Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet

Vierailija
01.10.2017 |

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Kommentit (1482)

Vierailija
641/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sielun Veljet - Peltirumpu

Lastenhuoneen seinät ovat keltaiset

Myös aurinko on keltainen, niin kerrotaan

Oi kunpa pääsisi joskus sitä katsomaan

Lapsi ruinas: äiti osta laatikosta pois

Tuo kaunis lelu komerosta yhden leikin

Jälkeen hautapaikan sai vain

Sä olet yksinäinen peltirumpu

Lastenhuoneen komerossa

Vedit käyntiin robotin

Se lähti kävelemään

Sä tänne aina jäät

Sä olet kyllästynyt kalman tuoksuun kalseaan

Ja tuikkaat lastenhuoneen nalleverhot palamaan

On kuin oisi päässyt aurinkoa katsomaan

Lapsi ruinas: äiti osta, komerosta katsot:

Lapsi palaa, ethän sä kosta

Muttei peltirumpu koskaan syty palamaan

Lastenhuoneen komerossa

Vedit käyntiin robotin

Se lähti kävelemään

Sä tänne aina jäät

Yksinäinen peltirumpu...

Mitä tässä on tapahtunut?

Hermoraunio äiti kyllästynyt lapsen ruinaukseen, tappanut lapsensa, kalmanhajua, päätyy tuikkaamaan huoneen palamaan, jotenkin elollinen peltirumpu pohtii kohtaloaan komerossa, lelurobotti kävelee lattialla tulipalon roihutessa vai mitä ihmettä?

Onko tämä vain joku kauhusatu vai jotain muuta?

Tämä on vähän kuin Sanna ja lapset -yhtyeen biisi Pieni Murhapolttaja. Joka on kauheista sanoistaan huolimatta koskettava:

Pikku-Pauli joutessaan

Mummun tuikkas palamaan

Mummi lähti taivaisiin

Pauli kotiarestiin

Laitettiin

On turha palovaroitin

Kun Pauli pöllii patterin

Yöllä leikkii hiukan vaan

Äiti viedään sairaalaan

Toipumaan

Refrain:

Kuka rakastaa pientä murhapolttajaa

Jonka liekkiä ei saada sammumaan?

Kuka rakastaa pientä murhapolttajaa?

Viisivuotiaana joutais vankilaan

Halpaa rakkautta kai

Pauli pikkuisena sai

Tunteisiinsa tulisiin

Tuskin koskaan vastattiin

Halauksin

On turha palovaroitin

Kun Pauli pöllii patterin

Yöllä leikkii hiukan vaan

Äiti viedään sairaalaan

Uudestaan

Refrain

Pauli nukkuu huoneessaan

Ovi lukkoon painetaan

Isä bensan valelee

Äiti tikun raapaisee

Ja hymyilee

Vierailija
642/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti miten suomalaiset lausuvat epäselvästi. No, on niitä iät ja ajat kuultu väärin englanninkielisiäkin kappaleita, että ei varmaan mitään erikoisen uutta millään kielellä. Aina silti lämmittää mieltä kun joku nuorempi suomalainen oikein rautalangasta vääntää sanoja, että ei varmasti jää epäselväksi. Robinilta esimerkiksi tämä onnistunut usein luontevan kuuloisesti.

Sössötys varmasti sulavoittaa ja helpottaa lyriikan tekoa ja antaa taiteellisia vapauksia, mutta kauniilta se ei aina kuulosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenhuoneen komerossa

Vedit käyntiin robotin

Se lähti kävelemään

Sä tänne aina jäät

Lastenhuoneen komerossa

Vedit käyntiin robotin

Se lähti kävelemään

Sä tänne aina jäät

Yksinäinen peltirumpu...

Hermoraunio äiti kyllästynyt lapsen ruinaukseen, tappanut lapsensa, kalmanhajua, päätyy tuikkaamaan huoneen palamaan, jotenkin elollinen peltirumpu pohtii kohtaloaan komerossa, lelurobotti kävelee lattialla tulipalon roihutessa vai mitä ihmettä?

Mulle tullut aina mieleen se että tämä kertoo jostain nyky-kertakäyttökulttuurista, aina pitää saada uutta ja uutta.

Biisi kuitenkin jo vuodelta 1985.

Günter Grass oli arvostettu kirjailija jo silloin (myöhemmin Nobel-palkittu) ja

"Peltirumpu" myös hyvin merkittävä kirja ja luulen, että tämä oli biisin tekijänkin tiedossa

"Peltirumpu (1959) on Grassin ensimmäinen romaani ja samalla teos, joka toi hänet suuren yleisön tietoisuuteen. Hyvin kuvallisella kielellä kirjoitettu teos teki hänet heti tunnetuksi, ja kirja olikin ensimmäisiä toista maailmansotaa käsitelleitä saksankielisiä romaaneja."

-Wikipedia

Olen aina ajatellut, että tämä kertoisi enemmänkin synkästä historiasta kuin 1985 nyky-yhteiskunnasta.

Vierailija
644/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ronron86 kirjoitti:

Kaikki Apulannan biisit. Ihan oikeesti.

Toni Wirtanen sanoi kerran haastattelussa, että hän sanoittaa kappaleensa hyvin assosiatiivisesti eli mielleyhtymien varassa ja antaa kuulijoiden luoda sanoituksille merkitykset. 

Vierailija
645/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miiiiitä.

Minä taas ihmettelen, miten tuota voi olla tajuamatta? Eihän tuon selkeämpää tekstiä voi olla. Kuinka suoraan asiat oikein pitäisi sanoa, että sinäkin ymmärtäisit?

Vierailija
646/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tänä yönä on saatava jotakin aikaan, muuten katoaa uskoni tähänkin taikaan. Joka mieltäni kiehtoo ja ahdistaa, joka myrkkyä on mutta niin makeaa.

Kädet vapisee, ei edes tupakkaa mieleni tee, Ruumiistani irtoan melkein ja itseäni katselen kun Maa tärisee, nyt se tulee, nyt se kävelee, tällä kertaa kiinni sen saan ennenkuin se katoaa.

Olen antanut sormet ja käteni kaikki. Olen katsonut kuinka ne hakataan poikki. Olen ulvonut yötä ja odottanut kuuta. Nyt tahdon jo enemmän ja jotakin muuta.

Kädet vapisee, ei edes tupakkaa mieleni tee, Ruumiistani irtoan melkein ja itseäni katselen kun Maa tärisee, nyt se tulee, nyt se kävelee, tällä kertaa kiinni sen saan ennenkuin se katoaa.

Kuinka lankesinkaan ansaan pehmeään. Se hyvänä pitää mutta minut myrkyttää. Ja kun se loppuu aina yksin jään. . . . Yksin hämärään.

Nyt on saatava tehdyksi jotakin jo sille. Ulospääsyä sanoille ajelehtiville. Pian tunnen sen tulevan, se tulee niin kaukaa. Ennenkuin se on täällä mä en saa rauhaa.

Kädet vapisee, ei edes tupakkaa mieleni tee, Ruumiistani irtoan melkein ja itseäni katselen kun Maa tärisee, nyt se tulee, nyt se kävelee, tällä kertaa kiinni sen saan ennenkuin se katoaa."

Että mitä?

Huumeriippuvuus, vieroitusoireet, rikollinen elämä ja halu päästä irti edellämainituista.

Vierailija
647/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Galapala kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Scooter - How much is the fish.

Mitä sillä kalalla on tekemistä minkään kanssa?

"The chase...is better than the catch

Transforming the Tunes

We need your support

If you've got the breath back

It's a first page of the second chapter

I want you back for the rhythm-attack

Coming down on the floor like a maniac

Get down in full effect

I want you back, so clean up the dish

By the way, how much is the fish?

How much is the fish?

Here we go, here we go,

Here we go again

Yeeeeeeeeeeah!

Sunshine in the air!

We're breaking the rules

Ignore the machine

You won't ever stop this

The chase...is better than a catch!

Get down…"

Tuo "How much is the fish?" tulee itse asiassa siitä että kun ne osti studiossa olevaan akvaarioon uuden kalan, ja se maksoi 3.80 Saksan Markkaa :D

Tuon biisin kertosäemusa on muuten vanha juomalaulu, "Was wollen wir trinken (7 Tage lang)";

Ahaa! xD No selvisipä vihdoin.

Vierailija
648/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yön biisi "niin paljon me teihin luotettiin": ketkä te ja ketkä me, kun kuitenkin puhutaan "sinulle", joka iski puukon selkään? 

Mä oon aina ajatellut, että viittaa elämän teihin. Eli että luotettiin, että tiet veisi meidät oikeaan suuntaan, yhdessä, ja kaikki menisi hyvin. Mutta sitten toinen iskikin puukolla selkään ja siinä ne kaikki hyvät yhteiset suunnitelmat sitten meni.

Okei, hyvä näkökulma. Mutta en silti ymmärrä, miksi tiet olisivat monikossa, jos oli kuitenkin tarkoitus kulkea suunnilleen yhteistä tietä. 

Ja siis eihän sitä luottamusta tuossa tapauksessa ne tiet pettäneet, vaan se, joka iski sen puukon. Miksi laulettaisiin myös siitä, miten puukon iskijäkin niin luotti teihin, vaikka tämä itse oli se, joka luottamuksen petti? 

Elämässä niitä valittavia polkuja ja teitä ei ole vain yksi, vaan lukemattomia. Suhteen alussa kun kaikki on ihanaa, niin siihen yhteiseen tulevaisuuteen haluaa uskoa, mutta tälle puukolla iskijälle tulikin sitten muut suunnitelmat jossain vaiheessa sen ihanan yhteisen alun jälkeen. Ei se poista sitä, etteikö siihen yhteiseen tulevaisuuteen olisi alussa molemmat uskoneet. Tiet veikin hänet eri suuntaan.

En nyt kyllä vieläkään niele tätä ajatusta. :D Kun laulun nimi on "niin paljon me teihin luotettiin", on oletus, että se luottamus on nyt jotenkin olennainen juttu tässä. Ja kun puhutaan ongelmista, niin kyllä sen minusta pitää nimenomaan johtua siitä, että se luottamus on petetty. Jos luottamuksen kohteena ovat olleet tiet, miten voidaankin yhtäkkiä laulaa siitä, miten toinen luottaja iski puukon? Kyllä puukon iskeminen minusta nimenomaan tarkoittaa luottamuksen pettämistä. 

Olli Lindholm on joskus kertonut biisin kertovan Jussi Hakulisen ja Yön eri teille lähdöstä. Vissiin vähän sisäpiirin juttu, josta tehtiin julkinen biisin muodossa.

Vierailija
649/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miiiiitä.

Minä taas ihmettelen, miten tuota voi olla tajuamatta? Eihän tuon selkeämpää tekstiä voi olla. Kuinka suoraan asiat oikein pitäisi sanoa, että sinäkin ymmärtäisit?

Miksi veetuilet kysyjälle? Siksihän tämä ketju on, että voi selvittää mistä kappaleet kertovat. Ihme nuivailua.

Vierailija
650/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostoa koska Pekka Ruuskan Rafaelin enkeliä kuunnellessa en ole onnistunut saamaan kiinni kappaleen punaisesta langasta.

Eli mitä kielikuvia haetaan tuhansilla savuisilla salongeilla ja uutispuurolla aamupöydässä esimerkiksi. Näitä vertauksiahan biisi on pullollaan. 

Tuhannet savuiset salongit= tuhannet ravintolat. Ennen ravintoloissa poltettiin tupakkaa sisällä. Uutispuuro taas viittaa kaikenmaailman uutisiin mitä luet lehdestä.

Vierailija
651/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Popedalla on tällainen aivan totaalisen kryptinen säe, jonka merkitystä en ymmärrä:

"Jos pillua saan, niin lähden mukaan."

Mitä ihmettä tuo voi tarkoittaa?

Vierailija
652/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti, runojen, myös laulurunojen kuuluukin olla monitulkintaisia, niissä on kuvakieltä ja viittauksia jotka ei kaikille aukea.  Sanoituksia ei tehdä rautalangasta vääntäen, niin että jokainen ne varmasti tajuaa. Tosikko, yksinuottinen pilkunnussija on varmaankin välillä ihan hukassa suhtautuessaan sanoituksiin kuin matematiikan yhtälöihin. 

Sanoituksille ei välttämättä löydy yhtä oikeaa tulkintaa vaan jokainen saa ne vapaasti ymmärtää oman kokemuspohjansa kautta tai olla ymmärtämättä. Sanoittaja itse voi kertoa, mitä hän on tarkoittanut tai olla kertomatta. Vitsiäkään ei pidä selittää, silloin sen juju on jo mennyt ohi.

Vierailija
653/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tai kuka on laulussa Neulainen Jerkunen?

Ainakin tiedämme että hän on niin niin niin niin niin sellainen ; D Ajattelen, että kyseessä on vanha kaavoihin kangistunut mies, säntillinen, hiljainen elämä. "Hän antoi kassin tyhjiä pulloja kauppaan vietäväksi", ajattelin että antoi pullonpalautuksen tehtäväksi pihapiirin lapsille. Tiedä sitten.

Vierailija
654/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenhuoneen komerossa

Vedit käyntiin robotin

Se lähti kävelemään

Sä tänne aina jäät

Lastenhuoneen komerossa

Vedit käyntiin robotin

Se lähti kävelemään

Sä tänne aina jäät

Yksinäinen peltirumpu...

Peltirumpu kostaa sen että tulee hylätyksi eikä pääse koskaan mihinkään - toisin kuin robotti - ja sytyttää lastenhuoneen palamaan. Mutta rumpu itse ei pala koska on peltiä ja tuntee lopulta päässeensä vapauteen ahdistavasta komerosta.

Tämä kertoo mielestäni yksinäisyydestä, hylätyksi tulleen katkeruudesta, ehkä kateudestakin niitä kohtaan joilla menee paremmin, ja epätoivoiseen tekoon päätymisestä ja siitä miten joku voi ajatella että tuhoamalla jonkun toisen voi itse vapautua jostain ahdistavasta. Vaikka sanat kertovat peltirummusta, voisi tämän tarinan päähenkilö olla joku ihminenkin. Näitä tällaisia tarinoita saa aina välillä lukea lehdistä, valitettavasti.

Vierailija
655/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elikkäs 1: happoradion che guevara?

kun me silmät mustalla maalasimme

tupakkapaikalla kapinoimme

Che Guevara oli argentiinalaissyntyinen vallankumouksellinen sissijohtaja (eli kapinallinen) ja huomattava marxilainen poliittinen hahmo (eli sosialisti). Happoradion laulussa haikaillaan nuoruuden kapinahenkeä josta se rakkauden kipinä oli alunperin syntynytkin ja nyt siihen haluttaisiin palata jotta kipinä syttyisi uudelleen.

- - -

Mutta mutta, mitä tulkintoja teillä on Pekka Ruuskan Rafaelin enkelistä? Kertooko se teistä apokalyptisestä tulevaisuudesta vai toisesta maailmansodasta? Minulle itselle tulee siitä jotenkin sellainen 1940-fiilis ajatuksissa, ehkä tosin siksi etten ollut itse sitä koskaan kokemassa vaan nähny siitä elokuvia ja dokumwnttejä ainoastaan televisiossa.

Vierailija
656/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ovat siinä yhdessä Tiktakin biisissä olevat kyyn eleet? Se missä lauletaan että "ja kysyt miksi kyyn eleet".

Henkilö kiemurtelee ja lipoo kieltään?

Vierailija
657/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yön biisi "niin paljon me teihin luotettiin": ketkä te ja ketkä me, kun kuitenkin puhutaan "sinulle", joka iski puukon selkään? 

Joo tuossa ei mitään logiikkaa olekaan. Siinä on selkeästi keksitty ensin pelkkä kertosäe ja myöhemmin kirjoitettu säkeistöksi rakkaustarina sinä-minä, joka ei sinällään sovi tuohon teemaan "me luotettiin teihin". Tämä ei ollut aivan Yön huippuhetkiä. :D

Kyseessä oli Yön vastine/kosto Jussin uuden bändin "Yö jota ei ollutkaan" -biisiin ei siis mikään rakkauslaulu.

Vierailija
658/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko laitettu tänne jo (anteeksi, 40 sivua on aika paljon luettavaa), mut 

"Kerran sielun juuren, kaiken tarkoituksen

Silmästä silmään mä näin

Aioin salaisuuden ääniin punoa

Vain kätteni jälkiä jäi

Suljettuna lipas, suurin aarre

Ettei ihminen tahria voi

Turhuudesta mielen hulluudesta moni kantele karrella soi

Pois äänet

Vain kuulla sen voit

Kun kaiut on kantaneet pois

Tunnen kun ne katsovat

Mun seinillä on silmiä miljoonia

Hukkaan menneet unelmat

Ne koittavat mun käsiä liikutella

Kerron heidän tarinat

Ja jonkun huomaan seinältäni kadonneen

Vaikka perään huudan, naurun kuulen vain

Ei paljasta minne menee

Pois äänet

Vain kuulla sen voit

Kun kaiut on kantaneet pois"

Alku kuulostaa luomistyön vaikeudelta, päässä on tosi hyvä idea mut sitä on vaikea saada paperille oikealla tavalla, mutta varsinkin tuo viimeistä kertosäettä ennen oleva kohta hämmentää mua. Okei, hukkaan menneet unelmat tuijottaa ja yrittää liikutella sinua. Mut jos sä "kerrot niiden tarinat", ne häipyy ja sä haluatkin ne takaisin? Mille tämä on vertauskuva?

Ja kappale on siis Indican Äänet

Vierailija
659/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat siinä yhdessä Tiktakin biisissä olevat kyyn eleet? Se missä lauletaan että "ja kysyt miksi kyyn eleet".

Henkilö kiemurtelee ja lipoo kieltään?

Ihminen on luonteeltaan lipevä, kiero ja häijy, siis sellään puukottaba ystävä. Tiktakilla ei kuitenkaan ole sellalsta biisiä jonka sanoisaa näin sanottaisiin. Sensijaan Tiktakilta löytyy nyyhkytysbiisi nimeltä Kyyneleet.

Tiktak - Kyyneleet kirjoitti:

Sä kysyt miksi kyyneleet,

Mistä silmät itkeneet

Ja sä petät, sä tuut ja sä meet

Ja kysyt miksi kyyneleet

Sä näet silmät eksyneet

Ja kysyt miksi kyyneleet

Ja sä petät, sä tuut ja sä meet

Ja kysyt miksi kyyneleet

Vierailija
660/1482 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vaan tää tunnetilojen tuuliviiri

Itsetuhosesti pyörin, en saa mistään kiinni

Kompastelen murusiin, pieniin ongelmiini

Mitätön, mitaton rikkinäinen riimi

En mä pyytäny et syntyisin tänne

Tyynyn alla sormet niinku pyssy, ollaan yksinämme

Se vaatii yläkertaa kumpaankin nenään

Etten ala sun perään yläkertaan enää itkemään

Kaulassa ohjenuora: ole mies

Puolesta molempien umpikujaan oman tien

Maailma on kaunis mut nii julma

Niin kova vilu on mulla, mut ei kotii mihin tulla

Vielki mietin kenelle nää laulut teen, mis mä oon, mihin meen

Takerrun sun kaulukseen

Jättiläisen harteilta kaiken nähä koitan

Olallani oma poika

[Chorus]

Yksinään me täällä ryömitään

Ei jäätävä tuuli laula meille

Se laulaa lähteneille

Ympyrää kuin hyrrät pyöritään

Ja siinä kun mietin mitä mä teen

Niin sä tartuit mua käteen

Hei, ethän pois mee

En mä osaa elämää ilman sua

Jää tähän paikalleen

Niin ei päivä päätykään

Ja hartioilta sun mä kaiken nään

[Verse 2]

Mä en oo mikään vuoden mies

Aikakapselissa kulmasohvan kyydis olohuonemies

Niin lähel peilii et mun nenä on lytyssä

Ateria pytyssä, likapyykit mytyssä

En häpee täällä sitä mitä sä näät

Vaan sitä minkä kätken, mun epäelämää

Pelkään, et kaikille paljastuu et mä oon -

Sellanen kun mä oon

Löydän vanhat kengät kun mä siivoon sun kaappii

Koitan niihin kasvaa mut en ikinä sua saa kii

Ei maassa parkumalla pysähdy tää pallo

Siks albatrossi kurkussa ympyröitä tallon

Jos et nukukkaa vaa alla ruumiiden valvot

Aamuinen taivas ku paljastetut sarveiskalvot

Kuvittelen naiivisti et katot mun perään

Kunnes ikiunestani hikisenä herään

Fobia ja mania, kai ne on sama asia

Ku aika kiertää iän kaiken kaatunutta kasia

Jättiläisen harteilta nyt kaiken nähä koitan

Olalla mun oma poika

[Chorus]

Yksinään me täällä ryömitään

Ei jäätävä tuuli laula meille

Se laulaa lähteneille

Ympyrää kuin hyrrät pyöritään

Ja siinä kun mietin mitä mä teen

Niin sä tartuit mua käteen

Hei, ethän pois mee

En mä osaa elämää ilman sua

Jää tähän paikalleen

Niin ei päivä päätykään

Ja hartioilta sun mä kaiken nään

Ketä laulaja kaipaa, kuka on tuo poika hänen hartioillaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi