Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa enää tyttären vegaaniutta!

Vierailija
08.10.2017 |

Mulla on voimat loppu. Tytär saa hysteerisen kohtauksen, jos vahingossa hänen ruokaansa joutuu murunenkin juustoa. Teen meillä ruokaa kädet täristen, ettei näitä vahinkoja kiireessä tulisi. Hän on ehdoton.
Olen yrittänyt parhaani mukaan tehdä vegaanista ruokaa. Kokkaan kahdenlaista ruokaa nelihenkiselle perheelle, tavallista suomalaista kotiruokaa ja sitten - minulle paljon uusia ruoka-aineita, prosessoituja juttuja sisältävää vegaaniruokaa.
Joudun kokkaamaan ruokaa sen vuoksi, että a) meillä on taloudellisesti tiukkaa, joten minä kokeena kokkina saan ruokabudjetin pysymään - sekä maukasta ruokaa b) teen vegaaniruokaa, joka sisältää kaikkia ravintoaineita.
Tytär ei ole kiiinnostunut ruuanlaitosta. Jos ei ole mitään sopivaa vegaaniruokaa (esim. kallista einestä), niin hän syö (kallista) soijajugurttia, mysliä ja leipää. Ei siis ns. oikeaa ruokaa. Ja nälkä on koko ajan.
Mitkä ovat minun vaihtoehtoni? En jaksa enää.
Miksi vegaanit saavat hysteerisen kohtauksen, jos pieni juustonmuru, lihapala, mikä hyvänsä "eläinperäinen" on joutunut vahingossa lautaselle?
Miten te muut vanhemmat teette? Meillä ei valitettavasti tällä hetkellä ole mahdollista neuvo, että "laita tyttäresi itse tekemään ruoka". Kun rahat ovat niin loppu, että tarkkaan joutuu miettimään.

Kommentit (216)

Vierailija
41/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä teini(tyttöjen) vegaanius on joku nykyajan ryyppääminen, syömishäiriöt tai talonvaltaus, mitä edelliset sukupolvet nyt ovatkaan tehneet tapellakseen vanhempiaan vastaan ja itsenäistyäkseen.

Sun mielestä syömishäiriö (=vakava sairaus) on kapinaa vanhempia vastaan? Oletpa tietämätön.

Vierailija
42/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä olet edes päästänyt tilanteen noin pitkälle? Miksi lapsesi ei osaa tehdä itse ruokaa? Meillä kotona piti käydä kaupassa ja kokata omat ruuat jos vanhempien tekemä ei kelvannut. Joskus molemmat olivat niin kiireisiä että jouduttiin muutenkin tekemään ruoat itse, jos haluttiin syödä jotain muuta kuin ruisleipää. Kukaan ei valittanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tytär pitää nyt istuttaa pöytään ja pistää kova kovaa vastaan:

1) hänen pitää ruveta itse opettelemaan kuinka vegaani syö terveellisesti

2)  hänen pitää osallistua ruoanlaittoon ja kaupassakäyntiin

3) hänen pitää osallistua perheen budjetin suunnitteluun eikä vaatia ruokia jotka menevät överiksi

Jos ei suostu ym. kolmeen kohtaan, niin ap sanoo ettei aio hänkään sitten valmistaa vegaaniruokaa.

Vierailija
44/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä teini(tyttöjen) vegaanius on joku nykyajan ryyppääminen, syömishäiriöt tai talonvaltaus, mitä edelliset sukupolvet nyt ovatkaan tehneet tapellakseen vanhempiaan vastaan ja itsenäistyäkseen. Kyse ei ole mustään muusta kuin aikansa tuotoksista. Teinien kapina on rasittavaa, mutta olette itsekin luultavasti tehneet vastaavaa vanhemmillenne. Ainakin on tervettä jos olette.

Teinin kapinaan auttaa rajat, järkevä keskustelu, teinille lupa pitää oma päänsä nii kauan kuin se ei häntä vahingoita. Itsenäistyminen on tehtävä, vaikka se onkin tämä banaali vegaanius nyt. Teini saa päättää itse elämänkatsomuksestaan, mutta on myös tärkeää pitää kiinni perheen yhteisestä elämästä, ja myös opettaa toisten kunnioittamista. Nyt teinisi ei kunnioita sinua (asiaan kuuluvaa), mutta älä ala vapisemaan teinin edessä, tee päätökset kuten aikuinen, mutta selitä päätöksesi myös kuten aikuiselle.

Tällä hetkellä teineillä on paljon tietoa (=valtaa), usein hieman tietämättömiä vanhempiaan kohtaan. Vegaaniuden perustelut ovat päällisin puolin fiksuja ja vaikea kumota, sekä aina voi vedota näihin eläinten huonoihin oloihin ja maailman tuhoutumiseen. Vanhemmat ovat voimattomia näinkin suuren agrumentin edessä kuin maailmanloppu. Oikeasti asia ei ole näin yksinkertainen. Esim. suomalaista hirvenlihaa voi syödä eettinen vegaanikin vaikka kerran-kaksi kuussa, aiheuttamatta sitä maapallon tuhoa. Se on ihan sopiva määrä punaista lihaa ihmiselle, ja noin harvoin syötynä tuskin kaataa budjettia. Kasvisruoka voi olla niin halpaa, että saatte hyvin "säästettyä" parempaan lihaan sillä.

Ja tosiaan, mitkään jalosteet eivät ole hyväksi ihmiselle. Ei vegaanijuusto, ei kananugetit. Kumpikaan ei ole toista parempaa! Kaurapuuro on hyvä aloitus aamuun, monet sekasyöjätkin Suomessa aloittavat jokaisen aamunsa kaurapuurolla. Jos teet perheelle aamupalaa, voisit alkaa tehdä aamuisin kunnon satsin puuroa.

Huomatkaa, että joitain vitamiineja saa esim. lähinnä munista ja maidosta, teininne ei saa nyt kaikkia vitamiineja. Varatkaa hänelle aika kouluterveydenhoitajalta ja sitä kautta pääsee eteenpäin ravitsemusneuvojalle. Tämä nuorten (tyttöjen/naisten) vegaanius on nyt niin iso trendi, että ravitsemusneuvojalta saa ohjeistusta ja tietoa helposti.

Ette ole yksin!

Minä kiitän tämän kirjoittajaa sydämeni pohjasta. Ajattelen samoin. Kyse on kapinasta ja itsenäistymisestä. Aina on ollut näitä ehdottomia, fanaattisia tyttöjä, jotka hurahtavat milloin mihinkin. Kyse on tämän hetkisestä muoti-ilmiöstä, johon hurahdetaan katsomalla kammottavia teurastusvideoita netistä.

Tämä teinin hysteerinen hurahtaminen veganismiin on todellakin rikkonut perhettämme. Hän ei kunnioita  minua tai meidän perhettämme, vaan pyrkii tekemään kaiken "niinku mä haluun". Otan viimeisillä voimillani vastuuta siitä, miten tähän on tultu: minä äiti olen syypää tytön käytökseen.

Jokainen valitkoon elämänkatsomuksensa, siitä olen samaa mieltä. Mutta nyt tilanne on sellainen, että minunkin on hypittävä nuoren ehdottoman elämänkatsomuksen tahtiin. Juurikin ruuanlaitossa pikkutarkka veitsien käyttö, saati pannujen ja kattiloiden.

Minulla ei ole sen suurempaa kiinnosta vegaaniseen ruokavalioon. Kiinnostukseni kohdistuu riittävän terveelliseen, kaikkea vähän kohtuudella syömiseen. Kasvisruokia syön minäkin mielelläni. En todellakaan pidä prosessoiduista ruuista, esim. en mielelläni tee mitään kookoskeittoja, koska kookosmaito on kaukaa tuotua, usein tölkkituote. Minulla ei ole voimia juurikaan opetella uusia tapoja, koska kaikki kognitiivinen energiani menee rahojen riittämisen laskemiseen sekä (tuloksettomaan) työnhakuun.

Jotain lohtua sain tästä kirjoituksesta, sekä muiden ymmärtäväisten jutuista. Yritän jaksaa elää tämän.

Vierailija
45/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tytär pitää nyt istuttaa pöytään ja pistää kova kovaa vastaan:

1) hänen pitää ruveta itse opettelemaan kuinka vegaani syö terveellisesti

2)  hänen pitää osallistua ruoanlaittoon ja kaupassakäyntiin

3) hänen pitää osallistua perheen budjetin suunnitteluun eikä vaatia ruokia jotka menevät överiksi

Jos ei suostu ym. kolmeen kohtaan, niin ap sanoo ettei aio hänkään sitten valmistaa vegaaniruokaa.

Tätä kaikkea on yritetty. Minä olen yrittänyt. Isästä ei apua, koska ei koskaan paikalla.

Olen sanonut sataan kertaan, että opiskelisi asioita Vegaaniliiton sivuilta. Ei ole lukenut.

Olen pyytänyt, että lähtisi kauppaan kanssani. Ei lähde. Ei ehdi, on harkoissa.

Budjetin suunnittelu: käytettävissä minimaalinen summa.

Tytär arvostelee tekemiäni vegaaniruokia, että käytän liikaa öljyä. Että ovat rasvaisia. Olen käyttänyt oliivi- ja rypsiöljyä runsaammin, että tytär ei aivan laihtuisi. Hän harrastaa joukkuelajia. Energiaa pitänee saada.

Vierailija
46/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään nimessä en tekisi kahta eri ruokaa. Noiden 41 mainitsemien ruokien kylkeenhän voi laittaa tarvittaessa muulle perheelle lihaa, esim. lihapullat ja uunijuurekset, ruokaisa salaatti ja lisäksi kanaa tai raejuustoa niille, jotka niitä kaipaavat. Jokainen sitten valitsee mitä syö.

Tukisin lasta jos tämä on hänelle tärkeä eettinen asia. Toisaalta on huomioitava myös muu perhe ja talous. On ihan asiallista vaatia teiniä myös itse laittamaan ruokaa. Ja jos tämä ei ole aito eettinen valinta vaan joku ikään liittyvä muotioikku (tiedän tapauksen, jossa on aloitettu kasvisruokailu joka teinin mielestä tarkoitti sitä että syödään vaan leipää ja jugurttia ja hampurilaisten kohdalla voi tehdä poikkeuksen vaikka muuten ei lihaa syö), laitat stopin koko jutulle.

Vierailija
47/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on teini, ei se kauaa asu kotona. Ellei sitten ole liiankin hyvä ja halpa täyshoito.

Vierailija
48/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruoka on halvempaa kuin liharuoka. Tee sitä koko perheelle ja jätä soijajogurtit ja -juustot sinne kauppaan.

En suosittele ainakaan laittamaan tytärtä yksin tekemään omia ruokiaan. Kun aloin aikanaan teininä kasvissyöjäksi, tein itse omat ruokani, söin siis lopulta lähinnä kasviswokkia, valkoista riisiä, nuudeleita ja sipsiä...

Vierailija
49/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likalla on ortoreksia, menossa kovasti syömishäiriösuuntaan. Suosittelen yhdeydenottoa mt-alan ammattilaisiin.

Vierailija
50/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä teini(tyttöjen) vegaanius on joku nykyajan ryyppääminen, syömishäiriöt tai talonvaltaus, mitä edelliset sukupolvet nyt ovatkaan tehneet tapellakseen vanhempiaan vastaan ja itsenäistyäkseen.

Sun mielestä syömishäiriö (=vakava sairaus) on kapinaa vanhempia vastaan? Oletpa tietämätön.

En todellakaan ole tietämätön syömishäiriöiden vakavuudesta. Oletko itse tietoinen, että noin 2000-2010 vuosien teineillä ja esiteineillä syömishäiriöt olivat "juttu", joka oli ns trendi. Tämä trendi ei tarkoita "oikeita" syömishäiriöpotilaita, joita on ollut ennen trendiä ja sen jälkeen, ja joka ei katso ikää. Tuolloin kuitenkin syömishäiriöt olivat tapetilla, ja tästä syystä niihin myös "hurahdettiin", ja päästiin yli ilman kummempaa hoitoa. Tämä ei liity oikeisiin syömishäiriöpotilaisiin, kuten sanoin.

Mielestäni tämä olisi tullut selväksi luetun ymmärtämisellä viestistäni, sillä syömishäiriöt oli liitetty yhteen mm. talonvaltaajien kanssa (-70-80 luvun teinit/nuoret taisi olla näitä).

Eihän vegaaniuskaan katso ikää, on olemassa vegaaneja iästä, sukupuolesta ja yhteiskunnallisesta asemasta riippumatta, on aina ollut ja tulee olemaan. Mutta vegaanius on nyt trendi. Ottamatta kantaa siihen, onkonse hyvä vai huono "aate".

Vierailija
51/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näitä samalla tyylillä kirjoitettuja "vegaani-paskaa" dissaavia aloituksia tulee tälle palstalle melkein joka päivä? Jotenkin hyvin vahvasti epäilen, että ap on hyvin vihainen ja ahdistunut henkilö, joka syystä tai toisesta on tehnyt itselleen pakkomielteen toisten ihmisten ruokavaliosta.

Jos aloitus sen sijaan olisi tosi, niin ap:lle vinkki: Jos rahanne ovat tiukalla, vegaaniruoka on liharuokaa paljon halvempaa! Jos haluat säästää rahaa, opiskele itse ravintotietämystä ja opettele tekemään maukkaita ja terveellisiä vegaaniruokia koko perheelle, vaikka joinakin päivinä viikosta. Osan päivistä voitte syödä lihaa ja antaa likan syödä niinä päivinä yksipuolisemmin. Raivokohtaukset ja ruokavalio eivät korreloi keskenään, kuten jokainen aikuinen varmasti ymmärtää, eli vika on kasvatuksessa tai mielenterveydessä.

Vierailija
52/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani perheessä terrorisoi muuta perhettä. Yrittää käännyttää muita hörhöilyynsä. Tätä ihmettelen.

Aika monessa perheessä yhden perheenjäsenen ongelma heijastuu muihin. Milloin on kyse työttömyydestä ja sen kerrannaisvaikutuksista (rahapula, mielenterveysongelmat,jne.), alkoholismista, sairaudesta, huumeiden käytöstä, syömishäiriöstä, uskollisesta heräämisestä, yms.

Nyt on kyse veganismista - ja se näkyy suoraan perheen ruokapöydässä. Ennen sanottiin, että ruokapöydässä eikä saunassa saa riidellä. Nyt ruokailusta on tullut eettisten keskustelujen taistelutanner, ja toinen toisiaan halveksivien ihmisten vallankäytön väline.

Siitä on eettisyys kaukana, kun vegaanille laittaa kova kovaa vastaan ja sanoo olevansa vahvasti eri mieltä.

He kilahtavat heti.

Vierailija
53/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani perheessä terrorisoi muuta perhettä. Yrittää käännyttää muita hörhöilyynsä. Tätä ihmettelen.

Aika monessa perheessä yhden perheenjäsenen ongelma heijastuu muihin. Milloin on kyse työttömyydestä ja sen kerrannaisvaikutuksista (rahapula, mielenterveysongelmat,jne.), alkoholismista, sairaudesta, huumeiden käytöstä, syömishäiriöstä, uskollisesta heräämisestä, yms.

Nyt on kyse veganismista - ja se näkyy suoraan perheen ruokapöydässä. Ennen sanottiin, että ruokapöydässä eikä saunassa saa riidellä. Nyt ruokailusta on tullut eettisten keskustelujen taistelutanner, ja toinen toisiaan halveksivien ihmisten vallankäytön väline.

Siitä on eettisyys kaukana, kun vegaanille laittaa kova kovaa vastaan ja sanoo olevansa vahvasti eri mieltä.

He kilahtavat heti.

Älä viitsi nolata itseäsi niputtamalla samalla ruokavaliolla elävät yksilöt yhteen pakettiin.

Vierailija
54/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että saa olla vaikka paviaani - sitten kun on täysi-ikäinen ja elää omassa taloudessa.

Vierailija
55/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni huostaanotettu lapsi saa olla vegaani? Veikkaan ettei yksikään.

Vierailija
56/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tytär on perheen ainoa vegaani, niin ei sitä vegaanista ruokaakaan tarvitse joka päivä tehdä. Esimerkiksi intialaistyyppisestä linssikastikkeesta syö monta päivää (kaikki siihen tulevat aineksetkin ovat halpoja). Jos et ole vielä aloittanut lapsen kanssa kokkailun opettelua niin nyt on sen aika. 

Ihme touhua muutenkin vanhemmilta olla ottamatta lapsia mukaan ruoanlaittoon, sitten kun muuttavat omilleen niin eivät osaa edes riisiä keittää. Itse olet AP lapsesi kasvattanut ja hyysännyt, eikä se edes liity veganismiin mitenkään.

Vierailija
57/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni huostaanotettu lapsi saa olla vegaani? Veikkaan ettei yksikään.

Saa kyllä olla. Huostaanotetuillakin lapsilla on ihmisoikeudet ja myös heidän arvojaan tulee kunnioittaa.

- Sijaiskodin äippä

Vierailija
58/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on kyllä meno kuin apinatarhassa. Otetaan kiusaamisen kohteeksi joku ihmisryhmä ja sitten yhdessä messutaan kuinka he ovat "sellaisia ja tällaisia". Ei mitään arvokkuutta tai viisautta. Jotenkin todella masentavaa luettavaa.

Vierailija
59/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö vasta vähän aikaa sitten avautunut aiheesta, eikä mikään neuvo silloin kelvannut

Vierailija
60/216 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla on kyllä meno kuin apinatarhassa. Otetaan kiusaamisen kohteeksi joku ihmisryhmä ja sitten yhdessä messutaan kuinka he ovat "sellaisia ja tällaisia". Ei mitään arvokkuutta tai viisautta. Jotenkin todella masentavaa luettavaa.

Jos me ei tunneta yhtään järkevää vegaania, niin ei se meidän vika ole. Olisihan näissä ketjuissa myös tilaisuus tulla puhumaan vegaaniuden puolesta.