Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Riisu yltäni tähtivyö
Viivy viikkoon seuraavaan
Tätä riemua aika ei syö
Ei se törmää maailmaan
Katse hellä kuin viime yö
Miehen riisuu aseistaan
Rakasta minua
Minä rakastan sinuaJa sinä hymyilet ja katsot noin
Viet minut aamuun uuteen
Kuin kevään ensimmäiseen sateeseen
Sinun sieluusi kiinni päästä voin
Viet meidät tulevaisuuteen
Ja jonakin aamuna
Ennen sarastusta
Huomaat että musta
Aurinko nousee"Juicen sanoitukset on kyllä nerokkaita. Nyt vasta tajusin, että tuo "musta aurinko nousee" voidaan oikeasti tulkita joko synkkänä tai valoisana mielikuvana. Tietääkö joku, miten Juice on sanoituksen alunperin ajatellut, vai onko Juice halunnutkin sen olevan kaksoismerkityksellinen?
Lause vois siis kuvastaa synkkää tulevaisuutta, "mustaa"/pilvien peittämää aurinkoa tai musta=minusta, eli positiivinen mielikuva.
Ihmettelen että tätä asiaa aina jauhetaan. En oikein usko että yhtäkkiä tuossa olisi käytetty puhekielistä sanaa "musta" (=minusta), kun kaikkialla muualla koko biisissä on kirjakielisesti "minä" ja "sinä" jne.
Hyvä pointti, muttei silti sulje pois tuota kahden eri tulkinnan mahdollisuutta. Kirjakielisyys sopii muilta osin paremmin biisiin, etenkin kun sen on oppinut kuulemaan tietyllä tavalla. "Rakasta mua, Mä rakastan sua" tavuttuu heti häiritsevästi totutusta poikkeavalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irina-Hiljaisuus.
Mä tiedän, sun on vaikee ymmärtää.
Mä haluan sun lähelle mutten että kosket.
Ja voi, kun se riittäisi sullekin,
niin tää kaikki vois jatkuu paljon helpommin.Mulle tämä syvä hiljaisuus,
on parempi kuin huono valhe uus.
En voi sanoo suoraakaan,
et 'joo, edelleen ahdistaa',
kun me sitä jäätäis sitten kelaamaanMä tiedän, sun on vaikee ymmärtää.
Mä haluan sun lähelle mutten että kosket.
Ja voi, kun se riittäisi sullekin,
niin tää kaikki vois jatkuu niin kuin ennenkinEn voi ymmärtää tätä sen takia, että kuka olisi valmis suhteeseen jossa ei voi koskettaa toista. Tarkoitetaanko tässä seksiä vai kosketusta ylipäänsä? Ja sitten tuo lause, että kaikki jatkuisi kuin ennenkin niin miten tuollainen tilanne voisi jatkua ja kuka voisi tuohon tyytyä. Eikö ero olisi sitten jo parempi.
Tää on tosi Selkee ja koskettava sanoitus. Kun puolisosta tulee niin läheinen, liiankin läheinen, sellainen intohimoinen ja seksuaalinen rakastaminen alkaa hiipua. Mutta silti sinulle kelpaisi se suhde sellaisenaan, ilman seksiä. Haluat olla vaan vieressä ja olet siihen tyytyväinen, mutta se toinen osapuoli ei ole tyytyväinen. Siitä syntyy ongelmia.
Mun mielestä tässä nainen vetää rajan läheisyydessä fyysiseen. Jostain syystä ei tahdo fyysistä läheisyyttä, mutta henkisesti kyllä. Ehkä kyseessä on suhteessa oleva nainen, jonka raja toisen miehen kanssa kulkee tuossa koskemisessa. Asiat olisi ihan ok, kun ollaan läheisiä, mutta kosketus voisi tehdä asioista hankalaa. Tai sitten tämä nainen ei vain kykene fyysiseen läheisyyteen ylipäänsä, kenenkään kanssa. Kaksi tulkintaa mun päässä.
"Pukeutuu hän preussinpunaiseen"
Preussinsininen (Prussian blue) on värisävy, preussinpunaista ei ole olemassakaan. Argh.
Nypyköiden puhuva kissa: muistan lukeneeni että kyse on bändin inside-jutusta, jollain jäsenellä oli kissa jonka naukuminen kuulosti puheelta.
Sinänsä tyhmä juttu koska hämmentää kuulijaa kyllä aika paljon kun muuten biisi on humoristinen ja helposti ymmärrettävä.
Kaikki apulannan biisit on ihan outoja ja niistä ei kyllä ymmärrä mitään. Ilona tosin on ihan ymmärettävä.
Meev kirjoitti:
Dj Ibusalin biisisitä Skudzilla nämä kaksi kohtaa :
Tragikomediaa eli surullinen tarina
Studio on Skorpioni, eikä mikään Marvel
Roudasta rospuuttoon, jäämies lumihangel
Perkeleeni kesytän, mut mietin mitä vartenJa sit tämä
Pumppu hakkaa epäsäännöllisel pulssilla
Viekää haudan lepoon yöbussilla
Korvatkaa mun uurna muovipussilla
Kirjottakaa siihen maalitussilla:
Tässä lepää Ibu eli Skudzilla
Marvel tuottaa supersankarielokuvia ja tietysti sarjiksia.
Roudasta rospuuttoon on legendaarinen Julmahuvin parodia suomalaisesta elokuvasta (pätkä löytyy esim. youtubesta), jossa oman elämänsä tragikoominen suomalaissankari tarpoo ja kaatuu lumihangessa - elä sano mittään, mie tiiän, minä oon huono ihminen, rahat join, se on se minun hurja luonto, minä perkeleeni kesytän, ajan pääni jäädyksiin jne. Ja lopulta mennään avantoon!
Smc lähiörotat - skujaa
"Vuonna kolmetuhatta pöhisijät pöllii ufoja"
Vierailija kirjoitti:
Meev kirjoitti:
Perkeleeni kesytän, mut mietin mitä vartenJa sit tämä
Tässä lepää Ibu eli SkudzillaMarvel tuottaa supersankarielokuvia ja tietysti sarjiksia.
Roudasta rospuuttoon on legendaarinen Julmahuvin parodia suomalaisesta elokuvasta (pätkä löytyy esim. youtubesta), jossa oman elämänsä tragikoominen suomalaissankari tarpoo ja kaatuu lumihangessa - elä sano mittään, mie tiiän, minä oon huono ihminen, rahat join, se on se minun hurja luonto, minä perkeleeni kesytän, ajan pääni jäädyksiin jne. Ja lopulta mennään avantoon!
Ja toi Skorpioni taitaa olla noiden oma tuotantoyhtiö eli megatuotantoyhtiö Marvelin pienenpieni vastine.
Itse olen tulkinnut nämä tekstit ironisena vastineena kaikelle supersankari ja oman elämänsä sankari - vouhotukselle. Teksteissä kerrotaan pysähtyneisyydestä, yksinäisyydestä, jämähtämisestä, pienuudesta, mitättömyydestä, mutta toisaalta, ei ehkä olla Godzilloja, kun ollaan oltu skutsissa eli metässä koko ajan.
CaseyRyback kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi ihmiseltä mennä ohi esimerkiksi se, että siskoksi voi nimittää ylipäänsä naista?
Ajelin päivällä autolla ja radiosta tuli Aki Sirkesalon "Seksuaalista häirintää". Huvittaa ajatella, millaisen paskahalvauksen em. puupäät saisivat, jos tuo biisi olisi ilmestynyt hiljattain. Siinä päiviteltäisiin täällä ja Kansanradiossa, miten se tyyppi kehtaakin laulaa radiossa työpaikalla irstailusta ja vieläpä perheyrityksessä!
Vieläpä siskoon kohdistuvaa irstailusta. Av-mammat kauhistelemassa insestilauluja 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juha Tapion Rakastettu. Mistä siinä oikeesti lauletaan?
Minun mielestäni kuolevasta ihmisestä. Ja hengellisestä näkökulmasta, Jumala ottaa turvaan ja hänelle tämä henkilö on rakastettu.
Tää onkin haastava. Minun mielestäni siinä lauletaan syvästä uskon tunteesta ja sitä kumpuavasta toivosta. Päällisin puolin voisi ajatella että mies on mökillä kuolemassa mutta kyse on siitä tilasta jossa antautuu Jumalan kannatettavaksi kun kaikki muu on menetetty ja tuntuu turhalle ja kyllästyttävälle. Laulussa on paljon symboliikkaa ja viitteitä Raamattuun Katekismukseen ja Kristinuskon myytteihin. Laulu kertoo tavallaan kuolemasta mutta kuolema on egon kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki apulannan biisit on ihan outoja ja niistä ei kyllä ymmärrä mitään. Ilona tosin on ihan ymmärettävä.
Millainen elämä sulla on ollu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen mystinen hopeinen discomies
Mä olen kieltään lipova liskomies
Mä olen Uuden-Englannin nahkamies
Aina ilosta syntyvä uudestaanSä tunsit mut aiemmin Markkuna
Sitä poikaa ei enää olekaan
Sä revit lehden sun muistokirjasta
Oon sun mielestä poissa kokonaanMennyt mies
On historiaa
Mennyt mies
On historiaaSokerijuurikas ei mua kiinnosta
En aio mennä syksyllä opistoon
En enää vuosiin oo käynyt metsällä
Mä en tahdo tarttua aseeseenMul on syntsa ja skitta ja vahvari
Pitsiverhoissa ruusukuvio
Mul on huoneessa mennyt maailma
Mul on loistava tulevaisuusMennyt mies
On historiaa
Mennyt mies
On historiaaIsäni veisteli puisia ukkoja
Puisen naisen mä löysin pellosta
Keihäänkärjenkin löysin ja hävitin
Omat ukkoni veistän vinyyliinSitten kerran kun avaat radion
Kuulet kumman tuttua, kaunista
Jonka luulet, oot kerran tuntenut
Jonka luulit, oot voinut unohtaaMennyt mies
On historiaa
Mennyt mies
On historiaaMä olen mystinen hopeinen discomies
Mä olen kieltään lipova liskomies
Mä olen Uuden-Englannin nahkamies
Aina ilosta syntyvä uudestaanKertoo miehestä jonka tyylit ovat vaihdelleet esim: uuden Englannin nahka mies on Englannin new wave heviä kasarin alulta kuten Iron Maiden. Mystinen hopeinen disco mies taas varmaan 70luvun lopun Bee Geens fani, lisko miehestä en tiedä.
I am the Lizard King, lauloi Jim Morrison 70-luvulla. Keihäänkärjen Karjalainen kadotti myös 90-luvun biisissään. Biisissä aikakaudet vaihtuu, kokee olevansa osa sitä kaikke, koko historiaa, muinaisessa meripihkassa säilyen.
Mikki Hiiri mättähältä mättähälle köy
Ja pikkujalka pilkahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Preussinsininen (Prussian blue) on värisävy, preussinpunaista ei ole olemassakaan. Argh.
On on! Voimakas ruskeanpunainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Riisu yltäni tähtivyö
Viivy viikkoon seuraavaan
Tätä riemua aika ei syö
Ei se törmää maailmaan
Katse hellä kuin viime yö
Miehen riisuu aseistaan
Rakasta minua
Minä rakastan sinuaJa sinä hymyilet ja katsot noin
Viet minut aamuun uuteen
Kuin kevään ensimmäiseen sateeseen
Sinun sieluusi kiinni päästä voin
Viet meidät tulevaisuuteen
Ja jonakin aamuna
Ennen sarastusta
Huomaat että musta
Aurinko nousee"Juicen sanoitukset on kyllä nerokkaita. Nyt vasta tajusin, että tuo "musta aurinko nousee" voidaan oikeasti tulkita joko synkkänä tai valoisana mielikuvana. Tietääkö joku, miten Juice on sanoituksen alunperin ajatellut, vai onko Juice halunnutkin sen olevan kaksoismerkityksellinen?
Lause vois siis kuvastaa synkkää tulevaisuutta, "mustaa"/pilvien peittämää aurinkoa tai musta=minusta, eli positiivinen mielikuva.
Ihmettelen että tätä asiaa aina jauhetaan. En oikein usko että yhtäkkiä tuossa olisi käytetty puhekielistä sanaa "musta" (=minusta), kun kaikkialla muualla koko biisissä on kirjakielisesti "minä" ja "sinä" jne.
Hyvä pointti, muttei silti sulje pois tuota kahden eri tulkinnan mahdollisuutta. Kirjakielisyys sopii muilta osin paremmin biisiin, etenkin kun sen on oppinut kuulemaan tietyllä tavalla. "Rakasta mua, Mä rakastan sua" tavuttuu heti häiritsevästi totutusta poikkeavalla tavalla.
Tässä toinen Juicen lyriikkaa, jossa kirjakielinen "minä", ja toisaalla "sun", eikä "sinun":
"Silmissäni orpo katse lapsen eksyneen
Rakkautesi jäljet vihloo rintaa
Käy pimeys päälle lailla pommikonelaivueen
Ja minä kun en koskaan kysy hintaa.
Viidestoista yö taas saapuu painajaisineen
Ja kaikki, paitsi elämä, on turhaa
Aina oikein uskoa ei jaksa ihmiseen
Kun ihmiskunta tekee itsemurhaa.
Sun kanssas katson maailmaa
Ja samaa unta nään
Kuin hullu huudan rakkauteni perään!
Sun kainaloosi käperryn
Ja jos sallit yöksi jään
Ja kun aamu on, en tiedä missä herään."
Tuu tuu tupakkarulla, mistäs tiesit tänne tulla.
Miska soutaa joella, rannalle jäi Petruska. Aijai Katinka, missä Miska,Petruska..
Anssi kela - Ilves
kertsi:
Kun näin viimeisen kerran Ilveksen
Sen katse kertoi tuulen voimistuneen
Kun näin viimeisen kerran Ilveksen
Se sanoi et meistä jää vain jäljet lumeen
”Jos oot nöljys, veikkaan et sä et tuu katumaan.”
Nöljys???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On on! Voimakas ruskeanpunainen!
Kappas, en ollut tiennyt 😁
Perkeleeni kesytän, mut mietin mitä varten
Ja sit tämä