Tyttö haluaisi olla viikon pois koulusta joka kuukausi menkkojen takia.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Viikko joka kuukausi on siis 12 viikkoa vuodessa, poislukien loma-ajat. Onhan se ihan hemmetin paljon poissaoloja, jos siihen vielä lisätään lomat ja mahdolliset sairastelut.
Onko jonkun mielestä muka normaalia olla koulusta (tai töistä) pois noin paljon? Oli ap provo tai ei, lääkäriin pitäisi painella välittömästi, jos kuukautiset invalidisoi noin täydellisesti.
Koulua on vain 9kk vuodessa joten poissaolojakin kertyisi vain max. 9 viikkoa per lukuvuosi. Pitää myös muistaa että monesti menkat on niin että ne osuu edes osittain viikonlopulle joten poissaolopäivät vähenisivät siksikin.
Lisäksi menkat saattavat ihan hyvin tulla esim. syys-, joulu -tai hiihtolomalla mikä vähentäisi poissaolopäiviä lisää.
En nyt sano että tytön pitäisi antaa olla kotona viikko joka kuukausi mutta käykää lääkärissä äläkä ala natsittaa jos tyttö haluaa olla pari-kolme päivää kotona joka kuukausi silloin kun on menkat. Ei se nyt niin vakavaa ole.Tuollainen oppilas pitäisi heitää koulusta ulos jota ei koulunkäynti kiinnosta.
Joka kuukausi sairaslomalla. Aivan sairasta.
Moni muukin on joka kuukausi sairaslomalla. Tunnen monia perheitä, joissa jatkuvasti jollakin flunssaa, vatsatautia yms. Se se vasta sairasta onkin, miksi eivät tee asialle jotain. Sillekin kun voi tehdä, niin kuin myös ap:n lapsen sairastelulle. Toisia ei vain kiinnosta (tai välitä, niin kuin ei ap:kaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Viikko joka kuukausi on siis 12 viikkoa vuodessa, poislukien loma-ajat. Onhan se ihan hemmetin paljon poissaoloja, jos siihen vielä lisätään lomat ja mahdolliset sairastelut.
Onko jonkun mielestä muka normaalia olla koulusta (tai töistä) pois noin paljon? Oli ap provo tai ei, lääkäriin pitäisi painella välittömästi, jos kuukautiset invalidisoi noin täydellisesti.
Koulua on vain 9kk vuodessa joten poissaolojakin kertyisi vain max. 9 viikkoa per lukuvuosi. Pitää myös muistaa että monesti menkat on niin että ne osuu edes osittain viikonlopulle joten poissaolopäivät vähenisivät siksikin.
Lisäksi menkat saattavat ihan hyvin tulla esim. syys-, joulu -tai hiihtolomalla mikä vähentäisi poissaolopäiviä lisää.
En nyt sano että tytön pitäisi antaa olla kotona viikko joka kuukausi mutta käykää lääkärissä äläkä ala natsittaa jos tyttö haluaa olla pari-kolme päivää kotona joka kuukausi silloin kun on menkat. Ei se nyt niin vakavaa ole.Tuollainen oppilas pitäisi heitää koulusta ulos jota ei koulunkäynti kiinnosta.
Heittäisitkö ulos koulusta myös lapsen, joka on kerran kuussa poissa flunssien, kuumeiden ja vatsatautien takia? Kun ei kerran koulu kiinnosta sen vertaa, että kipeänä menisi.
Ei nyt liity varmaan AP:hen, mutta en käsitä, että niin monen mielestä naisen täytyy tyyliin hakea e-pillerit tai vastaavaa, ettei vaan tulisi yhtäkään poissaoloa koulusta tai töistä. On iso asia syödä pillereitä, ja sen pitäisi olla hyvin perusteltu, vain itseään varten tehty päätös, ei koulua varten. Vai onko hormonitoimintaan puuttuminen jonkun mielestä ihan pikkujuttu? Totta kai koulusta saa olla pois, jos kivut on järjettömiä ja vatsa sekaisin. Ei maailma siihen kaadu, paitsi jos poissa ollaan tosiaan joku 5 päivää joka kuukausi tämän takia.
On täysin jokaisen oma asia, haluaako kehoonsa edes sitä yhtä Buranaa. Ja on jokaisen oma asia, minkä kokee hyväksi tavaksi lievittää kipua. Toki kivun syy on ehdottomasti hyvä selvittää.
Hyi kauhea mikä ketju. Tämä jotenkin saa ymmärtämään näitä murhia, jossa hakataan toista kymmeniä kertoja veitsellä. Ap:n idiotismi ja sadismi herättää juuri tuollaisen alkukantaisen raivon, minkä vallassa voi tehdä tekoja, joihin ei ikinä olisi kuvitellut pystyvänsä.
Toivottavasti tyttö otetaan huostaan ennen kuin hänen elämänsä on lopullisesti pilalla!
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt liity varmaan AP:hen, mutta en käsitä, että niin monen mielestä naisen täytyy tyyliin hakea e-pillerit tai vastaavaa, ettei vaan tulisi yhtäkään poissaoloa koulusta tai töistä. On iso asia syödä pillereitä, ja sen pitäisi olla hyvin perusteltu, vain itseään varten tehty päätös, ei koulua varten. Vai onko hormonitoimintaan puuttuminen jonkun mielestä ihan pikkujuttu? Totta kai koulusta saa olla pois, jos kivut on järjettömiä ja vatsa sekaisin. Ei maailma siihen kaadu, paitsi jos poissa ollaan tosiaan joku 5 päivää joka kuukausi tämän takia.
On täysin jokaisen oma asia, haluaako kehoonsa edes sitä yhtä Buranaa. Ja on jokaisen oma asia, minkä kokee hyväksi tavaksi lievittää kipua. Toki kivun syy on ehdottomasti hyvä selvittää.
Ei tässä nyt suurin huoli ole kouluun/töihin meneminen, vaan niiden kipujen ehkäiseminen. Kuulostaa järkyttävältä, jos on ihan ok että nuori kärsii suurta kipua monta päivää kuukaudessa.
Kärsin itse rankoista kuukautiskivuista ikävuosina 13 - 25.
Jouduin lähtemään usein koulusta pois kesken päivä. Kaverit saattoivat kysellä, että miksi sä oot noin kalpea etkä puhu mitään.
Saatoin myös oksentaa.
Sain kipuihin Litalgin -nimistä lääkettä, joka auttoi jonkun verran.
Synnytettyäni ekan lapseni tajusin, että menkkakivut olivat samaa luokkaa kuin alkusupistukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tytölläsi on kivuliaat menkat. Auttavatko tavalliset särkylääkkeet? Jos eivät, niin sitten varaamaan aikaa lääkärille, jotta troppipuoli saadaan kuntoon. Ihmiset tuntuvat vieläkin vähättelevän tyttöjen kuukautiskipuja, ajatellen, että "se nyt naiseus vain on semmoista". En tarkoita, että sinä niin tekisit mutta moni aikuinen nainen minun nuoruudessani teki.
t. hirviömäisistä menkkakivuista kärsinyt, joka sai viimein 18-vuotiaana avun e-pillereistä
Ei auta ibuprofeeni tai parametsoli. En nyt oikein mitä lääkäri voi tehdä burana reseptin lisäksi.
-ap
Ei huolta, kyllä se lääkäri tietää.
Itse kävin teininä pahojen kuukautiskipujen takia gynellä, jonka mukaan "buranaa parempaa ei ole kuukautiskipuihin". Ja määräsi vain sitä reseptillä. (Lisäksi äitini neuvon mukaisesti otin yhtä aikaa panadolia.) Ensimmäisenä vuotopäivänä olin aina ihan toimintakyvytön. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi kai vain pitänyt mennä toisellekin lääkärille, mutta ei sitä sitten "turhaan" kai viitsinyt pyytää äidiltä toista kertaa yksityisellä gynellä käyntiin rahaa.
Kivut helpottivat vasta aikuisiällä raskauden ja synnytyksen jälkeen (ensimmäisen lapsen sain melko nuorena).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini ei vienyt minua lääkäriin koska " niiden nyt vain kuuluu sattua" . Hermostui, kun kävelin kaksinkerroin ja oksensinkin. Asperiinia sain , vaikka ei se mitään auttanut!
Gynen apu tuli liian myöhään, 19-vuotiaana todettu Endo tukki munatorvet ja vahingoitti munasarjoja. Äiti pesee kätensä asiasta, ei suostu myöntämään että jääräpäisyytensä takia hänellä ei nyt lapsenlapsia ole!
Olen kyllä äitipuoli, mutta eihän äitini miehen pojalle mikään mummo ole. Itse saan onneksi maistaa tällä tavoin äitiyttä <3
Olihan sulla kouluterveydenhoito ym. muut väylät hakeutua itse hoitoon. Voit syyttää ihan itseäsi ettet hakenut itsellesi apua suoraan. Syytät äitiäsi koska et kestä omaa virhettäsi.
Mikä kouluterveydenhuolto? Aika olematonta on, mitä omien lasteni kouluterveydenhuoltoa olen seurannut. Ja olematonta oli silloin kun itse koulussa kävin. Vastuu lapsista on aina vanhemmilla. Muutenhan lapset voisi pistää 10-vuotiaina omilleen asumaan.
Ja gynegologi ja terveydenhoitaja on aivan eri asia. Eipä ole yksikään terveydenhoitaja tehnyt gynegologista tutkimusta, ainakaan minulle. Ja sitä paitsi gynegologilla käynti maksaa lähemmäs 100 eur ja jos otetaan papa-koe, niin mennään reippaasti yli sadan euron. Kenellä peruskouluikäisellä on rahaa niin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Kärsin itse rankoista kuukautiskivuista ikävuosina 13 - 25.
Jouduin lähtemään usein koulusta pois kesken päivä. Kaverit saattoivat kysellä, että miksi sä oot noin kalpea etkä puhu mitään.
Saatoin myös oksentaa.
Sain kipuihin Litalgin -nimistä lääkettä, joka auttoi jonkun verran.
Synnytettyäni ekan lapseni tajusin, että menkkakivut olivat samaa luokkaa kuin alkusupistukset.
Mulla aika lailla sama kokemus! Kivut olivat heti toisista menkoista todella kovat, buranaa säi syödä ihan kunnolla. Äitini ja isosiskoni oli hankala ymmärtää tuskiani, kun heillä itsellään oli helpot ja kivuttomat menkat :( sängyssä kun tärisin, enkä saanut muuta sanottua kipujen välissä kuin että "supistaa ihan hirveesti", siskoni tokaisi ärtyneesti että "no ota särkylääkettä!". Jep jep.
Myöhemmin aikuisiällä tutkittiin endon varalta (tosin vain ultralla), mutta siitä ei näkynyt viitteitä. Söin pari vuotta e-pillereitä, joiden aikana kivut olivat tiessään ja lopetettuani pillerit kivut ovat nyt aika lailla pysyvästi kadonneet tai ainakin lieventyneet todella paljon. Selviää 1-2 buranalla ekana vuotopäivänä. Litalginia söin myös joskus. Mutta nuorempana kivut olivat joinakin kuukausina siis sitä luokkaa että lähestulkoon oksensin kivusta, ripuloin, kylmä hiki virtasi...en todellakaan koulunkäyntikunnossa tai missään muussakaan kunnossa.
Toivon että tää ap on provo/trolli.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla. En minäkään ole pois töistä kuukautisten takia. Riittävän paksut siteet, vaihtoside ja särkylääke tarvittaessa.
No sinulla ei ole endometrioosia? Onko aloittajakaan kuullut tästä vaivasta, joka tuhoaa synnytyselimet, suoliston ja koko lantionseudun? Jota voidaan pahaksi päästyä hoitaa vain toistuvin leikkauksin? Joka johtaa siihen, että kohtu ja munasarjat voidaan joutua poistamaan alle kolmekymppisenä.
Jos kipuihin ei normaali särkylääke auta ja vuoto on runsasta, kipin kapin lääkäriin. Endometrioosi on vain yksi alidiagnosoitu kuukautisiin liittyvä vaiva, joka muuten on suurin yksittäinen lapsettomuuden syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini ei vienyt minua lääkäriin koska " niiden nyt vain kuuluu sattua" . Hermostui, kun kävelin kaksinkerroin ja oksensinkin. Asperiinia sain , vaikka ei se mitään auttanut!
Gynen apu tuli liian myöhään, 19-vuotiaana todettu Endo tukki munatorvet ja vahingoitti munasarjoja. Äiti pesee kätensä asiasta, ei suostu myöntämään että jääräpäisyytensä takia hänellä ei nyt lapsenlapsia ole!
Olen kyllä äitipuoli, mutta eihän äitini miehen pojalle mikään mummo ole. Itse saan onneksi maistaa tällä tavoin äitiyttä <3
Olihan sulla kouluterveydenhoito ym. muut väylät hakeutua itse hoitoon. Voit syyttää ihan itseäsi ettet hakenut itsellesi apua suoraan. Syytät äitiäsi koska et kestä omaa virhettäsi.
Mikä kouluterveydenhuolto? Aika olematonta on, mitä omien lasteni kouluterveydenhuoltoa olen seurannut. Ja olematonta oli silloin kun itse koulussa kävin. Vastuu lapsista on aina vanhemmilla. Muutenhan lapset voisi pistää 10-vuotiaina omilleen asumaan.
Ja gynegologi ja terveydenhoitaja on aivan eri asia. Eipä ole yksikään terveydenhoitaja tehnyt gynegologista tutkimusta, ainakaan minulle. Ja sitä paitsi gynegologilla käynti maksaa lähemmäs 100 eur ja jos otetaan papa-koe, niin mennään reippaasti yli sadan euron. Kenellä peruskouluikäisellä on rahaa niin paljon?
On todella typerää syyttää ihmisiä endometrioosin aiheuttamista ongelmista! Jos ei normaali lääkärikään tunnista vaivaa, miten sen tunnistaisi keskenkasvuinen tyttö, jolle äiti, terveydenhoitaja, ämmät netissä ja kaverit tolkuttavat, että "kipu ja vuoto on normaalia". Ei ole normaalia, jos siteen joutuu vaihtamaan kerran tunnissa viikon, puolitoista, ja siltikin sattuu vahinkoja. Kivut, joihin ei Burana auta, eivät ole normaaleja.
Eikö vieläkään ole mahdollista seurata tuntia kotona jollain videoyhteydellä?
Ei mitään "antaisin olla sen ja sen päivän", vaan kuntoon tuo tyttö on saatava. Myöskin oikeanlaiset kuukautissuojat ja itselle sopiva vaihtoväli. Häpeä pois ja oman kehon ehdoilla vessaan, - kotiin ei kuitenkaan ole aihetta jäädä paitsi jos silloin tällöin iskee kuukautismigreeni päälle.
Eli tyttö lääkäriin, eka ratkaisu ei saa olla saikkupäiville opettaminen.
Burana auttoi minulla. Kivut ja kuvottava olo oli aivan kamala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tytölläsi on kivuliaat menkat. Auttavatko tavalliset särkylääkkeet? Jos eivät, niin sitten varaamaan aikaa lääkärille, jotta troppipuoli saadaan kuntoon. Ihmiset tuntuvat vieläkin vähättelevän tyttöjen kuukautiskipuja, ajatellen, että "se nyt naiseus vain on semmoista". En tarkoita, että sinä niin tekisit mutta moni aikuinen nainen minun nuoruudessani teki.
t. hirviömäisistä menkkakivuista kärsinyt, joka sai viimein 18-vuotiaana avun e-pillereistä
Ei auta ibuprofeeni tai parametsoli. En nyt oikein mitä lääkäri voi tehdä burana reseptin lisäksi.
-ap
Et tiedä, et - ja johtuisikohan se siitä, että sä et ole lääkäri?
Siis uskomatonta logiikkaa: jos sä et satu tietämään (ilmeisen vähäisellä yleistietämyksellä) mitä hoitokeinoa lekuri voisi käyttää, et sitten mene sinne, niinkö?
Jospa antaisit asiantuntijan käyttää asiantuntemustaan.
Itselläni oli ennen ehkäisylääkityksen aloittamista kuukautisten ensimmäisenä vuotopäivänä niin helvetilliset kivut että meinasi taju lähteä. Kerroin äidilleni tästä,hän hommasi minulle lääkäriystävänsä kautta Litalgineja. Yksi sellainen ensimmäisen vuotopäivän aamuna, eikä kivuista ollut tietoakaan koko loppupäivänä. Ei maailman turvallisin lääke, mutta eipä tarvinnut ottaa kuin yksi kuukaudessa. Suosittelen kyllä viemään tytön lääkäriin. Olet joko trolli tai harvinaisen tyhmä jos et tätä tee.
N26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla. En minäkään ole pois töistä kuukautisten takia. Riittävän paksut siteet, vaihtoside ja särkylääke tarvittaessa.
No sinulla ei ole endometrioosia? Onko aloittajakaan kuullut tästä vaivasta, joka tuhoaa synnytyselimet, suoliston ja koko lantionseudun? Jota voidaan pahaksi päästyä hoitaa vain toistuvin leikkauksin? Joka johtaa siihen, että kohtu ja munasarjat voidaan joutua poistamaan alle kolmekymppisenä.
Jos kipuihin ei normaali särkylääke auta ja vuoto on runsasta, kipin kapin lääkäriin. Endometrioosi on vain yksi alidiagnosoitu kuukautisiin liittyvä vaiva, joka muuten on suurin yksittäinen lapsettomuuden syy.
Kaverilta poistettiin noiden lisäksi virtsarakko. Ja ennen sitä vuosien kipulääkitysrumba, Temgesic ja Oxycontin mukaan lukien. Reilusti alle kolmekymppisenä.
Ei voi olla kipeä, ei, kerta ei mullakaan ole ollut. Buranaa vaan.
Oikeasti, tutkituttakaa tyttärenne, joilla on pahoja kipuja.
20 v voi hoito olla hedelmällisyyden kannalta myöhäistä.
Minulla eivät auttaneet suun kautta syötävät käsikauppalääkkeet yhtään, olin aivan kauhessa kunnossa ja jouduin niihin aikoihin olemaan menkkojen ensimmäisen päivän pois töistä. Sen sijaan reseptillä saatavat supot toimivat hyvin kipuun, eikä niitä tarvitse ottaa paljon. Eivät tietääkseni sen pahempia keholle kuin joku Buranakaan, eivätkä aiheuta riippuvuutta tai vastaavaa.
Tuollainen oppilas pitäisi heitää koulusta ulos jota ei koulunkäynti kiinnosta.