään allergiasta ole kyse, ettei halua omilla valinnoillaan edesauttaa eläinten hyväksikäyttöä. Esim. mun tuntemat vegaanit syövät hyvillä mielin marianne-karkkeja, vaikka ne saattavat sisältää pieniä määriä maitoa. Sitä maitoa ei kuitenkaan ole tarkoituksella käytetty niihin karkkeihin vaan jostain tuotantolinjoihin liittyvästä syystä maitoa voi olla mukana. Kuulostaa siltä, että teinitytöllä on tarve ylipäänsä protestoida ja löytää sitten syyn mistä tahansa juuston murusta, joka on ehkä voinut päästä hänen ruokaansa. Joillakin syömishäiriöisillä vegaanius voi olla keino kieltäytyä ruoasta. Harrastaakohan tyttö jotain niitä syömishäiriöherkkiä joukkuelajeja. Pyydä vaikka koulun terveydenhoitajaa puhumaan tytön kanssa? Jos taustalla on syömishäiriö, tytön pitää saada apua siihen, jos ei niin hänen pitää ottaa itse vastuuta terveellisestä syömisestä.

Vierailija
89/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on keliaakikkoäiti, mutta myös kasvissyöjätytär. Kyllä sille keliaakikkoäidille on paljon helpompi keksiä ja tehdä syömiset kuin kasvissyöjätyttärelle. Tosin meillä asiaa monimutkaistaa huomattavasti se, että tyttö ei suostu syömään mm. linssejä, papuja, soijaa eikä mitään eineksiä. Sen vuoksi esim. suurin osa edellisellä sivulla annetuista sinänsä hyvistä vinkeistä siitä, miten laitetaan helposti ruokaa koko perheelle, ei toimi meillä.

Toivottavasti tyttäresi syö sentään maitotuotteita ja munia? Muutenhan tuo on ihan itsemurharuokavalio.

Vierailija
90/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on todella vaikea ymmärtää miksi joillekin kasvisyönti on niin outoa ja kummallista.

Mulle paljon oudompaa on se, että nykyaikana Suomessa elää ihmisiä, jotka eivät syö kasviksia, eivät tunne erilaisia kasviksia eivätkä osaa valmistaa niitä. Että on ihmisiä joille ainoa mahdollinen ruoka on könttä lihaa tai kanaa tai makkaraa, jonka kanssa ei taida olla muuta kuin joku jauhokastike ja valtava kasa perunamuusia tai makaroneja. Ja tietysti ketsuppi. Tai sitten kerma lotrattuna kastikkeeseen.

Itse ole kasvissyöjä enkä tunne tuttavapiirissäni ketään lihansyöjää jonka ruokavalio olisi tuollainen "äärilihanismi".

Onko tuollaisessa ääriruokavaliossa kyse rahan puutteesta vai mielikuvituksen ja taitojen puutteesta?

Vierailija
91/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa hyötykasviyhdistyksestä pussillinen siemeniä ja laita syyskylvöhommiin. Ensi kesän satoa odotellessa voi kerätä sieniä, villiruokaa, marjoja jne.

Vierailija
92/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on todella vaikea ymmärtää miksi joillekin kasvisyönti on niin outoa ja kummallista.

Mulle paljon oudompaa on se, että nykyaikana Suomessa elää ihmisiä, jotka eivät syö kasviksia, eivät tunne erilaisia kasviksia eivätkä osaa valmistaa niitä. Että on ihmisiä joille ainoa mahdollinen ruoka on könttä lihaa tai kanaa tai makkaraa, jonka kanssa ei taida olla muuta kuin joku jauhokastike ja valtava kasa perunamuusia tai makaroneja. Ja tietysti ketsuppi. Tai sitten kerma lotrattuna kastikkeeseen.

Itse ole kasvissyöjä enkä tunne tuttavapiirissäni ketään lihansyöjää jonka ruokavalio olisi tuollainen "äärilihanismi".

Onko tuollaisessa ääriruokavaliossa kyse rahan puutteesta vai mielikuvituksen ja taitojen puutteesta?

Samanlaisesta fundamentalisimista ja ronklaamisesta kuin veganusmissakin. En tosin käsitä mitä lihaa perunat, ketsuppi ja makaroni ovat.

Vierailija
93/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki siirtyisivät kasvisruokavalioon, niin väestöräjähdys saavuttaisi äärimmäisen huippunsa.

Vierailija
94/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä kukaan tuntemani vegaani ole tuolla tavalla tarkka, että nostaisi metelin, jos veitsi on ollut kosketuksissa tavallisen juuston kanssa. Eihän siinä mistään allergiasta ole kyse, ettei halua omilla valinnoillaan edesauttaa eläinten hyväksikäyttöä. Esim. mun tuntemat vegaanit syövät hyvillä mielin marianne-karkkeja, vaikka ne saattavat sisältää pieniä määriä maitoa. Sitä maitoa ei kuitenkaan ole tarkoituksella käytetty niihin karkkeihin vaan jostain tuotantolinjoihin liittyvästä syystä maitoa voi olla mukana. Kuulostaa siltä, että teinitytöllä on tarve ylipäänsä protestoida ja löytää sitten syyn mistä tahansa juuston murusta, joka on ehkä voinut päästä hänen ruokaansa. Joillakin syömishäiriöisillä vegaanius voi olla keino kieltäytyä ruoasta. Harrastaakohan tyttö jotain niitä syömishäiriöherkkiä joukkuelajeja. Pyydä vaikka koulun terveydenhoitajaa puhumaan tytön kanssa? Jos taustalla on syömishäiriö, tytön pitää saada apua siihen, jos ei niin hänen pitää ottaa itse vastuuta terveellisestä syömisestä.

Tämä!! Kyse ei selvästikään ole vegaaniuden aiheuttamasta ongelmasta, vaan jostakin muusta. Koira puhua tyttärellesi kuin aikuiselle, ei välttämättä suostu kuuntelemaan, mutta ehkä jossain vaiheessa alkaa itsekin ajatella. Yritä saada hänet ymmärtämään, että näet paljon vaivaa, jotta hän saa noudattaa ruokavaliotaan, mutta ettet voi hyysätä häntä loputtomiin.

Vierailija
95/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan kyllä vahvasti jo uskomaan että näiden keskustelujen takana on yksi ja sama ihminen :D Ei voi olla tottakaan että näin usealla on täysin sama tilanne (teinityttö alkanut vegaaniksi, on huolestuttavan laiha, ei suostu syömään kuin eineksiä, jos mamma ei kokkaa niin ei syö kuin jogurttia yms, ei suostu tulemaan kauppaan, ei suostu ottamaan mistään selvää, isä ei ole koskaan kotona, mamma itku kurkussa kokkaa lapselle kalliita ruokia vegejuustoista ja kaupan kalleimmista vegaanisista aineksista vaikka halpojakin vaihtoehtoja olisi ja sitten itkee köyhyyttä..)

Kirjoitustyylikin on aina ihan sama ja samoilla syillä torpataan kaikki ehdotukset.

Vierailija
96/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisesta fundamentalisimista ja ronklaamisesta kuin veganusmissakin. En tosin käsitä mitä lihaa perunat, ketsuppi ja makaroni ovat.

Ne ovat ne "vihannekset" tämäntapaisen sekasyöjän ruokavaliossa ymmärtäkseni.

Vierailija
97/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat ne "vihannekset" tämäntapaisen sekasyöjän ruokavaliossa ymmärtäkseni.

Nyt joku höpisi "lihanismista", mitä ikinä se onkaan. Sekasyöjille nuo ovat ravintoa siinä missä muutkin.

Vierailija
98/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö tämäkin veganismi idioottimaisuus on muotia? Luulin jääneen jo viime vuosituhannelle. Sinne vaan Saheliin syömään hiekkaa, jos alkaisi ruoka kelpaamaan. Mitättömien ihmisten keino yrittää nostaa itseään jalustalle ja kokea erityiseksi. Normaalit vegaanit eivät ruokavaliostaan edes huutele.

Vierailija
99/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alan kyllä vahvasti jo uskomaan että näiden keskustelujen takana on yksi ja sama ihminen :D Ei voi olla tottakaan että näin usealla on täysin sama tilanne (teinityttö alkanut vegaaniksi, on huolestuttavan laiha, ei suostu syömään kuin eineksiä, jos mamma ei kokkaa niin ei syö kuin jogurttia yms, ei suostu tulemaan kauppaan, ei suostu ottamaan mistään selvää, isä ei ole koskaan kotona, mamma itku kurkussa kokkaa lapselle kalliita ruokia vegejuustoista ja kaupan kalleimmista vegaanisista aineksista vaikka halpojakin vaihtoehtoja olisi ja sitten itkee köyhyyttä..)

Kirjoitustyylikin on aina ihan sama ja samoilla syillä torpataan kaikki ehdotukset.

Itsekin tiedän tämmöisiä perheitä. Se nyt vaan on ajan vitsaus... ei kosketa vain yhtä perhettä todellakaan

Vierailija
100/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tiedän tämmöisiä perheitä. Se nyt vaan on ajan vitsaus... ei kosketa vain yhtä perhettä todellakaan

No sitä en epäile ollenkaan, mutta näissä tarinoissa on kyllä kaikki ihan liian samanlaista ja sitten mikään ratkaisu ei kelpaa ja AP ei edes vastaa muihin kun noihin "Tässä sen taas näkee että vegaanius on paha asia!!" -kommentteihin :D

Pakko saada tehdä täysin eri ruuat kalliista aineksista ja pakko ostaa sitä soijajogurttia johon ei ole varaa. Hohhoijaa.