Hyväosainen, miten tuet köyhien perheiden tai muuten huono-osaisten perheiden lapsia?
Otatko mukaan mökille, tarjoatko paikan ruokapöydästä, osallistutko lipaskeräyksiin?
Kommentit (116)
25 vuotta sitten muutin omilleni, omaisuuteni oli verkkarit ja pari alusvaatekertaa, muutamat roskiksesta dyykatut mapit, kesäduuniliksoilla maksettu 15" töllö ja 120 mk rahaa. Kotona oli konkurssiin menneet yrittäjävanhemnat, joille yhteiskunta ei voinut edes hoitaa vuokratakuuta vaan joutuivat ties mihin tilapäismajoituksiin. Ukko kätteli itkua pidätellen "tää on ainoa mitä mä voin antaa sulle mukaan - voit luottaa vain itseeso, kukaan ei auta kun hommat kusee. Ja kellekään et ole mitään velkaa..."
Nyt minulla on omaisuutta 15000x mitä lähteissäni omilleni. Silti tärkein omaisuuteni on se mitä ukko sanoi. Keneltäkään en odota apua, mutta ketään myöskään auta. Verot riittäkööt.
Vierailija kirjoitti:
Maksamalla 1,5 tonnia kuussa veroja. Mies maksaa melkein saman verran. Eiköhän se ap riitä.
Mitään ventovierasta en kutsu kotiini, se olisi jo aika hemmetin nolostuttava ja nöyryyttävä tilanne "köyhällekin". Luulisi vähävaraisellekin olevan huomattavasti kivempaa saada tukea valtiolta kuin joltakulta "rikkaalta" henkilökohtaisesti, koska sellainen avustussuhde sisältää automaattisesti ylhäältä-alaspäin-valtasuhteen.
"Köyhä, tulepa kotiini, niin jaan sinulle armopaloja pöydästäni, muista pyyhkiä jalat sisään tullessasi, ja muista nöyrä asenne tai muuten saatan heittää sinut ulos, jos en tykkää ilmeestäsi!"
Et taida tuolla summalla vielä kuulua nettoveronmaksajiin, eli maksat vielä omia kulujasi, et muiden elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään, että keskituloiset maksaa runsaasti veroja. Kuten tässä ketjussa on tullut ilmi. Mitään tukia eivät saa. Kaiken maksavat itse ilman muuta, koska varaa on.
Mitä siitä sitten enää jää jäljelle auttamaan köyhempäänsä? Taitaa aika samoja summia jäädä ylimääräistä kuin köyhälläkin. Onko hirveesti millä autella muuten? Kuin kierrättää omia vanhoja tavaroita ja antaa köyhemmälleen. Samasta sopasta varmasti riittää parille naapuruston muksullekin... Siinä se.
Kyllähän keskiluokkakin hyötyy hyvinvointivaltiosta. Koulutus, terveydenhoito, päivähoito (päivähoitomaksuhan on vaan pieni osa todellisia kustannuksia), tiet jne jne esimerkiksi toimeentulotuen osa koko sote-budjetista on tosi pieni, eläkemenot sen sijaan valtavat...
Tietty veroja alentamalla keskiluokkakin voi ruveta makselemaan niitä todellisia kustannuksia esim koulutuksesta ja terveydenhuollosta. Siirryttäisiin usa:n malliin, jolloin verorahat menevät mm turvallisuuteen, vankiloihin. Itse maksan mielummin veroja, jos sillä säilytetään yhteiskuntarauha, ylläpidetään turvallisuutta ja taataan kaikille tasa-arvoiset lähtökohdat. Ylimääräistä apua voi sitten antaa,jos on rahkeita ja halua.
Kyllä kaikkeen mitä sanot, mutta pointtihan sulta meni ohi.
Myyn meidän lasten vanhat vaatteet köyhille kirppiksellä. Hyvin näyttää kelpaavan vaikka ois tahraa tai muuten kulunutta, kunhan vaan on merkkivaate.
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään, että keskituloiset maksaa runsaasti veroja. Kuten tässä ketjussa on tullut ilmi. Mitään tukia eivät saa. Kaiken maksavat itse ilman muuta, koska varaa on.
Mitä siitä sitten enää jää jäljelle auttamaan köyhempäänsä? Taitaa aika samoja summia jäädä ylimääräistä kuin köyhälläkin. Onko hirveesti millä autella muuten? Kuin kierrättää omia vanhoja tavaroita ja antaa köyhemmälleen. Samasta sopasta varmasti riittää parille naapuruston muksullekin... Siinä se.
Juuri oli väite, että 9% suurituloisimmista maksaa 74% veroista. Tällöin keskituloiset eivät maksa juurikaan veroja per henkilö, etenkin koska heitä on määrällisesti eniten. Voisi tämäkin myytti ja marttyyriys pikkuhiljaa karista, sitä ollaan niin yhteiskunnan sankaria jolla selkänahasta vähätkin revitään, huoh. Te _ette_ maksa sosiaalikuluja tai vähävaraisten elämää, hyvä jos oman koulutuksenne ja terveysmenonne.
Tarjoilen heidän vieraillessaan kasvisruokaa ja hedelmiä enkä koskaan mitään roskaruokaa. Annan syntymäpäivälahjaksi aina esim. kirjan enkä koskaan mitään, mikä voi tukea lapsen huono-osaistumista. Yritän tarjota myös toisenlaista totuutta ja näyttää terveellistä esimerkkiä. Kyselen koulumenestyksen perään ja yritän olla kannustava.
Asun rivitalossa kerrostaloalueella. Lapset oli pieniä niin naapuriin kaupungin kerrostaloon muutti poika jonka äitiä epäilin entiseksi tai jopa nykyiseksi narkiksi. Sanoin kerran pojalle, että hän voi aina tulla meidän ovelle jos on joku ongelma. Yöllä ja päivällä. Yksi toinen naapuri korjasi pojan pyörän.
Poika otettiin huostaan jonkin ajan kuluttua ja äiti hävisi kuvioista. Nyt 10 vuoden jälkeen oma poikani tapasi tuon pojan. Hän sanoi, että nuo kaksi edellä mainittua asiaa oli tärkeitä hänen elämässään. Joskus se on pienestä kiinni.
En mitenkään. En edes tiedä, mistä köyhiä ja huono-osaisia lapsia voisi kysyä mökille tai ruokapöytään. Ja mahtaisivatko vanhemmat päästää tuntemattoman mukaan? Tuskin. Olisiko tuollainen ehdotus jopa vähän epäkohteliasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän keskiluokkakin hyötyy hyvinvointivaltiosta. Koulutus, terveydenhoito, päivähoito (päivähoitomaksuhan on vaan pieni osa todellisia kustannuksia), tiet jne jne esimerkiksi toimeentulotuen osa koko sote-budjetista on tosi pieni, eläkemenot sen sijaan valtavat...
Tietty veroja alentamalla keskiluokkakin voi ruveta makselemaan niitä todellisia kustannuksia esim koulutuksesta ja terveydenhuollosta. Siirryttäisiin usa:n malliin, jolloin verorahat menevät mm turvallisuuteen, vankiloihin. Itse maksan mielummin veroja, jos sillä säilytetään yhteiskuntarauha, ylläpidetään turvallisuutta ja taataan kaikille tasa-arvoiset lähtökohdat. Ylimääräistä apua voi sitten antaa,jos on rahkeita ja halua.Kyllä kaikkeen mitä sanot, mutta pointtihan sulta meni ohi.
Nii menikin = D meen niin tunteeseen, kun joku keskiluokkainen luulee, että elättää veroillaan suurtakin ihmisjoukkoa, eikä mukamas itse hyödy yhtään. Ylipäänsä toivoisi enemmän solidaarisuutta ja välittämistä tähän maahan eikä kateellista kyttäämistä, kuka saa ja kuinka paljon. Ja tämä koskee myös huono-osaisia. Koska myös pidempi koulutus ja vastuu pitää näkyä palkassa.
Nyt meni vieläkin ohi ohi aiheen =)
ihmettelen kyllä näitä vähäosaisia. Elän täysin pelkillä tuilla, asun tuliterässä mukavassa yksiössä hyvällä alueella espoossa ja ei oikein tiedä mihin rahat laittaisi. Kai se on sitä kun ei pääse montaa kertaa vuodessa ulkomaille lomailemaan. Suomessa ei oikeasti ole mitään köyhyyttä ellei ole itteensä vetänyt velkahirteen.
Pyrin olemaan ajamatta päälle.
Aloitus on kyllä todella hupaisa! Miksi helvetissä minun, tai oikeastaan kenenkään, pitäisi arvioida jotain tuntematonta, että onkohan tuo huono-osainen? Miksi ei vain voisi antaa ihmisten olla?
Se olisikin kaikille mukavaa, kun tällainen vanhempi mies menisi kadulla kyselemään lapsia mukaansa saunomaan! Eihän sellaisesta pääse lehtien lööppeihin tai keskustelupalstoille raadeltavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, tämä ketju alleviivaa sen, että hyväosaiset(=tuloiset) ovat egoistisia ja itsekkäitä.
Enemmän tämä ketju alleviivaa sitä miten köyhät(tai ainakin AP:n kaltaiset luuserit) ovat katkeria niille jotka ovat nähneet vaivaa elämässään ja saavuttaneet jotain eivätkä jääneet sohvalle vinkumaan AP:n tapaan.
Kiva kysymys aloittajalta.
Laittoi miettimään, voisinko tehdä enemmän.
Jouluna laitan aina yhtä monta pakettia eri-ikäisille tuntemattomille lapsille kuin omillekin, yleensä jopa samat lahjatkin. Olen lahjoittanut kaikki meidän lasten hyväkuntoiset vaatteet, turvaistuimet, vauvasängyt, fillarit, syöttötuolit pois HOPEn tai somen kautta oikeasti tarvitseville. Työpaikan kautta olen antanut mm. S-ryhmän lahjakortteja. Olen säännöllinen Punaisen ristin lahjoittaja. Ostan aina, kun kaupoissa on "kärrykeräyksiä" esim. turvataloille. Olen myös lapseni opettanut lahjoittamaan. Teen hartiavoimin töitä, että lasteni luokkien luokkaretkirahastoon saadaan riittävästi rahaa, jotta myös ne vähempiosaiset voivat lähteä.
Saan hyvin palkkaa, mutta en ole upporikas. Mutta niin paljon ansaitsen, että voin antaa muille.
Tiedostan, että itsekin saatan kuolla huomenna enkä rahojani mukaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Kun veroeuroillaan periaatteessa maksaa yhden huono-osaisen perheen asumisen ja toimeentulotuet, niin vieläkö lisää pitäisi paapoa? No sen verran olen yrittänyt tukea, että tarjosin töitä perheen äidille. Ei kelvannut, koska silloin mies olisi joutunut olemaan iltapäivät lasten kanssa, päivähoitoa kun tarjottiin vain aamupäiviksi. Ja palkkakin oli liian pieni, 14,9 e/h, ei sillä kannata töitä tehdä.
Spämmään vielä tätä veroasiaa, kun niin moni on aivan ulalla. Keskimääräisellä veronmaksajalla menisi jotain 20 työvuotta maksaa omat kulunsa mitä verorahoilla maksettuja palveluja käyttänyt (vaikka olisi syntynyt hyvätuloiseen perheeseen). Jos sinulla on lapsia, jotka ovat koulussa, liikkuvat ympäristössä, käyneet neuvolassa tai saat lapsilisää ym, aika pitenee jokaista lasta kohti.
Pähkähullu ajatuskin. Kuulun yhteen Facebookin avustusryhmään ja siellä keväällä tarjottiin mahdollisuutta päästä erään henkilön kanssa tämän mökille. Siis lasten vanhemmat myös. Kukaan ei ilmoittautunut. Suomalaiset suhtautuvat varauksella tuntemattomiin ja vaikka ajatus kaunis onkin, ei tuollaisiin haluta osallistua.
Autamme erästä yksinhuoltajaa. On annettu hänelle meidän lapsilta pieniksi tai muuten tarpeettomaksi jääneitä tavaroita. Muutenkin tarjotaan hänelle aina meidän tavaroita jotka jäävät tarpeettomiksi, ei aina tarvitse niitä itselleen, mutta myy niitä kirppeksällä tai muuten tai sitten jakaa eteenpäin omille kavereilleen. Olen ollut myös remonttiapuna ja samalla kun opetin omalle lapselle ajokorttia, niin opetin myös hänen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun veroeuroillaan periaatteessa maksaa yhden huono-osaisen perheen asumisen ja toimeentulotuet, niin vieläkö lisää pitäisi paapoa? No sen verran olen yrittänyt tukea, että tarjosin töitä perheen äidille. Ei kelvannut, koska silloin mies olisi joutunut olemaan iltapäivät lasten kanssa, päivähoitoa kun tarjottiin vain aamupäiviksi. Ja palkkakin oli liian pieni, 14,9 e/h, ei sillä kannata töitä tehdä.
Spämmään vielä tätä veroasiaa, kun niin moni on aivan ulalla. Keskimääräisellä veronmaksajalla menisi jotain 20 työvuotta maksaa omat kulunsa mitä verorahoilla maksettuja palveluja käyttänyt (vaikka olisi syntynyt hyvätuloiseen perheeseen). Jos sinulla on lapsia, jotka ovat koulussa, liikkuvat ympäristössä, käyneet neuvolassa tai saat lapsilisää ym, aika pitenee jokaista lasta kohti.
Miten se aika voi pidentyä jokaista lasta kohti?
Ilmeisesti sitten ainakin itseni voin laskea nettomaksajiin, koska ennole saanut yjteiskunnalta tukia kumulatiivista tuhatta markkaa opintorahaa lukuun ottamatta ja olen yli 20 vuotta tienannut yli keskipalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksamalla 1,5 tonnia kuussa veroja. Mies maksaa melkein saman verran. Eiköhän se ap riitä.
Mitään ventovierasta en kutsu kotiini, se olisi jo aika hemmetin nolostuttava ja nöyryyttävä tilanne "köyhällekin". Luulisi vähävaraisellekin olevan huomattavasti kivempaa saada tukea valtiolta kuin joltakulta "rikkaalta" henkilökohtaisesti, koska sellainen avustussuhde sisältää automaattisesti ylhäältä-alaspäin-valtasuhteen.
"Köyhä, tulepa kotiini, niin jaan sinulle armopaloja pöydästäni, muista pyyhkiä jalat sisään tullessasi, ja muista nöyrä asenne tai muuten saatan heittää sinut ulos, jos en tykkää ilmeestäsi!"
Et taida tuolla summalla vielä kuulua nettoveronmaksajiin, eli maksat vielä omia kulujasi, et muiden elämää.
Nettomaksajan raja vähän yli palkansaajien keskitulossa. 1500 veroilla on kyllä aika kirkkaasti jo nettomaksajan roolissa. Jos palkka on yli 4000 tonnia, niin veroa menee vasta jotain 1200€/kk, mutta kyllä sillä on jo nettomaksaja. Tosin hyvätuloisilla on myös yleensä suurempi velka yhteiskunnalle, koska on opiskelut pidempään ja lisäksi tulevat myös elämään vanhemmiksi ja käyttävät rutosti enemmän sosiaaliturvaa eläkkeellä ollessaan.
Hoidan, kasvatan ja opetan heitä joka arkipäivä 7 tuntia 39 minuuttia päiväkodissa. Autan vertaissuhteiden luomisessa sekä kaveri- ja leikkitaidoissa, opetan kieleen ja kommunikointiin, ajatteluun, liikkumiseen ja itseilmaisuun liittyviä taitoja sekä tunne- ja itsesäätelytaitoja. Yritän osaltani meidän kasvattajatiimissä antaa eväitä hyvinvointiin ja mielekästä tekemistä.
Työskentelen heidän kanssaan ja tuen elämäntilanteissaan.