Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet

Vierailija
01.10.2017 |

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Kommentit (1482)

Vierailija
801/1482 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juice Leskinen "musta aurinko nousee" joka kyllä kolmannen valtakunnan ihailua? Oli myös osapäivä natsi ja levyn nimi keskitysleirin ruokavalio?

Vierailija
802/1482 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juice Leskinen "musta aurinko nousee" joka kyllä kolmannen valtakunnan ihailua? Oli myös osapäivä natsi ja levyn nimi keskitysleirin ruokavalio?

Kuuntelepa ne sanat. Niistä on kolmannen tai minkään muunkaan valtakunnan ihannointi kaukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1482 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Smc lähiörotat - skujaa

"Vuonna kolmetuhatta pöhisijät pöllii ufoja"

Pöhinä on slanginimitys amfetamiinille. Pöhisijä viittaa siis amfetamiinin käyttäjään. Ongelmakäyttäjät rahoittavat usein käyttöään rikoksilla, ja tulevaisuudessa autojen sijaan varastetaan ufoja.

Vierailija
804/1482 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Että mä sua parvekkeella" kuulostaa kylläkin "pettämässä sua parvekkeella" Ei tää nyt ihan avaudu, mitä siellä parvekkeella tapahtuu? Muutenkin biisi on vähän outo kun ensin lauletaan :

Naisen osa

"Tiedätsä mitä kello on just nyt?

Se on viis yli liian myöhään,

ja mä oon jo selvinny himaan nukkumaan.

Sanoin et mua ei kiinnosta, mut sähän et luovuta,

Soittelet vääriä summereita ja heittelet kiviä ikkunaan.

Eli nainen on mennyt kotia nukkumaan ja mies koittaa kovasti tulla sisälle.

Ja sitten homma kääntyykin

"Mä nään et sul on kiva kämppä ja makuuhuone,

mut tuli vaan mieleen et onks sulla muuten suihku täällä?" Nyt ollaankin miehen kämpillä ja kellä ei ole suihkua?

Biisi kertoo ilmeisemminkin ihastumisesta niin tässä tulee se outo osa taas

"Tossa ois sohva ja pedattu vuode" ja tässäkin kohin ollaan taas naisen asunnolla ja jos se äijä tunkee sisälle johon ollaan ihastuneita ja äijä on selkeästi myös, niin ei sille sohvalle mitään petiä tehdä!

Hyvä biisi, mutta vähän outo.

Vierailija
805/1482 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Penny kirjoitti:

Ovatko muut tulkinneet tämän kappaleen siten, että pieni tytön tylleröinen ei suinkaan vain nukahda vaan kuolee? Kuusikin siinä vieressä kasvaa, mutta tyttö yhä vaan nukkuu. Lisäksi tuo kukkalatvainen kuusi ja kukkuva käki ovat perinteisiä kuoleman symboleja suomalaisessa runoudessa, tarinoissa ja kirjallisuudessa.

Pieni tytön tylleröinen

tietä pitkin kulki.

Saapui sinne Nukku-Matti,

silmät pienet sulki.

Kasvoi kuusi kukkalatva,

käki siinä kukkui.

Mutta tytön tylleröinen

nurmikolla nukkui.

Pieni tytön tylleröinen

sievää unta näki

että hänen ympärilleen

tuli metsän väki.

Tapio ja Tellervo

ja Sinipiika pieni,

Mustikka ja Mansikka

ja suuri metsän sieni.

Sipsutteli Sinipiika

pienen tytön luokse;

otti kiinni kädestä,

hyppeli ja juoksi.

Eipä tytön tylleröinen

ollut mitään vailla.

Hauska oli oleskella

Nukku-Matin mailla.

Juuri noin minäkin sen tulkitsen.Sydäntäsärkevän kaunis laulu,joka saa minut aina itkemään.Jos minulla olisi lapsia,en laulaisi tätä tuutulauluna.

Eiköhän siinä lauleta tajuntaa laajentavista aineista.

Höpsis! Kaunis tuutulaulu kertoo tytöstä, joka käy metsään nukkumaan, kun väsyttää. Minkä ihmeen takia siinä jotain sie-niä vedettäis, saati että Nukkumatti tap-pai-si  tytön.

Vierailija
806/1482 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Että mä sua parvekkeella" kuulostaa kylläkin "pettämässä sua parvekkeella" Ei tää nyt ihan avaudu, mitä siellä parvekkeella tapahtuu? Muutenkin biisi on vähän outo kun ensin lauletaan :

Naisen osa

mut tuli vaan mieleen et onks sulla muuten suihku täällä?" Nyt ollaankin miehen kämpillä ja kellä ei ole suihkua?

"Tossa ois sohva ja pedattu vuode" ja tässäkin kohin ollaan taas naisen asunnolla ja jos se äijä tunkee sisälle johon ollaan ihastuneita ja äijä on selkeästi myös, niin ei sille sohvalle mitään petiä tehdä!

Oman käsityksen mukaan siinä tarkoitetaan että nainen on miehen asunnolla ja mies on laittanu tytölle sängyn sohvalle mutta tyttö ehdottaakin vähän muuta ja 'että mä sua parvekkeella' on vähän sama kuin jenni vartiaisen 'minä sinua vaan'

Vierailija
807/1482 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaija Koon siniset tikkaat olen tulkinnut tarkoittavan sitä, että laulaja on loukannut menneisyydessä jotakuta "teen sun surusta tikkaat, siniset tikkaat ja kiipeen niitä pitkin pois". Häntä harmittaa, että on loukannut, mutta kun toinen on käyttäytynyt ehkä roikkuvasti erotilanteessa on laulaja kokenut jättämisen vielä helpommaksi. Toinen ei ole enää senkään verran kiinnostava kun itkee silmät punaisina tms.

Vierailija
808/1482 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Latella oli pussit täynnä ja sitä panetti. 

Vierailija
809/1482 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaija Koon siniset tikkaat olen tulkinnut tarkoittavan sitä, että laulaja on loukannut menneisyydessä jotakuta "teen sun surusta tikkaat, siniset tikkaat ja kiipeen niitä pitkin pois". Häntä harmittaa, että on loukannut, mutta kun toinen on käyttäytynyt ehkä roikkuvasti erotilanteessa on laulaja kokenut jättämisen vielä helpommaksi. Toinen ei ole enää senkään verran kiinnostava kun itkee silmät punaisina tms.

Se on "tee" ja "kiipee". Muutenkin olet ihan hakoteillä.

Vierailija
810/1482 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isto Hiltunen muinoin lauleskeli, että "trallala laa, taivas alla maan, maailmalta maaliin rinta rottingilla reissataan". Taivas alla maan?! Maailmalta maaliin?!

Vierailija
811/1482 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen osa

Jos et tajua, niin kannattaa odotella ja kasvaa vielä pari vuotta, niin kyllä se varmaan selviää.

Vierailija
812/1482 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on "tee" ja "kiipee". Muutenkin olet ihan hakoteillä.

Aijaa, kyllä netin lyrics-sivustoilla on teen ja kiipeen. Piti oikein tarkistaa. Ei kauhean vakuuttava argumentti sen jälkeen "oot ihan hakuteillä". Eikös täällä ole aika vapaasti saanut esittää omia tulkintojaan. Varsinkaan kun et mitään parempaa tuonut keskusteluun kuitenkaan.

Vierailija
813/1482 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisiin ei voi pieni poikanen luottaa

Ne suuren ikävän pieneen sydämeen tuottaa

Mut kun ikkunaa tuijottaa kai pienikin poika illoi saa

Sieltä katsoo prinsessa unelmain

Ruudun takaa, ruudun takaa, ruudun takaa tyttöni katsoo vain

Hän on naisista kaunein minkä tiedän

Myös pienet rinnat prinsessallani siedän

Hattu on moitteeton ja hyvä myös rytmi vartalon

Ruudun takaa tyttöni katsoo vain

Oo glendora, oo glendora, oo glendora kuinka sua palvon vain

Kerran illalla ikkunaan taas saavun

Jo äijä toinen prinsessa peitti kaavun

Hän peitti pään ja peitti muun sen vaihtaen nukkeen koristeltuun

Ruudun takaa tyttöni toinen vei

Ruudun takaa, ruudun takaa, ruudun takaa tyttöni toinen vei

Omg mä oon aina luullut että se laulaa ouppen doora, eli pyytää avaamaan oven eikä oo glendora, hahahah kaikkee sitä oppiikin ::::D

Vierailija
814/1482 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku miettii Juicen Viidestoista yö niin se kertoo ryyppyputkesta.

No oikeastaan sen kahden viikon ryyppyputken jälkeisestä ensimmäisestä selvinpäin vietetystä yöstä.

Vierailija
815/1482 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenni Vartiaisen se "tältäkö se tuntuu, kun löytää oikean..."

Niin siinä "tätä tunnetta uutta ei pääse Jenni bagoon".  Mihin bagoon??

Oisko vaikka "pakoon" ?

Vierailija
816/1482 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu? 

Tällä viitattiin Toivo Kärkeen, vanhaan kuuluisaan laulujen tekijään. Varma tieto tämä. "... Kärki määrää..."

Vierailija
817/1482 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miiiiitä.

Che Guevera tuossa selitettiinkin, kyse on t-paidasta, jossa on hänen kuvansa.

Tuo tummennettu on oikeasti "konetta vastaan raivosimme" eli bändi Rage Against Machine. Kuuntelivat siis sitä musiikkia.

Tai sitten raivosivat koulua eli "konetta" vastaan?

Vierailija
818/1482 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurlähettiläät - Kun tänään lähden:

"Oven kiinni laitan ja katson eteiseen. Naulakko sinne yksin jää".

Minkä oven? Ulko-ovi kiinni ja sitten katsotaan eteiseen, postiluukusta?

Vierailija
819/1482 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miiiiitä.

Che Guevera tuossa selitettiinkin, kyse on t-paidasta, jossa on hänen kuvansa.

Tuo tummennettu on oikeasti "konetta vastaan raivosimme" eli bändi Rage Against Machine. Kuuntelivat siis sitä musiikkia.

Tai sitten raivosivat koulua eli "konetta" vastaan?

Yhteiskuntaa. Kuten RATM:kin.

Vierailija
820/1482 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dingo -Pistoolisankari. Laulaako Neumann peräti Jeesuksesta? Onko joku teistä tulkinnut kyseistä kappalette uskonnolliselta kannalta? Kyseinen kappale on jaksanut sanojen osalta pitää mielenkiintoani yllä, toinen sellainen biisi on samalta  bändiltä on Lähetyssaarnaaja, jonka olen ajatellut kertovan jopa apostoli Paavalista?

Jeesus siis autiosaaren lautturi, jota sivistynyt (kristinusko) länsi symboolikseen haluaa ) . Risti ( Jeesus siis ristillä) on lännen symboli.

Ihminen autiolla saarella on ikään kuin kadonnut lammas , joka pitää pelastaa takaisin laumaan ja Jeesus on ainoa henkilö joka tämän voi tehdä. Tiedän jotain joka sankarin roolin romuttaa, Jeesus on siis ristiinnaulittu "sankari" jne. Kappaleessa siis tavallaan puhuu Jeesus itse. Ainoa mikä ei oikein natsaa on sana pistoolisankari? Voi olla ,että olen tulkinnut kyseisen kappaleen liian monimutkaisesti tai sitten kyse on vain metaforasta, jolla on vain löyhä yhteys Jeesukseen ikään kuin implisiittisenä pinnan alla. Kyse kappaleessa olisi näin ollen enemmänkin vain mediaihmisen siis julkkiksen "hätähuuto", "ristiinnaulinta" yleisön /lehdistön toimesta. Sorry, jos tuli vähän sekavaa tavaraa. Tai sitten kyseessä on Robinson Crusoen tarina? Mene ja tiedä?