Tyttö haluaisi olla viikon pois koulusta joka kuukausi menkkojen takia.
Kommentit (161)
Meidän perheessä oli sama tilanne kun minä ja siskoni oltiin teinejä.
Kumpikin niin pahoissa kivuissa ja vatsa niin sekaisin ettei kouluun menoa voinut kuvitellakaan yli viikkoon kuukautisten aikoihin (housuun paskominen olisi ollut yksi riski, mutta kivusta pyörtymistä sattuili myös).
Reseptivahvuiset kipulääkkeet ja ehkäsylääkkeet auttoi.
Siskolle riitti e-pillereillä kuukautisten hallinta, mutta itse sain minipillerit joilla estettiin kuukautiset kokonaan (jos tipoittelua niin tuplakuuri). Ei ole muutaman vuoteen kuukautisia ollut, eikä ole ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset kivut ovat hyvin usein merkki endosta. Se pahenee ilman lääkitystä ja voi viedä hedelmällisyyden kokonaan. Endometrioosia voi olla jo nuorella. Ikä ei ole sille este. Vaadi että tutkitaan.
Kipulääkkeitä on perus buranaa tehokkaanpia.
No voisi tuon lähettää tutkittavaksi, mutta jos mitään ei löydy niin mitä sitten? Buranaa vahvempien syöminen on myös kyseenalaista, koska niistä menee pää sekaisin ja tuskin lääkäri nuorelle edes määrää riippuvuus riskin takia.
-ap
Tähän asti luettuani tuli heti mieleeni oletko jotenkin vajaa vai esitätkö tyhmää vai............
Kas kun et aloittanut neiti haluaisi............
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin hakemaan ratkaisuja, jos kivut ovat sietämättömät.
No kyllä se tyttö menee sinne kouluun, mutta ei vikisemättä. Hän mieluummin makaisi kotona lämpöpeiton alla.
-apGynelle. Tuohon on saatavissa apua. Kivuliaista kuukautisista ei tarvitse nykymaailmassa kärsiä.
Kyllä vaan tarvitsee. Itse olen aikuinen nainen ja käytän tuhtia kipulääkitystä, silti olen puolikuollut kuukautisten aikana.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on provo ketju, mutta kyselen tässä, mitä lääkkeitä käytätte kuukautiskipuun. Muistan että olin jo ala-asteella kuukautisten takia kipeä, mutta en tajunnut häpeältäni pyytää särkylääkettä. Myöhemmin olen käyttänyt buranaa, mistä ei kuitenkaan normaaliannostuksella ole ollut hirveästi apua. Nyt olen käyttänyt muutaman vuoden ajan buranaa 2 x 400 mg muutaman kerran vuorokaudessa ja on toiminut paremmin. Ja vuotokin on vähentynyt huomattavasti. Yksi tuttavani varoitteli vatsahaavasta kun syön buranaa, niin mietin nyt muitakin vaihtoehtoja.
Joskus olen käyttänyt e-pillereitä, kokeillut paria eri merkkiä, mutta oli niin epämiellyttävä olo, että en ole halunnut jatkaa.
Endometrioosia ei ole tutkittu, mutta olen saanut kaksi lasta, ja melkein heti tärppäsi, vaikka olin yli 30 v.
Itse sain reseptivahvuiset buranat joita sai kiskoo sen maksimimäärän päivässä ja sitten samaan aikaan sai ottaa panadolia (normaalisti tietääkseni ei saisi kiskoa ristiin, mutta lääkäri sanoi että tälläsissä poikkeustilanteissa sallitaan). Buranojen aikaan sain myös jotkin lääkkeet joilla suojataan vatsan kalvoa (koska burana on tosiaan aika rankkaa ainetta suurina määrinä).
Itselleni ei sopinu e-pillerit, mutta minipillerit oli jees. Orgametriliä käytän tällä hetkellä, ja ainoa varsinainen sivuoire mikä itselle on tullut, on kuivuus (onneksi liukkari on keksitty) ja halujen vähentyminen.
Särkylääke pitää ottaa proaktiivisesti eli ennen kuin kipu on tullut kovaksi. Eikä se kipu kestä koko menkkojen aikaa vaan sitä alkuvaihetta (pari päivää).
Lämmin kylpy ja kipulääke yleensä auttavat ja saavat vuodon liikkeelle. Eräs tuttavani sai e-pillerit kipuihin. koska ne pienentivät vuodon määrää, mutta hormonaalinen lääkityskään ei ole ongelmatonta.
Korjaus kohtaan 149: Lämmin pitkä suihku mieluummin, hygieenisyyssyistä
Kyllä musta pari päivää menkkojen takia on ok, jos vuoto ja kivut on sietämättömiä, eikä "lomailu" vaikuta koulumenestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tytölläsi on kivuliaat menkat. Auttavatko tavalliset särkylääkkeet? Jos eivät, niin sitten varaamaan aikaa lääkärille, jotta troppipuoli saadaan kuntoon. Ihmiset tuntuvat vieläkin vähättelevän tyttöjen kuukautiskipuja, ajatellen, että "se nyt naiseus vain on semmoista". En tarkoita, että sinä niin tekisit mutta moni aikuinen nainen minun nuoruudessani teki.
t. hirviömäisistä menkkakivuista kärsinyt, joka sai viimein 18-vuotiaana avun e-pillereistä
Ei auta ibuprofeeni tai parametsoli. En nyt oikein mitä lääkäri voi tehdä burana reseptin lisäksi.
-ap
Siksi mennään gynekologin luo, koska hän tietää paremmin kuin sinä. Turha kärsiä, kun apua on saatavissa ja turha opettaa nuorelle, että menkkojen varjolla saa joka kuukausi viikon vapaata.
Jaa voisikohan joku kertoa mitä apua on saatavilla? Itse en halua käyttää hormonaalista ehkäisyä joten lääkärin tuputtamat e pillerit eivät tule kyseeseen. Minulle ei ole koskaantarjottu vaihtoehtona kuin tätä, vaikka makaan oksentamassa työpaikan lattialla. Ilmeisesti se on parempi kuin poissaolo.
Mielestäni ei voida pakottaa käyttämään e pillereitä kipujen takia. Aina sanotaan että kovat kivut eivät ole normaalia mutta ei kukaan lääkäri ole ehdottanut minulle ikinä muuta kuin e- pillereitä. Ei ole tutkittu endoa tai muuta. Mistä joku nuori tyttö voi tietää , että lääkärin esittämät vaihtoehdot ovat oikeita kun ei niitä esitetä vanhemmillekaan.
Ekaks Ibubrofeiini (esim. Ibumax ja Burana on sama asia). Tyttärellä 13v. nykyisin vatsa ja selkä särkee ja lievää kuumetta muutama päivä. Kuukautiset alkoi reilu 2v. sitten ja ensimmäinen vuosi meni ilman oireita. Ibumax vähentää vuotoa, olen itse todennut aikoinaan ja auttaa tyttärellä. Valitettavasti tytär seuraa äidin/mummin historiaa, ihan samat vaivat jatkuu kolmannessa ( tai enemmän?) sukupolvessa. Lämpötyyny kanssa auttaa.
Kivan tyylin opettaa lapselleen, jos tuohon suostuu. Vuodessa 12 viikkoa eli töistä pois 3 kk kuukautisten vuoksi 😂
Sairasta, toivon ettei tämä AP ole oikeasti tuollainen sadisti ettei vie edes lastaan lääkärille.
Olen toisinaan itsekin täysin työkyvytön kierron ensimmäisenä päivänä, esimerkiksi oksentelu ja kovat krampit on hyvin tuttuja. Ikä on helpottanut onneksi oireita, pääsen nyt kolmekymppisenä paljon helpommalla kuin teininä.
Saata tyttö raskaaksi jotenkin salakavalasti niin loppuu lintsaaminen.
No ap, mitä lääkäri sanoi?
Äläkä vaan uskalla sanoa että et ole vielä vienyt tyttöä sinne. Jospa isänsä olisi fiksumpi ja veisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin hakemaan ratkaisuja, jos kivut ovat sietämättömät.
No kyllä se tyttö menee sinne kouluun, mutta ei vikisemättä. Hän mieluummin makaisi kotona lämpöpeiton alla.
-apGynelle. Tuohon on saatavissa apua. Kivuliaista kuukautisista ei tarvitse nykymaailmassa kärsiä.
Kyllä vaan tarvitsee. Itse olen aikuinen nainen ja käytän tuhtia kipulääkitystä, silti olen puolikuollut kuukautisten aikana.
Minulle lääkäri sanoi että ainoa tapa päästä älyttömistä, jatkuvista kivuista on kohdunpoisto. Tarkkaan kyllä kyseli, että entäs jos jään vaikka leskeksi ja haluan uuden miehen kanssa lapsen.
Päädyttiin sitten kohdunpoistoon. En ole katunut. Ihanaa kun ei ole kipuja. Olin silloin 40-vuotias. Nykyään aikuiselle voidaan, mikäli lapsiluku on täynnä tehdä kohdun limakalvon poltto. Puhupa siitä lääkärin kanssa, siis mikäli et enää lapsia suunnittele.
Vierailija kirjoitti:
Aika lääkäriin on varattu.
-ap
Kiitos. Teit hyvän työn lapsellesi.
Gynekologi ei mitään ihmeellistä vielä löytänyt, mutta tyttö joutuu tarkempiin tutkimuksiin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tytölläsi on kivuliaat menkat. Auttavatko tavalliset särkylääkkeet? Jos eivät, niin sitten varaamaan aikaa lääkärille, jotta troppipuoli saadaan kuntoon. Ihmiset tuntuvat vieläkin vähättelevän tyttöjen kuukautiskipuja, ajatellen, että "se nyt naiseus vain on semmoista". En tarkoita, että sinä niin tekisit mutta moni aikuinen nainen minun nuoruudessani teki.
t. hirviömäisistä menkkakivuista kärsinyt, joka sai viimein 18-vuotiaana avun e-pillereistä
Ei auta ibuprofeeni tai parametsoli. En nyt oikein mitä lääkäri voi tehdä burana reseptin lisäksi.
-ap
Lääkäri voi esimerkiksi määrätä e-pillerit joiden avulla kuukautiset saa siedettävämmiksi eikä niistä tarvi kärsiä joka kuukausi.
Tämä on järkyttävintä, mitä olen kuullut pitkään aikaan. Ap ei halua tehdä lapsensa kivuille mitään ja perustelee toimintaansa sillä, että lapsen kuuluisi itse hakeutua lääkäriin. Tyttöparka. Toivon, että joku tekee lapsesta lastensuojeluilmoituksen.