Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet

Vierailija
01.10.2017 |

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Kommentit (1485)

Vierailija
941/1485 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAHDOOOOOOON RAKASTELLA SINUAAAAAA

mitähän tarkoittaaa:;:;:;:;:;:;::

Vierailija
942/1485 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eppu Normaalin biisit yleensä , mutta tätä en tajua ''On vuosi kaheksan viis, kauan on aikaa siis, siitä kun viimeksi ylöspäin pyörähdin pyörässä näin''

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/1485 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peke kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn

hetkeksi toisiko se sitä vaaraa

joka vatsassa vääntyi silloin

Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme

ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Che Guevera tuossa selitettiinkin, kyse on t-paidasta, jossa on hänen kuvansa.

Tuo tummennettu on oikeasti "konetta vastaan raivosimme" eli bändi Rage Against Machine. Kuuntelivat siis sitä musiikkia.

Juu ei liity mininkään Rage Against Machineen..

Kone = Yhteiskunta normeineen/sääntöineen.

Huoh. Mitäs jos se tarkoittaisi molempia? Mistä luulette että bändin nimi Rage Against THE Machine tulee...? Tarkoittaa juuri sitä samaa asiaa mistä tässä on väännetty, konetta/yhteiskuntaa/valtaapitäviä vastaan kapinoimista. RATM on aika kantaaottava bändi lyriikoiltaan. Räpissäkin tunnetaan käsitteet double ja triple entendre, eli kaksois- ja kolmoismerkitys (sanalla tai lauseella). Tuo kohta tarkoittaa siis SEKÄ kyseisen bändin kuuntelemista ETTÄ "konetta" vastaan kapinoimista. Samaa nuoruuden uhoa. Aamen.

Vierailija
944/1485 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cmx on mainittu, joten siitä ei sen enempää. Don Huonojen Pyhimys ei täysin avaudu. YUP:n Jarkko Martikaisen tekstit ovat myös mielenkiintoisia miettiä.

Pyhimys on ihan mahtavan kammottava biisi. Se "sinä" jolle lauletaan, on murhannut kertojan, joka katselee tuonpuoleisesta ja puhuu. Avainkohta "Tiedän että suunnittelit kaiken valmiiksi että tapaturmalta mun surma näyttäisi".

"On vieraat lähteneet, pyyhi poskiltasi krokotiilinkyyneleet" = hautajaisvieraat tai muuten "surevaa" tukemaan tulleet, ja krokotiilinkyyneleethän tarkoittaa feikki-itkemistä/teeskentelyä.

"Älä kanna lompakossa meidän kuvaamme" ja "Älä saatana sano että kaipaat minua" = kertoja näkee murhaajan teeskentelyn muille (koska näkee kaiken tuonpuoleisesta) ja sitä vituttaa :D

"Tiedät hyvin kyllä missä minä ootan sinua" "Ootan sua siellä minne tulet sinäkin jonakin päivänä ennemmin tai myöhemmin" = No lienee selvää, kaikki kuolee. En tiedä onko tuo helvetti vai joku neutraalimpi tuonpuoleinen jonne kaikki menee.

Ainoa mikä mua hämää on "Enkä valvo turhaan öitäni sun vuoksesi" koska nukutaanko siellä tuonpuoleisessa muka... MUTTA tuo voisi viitata siihen että silloin kun kertoja eli, niin hän ON valvonut öitään ahdistuneena psykopaattipuolison (tai kuka läheinen onkaan) aiheuttamien murheiden takia, mutta kuoleman jälkeen on päässyt siitäkin eroon.

Ihanan creepy ja pahaenteinen kohta "Odotan vain että sinä palaat minun luokseni". Ehkä kertojalla on tiedossa, että vaikka murhaaja lavasti tekonsa hyvin eikä saanut seuraamuksia, niin tuonpuoleisessa saa ansionsa mukaan? Eli hänen ei tarvi olla katkera tai hautoa kostoa, koska tietää että oikeus tulee lopulta toteutumaan?

"Ootko niin pyhimys?" Yleinen viittaus taas siihen kuinka murhaaja on muiden silmissä hyvä ihminen ja parka kun puolisonsa/läheisensä niin kamalalla tavalla tapaturmaisesti kuoli. Mutta vain murhattu kertoja tietää totuuden, veikkaan että tiesi jo eläessään ollessaan piinan uhri... Tää tavallinen tarina mitä narsistien uhrit kertoo.

Ihan mahtava sanoitus ja tunnelma siinä vain muutamilla virkkeillä. Olin nuori kun se tuli ja teki suuren vaikutuksen ja edelleen samat fiilikset.

Vierailija
945/1485 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cmx on mainittu, joten siitä ei sen enempää. Don Huonojen Pyhimys ei täysin avaudu. YUP:n Jarkko Martikaisen tekstit ovat myös mielenkiintoisia miettiä.

Pyhimys on ihan mahtavan kammottava biisi. Se "sinä" jolle lauletaan, on murhannut kertojan, joka katselee tuonpuoleisesta ja puhuu. Avainkohta "Tiedän että suunnittelit kaiken valmiiksi että tapaturmalta mun surma näyttäisi".

"On vieraat lähteneet, pyyhi poskiltasi krokotiilinkyyneleet" = hautajaisvieraat tai muuten "surevaa" tukemaan tulleet, ja krokotiilinkyyneleethän tarkoittaa feikki-itkemistä/teeskentelyä.

"Älä kanna lompakossa meidän kuvaamme" ja "Älä saatana sano että kaipaat minua" = kertoja näkee murhaajan teeskentelyn muille (koska näkee kaiken tuonpuoleisesta) ja sitä vituttaa :D

"Tiedät hyvin kyllä missä minä ootan sinua" "Ootan sua siellä minne tulet sinäkin jonakin päivänä ennemmin tai myöhemmin" = No lienee selvää, kaikki kuolee. En tiedä onko tuo helvetti vai joku neutraalimpi tuonpuoleinen jonne kaikki menee.

Ainoa mikä mua hämää on "Enkä valvo turhaan öitäni sun vuoksesi" koska nukutaanko siellä tuonpuoleisessa muka... MUTTA tuo voisi viitata siihen että silloin kun kertoja eli, niin hän ON valvonut öitään ahdistuneena psykopaattipuolison (tai kuka läheinen onkaan) aiheuttamien murheiden takia, mutta kuoleman jälkeen on päässyt siitäkin eroon.

Ihanan creepy ja pahaenteinen kohta "Odotan vain että sinä palaat minun luokseni". Ehkä kertojalla on tiedossa, että vaikka murhaaja lavasti tekonsa hyvin eikä saanut seuraamuksia, niin tuonpuoleisessa saa ansionsa mukaan? Eli hänen ei tarvi olla katkera tai hautoa kostoa, koska tietää että oikeus tulee lopulta toteutumaan?

"Ootko niin pyhimys?" Yleinen viittaus taas siihen kuinka murhaaja on muiden silmissä hyvä ihminen ja parka kun puolisonsa/läheisensä niin kamalalla tavalla tapaturmaisesti kuoli. Mutta vain murhattu kertoja tietää totuuden, veikkaan että tiesi jo eläessään ollessaan piinan uhri... Tää tavallinen tarina mitä narsistien uhrit kertoo.

Ihan mahtava sanoitus ja tunnelma siinä vain muutamilla virkkeillä. Olin nuori kun se tuli ja teki suuren vaikutuksen ja edelleen samat fiilikset.

Kuuntelin tämän äsken ensimmäistä kertaa. Mahtava biisi!

Vierailija
946/1485 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dingo -Pistoolisankari. Laulaako Neumann peräti Jeesuksesta? Onko joku teistä tulkinnut kyseistä kappalette uskonnolliselta kannalta? Kyseinen kappale on jaksanut sanojen osalta pitää mielenkiintoani yllä, toinen sellainen biisi on samalta  bändiltä on Lähetyssaarnaaja, jonka olen ajatellut kertovan jopa apostoli Paavalista?

Jeesus siis autiosaaren lautturi, jota sivistynyt (kristinusko) länsi symboolikseen haluaa ) . Risti ( Jeesus siis ristillä) on lännen symboli.

Ihminen autiolla saarella on ikään kuin kadonnut lammas , joka pitää pelastaa takaisin laumaan ja Jeesus on ainoa henkilö joka tämän voi tehdä. Tiedän jotain joka sankarin roolin romuttaa, Jeesus on siis ristiinnaulittu "sankari" jne. Kappaleessa siis tavallaan puhuu Jeesus itse. Ainoa mikä ei oikein natsaa on sana pistoolisankari? Voi olla ,että olen tulkinnut kyseisen kappaleen liian monimutkaisesti tai sitten kyse on vain metaforasta, jolla on vain löyhä yhteys Jeesukseen ikään kuin implisiittisenä pinnan alla. Kyse kappaleessa olisi näin ollen enemmänkin vain mediaihmisen siis julkkiksen "hätähuuto", "ristiinnaulinta" yleisön /lehdistön toimesta. Sorry, jos tuli vähän sekavaa tavaraa. Tai sitten kyseessä on Robinson Crusoen tarina? Mene ja tiedä? 

No mutta sullahan on hyvää shittiä tässä!

Ja halutaankin Jeesus pistoolisankariksikin, kun uskonnon vuoksi soditaan, vaikka Jeesus oli aseita vastaan. Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu... silti hänen nimissään pyssyjä paukutellaan.

Se autio saari voisi tarkoittaa myös taivasten valtakuntaa. Vain Jeesus, lautturi, voi viedä sinne. Tilaa on...

(Ja jos joku nyt luulee, että olen uskis, niin en ole)[/quot

Hei hienoa, löysin tämän vanhan tekstini Pistoolisankarista ja ilokseni huomaan , että joku muukin voisi pitää kappaletta "uskonnolliselta" kannalta sanoitettuna. Tässä on mielestäni muuten yksi suomalaisen rockhistorian hienoimmista sanoituksista, ja vielä varsinkin , jos siinä on tällainen uskonnollinen allegoria.

Niin ja Hero ja Devil vierellä ovat Isä ja Pyhä Henki, vai? :DD

Vierailija
947/1485 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apulannasta en ole tajunnut mitään koskaan.

948/1485 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eppu Normaalin biisit yleensä , mutta tätä en tajua ''On vuosi kaheksan viis, kauan on aikaa siis, siitä kun viimeksi ylöspäin pyörähdin pyörässä näin''

Saman biisin alussa verrataan elämää maailmanpyörään. Mennään vuorotellen ylös ja alas- eli välillä menee paremmin, välillä huonommin. Kertojalla on siis pitkä aika siitä kun viimeksi hänellä on mennyt elämässä hyvin.

Vuonna -85 kertoo muuten pojasta, joka on lähtenyt Amsterdamiin viettämään taiteilijaelämää, mutta on sekaantunut huumeisiin ("näin poikamme pollella ratsastaa" "ei lopu täältä polle, ei amfetamiini" ) ja tienaa niihin rahat soittamalla kadulla ("konsertoin, toisin sanoen rämpytän lanttia anoen"). Lopussa poika suunnittelee itsemurhaa, hyppäämällä Amsteljokeen kirjoittaessaan kotiin (" vielä viimeinen sana vaan, sitten menen kanavaan").

Vierailija
949/1485 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisin kevät - Haamupuhelu

Minä olisin todella kiitollinen jos joku jaksaisi selittää mistä tässä laulussa puhutaan. Eron hetkellä ex lähetti tämän minulle, ja minua on aina vaivannut mitä hän sillä tarkoitti. Haluaisin hänet takaisin, mutta jouduin jättämään hänet aikanaan. En ole lakannut rakastamasta häntä mutta hän ei varmaankaan enää minua.

Vierailija
950/1485 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rosvosheriffi - Pilvee ja Pilluu

puhutaan hiuskiilteestä rätinäbägissä

Epärehelliset ja huonot kukankasvattajat suihkuttavat pilveen hiuslakkaa, siitä tulee painoa enemmän ja sen kemikaalitkin toki nousevat päähän. Epäpuhdas kukka ”rätisee” ja poksuu poltettaessa.

Vierailija
951/1485 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tää Nuori ja kaunis ollut jo täällä? Kivat sanat ja tunnelma, mutta en kyllä ihan ymmärrä, että onko tässä joku syvempikin pointti?

Pure sun huulet yhteen

Ota taas se ilme

Kuin jotakin oisin velkaa

Maksanko pois nyt

Olen onnellinen mitä sä luulit

Paina taas kaasu pohjaan

Anna elämän mennä

Huuda sun äänihuulet

Rikki ja poikki

Olet nuori ja kaunis

Mutta kuka se on kun huutaa

Keksinyt ruudin

Mutta kuka se on kun ampuu

Koivun oksa hiljaa hakkaa ikkunaan tuuliko

Se on kun huutaa vai onko se joku muu

Granadan nahkapenkki poltti paljasta reittä

Kuuliko linnatuuli ääniä nuoruuden

Olin onnellinen mitä sä luulit

Olin onnellinen mitä sä luulit

Olet nuori ja kaunis

Mutta kuka se on kun huutaa

Keksinyt ruudin

Mutta kuka se on kun ampuu

Koivun oksa hiljaa hakkaa ikkunaan tuuliko

Se on kun huutaa vai onko se joku muu

Kertoisiko tämä vaan nuoruuden vaikeudesta? En oikein tiedä.

Kertoo tiivistettynä mielestäni siitä että vanhana ymmärtää olleensa nuorena onnellinen vaikka silloin nuorena se ei ehkä kaikissa sekaavissa hetkissä onnelta tuntunut. Katsoo taaksepäin ja kaipaa sitä aikaa.

Vierailija
952/1485 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CaseyRyback kirjoitti:

Vaikka väärin kuultujen sanojen ei pitäisikään olla ketjun aiheena, itse kuulin pitkään tuon "Che Guevara" -biisin alun väärin "Salin lattia oli tahmea ja täynnä tanssia ja kunnian rajoja". Ajattelin, että "kunnian rajat" on varsin kekseliäs, runollinenkin ilmaisu tyttöjen hameille ja niiden kunniallisuuden rajoilla olevalle lyhyydelle — kunnes minulle viimein selvisi, ettei siinä lauletakaan niin.

Tämä oli hauska! :D Ja nyt kun tähän päästiin, niin mitähän ovat ne "kummat rajat", joista tuossa kohdassa oikeasti lauletaan?

Ei "kummia rajoja" vaan kuumia rajoja. "Salin lattia oli tahmea ja täynnä tanssia ja kuumia raajoja. "

Vierailija
953/1485 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kathryn kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

CaseyRyback kirjoitti:

Vaikka väärin kuultujen sanojen ei pitäisikään olla ketjun aiheena, itse kuulin pitkään tuon "Che Guevara" -biisin alun väärin "Salin lattia oli tahmea ja täynnä tanssia ja kunnian rajoja". Ajattelin, että "kunnian rajat" on varsin kekseliäs, runollinenkin ilmaisu tyttöjen hameille ja niiden kunniallisuuden rajoilla olevalle lyhyydelle — kunnes minulle viimein selvisi, ettei siinä lauletakaan niin.

Tämä oli hauska! :D Ja nyt kun tähän päästiin, niin mitähän ovat ne "kummat rajat", joista tuossa kohdassa oikeasti lauletaan?

Ei "kummia rajoja" vaan kuumia rajoja. "Salin lattia oli tahmea ja täynnä tanssia ja kuumia raajoja. "

Mä olen kans kuullut sen ”kummia rajoja” ja automaattisesti ajatellut salin koulun liikuntasaliksi missä on tosiaankin lattiaan teipattu kaikenlaisia rajoja.

Vierailija
954/1485 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

dfgdf kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, kenestä puhutaan Erinin laulussa On elämä laina. Välillä tuntuu, että lauletaan lapsesta, mutta välillä taas puolisosta. Ehkä en vain osaa ajatella tarpeeksi laajasti, kun liukumäki ja mehu viltin päällä viittaa ihan selkeästi lapseen ja ikkunan korjaus mieheen. :D 

Ehkä kappale kertoo mollemmista Erinin rakkauksista. Onhan kumminkin aina elämä laina

Eipä ollu Erinillä vielä lapsia v.2011 kun tuo julkaistu.

Aaargh...siis eivätkö ihmiset oikeasti tajua, että biisintekijät voivat ihan vaan KEKSIÄ tarinoita?

Niinpä. Erin on kertonut, että sai upeita tarinoita biisejä varten mm. työskennellessään vaatekaupassa. Loppuisi itsekultakin laulut lyhyeen, jos vain omasta elämästä voisi laulaa. Ja jos kaikki laulut olisivat totta.

Vierailija
955/1485 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaukaa, mastot esiin uivat takaa usvan niinkuin maasta menneisyyden

Kaukaa, kajuutasta soitto kaikuu, tuuli kantaa tanne savelen

Kaukaa, uivat laivat valkolaivat maasta jonka unhoittuneen luulin

Takaa usvaverhojen, takaa maitten merien, takaa vuorten, maitten merien

Kerro mista laivat myotatuulen purjeisiinsa saivat

Mulle tuovatko ne viestin viela jostain kaukaisen

Kerro uivatko mun luokseni, nain lapsuudesta laivat

Kun lumivalkolaivat uivat sielta lailla pilvien

Jalleen, kastan hien, ruskotuksen naan ja neidot vilkuttavat kaukaa

Jalleen, kangastukset saarten mua lupauksin luokseen houkuttaa

Silloin, laivat minut jattavat, ne vaeltava tuuli kauas kantaa

Taakse usvaverhojen, taakse maitten merien, taakse vuorten, maitten merien

Kerro mista laivat myotatuulen purjeisiinsa saivat

Mulle tuovatko ne viestin viela jostain kaukaisen

Kerro uivatko mun luokseni, nain lapsuudesta laivat

Lumivalkolaivat uivat sielta lailla pilvien

Kerro uivatko mun luokseni nain lapsuudesta nain laivat

Lumivalkolaivat uivat sielta lailla pilvien

Tulkintoja?

Bingo, I did find it! Kastan hien kastanjien ruskotuksen nään, ei oo vissiin Rauli saanut mahtumaan kaikkea samaan säkeeseen, niin on jättänyt pois sitten ne kastanjat.

Moni on varmaan elämässään joskus ajatellut, että jos voisi matkustaa ajassa, menisi lohduttamaan sitä lapsiminäänsä, joka on yksin ja hädissään. Oletko joskus lapsuudessasi törmännyt johonkin poikkeuksellisen ystävälliseen ja mukavaan ihmiseen, joka on ehkä sinua auttanut, mutta jota et ole koskaan nähnyt sen jälkeen, joka oli kuin enkeli jostain, ehkä se oli sinun aikuisversiossa hamasta tulevaisuudesta. Mutta voisiko jossain tilanteissa se lapsiminä tulla lohduttamaan aikuisminää? Lumivalkolaivoissa, puhtaissa, raikkaissa, selkeissä?

Oikeasti: venäläinen biisi, mukailtu alkuperäistä venäläistä sanoitusta kastanjoineen. Kaihoa, kaihoa kaikkea menetettyä kohtaan, vain venäläiset ja suomalaiset ymmärtävät kaihon. Blues, fado yms ovat vain hailakoita versioita kaihosta.

Vierailija
956/1485 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sielun veljien "Kaikki tahtoo elää - sekaleivästä voileivästä" Muutkin Alangon tekstit yhtä kryptisiä.

Vierailija
957/1485 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apulannan sanoitukset "Saat rakastuu uudelleen punaiseen luuriin" on menneet aina ohi... Teorioita?

Vierailija
958/1485 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apulannan sanoitukset "Saat rakastuu uudelleen punaiseen luuriin" on menneet aina ohi... Teorioita?

Minun tulkintani Teit meistä kauniin -biisistä on katkerasti päättyneen rakkaussuhteen kuvaus. Punainen luuri viittaa puhelun katkaisemiseen/hylkäämiseen. Toinen osapuoli haluaisi vielä selvittää asioita, mutta joutuu tyytymään vain punaiseen luuriin. "Juniin, tuhansiin haluttiin me nousta kyytiin, uniin niin rumiin herättiin" = on unelmoitu ja rakennettu yhteistä olemista, mutta todellisuus on astunut kuvaan ja toisen oikea, ehkä manipuloiva tai muuten epäreilu luonne on paljastunut. Joten vaikka toinen on tehnyt suhteesta "juhlaa", "parempaa", "teit meistä kauniimpaa kuin muut", nyt on jäljellä enää "tuhkaa" ja "hautaa". Minusta tämä on aika selkeä Apulannan biisiksi.

Vierailija
959/1485 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina kuullut sen "pyöräni pyörässä näin". Ei ihme etten tajunnut.

Vierailija
960/1485 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

N6 kirjoitti:

En ymmärrä CMX:n biisissä, kun lauletaan "kaksiselkäinen peto raivoaa tasangolla yöt..." :o

Kaksiselkäinen peto on Shakespearea ja tarkoittaa panemista. Olettaisin että tasanko viittaa sänkyyn ja yö on illan ja aamun väliin ajoittuva vuorokaudenaika.