Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haha suomenruotsalainen asiakas ei suostunut puhumaan suomea :D

Vierailija
07.10.2017 |

USKOMATONTA!! En alkanut puhua ruotsia vaan puhuin suomea, jota hän ymmärsi mainiosti. Mentiin koko asiakastilanne läpi siten, että hän puhui ruotsia ja minä suomea. Miksi?! Ja oltiin VANTAALLA!

Kommentit (414)

Vierailija
381/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää puhun vähän ruotsia mutta hiki siinä tulee ja sit nää asiakkaat säälistä vaihtaa suomeksi kun huomaavat tuskani. Kiitos teille!

Tuo on hyvä. Jos edes viitsii yrittää, se on kaunista ja kertoo, että on halu palvella toista tämän omalla kielellä. Ei tarvitse onnistua, mutta yritys jo iso juttu ihmisille, jotka eivät aina edes uskalla puhua omaa kieltään, koska heitä siitä arvostellaan ja moititaan.

Vierailija
382/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suomenruotsi on suomenruotsalaisten äidinkieli. Miksi heidän pitäisi puhua riikinruotsia, joka ei liity heihin mitenkään?"

Onhan se nyt hukattu tilaisuus kun oikea ruotsinkieli luo niitä bisnesmahdollisuuksia ja olisi portti muihin kieliin. Sitä voisi sitten helposti oppia suomenkin ja pärjätä maassamme valtakielellä, joka avaisi yhä useampia ovia mahdollisuuksien maailmaan.

Jokaisella on oikeus äidinkieleensä omassa maassaan. Jos on sinulla, on myös suomenruotsalaisella. 

Ei kukaan mitään oikeutta ole suomenruotsalaisilta viemässä. Ne kaikki ei itse tajua ettei niillä ole mitään oikeutta saada joka paikassa ruotsiksi palvelua. Vähän yksikertaista porukkaa siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää puhun vähän ruotsia mutta hiki siinä tulee ja sit nää asiakkaat säälistä vaihtaa suomeksi kun huomaavat tuskani. Kiitos teille!

Tuo on hyvä. Jos edes viitsii yrittää, se on kaunista ja kertoo, että on halu palvella toista tämän omalla kielellä. Ei tarvitse onnistua, mutta yritys jo iso juttu ihmisille, jotka eivät aina edes uskalla puhua omaa kieltään, koska heitä siitä arvostellaan ja moititaan.

Onko esim kaupoissa vielä kielilisä olemassa? Ei kyse silloin ole halusta vaan siitä että ainostaan tyhmä antaa osaamistaan ilmauksia. Ainakin kun minä olin aspa niin hyvin harva sitä kielilisää suostui maksamaan. En ymmärrä miksi joku moittisi sitä joka ei suostu palkatta töitä tekemään.

Vierailija
384/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko esim kaupoissa vielä kielilisä olemassa? Ei kyse silloin ole halusta vaan siitä että ainostaan tyhmä antaa osaamistaan ilmauksia. Ainakin kun minä olin aspa niin hyvin harva sitä kielilisää suostui maksamaan. En ymmärrä miksi joku moittisi sitä joka ei suostu palkatta töitä tekemään.

Elän kaksikielisellä paikkakunnalla. Täällä tottuu siihen, että kieli vaihtuu lennossa ja ruotsia ja suomea puhutaan sekaisinkin, eikä kummankaan kieliryhmän edustajien tarvitse pelätä käyttää omaa kieltään. Lapset myös kielikylpyilevät luontevasti sen mukaan haluavatko vanhemmat laittaa lapsensa ruotsin- tai suomenkieliseen päiväkotiin. 

Vierailija
385/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

374: Luuletko oikeasti että vähemmistön sisältä löytyvä ylimielinen ja hankala vähemmistö on millään tasolla oleellinen asiakasryhmä? Yritys ei kaadu siihen, ettei pahimpia kusipäitä palvella.

Toinen ihminen on siis kusipää siksi, että paljastaa, että olet niin tyhmä, ettet osaa ruotsia.

Osaan aitoa ruotsia sujuvasti. Se ei silti tarkoita, että olen valmis palvelemaan kusipäitä.

Vierailija
386/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elän kaksikielisellä paikkakun

Niin makstaanko siellä päin sitä kielilisää vai onko porukka niin yksinkertaista että antaa osaamisensa ilmaiseksi? Kuka sitä nyt palkkaa tarvitsee kun toisten lapset voi kielikylpeä.

Vierailija
387/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asiakas osaa suomea, ei ole mitään järkiperäistä tarvetta puhua muuta kieltä suomenkielisellä alueella. Todellakin arvostelen ihmistä, jos kuvittelee saavansa palvelua omalla äidinkielellään joka paikassa. Se on tylyä ja ylimielistä.

Vierailija
388/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asiakas osaa suomea, ei ole mitään järkiperäistä tarvetta puhua muuta kieltä suomenkielisellä alueella. Todellakin arvostelen ihmistä, jos kuvittelee saavansa palvelua omalla äidinkielellään joka paikassa. Se on tylyä ja ylimielistä.

Kukahan se on tyly ja ylimielinen?

Vierailija
389/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö suomenruotsi on Suomen toiseksi puhutuin kieli, vai joko se putosi kolmannelle, ettei neljännelle sijalle? Siinä on se syy miksi ihan joka paikassa ei saa palvelua ruotsiksi.

Vierailija
390/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ap aikamoinen moukka. Asiakaspalvelussa pyritään palvelemaan asiakasta, ei käymään mitään yhden naisen pakkoruotsikampanjaa. Jos olisit alaiseni, siirtäisin sinut varaston puolelle pois firman mainetta pilaamasta.

Niin, mutta kun sinulla ei ole firmaa 😄

Vierailija
391/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotti on tämän maan syöpä, joka pitäisi nujertaa pois. Suomi suomalaisille.

Vierailija
392/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ruotsinkieliset eivät hakeudu palvelualoille tai vaikka terveydenhuoltoon töihin? Siitähän se johtuu, että eivät saa hoidettua asioitaan ruotsiksi.

Vierailija
393/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän puhui ruotsia koska luuli sinun ymmärtävän sitä? Täällä päin puhutaan ihan yhteisymmärryksessä omaa äidinkieltä vaikka se ulkopuolisista saattaa kuulostaa hassulta, kun keskustelua ei käydä yhdellä kielellä.

Tätä mietin. Itellä oli vaan ehkä turhan hyvässä muistissa kun aiempi asiakas haukkui ummikoksi, kun en osannut tätä herrakieltä.

t. ap

Herrakieltä. Mongerrusta.

Sulla on vakava asennevamma.

myönnän vastustavani kaksikielisyyttä ja tulen myös vastaisuudessa tekemään kaikkeni, jotta suomenruotsalaisten asiointi ruotsiksi olisi mahdollisimman vaikeaa:) Suomessa keskustelu avataan suomeksi ja jos suomea ei osaa niin englanniksi.

t. ap

Olen kaupassa töissä, mutta sattuneestä syystä osaan englantia hyvin. Mua naurattaa aina, kun ulkkisasiakkaat tulee kysymään, että puhunko englantia, ja sitten kun ruvetaan keskustelemaan, heidän englantinsa on heikkoa ja mun liki täydellistä oxfordinenglantia oikein äännettynä (vaikka välillä yksinkertaistan ääntämystä, että vastapuoli tajuaa mua). Siis naurattaa se heidän alentuvainen asenteensa, joka valitettavasti kuuluu heidän puheestaan, kun olet vaan myyjä, niin mahdatko osata raukka edes enkkua. Eivät tajua, että Suomessa jokainen oppii koulussa kohtalaisen englannin, ja me jotka teemme kielen eteen vielä muutakin, osaamme kommunikoida sillä yhtä hyvin kuin suomellakin, jos vaan vastapuolen kököstä mongerruksesta saa jotain selvää.

Vierailija
394/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kielilisää. Mäkin sain sitä 90-luvulla, ja puhuin mielelläni myöskin kouluruotsia silloin.

Ei Ap

Vierailija
395/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei esim. jossan Närpiössä saa vastaavasti useinkaan palvelua suomeksi.

Pietarsaaressa ei saa edes terveydenhoitopalveluja suomeksi ja se on ruotsinkielisten mielestä ihan fine. "Olisitte opetelleet koulussa ruotsia ni ei olis tätäkään ongelmaa".

Joten miksi jossain vantaalaisessa marketissa pitäis kaikkien puhua ruotsia jos sitä yksi asiakas vuodessa puhuu? Aika moni unohtaa koulussa oppimansa kun ei ikinä joudu sitä kieltä käyttämään.

Pietarsaaressa on kuitenkin suomenkielisiä 36% asukkaista, mutta ruotsinkielisen mielestä heille ei tarvitse järjestää suomenkielisiä palveluita. Vantaalla ruotsinkielisiä on vain 2,5% ja Helsingissäkin alle 6%, mutta mikä kitinä ja valitus syntyykään, jos ei saa palvelua ruotsiksi!

Siis tämä. Itse osaan perusjutut ruotsiksi kyllä, mutta olen erikoisliikkeessä töissä, enkä tosiaankaan osaa selittää kaikkia asioita niin tarkkaan ruotsiksi kuin englanniksi tai suomeksi. Eikä mun tarvitsekaan. Jos ei miellytä, niin asioikaa muualla.

Vierailija
396/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi mulle asiakas tiuski, että puhutaan sitten suomea, kun en kuulemma puhunut ruotsia oikealla tavalla. Asiakas oli itse suomenruotsalainen ja puhui sillä titta på vastapäinen fönster tyylillä. Mun olisi kuitenkin pitänyt puhua täydellistä ruotsia, että olisin hänen kanssa kelvannut asioimaan.

Vierailija
397/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla suomenruotsalaisille kova paikka, että pakkoruotsin vastustajissa on myös korkeakoulutettuja. Helpompi yrittää mitätöidä eriävä mielipide kuvittelemalla, että vain ''persuliinit'' sitä vastustavat?

Hallitsen sujuvasti niin ruotsin, englannin, ranskan ja espanjan ja ruotsi on ilman muuta turhin osaamani kieli. Naurettavaa laittaa koko kansa opettelemaan kieltä, jota ei edes puhuta kuin murto-osassa maata. Suomenruotsalainen ylimielinen ja halveksiva asenne suomenkieltä kohtaan on yököttävää ja herättää voimakkaita antipatioita, varsinkaan kun heidän ah niin kovaan ääneen vaatimansa asiakaspalvelu omalla kielellään ei sitten toteudu kuitenkaan monissa kunnissa toisinpäin- so. juurikin siellä Närpesissä on usein turha toivoa palvelua suomeksi.

"Herpes från Närpes." Onneksi osaan kaikki tunnetut sanonnat ruotsiksi...

Vierailija
398/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisin kyllä, mutta en puhu, koska työnantaja ei maksa mitään kielilisiä, jotka meillä myyjille kuuluisi. 

Vierailija
399/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä suomenruotsalaisena kyllä sitä ruotsia pyrin asiakaspalvelutilanteissa käyttämään, vaikka suomenkieltä hyvin osaankin. Olen kuitenkin ruotsinkielinen, joten miksen sitä ruotsia sitten käyttäisi siinä tilanteessa kun sitä muutenkin käytän arjessa jatkuvasti? Minulle on yhdentekevää onko asiakaspalvelija innokas käyttämään samaa kieltä kanssani, kertoo kyllä paljon soveltuvuudesta alalle jos ei toista kotimaista kieltä hallitse :-)

Ja tämän takia suomenruotsalaisia inhotaan. 

Syystäkin.

Miettikää jos Suomen lapsille olisi opetettu mandariinikiinaa koulussa suomenruotsin sijaan, ja nyt tehtäisiin businesstä Kiinan kanssa.

Vierailija
400/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkööt ruotsalaiset pohjanlahden taakse puhumaan kieltään. Tämä on SUOMI. Eivät ne ruotsissakaan pakkosuomea opiskele,vaikka siellä paljon suomalaisia asuukin.

Stadin alue - myös Vantaa! - on aina ollut monikulttuurinen ja monikielinen. Ehkäpä ap:n kaltaisen sudeettisavolaisen kannattaisi palata takaisin sinne kotiseudulle omaan umpioonsa, jos ei täällä tule toimeen asennevammansa takia.

Kyllä kunnon ruotsinkieliset asuu Suomessa rannikolla tai Sipoossa.