Tyttö haluaisi olla viikon pois koulusta joka kuukausi menkkojen takia.
Kommentit (161)
E-pillereillä teinin paino nousee ja sitten on itsetunnon kanssa ongelmia! Hammasta purren vaan kestää :)
Ihmiset eiköhän tää julkaisu oo taas yks iso provo! YKSIKÄÄN oikea vanhempi ei kirjoittaisi näin :) kyseessä on taas vaihteen vuoksi elämäänsä kyllästynyt tyyppi. Luultavasti mies joka on seksuualisesti turhautunut ku kuutautiset tolleen kiinnostelee
Ei kukaan oo noin yksinkertainen. Tai jos olisi, ei kyselisi neuvoja kun vastustaa valmiiksi kaikkea. Tää on provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset kivut ovat hyvin usein merkki endosta. Se pahenee ilman lääkitystä ja voi viedä hedelmällisyyden kokonaan. Endometrioosia voi olla jo nuorella. Ikä ei ole sille este. Vaadi että tutkitaan.
Kipulääkkeitä on perus buranaa tehokkaanpia.
No voisi tuon lähettää tutkittavaksi, mutta jos mitään ei löydy niin mitä sitten? Buranaa vahvempien syöminen on myös kyseenalaista, koska niistä menee pää sekaisin ja tuskin lääkäri nuorelle edes määrää riippuvuus riskin takia.
-apKyseenalaista on olla hoitamatta kipua. Hoitamaton kipu voi vaurioittaa hermoratoja pysyvästi.
Jos turvallisia mahdollisuuksia kivunhoitoon ei ole niin se on vaan voi voi, vaikka se pahalta kuulostaa. Mistäs toi toinen väite on saatu?
-apVaurioille, jota seuraa kiputiloista, on ihan lääketieteellisiä diagnooseja. En ole edellisen kirjoittaja.
Mitäs ne sitten on nimeltään?
-ap
Monimuotoinen paikallinen kipuoireyhtymä eli CPRS tulee ensimmäisenä mieleen. Sitä en tiedä, voiko sellainen aiheutua tästä. Diagnoosiluokitus on G-alkuinen. Selvitä itse lisää, minä en ole siihen velvollinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan oo noin yksinkertainen. Tai jos olisi, ei kyselisi neuvoja kun vastustaa valmiiksi kaikkea. Tää on provo.
Alan olla samaa mieltä.
Kamala ajatuskin, että minun äitini ei olisi vienyt lääkäriin kun kuukautiskivut yltyivät 14-vuotiaana mahdottomiksi. Ei minulla ollut aavistustakaan siitä, että lääkäri voi kirjoittaa reseptin sellaisille lääkkeille, jotka oikeasti auttavat (tavan buranoista yms. ei ollut minkäänlaista apua).
Kerran jouduin lähtemään kotiin kesken matikan kokeen. Ope antoi tietysti arvosanan 4 (olin tosi hyvä matikassa). En vain voinut jäädä sillä tiesin, että pian jalat pettävät ja alan oksentaa. Niiden uusien lääkkeiden avulla pystyin sitten elämään normaalimmin. Mutta nekin piti huomata ottaa ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tytölläsi on kivuliaat menkat. Auttavatko tavalliset särkylääkkeet? Jos eivät, niin sitten varaamaan aikaa lääkärille, jotta troppipuoli saadaan kuntoon. Ihmiset tuntuvat vieläkin vähättelevän tyttöjen kuukautiskipuja, ajatellen, että "se nyt naiseus vain on semmoista". En tarkoita, että sinä niin tekisit mutta moni aikuinen nainen minun nuoruudessani teki.
t. hirviömäisistä menkkakivuista kärsinyt, joka sai viimein 18-vuotiaana avun e-pillereistä
Ei auta ibuprofeeni tai parametsoli. En nyt oikein mitä lääkäri voi tehdä burana reseptin lisäksi.
-apEt voi olla oikeasti noin avuton. Sieltä irtoaa tasan tarkkaan järeämmät lääkkeet, jos tarvetta niille on. Buranaakin voidaan määrätä huomattavasti vahvempia annoksia, kuin mitä käsikauppalääkkeenä on saatavilla. Tyttösi iästä ja terveydentilasta riippuen myös ne e-pilleritkin voivat tulla kyseeseen.
Nyt ihan oikeasti järki päähän (huom. ei käteen) ja rupea huolehtimaan tyttösi hyvinvoinnista.
Ei "järeämpi lääkkeitä" noin vain irtoa riippuvuusriskin takia. Jos se burana ei mitään tee 400 mg annoksella niin tuskin se 800 mg hitaasti imeytyvä mitään myöskään tee. E-pillerit on myös aika vaarallinen vaihtoehto nuorelle.
-apMites perustelet tän pillereiden "vaarallisuuden"
Sivuvaikutuksissa mainitaan aika pelottavia juttuja.
-apKaikilla lääkkeillä on liuta pelottavia sivuvaikutuksia. Vilkaise vaikka Buranaa tai Panadolia.
Meidän kaikkien kehot ovat yksilöllisiä. Ne reagoivat eri tavalla eri valmisteisiin. Joillekin eivät sovi e-pillerit, ja endoon kai nykyään suositaan ennemmin minipillereitä ja hormonikierukkaa. Keltarauhashormoninkin soveltuvuus testataan minipillereillä, koska ne on helpompi lopettaa.*
Mainitsit että tämä ongelma on ollut suvussa, sitä enemmän se viittaa endometrioosiin tai vastaavaan. Tyttäresi ei välttämättä osaa ajatella sitä, että jotain tuollaista voisi olla vialla. Sinun tehtäväsi on varata hänelle lääkäriaika.
Buranan ja panadolin sivuvaikutukset johtuu yliannnostuksista, mutta muuten ei ne haitta, kuin taas e-pillereissä sivuvaikutukset tulevat tavallisilla annoksilla odottamatta. E-pillereissä sivuvaikutukset on osa sitä tasoa, että kun huomaa, ettei ne sinulle sovi voi olla jo hengenvaarassa. En puhunut kivuliaista kuukautisista suvussa vaan tulehduskipulääkkeiden toimimattomuudesta yleisesti. Itse ainakin osasin ajatella, kun olin tytön ikäinen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap mieluummin kiduttaa lastaan kuin vie lääkäriin?
Ihan tulehduskipulääkkeistä löytyy reseptillä saatavia vaihtoehtoja, jotka tehoavat paremmin kuukautiskipuihin kuin burana.
Siihen asti, kunnes toimiva kivunlievitys löytyy, lapsi voi olla koulusta pois. Ei kivuissa kärvistellessä pysty keskittymään opetukseen.
Tyttö ei ole lääkäriä vaihtoehtona ottanut esille. No olen itsekin jotain noita tulehduskipulääkkeitä syönyt, kun lääkärille on vaan sanonut, että sattuu ja burana ei auta, mutta ei ne ikinä toimi. Äidilläni on sama niin ehkä tämä on joku sukuvika. On se nyt parempi olla koulussa kivuissa, kuin kotona.
-apMutta sinä olet aikuinen ja tytön huoltaja, eli sinä voit ottaa lääkärin puheeksi. Ilmoitat, että varaat ajan ja viet tytön vastaanotolle. Ei se sen vaikeampaa ole.
13-vuotiaana olisi jo hyvä aika ymmärtää nämä asiat.
-apUskomatonta...
Tässä ehdotus: ota kunnon vauhti ja lyö pääsi seinään. Toista tarvittaessa. Varaa huomenna aika lääkärille.
Mikäs tässä oli pointtina?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset kivut ovat hyvin usein merkki endosta. Se pahenee ilman lääkitystä ja voi viedä hedelmällisyyden kokonaan. Endometrioosia voi olla jo nuorella. Ikä ei ole sille este. Vaadi että tutkitaan.
Kipulääkkeitä on perus buranaa tehokkaanpia.
No voisi tuon lähettää tutkittavaksi, mutta jos mitään ei löydy niin mitä sitten? Buranaa vahvempien syöminen on myös kyseenalaista, koska niistä menee pää sekaisin ja tuskin lääkäri nuorelle edes määrää riippuvuus riskin takia.
-apKyseenalaista on olla hoitamatta kipua. Hoitamaton kipu voi vaurioittaa hermoratoja pysyvästi.
Jos turvallisia mahdollisuuksia kivunhoitoon ei ole niin se on vaan voi voi, vaikka se pahalta kuulostaa. Mistäs toi toinen väite on saatu?
-apVaurioille, jota seuraa kiputiloista, on ihan lääketieteellisiä diagnooseja. En ole edellisen kirjoittaja.
Mitäs ne sitten on nimeltään?
-apMonimuotoinen paikallinen kipuoireyhtymä eli CPRS tulee ensimmäisenä mieleen. Sitä en tiedä, voiko sellainen aiheutua tästä. Diagnoosiluokitus on G-alkuinen. Selvitä itse lisää, minä en ole siihen velvollinen.
Ja kuinkas monta tapaus cprs:ää on kivuliaista kuukautisista tullut? Et ole velvollinen, mutta jos haluat väitteesi todistaa niin silloin se tärkeää.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tytölläsi on kivuliaat menkat. Auttavatko tavalliset särkylääkkeet? Jos eivät, niin sitten varaamaan aikaa lääkärille, jotta troppipuoli saadaan kuntoon. Ihmiset tuntuvat vieläkin vähättelevän tyttöjen kuukautiskipuja, ajatellen, että "se nyt naiseus vain on semmoista". En tarkoita, että sinä niin tekisit mutta moni aikuinen nainen minun nuoruudessani teki.
t. hirviömäisistä menkkakivuista kärsinyt, joka sai viimein 18-vuotiaana avun e-pillereistä
Ei auta ibuprofeeni tai parametsoli. En nyt oikein mitä lääkäri voi tehdä burana reseptin lisäksi.
-apEt voi olla oikeasti noin avuton. Sieltä irtoaa tasan tarkkaan järeämmät lääkkeet, jos tarvetta niille on. Buranaakin voidaan määrätä huomattavasti vahvempia annoksia, kuin mitä käsikauppalääkkeenä on saatavilla. Tyttösi iästä ja terveydentilasta riippuen myös ne e-pilleritkin voivat tulla kyseeseen.
Nyt ihan oikeasti järki päähän (huom. ei käteen) ja rupea huolehtimaan tyttösi hyvinvoinnista.
Ei "järeämpi lääkkeitä" noin vain irtoa riippuvuusriskin takia. Jos se burana ei mitään tee 400 mg annoksella niin tuskin se 800 mg hitaasti imeytyvä mitään myöskään tee. E-pillerit on myös aika vaarallinen vaihtoehto nuorelle.
-apKaikilla lääkkeillä on liuta pelottavia sivuvaikutuksia. Vilkaise vaikka Buranaa tai Panadolia.
Meidän kaikkien kehot ovat yksilöllisiä. Ne reagoivat eri tavalla eri valmisteisiin. Joillekin eivät sovi e-pillerit, ja endoon kai nykyään suositaan ennemmin minipillereitä ja hormonikierukkaa. Keltarauhashormoninkin soveltuvuus testataan minipillereillä, koska ne on helpompi lopettaa.*
Mainitsit että tämä ongelma on ollut suvussa, sitä enemmän se viittaa endometrioosiin tai vastaavaan. Tyttäresi ei välttämättä osaa ajatella sitä, että jotain tuollaista voisi olla vialla. Sinun tehtäväsi on varata hänelle lääkäriaika.
Buranan ja panadolin sivuvaikutukset johtuu yliannnostuksista, mutta muuten ei ne haitta, kuin taas e-pillereissä sivuvaikutukset tulevat tavallisilla annoksilla odottamatta. E-pillereissä sivuvaikutukset on osa sitä tasoa, että kun huomaa, ettei ne sinulle sovi voi olla jo hengenvaarassa. En puhunut kivuliaista kuukautisista suvussa vaan tulehduskipulääkkeiden toimimattomuudesta yleisesti. Itse ainakin osasin ajatella, kun olin tytön ikäinen.
-ap
Miten voit vaatia tyttöä tajuamaan asian, mitä et itsekään aikuisena tajua?
Kyllä buranasta voi tulla sivuvaikutuksia ihan sallitulla määrällä. Lisäksi on tytön päätös pohtia, haluaako mieluummin kärsiä isoista kuukautiskivuista vai mahdollisista lievemmistä sivuoireista toimivan lääkkeen kanssa. Sitäpaitsi edelleen on mahdollista, että taustalla on joku vakavampi syy (lähtien syövästä) ja pelkästään sen vuoksi lääkäriin pitää mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apMiten voit vaatia tyttöä tajuamaan asian, mitä et itsekään aikuisena tajua?
Kyllä buranasta voi tulla sivuvaikutuksia ihan sallitulla määrällä. Lisäksi on tytön päätös pohtia, haluaako mieluummin kärsiä isoista kuukautiskivuista vai mahdollisista lievemmistä sivuoireista toimivan lääkkeen kanssa. Sitäpaitsi edelleen on mahdollista, että taustalla on joku vakavampi syy (lähtien syövästä) ja pelkästään sen vuoksi lääkäriin pitää mennä.
En minä tytön kipua koe, mutta jos olisin tytön ikäisenä kokenut niin olisin lääkäriin mennyt.
-ap
Älkää enää vastatko. Noin idioottia aikuista ei ole olemassa. Joku vaan trollaa ja nauttii kun kerrankin saa huomiota. Kun muuta elämää ei ole. 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap mieluummin kiduttaa lastaan kuin vie lääkäriin?
Ihan tulehduskipulääkkeistä löytyy reseptillä saatavia vaihtoehtoja, jotka tehoavat paremmin kuukautiskipuihin kuin burana.
Siihen asti, kunnes toimiva kivunlievitys löytyy, lapsi voi olla koulusta pois. Ei kivuissa kärvistellessä pysty keskittymään opetukseen.
Tyttö ei ole lääkäriä vaihtoehtona ottanut esille. No olen itsekin jotain noita tulehduskipulääkkeitä syönyt, kun lääkärille on vaan sanonut, että sattuu ja burana ei auta, mutta ei ne ikinä toimi. Äidilläni on sama niin ehkä tämä on joku sukuvika. On se nyt parempi olla koulussa kivuissa, kuin kotona.
-apMutta sinä olet aikuinen ja tytön huoltaja, eli sinä voit ottaa lääkärin puheeksi. Ilmoitat, että varaat ajan ja viet tytön vastaanotolle. Ei se sen vaikeampaa ole.
13-vuotiaana olisi jo hyvä aika ymmärtää nämä asiat.
-apUskomatonta...
Tässä ehdotus: ota kunnon vauhti ja lyö pääsi seinään. Toista tarvittaessa. Varaa huomenna aika lääkärille.
Mikäs tässä oli pointtina?
-ap
Se, että lopetat tuon älyttömän vänkäämisen ja haet lapsellesi apua. Kenenkään ei tarvitse kärsiä turhaan. Sinä varmaan pistäisit tytön keuhkoputkentulehduksessakin kouluun, etkä hakisi antibiootteja.
Ap:n on pakko olla provo! Tai yksinkertainen.
KUKAAN rakastava, normaali vanhempi ei jätä viemättä tytärtään lääkäriin kovien kuukautiskipujen takia.
Ap, oletko aivan normaali? E-pillereiden haittavaikutukset tulevat hyvin harvoille, joten turhaa sitä murehdit. Vie se tyttö lääkäriin ja heti! Äidilläni oli endometrioosi ja se leikattiin jo 22-vuotiaana ja hänellä menkkakivut oli aivan kamalat. Hän makasi kotona eikä voinut tehdä mitään. ET missään nimessä voi sanoa että kyllä 13-vuotiaan pitää jo tajuta tuollainen asia, herranjestas! 13- vuotiaita on hyvin eritasoisia kehityksellä, joten tyttäresi ei edes ole tietoinen tuollaisesta mahdollisuudesta. En minäkään tiennyt 13-vuotiaana mistään endometrioosista, sillä ne jutut tulee vasta 9.luokalla tai jopa vasta lukiossa. Ja olen kuitenkin nyt 19-vuotias, joten voin sanoa kokemuksella!!
Miten tuollaisen alistavan äidin tytär voisi tietää missä tilanteessa kuuluu pyytää päästä lääkäriin? Lyön vetoa että ap:n tyttärellä on todella paljon opittua avuttomuutta. Tuskinpa mitään muitakaan sen vaivoja on hoidettu ikinä kunnolla.
Kannattaisi oikeasti viedä se lapsi gynelle joka kyllä osaa arvioida mitä lääkkeitä lapselle uskaltaa antaa, punnita sivuvaikutusten riskit ja riippuvuusriskit. Kaikki ei muuten mitenkään välttämättä tule edes opioideista riippuvaiseksi, kyllä siihen yleensä vaaditaan pitkäaikaista jatkuvaa käyttöä (mitä menkkakipu ei vaadi kun ne kestää maksimissaan sen viikon) ja riippuvuuksiin taipuvainen hermorakenne.
Reseptillä muuten on ainakin minulle kirjoitettu 800 mb Buranaa kolme kertaa päivässä. Aika tavalla enemmän kuin mitä on käsikauppa-Buranan maksimiannos. Voin vakuuttaa että vaikutus kipuun on ihan toista, ei minullakaan 400 mg tee mitään. Sitten on muitakin tulehduskipulääkkeitä, kuten vaikka naprokseeni, mikä auttaa toisilla paremmin kuin Burana.
Oma äitini ei vienyt minua lääkäriin koska " niiden nyt vain kuuluu sattua" . Hermostui, kun kävelin kaksinkerroin ja oksensinkin. Asperiinia sain , vaikka ei se mitään auttanut!
Gynen apu tuli liian myöhään, 19-vuotiaana todettu Endo tukki munatorvet ja vahingoitti munasarjoja. Äiti pesee kätensä asiasta, ei suostu myöntämään että jääräpäisyytensä takia hänellä ei nyt lapsenlapsia ole!
Olen kyllä äitipuoli, mutta eihän äitini miehen pojalle mikään mummo ole. Itse saan onneksi maistaa tällä tavoin äitiyttä <3
Olen edelleen menkkapäivinä poissa joka paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini ei vienyt minua lääkäriin koska " niiden nyt vain kuuluu sattua" . Hermostui, kun kävelin kaksinkerroin ja oksensinkin. Asperiinia sain , vaikka ei se mitään auttanut!
Gynen apu tuli liian myöhään, 19-vuotiaana todettu Endo tukki munatorvet ja vahingoitti munasarjoja. Äiti pesee kätensä asiasta, ei suostu myöntämään että jääräpäisyytensä takia hänellä ei nyt lapsenlapsia ole!
Olen kyllä äitipuoli, mutta eihän äitini miehen pojalle mikään mummo ole. Itse saan onneksi maistaa tällä tavoin äitiyttä <3
Olihan sulla kouluterveydenhoito ym. muut väylät hakeutua itse hoitoon. Voit syyttää ihan itseäsi ettet hakenut itsellesi apua suoraan. Syytät äitiäsi koska et kestä omaa virhettäsi.
Sille on edelleen olemassa ihan lääketieteellisiä diagnooseja. Näissä tapauksissa suljetaan kaikki muut mahdolliset tekijät (=vaurion mahdolliset aiheuttajat) pois.