Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyväosainen, miten tuet köyhien perheiden tai muuten huono-osaisten perheiden lapsia?

Vierailija
06.10.2017 |

Otatko mukaan mökille, tarjoatko paikan ruokapöydästä, osallistutko lipaskeräyksiin?

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta n. 45-v on maksanut omat kulunsa, jos tienaa keskitason yli. Omat opinnot ym

Sen jälkeen vasta alkaa maksella muille jotain.

Vierailija
82/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun  veroeuroillaan periaatteessa maksaa yhden huono-osaisen perheen asumisen ja toimeentulotuet, niin vieläkö lisää pitäisi paapoa? No sen verran olen yrittänyt tukea, että tarjosin töitä perheen äidille. Ei kelvannut, koska silloin mies olisi joutunut olemaan iltapäivät lasten kanssa, päivähoitoa kun tarjottiin vain aamupäiviksi. Ja palkkakin oli liian pieni, 14,9 e/h, ei sillä kannata töitä tehdä.

Spämmään vielä tätä veroasiaa, kun niin moni on aivan ulalla. Keskimääräisellä veronmaksajalla menisi jotain 20 työvuotta maksaa omat kulunsa mitä verorahoilla maksettuja palveluja käyttänyt (vaikka olisi syntynyt hyvätuloiseen perheeseen). Jos sinulla on lapsia, jotka ovat koulussa, liikkuvat ympäristössä, käyneet neuvolassa tai saat lapsilisää ym, aika pitenee jokaista lasta kohti.

Miten se aika voi pidentyä jokaista lasta kohti?

Ilmeisesti sitten ainakin itseni voin laskea nettomaksajiin, koska ennole saanut yjteiskunnalta tukia kumulatiivista tuhatta markkaa opintorahaa lukuun ottamatta ja olen yli 20 vuotta tienannut yli keskipalkkaa.

Eli olet itse maksanut oppilaitostesi opettajien palkat ja kiinteistökulut, teiden kunnostukset, terveydenhuollosta ja lääkkeistä muutakin kuin omavastuuosuuden, harrastuspaikat, ympäristön huolinnan, vero- ja muiden viranomaisten palkat jotka asioitasi hoitavat... lista jatkuu. Mutta mahdollisesti alat olla neton puolella jos ei lapsia. Jokaista lasta kohti siis, koska jokaisesta maksetaan lapsilisää, jokaisen koulutus maksaa erikseen, oletko saanut vanhempainetuuksia jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun  veroeuroillaan periaatteessa maksaa yhden huono-osaisen perheen asumisen ja toimeentulotuet, niin vieläkö lisää pitäisi paapoa? No sen verran olen yrittänyt tukea, että tarjosin töitä perheen äidille. Ei kelvannut, koska silloin mies olisi joutunut olemaan iltapäivät lasten kanssa, päivähoitoa kun tarjottiin vain aamupäiviksi. Ja palkkakin oli liian pieni, 14,9 e/h, ei sillä kannata töitä tehdä.

Spämmään vielä tätä veroasiaa, kun niin moni on aivan ulalla. Keskimääräisellä veronmaksajalla menisi jotain 20 työvuotta maksaa omat kulunsa mitä verorahoilla maksettuja palveluja käyttänyt (vaikka olisi syntynyt hyvätuloiseen perheeseen). Jos sinulla on lapsia, jotka ovat koulussa, liikkuvat ympäristössä, käyneet neuvolassa tai saat lapsilisää ym, aika pitenee jokaista lasta kohti.

Typerys. Lasket lapsen menot maksettavaksi kahteen kertaan, jos ajattelet että ensin ne maksaa vanhemmat ja sitten ne maksaa vielä itse.

Lasten kulut jäävät odottamaan heidän omaa verokertymäänsä, ei niitä voi laskea myös vanhempien pottiin.

Kyllä tämä asia pitää ajatella niin että jokainen maksaa veroissa omat kulunsa. Jos tienaa hyvin ja maksaa paljon veroja niin silloin hänellä on varaa maksaa auttaa myös muiden kuluissa ja vastaavasti jos tienaa vähän, niin jää sinne autettavien puolelle.

Vierailija
84/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turha jankata maksaako keski- tai hyvätuloinen mitäkin. Oleellista on, että ne köyhät maksaa vielä vähemmän jos lainkaan ja silti ollaan koko ajan käsi ojossa muiden kukkarolla niin kuin tämäkin ketju osoittaa. Vielä pitäisi yksityishenkilöinä heitä hyysätä vaikka on kokonainen hyvinvointivaltio jo hyysäämässä.

Vierailija
85/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti sitten ainakin itseni voin laskea nettomaksajiin, koska ennole saanut yjteiskunnalta tukia kumulatiivista tuhatta markkaa opintorahaa lukuun ottamatta ja olen yli 20 vuotta tienannut yli keskipalkkaa.

Eli olet itse maksanut oppilaitostesi opettajien palkat ja kiinteistökulut, teiden kunnostukset, terveydenhuollosta ja lääkkeistä muutakin kuin omavastuuosuuden, harrastuspaikat, ympäristön huolinnan, vero- ja muiden viranomaisten palkat jotka asioitasi hoitavat... lista jatkuu. Mutta mahdollisesti alat olla neton puolella jos ei lapsia. Jokaista lasta kohti siis, koska jokaisesta maksetaan lapsilisää, jokaisen koulutus maksaa erikseen, oletko saanut vanhempainetuuksia jne.

Miten voi olla näin että joku ei tajua että lapset ovat niitä tulevaisuuden veronmaksajia, joita ilman tämä oravanpyörä ei toimi?!?

Ihmisiä on tullut koko ajan lisää ja elintaso parantunut. Luulisi tyhmemmänkin tajuavan että lapset lisäävät hyvinvoinnin määrää yhteiskunnassa, eivätkä vähennä sitä.

Vierailija
86/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan turha jankata maksaako keski- tai hyvätuloinen mitäkin. Oleellista on, että ne köyhät maksaa vielä vähemmän jos lainkaan ja silti ollaan koko ajan käsi ojossa muiden kukkarolla niin kuin tämäkin ketju osoittaa. Vielä pitäisi yksityishenkilöinä heitä hyysätä vaikka on kokonainen hyvinvointivaltio jo hyysäämässä.

Muuta venäjälle, siellä saa jokainen pärjätä omillaan.

Vierailija
87/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamalla 1,5 tonnia kuussa veroja. Mies maksaa melkein saman verran. Eiköhän se ap riitä.

Mitään ventovierasta en kutsu kotiini, se olisi jo aika hemmetin nolostuttava ja nöyryyttävä tilanne "köyhällekin". Luulisi vähävaraisellekin olevan huomattavasti kivempaa saada tukea valtiolta kuin joltakulta "rikkaalta" henkilökohtaisesti, koska sellainen avustussuhde sisältää automaattisesti ylhäältä-alaspäin-valtasuhteen.

"Köyhä, tulepa kotiini, niin jaan sinulle armopaloja pöydästäni, muista pyyhkiä jalat sisään tullessasi, ja muista nöyrä asenne tai muuten saatan heittää sinut ulos, jos en tykkää ilmeestäsi!"

Et taida tuolla summalla vielä kuulua nettoveronmaksajiin, eli maksat vielä omia kulujasi, et muiden elämää.

Nettomaksajan raja vähän yli palkansaajien keskitulossa. 1500 veroilla on kyllä aika kirkkaasti jo nettomaksajan roolissa. Jos palkka on yli 4000 tonnia, niin veroa menee vasta jotain 1200€/kk, mutta kyllä sillä on jo nettomaksaja. Tosin hyvätuloisilla on myös yleensä suurempi velka yhteiskunnalle, koska on opiskelut pidempään ja lisäksi tulevat myös elämään vanhemmiksi ja käyttävät rutosti enemmän sosiaaliturvaa eläkkeellä ollessaan.

Niin riippuen veronmaksun ajasta. Joku sanoin, että 44%:n yhteenlaskettu veroprossa jakaa maksajat ja hyötyjät, jos tarkastellaan hetkessä tilannetta. Tämä ei tietenkään ole niin yksinkertaista, koska monta muuttujaa esim. elämänkaarissa.

Vierailija
88/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta n. 45-v on maksanut omat kulunsa, jos tienaa keskitason yli. Omat opinnot ym

Sen jälkeen vasta alkaa maksella muille jotain.

Ei ala maksella muille, vaan sitten alkaa keräillä vanhuuden turvaansa. Karkeasti ottaen homma menee niin että ennen työerää tulee puolet kuluista ja työuran jälkeen toinen puoli, työuran aikana ei aiheuta hirveästi velkaa yhteiskunnalle, vaan makseleen niitä sitä mukaa mitä käyttää.

Vierailija
89/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerys. Lasket lapsen menot maksettavaksi kahteen kertaan, jos ajattelet että ensin ne maksaa vanhemmat ja sitten ne maksaa vielä itse.

Lasten kulut jäävät odottamaan heidän omaa verokertymäänsä, ei niitä voi laskea myös vanhempien pottiin.

Kyllä tämä asia pitää ajatella niin että jokainen maksaa veroissa omat kulunsa. Jos tienaa hyvin ja maksaa paljon veroja niin silloin hänellä on varaa maksaa auttaa myös muiden kuluissa ja vastaavasti jos tienaa vähän, niin jää sinne autettavien puolelle.

Totta, koulutus meni kahteen kertaan. Ajattelin kuitenkin vanhemmille maksettavat tulonsiirrot heidän pottiin. Viimeinen lauseesi totta, virhe siinä vain on, että keskituloisetkin laskevat usein itsensä sinne hyvätuloisiin :,D

Vierailija
90/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään koska suurin osa köyhistä on joko omasta valinnastaan ”köyhiä” (netto 5t, mutta lainaa kämppään ja autoon jne edustuksiin ja harrastuksiin ettei ole muka varaa ruokaan) tai sitten moni on niitä perus kiittämättömiä lokkeja.

Mieli tekisi auttaa, mutten tunne yhtään oikeasti köyhää. Voisin vaikka lahjoittaa vaatteita jne mutta ei mistään fb jne löydy ihmisiä jotka tarvitsee. Siellä ihmiset koittaa vaan keksiä järkyttävimmän nyyhkytarinan että porukka lankeaa.

Mietin tätä myös. Erilaisten fb kirppisten kautta olen yrittänyt halvalla myydä ja ilmaiseksikin antaa ihan hyväkuntoista lasten- ja aikuistenvaatetta. Ajanmukaista ja siistiä, ei toki uudenveroista. Ei yhden yhtä kyselyä, kun ei ole mitään "merkkimerkkiä". Että ei niitä oikeasti köyhiä taida kyllä olla.

Samaten erilaista sisustustavaraa. Mattoja, astioita, verhoja... kaikki hyväkuntoista ja modernia ja ihan perusneutraalia, mutta taaskaan ei mitään kalliita merkkejä. Ei kelpaa, vaikka ryhmät on täynnä kyselyitä tyyliin "olen muuttamassa pois vanhempien luota ja tarvitsen kaikkea.." Jos tarjoaa, niin saa vastaukseksi, joo, ei mun maun mukaista. Okei.

Vierailija
91/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamalla 1,5 tonnia kuussa veroja. Mies maksaa melkein saman verran. Eiköhän se ap riitä.

Mitään ventovierasta en kutsu kotiini, se olisi jo aika hemmetin nolostuttava ja nöyryyttävä tilanne "köyhällekin". Luulisi vähävaraisellekin olevan huomattavasti kivempaa saada tukea valtiolta kuin joltakulta "rikkaalta" henkilökohtaisesti, koska sellainen avustussuhde sisältää automaattisesti ylhäältä-alaspäin-valtasuhteen.

"Köyhä, tulepa kotiini, niin jaan sinulle armopaloja pöydästäni, muista pyyhkiä jalat sisään tullessasi, ja muista nöyrä asenne tai muuten saatan heittää sinut ulos, jos en tykkää ilmeestäsi!"

Et taida tuolla summalla vielä kuulua nettoveronmaksajiin, eli maksat vielä omia kulujasi, et muiden elämää.

Alapeukut todisstavan sen, mitä epäilinkin, ihmiset eivät ymmärrä, kuinka paljon yhteiskunt aon heihin itseensä käyttänyt.

Esimerkiksi vuonan 1975 syntyneeseen (tavalliseen suomalaiseen) on yhteiskunta käyttänyt 24:nä ensimmäisenä elinvuoten yhteensä noin 270 000 euroa. Jos oletamme, että henkilö alkaa maksaa veroja 24-vuotiaana, tulee hänestä nettomaksaja vasta 45-vuotiaana.  Maksamme veroissamme takasin sen, mitä yhteiskunt aon meihin käyttänyt, mutta on on muistettava, että saamme tulonsiirtoja senkin jälkeen; äitiyspäiväraha, sairaspäiväraha, työttömyyspäiväraha, terveydenhoito jne.

Edes suuripalkkaiset eivät siirry nettomaksajiksi alle 40-vuotiaana.

Nyt, kun maksamiamme veroja käytetään paljon muuhunkin kuin siihen, että niillä tarjottaisiin kaikille samanarvoiset julkiset palvelut (mikä on ollut veronmaksun alkuperäinen tarkoitus, ei esim. 8 mrd:n vuoruiset yritystuet) , on tulonsiirtoja leikattu vuosi vuoden jälkeen.

Noin 130 000 lasta elää maassamme köyhyydessä. Syitä siihen on monia, mutta suurin syy ei ole se, mitä moni väittää halutessaan pestä omatuntonsa puhtaaksi, eli vanhempien oma syy.

Olen heihin verrattuna hyväosainen  ja niinpä olen ruokkinut ja majoittanut useampaakin lasta,  joiden perustarpeista ei kotonaan ole kyetty huolehtimaan, auttanut heitä harrastusten keksimisessä ja ylläpidossa ja ennen kaikkea olen tarjonnut aikuisen kuuntelevan korvan ja välittävän sydämen sekä tarvittaessa sylin.  Jo niiden avulla päästään pitkälle syrjäytymisen estämisessä. Lapsi ja nuori tarvitsee kokemuksen, että hänestä oikeasti joku välittää.

Mitä olen itse siitä saanut?  Olen saanut vastarakkautta, auliisti auttavia käsiä - ja ystäviä näistä "autetuista".

Taidan itse olla saanut enemmän.

Vierailija
92/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

öh, maksamalla ihan sikamaisen korkeita veroja joka kuukausi?

Vierailija
93/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla näin että joku ei tajua että lapset ovat niitä tulevaisuuden veronmaksajia, joita ilman tämä oravanpyörä ei toimi?!?

Ihmisiä on tullut koko ajan lisää ja elintaso parantunut. Luulisi tyhmemmänkin tajuavan että lapset lisäävät hyvinvoinnin määrää yhteiskunnassa, eivätkä vähennä sitä.

Tämän valossa ap:n kysymys oli erittäin merkityksellinen, eikö? Kuinka omalta osaltamme takaamme mahdollisimman monelle lapselle hyvän toivon tulevaisuudesta?

Vierailija
94/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään koska suurin osa köyhistä on joko omasta valinnastaan ”köyhiä” (netto 5t, mutta lainaa kämppään ja autoon jne edustuksiin ja harrastuksiin ettei ole muka varaa ruokaan) tai sitten moni on niitä perus kiittämättömiä lokkeja.

Mieli tekisi auttaa, mutten tunne yhtään oikeasti köyhää. Voisin vaikka lahjoittaa vaatteita jne mutta ei mistään fb jne löydy ihmisiä jotka tarvitsee. Siellä ihmiset koittaa vaan keksiä järkyttävimmän nyyhkytarinan että porukka lankeaa.

Mietin tätä myös. Erilaisten fb kirppisten kautta olen yrittänyt halvalla myydä ja ilmaiseksikin antaa ihan hyväkuntoista lasten- ja aikuistenvaatetta. Ajanmukaista ja siistiä, ei toki uudenveroista. Ei yhden yhtä kyselyä, kun ei ole mitään "merkkimerkkiä". Että ei niitä oikeasti köyhiä taida kyllä olla.

Samaten erilaista sisustustavaraa. Mattoja, astioita, verhoja... kaikki hyväkuntoista ja modernia ja ihan perusneutraalia, mutta taaskaan ei mitään kalliita merkkejä. Ei kelpaa, vaikka ryhmät on täynnä kyselyitä tyyliin "olen muuttamassa pois vanhempien luota ja tarvitsen kaikkea.." Jos tarjoaa, niin saa vastaukseksi, joo, ei mun maun mukaista. Okei.

Niinpä, ja samaan aikaa itketään, että tarvitsee 100e lapsen uuteen toppahaalariin ja itse olisi valmis luovuttamaan siistin, lämpimän ja ehjän haalarin ilmaiseksi. Mutta voi kamala, viime vuoden mallia..

Vierailija
95/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkin takaa voit katsella syntymävuotesi perustella noinarvion siitä, missä vaiheessa siirryt/olet siirtynyt nettomaksajaksi.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/18/katso-mita-maksat-yhteiskunnal…

Vierailija
96/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähävarainen ei muuten ole synonyymi huono-osaiselle. Perheellä voi olla taloudellisesti tiukkaa mutta se ei tarkoita etteikö vanhemmat voisi kasvattaa, hoitaa ja rakastaa lapsiaan ja antaa heille hyvää lapsuutta.

Päihdeperheet ja lapsiaan laminlyövät tai esimerkiksi pahasti masentuneet vanhemmat on eri juttu. 

Kumpia ap tarkoitti?  

Vierailija
97/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esim mielisairauksissa elämänhallinta pettää on perheelle turhaa neuvoa kaakaota juomaan metsätulille. Muistan aina miten hyvältä tuntui, kun täti toi perheeseemme ruokaa, vaatetta ja siivosi joskus, konkreettinen apu on tarpeen

Vierailija
98/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makdoin vapaaehtoisesti ylimääräistä veroa,ostamalla uuden auton.

Siitä 42,90 % on lisää verottajan kassaan.

Vierailija
99/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makdoin vapaaehtoisesti ylimääräistä veroa,ostamalla uuden auton.

Siitä 42,90 % on lisää verottajan kassaan.

Hienoa! Ostovoima lisää hyvinvointia

Vierailija
100/116 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedäthän, että tässäkin asiassa ongelmana ovat ne perheet, jotka eivät maksa veroja! Keskimääräiseltä veronmaksajalta menee toki 20 työvuotta maksaa omat palvelunsa, mutta samalla pitää muistaa, että joku ne syrjäytyneiden perheidenkin palvelut maksaa. Kuka kumma se mahtaa olla, jos ei työtätekevä veronmaksaja, joka maksaa verot niin ansio- kuin pääomatuloistaan ja vielä kiinteitöverot siihen päälle. ALVia ei pääse pakoon syrjäytynytkään, joten sen verran hänkin joutuu osallistumaan talkoisiin, mutta kyllä hänen kulunsa maksavat veronmaksajat eikä kukaan salaperäinen joulupukki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä