Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö haluaisi olla viikon pois koulusta joka kuukausi menkkojen takia.

Vierailija
05.10.2017 |

Mitä mieltä olette?

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset kivut ovat hyvin usein merkki endosta. Se pahenee ilman lääkitystä ja voi viedä hedelmällisyyden kokonaan. Endometrioosia voi olla jo nuorella. Ikä ei ole sille este. Vaadi että tutkitaan.

Kipulääkkeitä on perus buranaa tehokkaanpia.

No voisi tuon lähettää tutkittavaksi, mutta jos mitään ei löydy niin mitä sitten? Buranaa vahvempien syöminen on myös kyseenalaista, koska niistä menee pää sekaisin ja tuskin lääkäri nuorelle edes määrää riippuvuus riskin takia.

-ap

Kyseenalaista on olla hoitamatta kipua. Hoitamaton kipu voi vaurioittaa hermoratoja pysyvästi.

Jos turvallisia mahdollisuuksia kivunhoitoon ei ole niin se on vaan voi voi, vaikka se pahalta kuulostaa. Mistäs toi toinen väite on saatu?

-ap

Vaurioille, jota seuraa kiputiloista, on ihan lääketieteellisiä diagnooseja. En ole edellisen kirjoittaja.

Mitäs ne sitten on nimeltään?

-ap

Monimuotoinen paikallinen kipuoireyhtymä eli CPRS tulee ensimmäisenä mieleen. Sitä en tiedä, voiko sellainen aiheutua tästä. Diagnoosiluokitus on G-alkuinen. Selvitä itse lisää, minä en ole siihen velvollinen.

Ja kuinkas monta tapaus cprs:ää on kivuliaista kuukautisista tullut? Et ole velvollinen, mutta jos haluat väitteesi todistaa niin silloin se tärkeää.

-ap

Tiedetään joitakin tapauksia, joissa endo on aiheuttanut CRPS:n. Ja CRPS on vain yksi noista tiloista. Se voi aiheuttaa myös esimerkiksi kroonisen lantion alueen kivun (Chronic pelvic pain), jonka voi aiheuttaa myös ihan vaan ne hyvin kivuliaat kuukautiset.

Englanniksi löytyy ihan googlella.

Googlen mukaan tarvitaan lamauttavaa kipua. Jos nyt kouluun lähtee niin ei laumauta.

-ap

Kipuun turtuu. Myös siihen lamauttavaan. Sanoit aiemmin, että tyttäresi olisi mieluummin lämpöpeiton alla, mutta kuuliaisesti lähtee kun käsketään, mutta vaikeaa on.  Lisäksi kivun kokemus on YKSILÖLLINEN. MIstä helvetistä sinä voit tietää, miten lamauttava kipu on tyttärellesi? Et yksiselitteisesti YHTÄÄN mistään.

Vierailija
102/161 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset kivut ovat hyvin usein merkki endosta. Se pahenee ilman lääkitystä ja voi viedä hedelmällisyyden kokonaan. Endometrioosia voi olla jo nuorella. Ikä ei ole sille este. Vaadi että tutkitaan.

No voisi tuon lähettää tutkittavaksi, mutta jos mitään ei löydy niin mitä sitten? Buranaa vahvempien syöminen on myös kyseenalaista, koska niistä menee pää sekaisin ja tuskin lääkäri nuorelle edes määrää riippuvuus riskin takia.

-ap

Kyseenalaista on olla hoitamatta kipua. Hoitamaton kipu voi vaurioittaa hermoratoja pysyvästi.

Jos turvallisia mahdollisuuksia kivunhoitoon ei ole niin se on vaan voi voi, vaikka se pahalta kuulostaa. Mistäs toi toinen väite on saatu?

-ap

Vaurioille, jota seuraa kiputiloista, on ihan lääketieteellisiä diagnooseja. En ole edellisen kirjoittaja.

-ap

Monimuotoinen paikallinen kipuoireyhtymä eli CPRS tulee ensimmäisenä mieleen. Sitä en tiedä, voiko sellainen aiheutua tästä. Diagnoosiluokitus on G-alkuinen. Selvitä itse lisää, minä en ole siihen velvollinen.

Ja kuinkas monta tapaus cprs:ää on kivuliaista kuukautisista tullut? Et ole velvollinen, mutta jos haluat väitteesi todistaa niin silloin se tärkeää.

-ap

Tiedetään joitakin tapauksia, joissa endo on aiheuttanut CRPS:n. Ja CRPS on vain yksi noista tiloista. Se voi aiheuttaa myös esimerkiksi kroonisen lantion alueen kivun (Chronic pelvic pain), jonka voi aiheuttaa myös ihan vaan ne hyvin kivuliaat kuukautiset.

Googlen mukaan tarvitaan lamauttavaa kipua. Jos nyt kouluun lähtee niin ei laumauta.

-ap

Kipuun turtuu. Myös siihen lamauttavaan. Sanoit aiemmin, että tyttäresi olisi mieluummin lämpöpeiton alla, mutta kuuliaisesti lähtee kun käsketään, mutta vaikeaa on.  Lisäksi kivun kokemus on YKSILÖLLINEN. MIstä helvetistä sinä voit tietää, miten lamauttava kipu on tyttärellesi? Et yksiselitteisesti YHTÄÄN mistään.

Helppohan se on ulkopuolisen tietää, koska lamauttava lamauttaa. Kai sinä ymmärrät mitä se sana tarkoittaa? Lamaantuneena ei todellakaan lähdetä mihinkään kouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ajat sitten ihmettelevät miksi naisen euro on 80 senttiä. Eihän tuo likka halua tehdä kuin 75% työstään.

Ai poistettiinko tämä välistä.

Poistettiin. Se oli #42, mutta ei saanut olla koska on liian totuudellinen.

Vierailija
104/161 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki tytölle ehkäisypillerit. Niitä voi syödä kolme laattaa peräkkäin ja vuodessa on vain neljät kuukautiset.

Vierailija
105/161 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

-ap

-ap

-ap

No miten tyttö sinne kouluun lähtee? Normaalisti vai itkien, kalpeana, kivun vuoksi kumarassa kävellen, sairaan oloisena? Lähteekö tyttö heti ensimmäisestä kehotuksesta vai huudon ja riitelyn voimalla? Vapaaehtoisesti vai väkisin sängstä nostettuna? Siitäkin voit ehkä päätellä jotain.

Vierailija
106/161 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Helv.....ti!

Meillä tytär poti hirveitä kipuja kuukautisten alettua. Itki, eikä saanut nukuttua.

Tavalliset lääkkeet eivät auttaneet.

LUPASIN että asia saadaan korjattua, kenenkään ei tarvitse kärsiä moisen asian takia.

Soitto terveysneuvontaan, josta ohjaus nuorisoneuvolaan. Asiantunteva, fiksu, jämäkkä ja kiva lääkäri kirjoitti oireiden perusteella kaksi reseptiä. Elämä on helpottanut. Enää ei tarvitse olla pois koulusta, tai välttämättä edes ottaa lääkkeitä.

Loistava mesta tarvittaessa myös menkkojen siirtämistä tarvitseville, ehkäisyä kaipaaville yms.

Ja ihan tavis buranaan ja panadoliinkin voi jäädä koukkuun.

Vierailija
107/161 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

-ap

-ap

-ap

Helppohan se on ulkopuolisen tietää, koska lamauttava lamauttaa. Kai sinä ymmärrät mitä se sana tarkoittaa? Lamaantuneena ei todellakaan lähdetä mihinkään kouluun.

Täälläiti lähdettiin, kun äiti käski. Pystyin kävelemään muutaman metrin kerrallaan, sitten taukoa, helvetillinen bussimatka, itkua ja parkua ja oksennusta koulun vessassa, joskus lähti tajukin. Silti olin koulussa. Sekä äiti että peruskoulun terveydenhoitaja hoki samaa: Kuukautiset nyt on naisten vaiva, ne kuuluu kärsiä, kipu kuuluu elämään, helpottaa sitten kun saat lapsia. Kun terveydenhoitaja ei halunnut auttaa, en ehdottanut lääkärille menoa äidillekään - aattelin että koulu-th tietää paremmin kun äiti. Miranaxia sain muutamaa vuotta myöhemmin, kipupäivät laski kuudesta/seitsemästä päivästä kahteen/kolmeen. Sen sai olla sitten kotona. Joko makasin paikoillaan tai oksensin ja jalat meni alta. No, ei tule niitä lapsia koska endometrioosi, meni toinen munuainen koska endometrioosi, kuoli pätkä suolta koska endometrioosi. Toisesta leikkaudesta sain sitten + n. 20 v myöhemmin apua, kolmatta odotellessa. Nyt on semmoset mömmöt että hirvittää, olisi niiltä säästynyt jos ei tuo tauti olisi ehtinyt noin levitä. Saati kipu kroonistua ja aiheuttaa hermovaurioita. Ilmeisesti neurosimulaattori menossa selkään seuraavaksi että ei nämä lääkkeet niin rajoita ja hallitse elämää. Avun hain lopulta itse, aikuisena, kun kuulin ekan kerran että "KUUKAUTISKIVUISTA EI TARVITSE EIKÄ KUULU KÄRSIÄ."

Eli perkele se lapsi lääkäriin kuin olisi jo, kun olet lapsella ylipäätään siunattu!

Vierailija
108/161 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mentiin nuorisoneuvolaan, pari vuotta meni lääkkeillä clotam ja litalgin, nyt 13v. aloitti e-pillerit ja ei mitään gynetutkimuksia siellä tarvittu. Sitten myöhemmin vasta. Ja kyllä, annoin maata kotona ennen lääkkeitä vaikka viikon. Itselläni ei ole ollut kipuja mutta tiedän että joillakin on kovat eikä niitä voi vertailla toisiin.

Vierailija
109/161 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on provo ketju, mutta kyselen tässä, mitä lääkkeitä käytätte kuukautiskipuun. Muistan että olin jo ala-asteella kuukautisten takia kipeä, mutta en tajunnut häpeältäni pyytää särkylääkettä. Myöhemmin olen käyttänyt buranaa, mistä ei kuitenkaan normaaliannostuksella ole ollut hirveästi apua. Nyt olen käyttänyt muutaman vuoden ajan buranaa 2 x 400 mg muutaman kerran vuorokaudessa ja on toiminut paremmin. Ja vuotokin on vähentynyt huomattavasti. Yksi tuttavani varoitteli vatsahaavasta kun syön buranaa, niin mietin nyt muitakin vaihtoehtoja.

Joskus olen käyttänyt e-pillereitä, kokeillut paria eri merkkiä, mutta oli niin epämiellyttävä olo, että en ole halunnut jatkaa.

Endometrioosia ei ole tutkittu, mutta olen saanut kaksi lasta, ja melkein heti tärppäsi, vaikka olin yli 30 v.

Vierailija
110/161 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

-ap

-ap

-ap

No miten tyttö sinne kouluun lähtee? Normaalisti vai itkien, kalpeana, kivun vuoksi kumarassa kävellen, sairaan oloisena? Lähteekö tyttö heti ensimmäisestä kehotuksesta vai huudon ja riitelyn voimalla? Vapaaehtoisesti vai väkisin sängstä nostettuna? Siitäkin voit ehkä päätellä jotain.

Ei minun tarvitse huutaa vaan tyttö lähtee kehottamalla aika normaalisti.

-ap

Vierailija
111/161 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin on menkat ja vituttaa aivan saatanasti! En oo ollu töissä koskaan ku opiskelut meni vituiks

Vierailija
112/161 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tytölläsi on kivuliaat menkat. Auttavatko tavalliset särkylääkkeet? Jos eivät, niin sitten varaamaan aikaa lääkärille, jotta troppipuoli saadaan kuntoon. Ihmiset tuntuvat vieläkin vähättelevän tyttöjen kuukautiskipuja, ajatellen, että "se nyt naiseus vain on semmoista". En tarkoita, että sinä niin tekisit mutta moni aikuinen nainen minun nuoruudessani teki.

t. hirviömäisistä menkkakivuista kärsinyt, joka sai viimein 18-vuotiaana avun e-pillereistä

Ei auta ibuprofeeni tai parametsoli. En nyt oikein mitä lääkäri voi tehdä burana reseptin lisäksi.

-ap

Et voi olla oikeasti noin avuton. Sieltä irtoaa tasan tarkkaan järeämmät lääkkeet, jos tarvetta niille on. Buranaakin voidaan määrätä huomattavasti vahvempia annoksia, kuin mitä käsikauppalääkkeenä on saatavilla. Tyttösi iästä ja terveydentilasta riippuen myös ne e-pilleritkin voivat tulla kyseeseen.

Nyt ihan oikeasti järki päähän (huom. ei käteen) ja rupea huolehtimaan tyttösi hyvinvoinnista.

Ei "järeämpi lääkkeitä" noin vain irtoa riippuvuusriskin takia. Jos se burana ei mitään tee 400 mg annoksella niin tuskin se 800 mg hitaasti imeytyvä mitään myöskään tee. E-pillerit on myös aika vaarallinen vaihtoehto nuorelle.

-ap

Olet kyllä AP tyhmä ja ilmeisesti vielä päälle sadisti ellei tämä ole provo

Vierailija
113/161 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini ei vienyt minua lääkäriin koska " niiden nyt vain kuuluu sattua" . Hermostui, kun kävelin kaksinkerroin ja oksensinkin.  Asperiinia sain , vaikka ei se mitään auttanut!  

Gynen apu tuli liian myöhään,   19-vuotiaana todettu  Endo tukki munatorvet ja vahingoitti munasarjoja. Äiti pesee kätensä asiasta, ei suostu myöntämään että jääräpäisyytensä takia hänellä ei nyt lapsenlapsia ole!  

Olen kyllä  äitipuoli, mutta eihän äitini miehen pojalle mikään mummo ole. Itse saan onneksi maistaa tällä tavoin äitiyttä <3

Olihan sulla kouluterveydenhoito ym. muut väylät hakeutua itse hoitoon. Voit syyttää ihan itseäsi ettet hakenut itsellesi apua suoraan. Syytät äitiäsi koska et kestä omaa virhettäsi.

Ai nuoren tai ehkä vasta lapsen ( kuukautiset voivat alkaa jo 8-vuotiaana) olisi ihan itse pitänyt osata korjata tilanne?!

Koulun terkasta ei useinkaan ole tällaisissa tilanteissa hyötyä , antaa särkylääkkeen ja ehkä lähettää kotiin.

Häpeä

, taidat

Itse olla ap:n kaltainen Äiti.

Vierailija
114/161 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap mieluummin kiduttaa lastaan kuin vie lääkäriin?

Ihan tulehduskipulääkkeistä löytyy reseptillä saatavia vaihtoehtoja, jotka tehoavat paremmin kuukautiskipuihin kuin burana.

Siihen asti, kunnes toimiva kivunlievitys löytyy, lapsi voi olla koulusta pois. Ei kivuissa kärvistellessä pysty keskittymään opetukseen.

Tyttö ei ole lääkäriä vaihtoehtona ottanut esille. No olen itsekin jotain noita tulehduskipulääkkeitä syönyt, kun lääkärille on vaan sanonut, että sattuu ja burana ei auta, mutta ei ne ikinä toimi. Äidilläni on sama niin ehkä tämä on joku sukuvika. On se nyt parempi olla koulussa kivuissa, kuin kotona.

-ap

Mutta sinä olet aikuinen ja tytön huoltaja, eli sinä voit ottaa lääkärin puheeksi. Ilmoitat, että varaat ajan ja viet tytön vastaanotolle. Ei se sen vaikeampaa ole.

13-vuotiaana olisi jo hyvä aika ymmärtää nämä asiat.

-ap

13-vuotias on lapsi ja aikuisen vastuulla. Et voi edellyttää, että ymmärtäisi.  Vanhemman vastuulla neuvoa, opastaa ja huolehtia.

Vierailija
115/161 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie tyttö gynelle.

Mun tyttö sai burana 600 ja se auttaa.

Kyllä kuukautisissa saa olla koulusta pois jos on kovin kipeä.

Älä ole natsi.

Natsipuolue kaatui 72 vuotta sitten, joten natseja ei enää ole. Ex-natseja ja neonatseja on, mutta he eivät varsinaisia natseja ole.

Uusnatseja valitettavasti on

Vierailija
116/161 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini ei vienyt minua lääkäriin koska " niiden nyt vain kuuluu sattua" . Hermostui, kun kävelin kaksinkerroin ja oksensinkin.  Asperiinia sain , vaikka ei se mitään auttanut!  

Gynen apu tuli liian myöhään,   19-vuotiaana todettu  Endo tukki munatorvet ja vahingoitti munasarjoja. Äiti pesee kätensä asiasta, ei suostu myöntämään että jääräpäisyytensä takia hänellä ei nyt lapsenlapsia ole!  

Olen kyllä  äitipuoli, mutta eihän äitini miehen pojalle mikään mummo ole. Itse saan onneksi maistaa tällä tavoin äitiyttä <3

Olihan sulla kouluterveydenhoito ym. muut väylät hakeutua itse hoitoon. Voit syyttää ihan itseäsi ettet hakenut itsellesi apua suoraan. Syytät äitiäsi koska et kestä omaa virhettäsi.

Mikä kouluterveydenhuolto? Aika olematonta on, mitä omien lasteni kouluterveydenhuoltoa olen seurannut. Ja olematonta oli silloin kun itse koulussa kävin. Vastuu lapsista on aina vanhemmilla. Muutenhan lapset voisi pistää 10-vuotiaina omilleen asumaan.

Vierailija
117/161 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tytölläsi on kivuliaat menkat. Auttavatko tavalliset särkylääkkeet? Jos eivät, niin sitten varaamaan aikaa lääkärille, jotta troppipuoli saadaan kuntoon. Ihmiset tuntuvat vieläkin vähättelevän tyttöjen kuukautiskipuja, ajatellen, että "se nyt naiseus vain on semmoista". En tarkoita, että sinä niin tekisit mutta moni aikuinen nainen minun nuoruudessani teki.

t. hirviömäisistä menkkakivuista kärsinyt, joka sai viimein 18-vuotiaana avun e-pillereistä

Ei auta ibuprofeeni tai parametsoli. En nyt oikein mitä lääkäri voi tehdä burana reseptin lisäksi.

-ap

Et voi olla oikeasti noin avuton. Sieltä irtoaa tasan tarkkaan järeämmät lääkkeet, jos tarvetta niille on. Buranaakin voidaan määrätä huomattavasti vahvempia annoksia, kuin mitä käsikauppalääkkeenä on saatavilla. Tyttösi iästä ja terveydentilasta riippuen myös ne e-pilleritkin voivat tulla kyseeseen.

Nyt ihan oikeasti järki päähän (huom. ei käteen) ja rupea huolehtimaan tyttösi hyvinvoinnista.

Ei "järeämpi lääkkeitä" noin vain irtoa riippuvuusriskin takia. Jos se burana ei mitään tee 400 mg annoksella niin tuskin se 800 mg hitaasti imeytyvä mitään myöskään tee. E-pillerit on myös aika vaarallinen vaihtoehto nuorelle.

-ap

Ap. Kerro mulle sitten, että minkä helvetin takia sain 12-vuotiaana burana 800 ja panadolit siihen päälle?

Vierailija
118/161 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n tytärtä hyvin. Vaikka itse en kärsinyt kovista kivuista, vuoto oli niin runsasta, että istuin joka välitunti vessassa. Side ei olisi pitänyt sitä aikaa, joka välitunnilla seisottiin ulkona. Oli ihan helvettiä kävellä kouluun, vaikka oli millainen side housuissa, niin saattoi alkkarit olla veressä jo kun kouluun pääsi. Alkuun söin pillereitä putkeen aina puoli vuotta kerrallaan, mutta muistaakseni 15vuotiaana sain vihdoin kapselin.

Vierailija
119/161 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Kyllä mina antaisin tyttäreni olla sen pahimman päivän kuukaustistan aikaan pois koulusta siihen asti, että löytäisimme gynekologin avulla helpotusta. Ei kukaan mene töihinkään hirveässä vatsakivussa.

Vierailija
120/161 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytölle voidaan määrätä lääkkeet, joiden avulla kuukautiset on vaikka kaksi kertaa vuodessa.

Lääkkeet jotka on vielä tuhoisampia kuin sairaus.

Vihon viimeinen asia on se että ryvetaan vetämään nappeja jotka pistävät koko ihmiskehon ihan sekaisin. Sitten vielä ihmetellään miksi lapsettomuus lisääntyy ja kaikki sukupuolittuneet syövät lisääntyy (munasarjasyövät, kivessyövät jne). Tajuatko että ne hormonit vaikuttavat loppuiän vaikka ne lopettaisikin? Ne vaikuttavat jopa tuleviin lapsiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän