Hyväosainen, miten tuet köyhien perheiden tai muuten huono-osaisten perheiden lapsia?
Otatko mukaan mökille, tarjoatko paikan ruokapöydästä, osallistutko lipaskeräyksiin?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, tämä ketju alleviivaa sen, että hyväosaiset(=tuloiset) ovat egoistisia ja itsekkäitä.
Alleviivaa millä tavalla? Ja millä tavalla hyvätuloiset ovat isona ryhmänä itsekkäitä? Aivan samalla tavalla voidaan vetää yhtäläisyysmerkki huonotuloisten ja rupusakin välille. Vai oletko vielä samaa mieltä?
Kyllä se vähän niin on, että hyvätuloisen tulot tasataan tehokkaasti verotuksella. Käteen ei jää juuri enemmän kuin muillakaan. Ja kaikesta maksetaan maksimi, mitään etuisuuksia ei ole, eikä anneta, koska hyvä bruttopalkka.
Itse hemmottelen omia lapsia, sukulaislapsia ja ystävien lapsia. Lahjoitan lasten vaatteet yms tavarat kierrätykseen, yleensä jollekin jonka tiedän niitä tarvitsevan (kyselen vähän missä olisi tarvetta ja yleensä joku paikka löytyy aina) mitään rahalahjoituksia en tee, muuta kuin parille järjestölle (toinen on kummilapsitoiminta) En tosiaan kysele tuntemattomilta perheiltä, että hei minä otanb teidän lapset nyt viikoksi etelään / mökille / sukulaisen huvilalle tai saarelle... Siinä vasta leimattaisiin idiootiksi ja omilla rahoillaan leveileväksi.
Olen työtön yh ja ihmettelen mitä ihmettä tähän vielä tarvitsisi lisää. Tukia saan ja apua tuputetaan enemmän kuin tarpeeksi. Jos ei osaa hoitaa raha-asioitaan niin ei se auta että lapataan lisää rahaa. Miljonääritkin osaa laittaa itsensä pahoihin talousvaikeuksiin.
Maksamalla 1,5 tonnia kuussa veroja. Mies maksaa melkein saman verran. Eiköhän se ap riitä.
Mitään ventovierasta en kutsu kotiini, se olisi jo aika hemmetin nolostuttava ja nöyryyttävä tilanne "köyhällekin". Luulisi vähävaraisellekin olevan huomattavasti kivempaa saada tukea valtiolta kuin joltakulta "rikkaalta" henkilökohtaisesti, koska sellainen avustussuhde sisältää automaattisesti ylhäältä-alaspäin-valtasuhteen.
"Köyhä, tulepa kotiini, niin jaan sinulle armopaloja pöydästäni, muista pyyhkiä jalat sisään tullessasi, ja muista nöyrä asenne tai muuten saatan heittää sinut ulos, jos en tykkää ilmeestäsi!"
Maksan veroja 34 %, sen pitäisi riittää.
Osallistun kuitenkin keräyksiin: joulupuu ja se yksi joulukeräys + muita lipaskeräyksiä.
Kun lapset olivat pieniä, niin kyllä ruokin muitakin lapsia ja otin mukaan reissuihin. Lahjoitin vaatteita, ostin hieman enemmän synttärilahjoja ja näitä lapsia muistettiin joulunakin lahjalla.
Nyt hankin lapsen kaverille paremman tietokoneen riparilahjaksi. Hän halusi rahaa tietokoneeseen, mutta en uskaltanut antaa, kun isänsä ottaa herkästi perheen kassaan rahat. On monesti sanonut, ettei lapset tarvii omaa rahaa, vaan lahjaksi saadut on yhteisiä. Ok, jos tiukkaa on niin ymmärrän.. ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni oikeasti edes uskaltaisi lähteä jonkun tuntemattoman mökille tai kotiin?
Niin tai kuka laittaisi lapsensa jonkun tuntemattoman mukaan jonnekin korpeen mökille? ööööh, aika idiootti pitäisi olla.
Köyhiä autetaan parhaiten siten kun edistetään markkinataloutta Suomessa ja maailmalla. Lisää tarjontaa hyödykkeistä, lisää kilpailua, hinnat alas. Se auttaa köyhiä.
Näinhän se menee. Lapset tulevat meille. Sovittavat lapsiltani pieneksi jääneitä vaatteita, vievät mieleisensä ja loput lahjoitan kirpputorille. Lapset syövät meillä.
Lapseni menee heille ja ottaa vaikka hedelmän mukaan, koska eiväthän he tarjoa mitään muuten kuin syntymäpäivänä.
Syntymäpäiville kutsuvat mahdollisimman paljon vieraita, jotta heidän lapsi saisi paljon lahjoja. Luulevat, että lapsi jäisi muuten paitsioon.
Pst. meidän lapsi saa paljon vähemmän vieraita ja lahjoja kuin teidän lapsi! Annamme mielellämme ruokaa teidän lapsellekin. On ylellisyyttä saada ruokavieraita:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, tämä ketju alleviivaa sen, että hyväosaiset(=tuloiset) ovat egoistisia ja itsekkäitä.
Vali vali.
Luepa tämä: https://www.heikkinen.hk/vtun-koyhat/
Jeesus mikä kirjoitus. Tyypillä on kusta päässä ja isosti.
Tosi on, että pienellä osalla ns. köyhistä kyse on omasta valinnasta.
Isolla osalla kumminkaan EI ole. Kyseinen "heikkinen" varmaan oppii asian, kun ikää karttuu, tai sitten ei. Vanheneminen ei kaikkia viisastuta.
On työttömiä, jotka eivät voi muuttaa työn perässä (perhe, dementoituneet vanhemmat huollettavana, tms). On pitkäaikaissairaita, jotka eivät saa Kelan lävitse lääkärien eläkesuosituksia. On pienellä eläkkeellä kituuttavia. On iäkkäänä yt:n kolhimia työttömiä, jotka eivät saa mistään mitään työtä, vaikka seisoisivat päällään (tunnen kaksikin pitkän uran tehnyttä liki kuusikymppistä akateemista, jotka ovat hakeneet ns. paskaduunejakin, mutta eivät ole edes niitä saaneet).
Näitä on paljon, vaikka "heikkinen" ei niihin ole omassa kuplassaan törmännyt.
"Heikkisen" asennevamma tosin on sitä tasoa, että hän ei tunnusta tosiasioita, vaikka törmäisikin. Sama logiikan ja faktojen näkemättömyys vaivaa monia "maahanmuuttokriit..siäkin". Kun johonkin uskoo kuin lahko-uskontoon, niin ei suostu näkemään vastakkaista evidenssiä,
Sitä kutsutaan kongnitiiviseksi dissonanssiksi.
Puuttuisin keskusteluun sanomalla, että kaikki huono-osaiset eivät ole elämänhallinnan menettäneitä tyhmiä mielenterveysongelmisia. Ei suurin osa köyhistä yritä huijata rikkaita keksimällä nyyhkytarinoita, koska on vaan kiva lokkeilla. Ne jotka yrittävät - ei heilläkään varmaan kovin miellyttävä elämänpolku ole ollut, että on päätynyt sellaiseen jamaan että on jo kaiken itsekunnioituksensa ja moraalinsa menettänyt. T. fyysisesti sairastunut keskiluokasta alaluokkaan pudonnut yh
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomessa sitten on niin paljon köyhyyttä, vähäosaisuutta, syrjäytymistä? Ei se nyt vaan riitä, että verot nipistetään väkisin sun palkasta ja riittää kiillottamaan sun kruunun.
Ei Pohjoismaissa ole yhtään todellista köyhyyttä tai vähäosaisuutta. Yhteiskunnassa suhteellisesti huonoiten voivat ovat itse syyllisiä tilanteeseensa (lasten tapauksessa syyllisiä ovat vanhemmat), ja heillä itsellään on täysi vastuu omasta tilanteestaan. Kaikilla on suomalaisilla on nuoruudessaan ollut tilaisuus tulla vauraaksi ja hyvinvoivaksi, ja on omaa syytä, jos mahdollisuudet on heitetty hukkaan. Sama pätee kaikkien Länsi-Euroopan maiden ns. köyhiin ehkä joitakin Välimeren roskamaita lukuunottamatta.
Jäin miettimään, että keskituloiset maksaa runsaasti veroja. Kuten tässä ketjussa on tullut ilmi. Mitään tukia eivät saa. Kaiken maksavat itse ilman muuta, koska varaa on.
Mitä siitä sitten enää jää jäljelle auttamaan köyhempäänsä? Taitaa aika samoja summia jäädä ylimääräistä kuin köyhälläkin. Onko hirveesti millä autella muuten? Kuin kierrättää omia vanhoja tavaroita ja antaa köyhemmälleen. Samasta sopasta varmasti riittää parille naapuruston muksullekin... Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön yh ja ihmettelen mitä ihmettä tähän vielä tarvitsisi lisää. Tukia saan ja apua tuputetaan enemmän kuin tarpeeksi. Jos ei osaa hoitaa raha-asioitaan niin ei se auta että lapataan lisää rahaa. Miljonääritkin osaa laittaa itsensä pahoihin talousvaikeuksiin.
Sairastumalla saa itsensä aika pahoihin talous- ja muihin vaikeuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomessa sitten on niin paljon köyhyyttä, vähäosaisuutta, syrjäytymistä? Ei se nyt vaan riitä, että verot nipistetään väkisin sun palkasta ja riittää kiillottamaan sun kruunun.
Ei Pohjoismaissa ole yhtään todellista köyhyyttä tai vähäosaisuutta. Yhteiskunnassa suhteellisesti huonoiten voivat ovat itse syyllisiä tilanteeseensa (lasten tapauksessa syyllisiä ovat vanhemmat), ja heillä itsellään on täysi vastuu omasta tilanteestaan. Kaikilla on suomalaisilla on nuoruudessaan ollut tilaisuus tulla vauraaksi ja hyvinvoivaksi, ja on omaa syytä, jos mahdollisuudet on heitetty hukkaan. Sama pätee kaikkien Länsi-Euroopan maiden ns. köyhiin ehkä joitakin Välimeren roskamaita lukuunottamatta.
aha, "heikkinen" tuli tänne runkkaamaan.
Köyhänä, siis ei hyväosaisena, haluan sanoa mielipiteeni. Verot on hyvä ja jos sillätavalla haluaa tukea yhteiskuntaa, arvostan. Toinen mitä marvostan, on kun hyväosaiset lahjoittavat vanhoja tavaroita ja vaatteita keräyksii tai yhdistyksille jotka jakavat niitä köyhille. Arvostan ihmisiä.jotka aloittavat tai ylläpitävät säätiöitä josta jaetaan harrastus tai opiskelurahoja tms.
Arvostan myös yrittäjiä jotka tarjoavat nuorille töitä. Mutta kuka veisi vieraan lapsen mä kolmeen tms? Outo ajatus. Miksi ihmeessä päästäisiin lapseni vieraiden mökille? Se on sääli ettei lapsellani ole mökki kokemusta, mutta en oleta jonkun vieraan sitä hänelle järjestävän. Sääli siksi koska se on niin suomalaista kulttuuria. Vähän kuin ei olisi saunassa käynyt.
Suomessa tosiaan yhteiskunta hoitaa vanhat, sairaat ja köyhät, niin ei tarvi kuin veroja maksaa.
En arvosta sellaisia jotka ostavat ystäväperheen kanssa päikseen opiskelijoille asunnot ja nostavat täydet asumistuen yms. Ja samalla ovat hyvin ylimielisiä köyhiä ja heidän tukiaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja samalla alleviivaa köyhien jatkuvia vaatimuksi saada kaikki hienoudet muiden kustantamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vali vali.
Luepa tämä: https://www.heikkinen.hk/vtun-koyhat/Jeesus mikä kirjoitus. Tyypillä on kusta päässä ja isosti.
Tosi on, että pienellä osalla ns. köyhistä kyse on omasta valinnasta.
Isolla osalla kumminkaan EI ole. Kyseinen "heikkinen" varmaan oppii asian, kun ikää karttuu, tai sitten ei. Vanheneminen ei kaikkia viisastuta.
On työttömiä, jotka eivät voi muuttaa työn perässä (perhe, dementoituneet vanhemmat huollettavana, tms). On pitkäaikaissairaita, jotka eivät saa Kelan lävitse lääkärien eläkesuosituksia. On pienellä eläkkeellä kituuttavia. On iäkkäänä yt:n kolhimia työttömiä, jotka eivät saa mistään mitään työtä, vaikka seisoisivat päällään (tunnen kaksikin pitkän uran tehnyttä liki kuusikymppistä akateemista, jotka ovat hakeneet ns. paskaduunejakin, mutta eivät ole edes niitä saaneet).
Näitä on paljon, vaikka "heikkinen" ei niihin ole omassa kuplassaan törmännyt.
"Heikkisen" asennevamma tosin on sitä tasoa, että hän ei tunnusta tosiasioita, vaikka törmäisikin. Sama logiikan ja faktojen näkemättömyys vaivaa monia "maahanmuuttokriit..siäkin". Kun johonkin uskoo kuin lahko-uskontoon, niin ei suostu näkemään vastakkaista evidenssiä,
Sitä kutsutaan kongnitiiviseksi dissonanssiksi.
No, minä olen työmarkkinatuella elävä mielenterveysongelmainen pitkäaikaistyötön ja olen ihan samaa mieltä Heikkisen kanssa. Suomessa elää sosiaaliturvalla ihan hyvin jos ei mene tekemään typeriä valintoja. Esim. jos on pitkäaikaistyötön ja on selvää ettei työllisty, kannattaa muuttaa halvempaan kämppään. On ihan sallittua vaihtaa jopa kaupunkia. Ei pidä tehdä enempää lapsia kuin mitä kykenee elättämään. jne.
En ole muuten yhtäkään "perintönä köyhyys" -dokumenttia nähnyt jossa köyhä olisi sekä tupakoimaton että raitis.
Minä olen kasvanut työttömän yksinhuoltajaäidin lapsena ja tulin todella iloiseksi, kun pari mun äidin ilmeisesti parempituloista kaveria osti mulle joskus joululahjaksi vaikka jonkun ihan uuden vaatteen tms. Ne oli sellaisia juttuja, mitä äidillä ei ollut varaa hankkia mulle, mutta jotka ei varmasti olleet mikään järjetön taloudellinen satsaus siltä töissäkäyvältä kaverilta.
En koskaan saanut mitän älyttömiä tavarapaljouksia, mutta se, että on kerran vuoteen saanut yhden tai kaksi ihan uutta vaatetta, on jäänyt mieleen niin vahvasti, että lämmittää niiden äidin kaverien ystävällisyys vielä näin aikuisenakin. Ne heidän joulupaketit tuntui aina tosi mahtavilta jutuilta, kun ne oli sellaista, mitä muuten en olisi saanut.
Tuen oikeasti tuen tarpeessa olevia lapsia World Visionin ja Kirkon ulkomaanavun kautta. Tuttavapiiriini ei kuulu yhtään niin köyhää lapsiperhettä, että normaaliin elämään ei olisi varaa. Vieraita perheitä on taas aika vaikea lähteä auttamaan. Voisin ihan mielelläni tukea esim. jonkin vähävaraisen perheen nuoren lukiokirjojen hankintaa, jos tietäisin, että rahat menevät oikeasti lukiokirjoihin eikä esim. vanhempien tupakoihin tai perheen koirien ruokiin. Joihinkin joululahjakeräyksiin olen kyllä osallistunut, mutta kun on lukenut keskusteluja aiheesta, niin niistäkin tuntuu suuri osa menevän perheille, jotka eivät paketteja oikeasti tarvitse eikä arvosta.
Tuo Heikkinenhän on täysin oikeassa.
Uhriutuville mussuttajille ei tipu ymmärrystä eikä varsinkaan rahaa.
Jos ei viitsi yrittää niin kohtalo on karu -ja niin pitää ollakin. En aio elättää velttoilijoita.
Mitä ap kuvittelee tapahtuvan, jos nelikymppinen mies menisi etsimään köyhän näköisiä lapsia ja ehdottaisi, että lapset lähtisivät sedän mukaan mökille tai tämän kotiin syömään?