Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet

Vierailija
01.10.2017 |

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Kommentit (1482)

Vierailija
541/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samuli Edelmanin biisi " Ei mitään hätää". Kuulin sen moneen kertaan ja mietin kenestä laulaa... Sit tuli ahaa elämys, jumalaahan se tarkoittaa.

Tuli myöhemmin vahvistus Vain Elämässä, kun T. Wirtanen luuli laulun tarkoittavan kuolemaa ja Samuli vastas, että hän ajatteli jumalaa.

Joskus voi tulkinnassa osua oikein.

Vierailija
542/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bull shit! Jos ei kolahda niin sitten ei . Sanomahan on ihan selvä, jos malttaa kuunnella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dippaadai dappaadai dippaadai.

Sepi Kumpulainen. Hyvin vaikea tulkita 🤔

Kertoisikohan kuitenkin huumorin keinoin alkoholin vaaroista:

Tippa - die!

Tappaa - die!

Tappaa - die!

Vierailija
544/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu? 

Toi biisi on muutenkin niin täynnä hienoja vertauksia ja viittauksia, että oon päästäny ajatukseni liitämään sitä tulkitessani. Voisko kärki viitata Toivo Kärkeen? 

Vierailija
545/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs Vesa-Matti Loirin Brontosauruksen yö?

Mitä se laulun brontosaurus kuvastaa?

Jos on jollein vieras kun kuitenkin harvemmin kuultua Veskua niin löytyy kyllä Youtuben puolelta. 

Vierailija
546/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi alkuperinen biisi on tuttu meille punaviherkuplalaisille. Eli mies on katkera ex-tyttöystävälleen joka on vihervasurikommari (viittaus Che Guevara t-paitaan) ja "konetta vastaan raivosimme" viittaa vasemmistoaktivismiin ja Rage Against The Machine -bändiin.

Vierailija
547/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä biisi?

Sata kertaa pitänyt heti tarkistaa, mitä biisissä lauletaan, mutta nyt en muista koko biisistä muuta kuin yhden väärin kuullun kohdan: "niinku jan piltserin dani". Veikkaan esittäjäksi JVG:tä, mutta vaikka kuinka googletan JVG:n biisejä niin ei löydy :( Viimeksi viime viikolla soi Novalla tämä biisi pitkän tauon jälkeen, enkä heti päässyt nettiin tarkastamaan soittolistaa. Ja nyt en muista biisistä mitään muuta kuin tuon rivin, ärsyttävää!

Vierailija
548/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu? 

Eikö se ole "Katajainen kansa, jonka itsesäälin määrää

Ei mittaa järki eikä Kärki määrää

Jonka lauluissa hukkuvat elämän valttikortit "

Lauletaan Toivo Kärjestä?

Ydinkärkien eli ohjusten määrästä eli kilpavarustelusta eli kansan potentiaalisesta vahvuudesta muihin verrattuna

Kylmän sodan aikainen laulu

Höpölöpö. Murheellisten laulujen maa on Martti Syrjän mukaan pilkkalaulu suomalaisesta iskelmälyriikasta, jossa kaikki menee aina huonosti. Katajainen kansa = suomalaiset vanhan sanonnan mukaan, taipuu vaan ei taitu. Kärki viittaa Toivo Kärkeen. Elämän valttikortit samannimiseen kappaleeseen.

Samasta aiheesta Mauri Kunnas piirsi Suosikkiin (7/81) Nyrok City -sarjakuvaan todella mainion tarinan nimeltä Suomalainen unelma. Elämän valttikortit ja Viikonloppuisät ja muut itsesäälissä rypemiset Mauri käsitteli hauskasti ja hirtehishumoristisesti iso pilke silmäkulmassaan. Kannattaa hakea käsiinsä kokoelma The best & the wörst of Nyrok City (Otava 2000), siellä on em. tarinan ohella hulvatonta meininkiä populaarimusiikin ja muun populaarikulttuurin senaikaisista aiheista. Jos eli nuoruuttaan 80-luvulla, kuten mm. minä, kirjasta löytää oman ja ikäpolvensa elämän tärkeitä muistoja hulvattomalla tatsilla höystettynä. Suosittelen!

Vierailija
549/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

pöllö kirjoitti:

Mikä biisi?

Sata kertaa pitänyt heti tarkistaa, mitä biisissä lauletaan, mutta nyt en muista koko biisistä muuta kuin yhden väärin kuullun kohdan: "niinku jan piltserin dani". Veikkaan esittäjäksi JVG:tä, mutta vaikka kuinka googletan JVG:n biisejä niin ei löydy :( Viimeksi viime viikolla soi Novalla tämä biisi pitkän tauon jälkeen, enkä heti päässyt nettiin tarkastamaan soittolistaa. Ja nyt en muista biisistä mitään muuta kuin tuon rivin, ärsyttävää!

Lähiöunelmii, Teflon Brothers. Se on Dan Bilzerian, pokeriammattilainen ja cool jätkä.

Vierailija
550/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yön biisi "niin paljon me teihin luotettiin": ketkä te ja ketkä me, kun kuitenkin puhutaan "sinulle", joka iski puukon selkään? 

Puukon mun unelmiin. Kyse voi olla kahdesta nuorisojoukosta ja näiden konfliktista.

Vierailija
551/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä liian vanha, mutta en ymmärrä yhtään mitä tämä tarkoittaa: "viel kun lanka lampussa hehkuu, kaikki kuittaa kun haippi huippaa". Lähinnä tuo jälkimmäinen osa. Jvg:n Hehkuu-biisi kyseessä.

Kuka tervejärkinen, ihmisten kieltä puhuva nyt ymmärtäiskään ton kaksikon lyriikoita noin niinkun ylipäätäänkään... :D 

Vierailija
552/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tarjosit vain salmiakkia

Minä olin hölmö panin peliin koko elämän

Tätä olen pohtinut yläasteelta asti. Onko salmiakki kiertoilmaisu huumeille tms.?

Vierailija
553/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juicea pitäisin parhaana sanoittajana, esim. Syksyn sävelen sanoja miettii paljon.

Vierailija
554/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä tarjosit vain salmiakkia

Minä olin hölmö panin peliin koko elämän

Tätä olen pohtinut yläasteelta asti. Onko salmiakki kiertoilmaisu huumeille tms.?

Ei, vaan poika tarjosi ihastuneelle teinitytölle todella vain salmiakkikarkin ja tyttö pani peliin koko elämänsä kuvitellen karkin tarjoamista kiinnostuksen osoitukseksi, jota se pojan puolelta ollutkaan.

Vierailija
555/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä liian vanha, mutta en ymmärrä yhtään mitä tämä tarkoittaa: "viel kun lanka lampussa hehkuu, kaikki kuittaa kun haippi huippaa". Lähinnä tuo jälkimmäinen osa. Jvg:n Hehkuu-biisi kyseessä.

Kuka tervejärkinen, ihmisten kieltä puhuva nyt ymmärtäiskään ton kaksikon lyriikoita noin niinkun ylipäätäänkään... :D 

Vai onko tuon kohdan sanoittanut Brunila? Ainakin se laulaa siinä ja on mukana monen JVG:n biisissä. Mun mielestä tuo haipin huippaaminen olisi sitä, että JVG:n saama suosio huippaa eli tuntuu pojista mielettömältä. Se kuittaa kaikki, eli mitä tahansa tekevät ja tapahtuu, niin nyt se ei haittaa, koska lanka palaa lampussa=elämä on mieletöntä, he elävät tms. 

Vierailija
556/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

...katajainen kansa jonka itsesäälin määrää ei mittaa järki, eikä Kärki määrää, jonka lauluissa hukkuvat elämän valttikortit... Kärki viittaa Toivo Kärkeen. Luin jonkun eppujen levyn kansilehdestä vuosia sitten.

Vierailija
557/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kai joku pyyhki puukon sun matkallas, jonka iskit mun unelmiin" < hieno biisi pilatty typerällä kielioppivirheellä. Matkanko se niihin unelmiin iski? Ärsyttävää! (Oikeaoppisesti: "Kai matkallasi joku pyyhki puukon, jonka iskit mun unelmiin". Ei toki toimisi biisin säkeessä noin, mutta niin tai näin, huonosti sanoitettu tuo kohtia.)

Vähän kyllä särähtää korvaan, samoin kuin Maija Vilkkumaan Satumaa-tangossa se "mä paan stereot lujemPAA".

Mutta taiteellinen vapaus jne...

Se on "mä panen stereot lujempaa" ja se on puhekielisesti ihan ok.

Eihän ole. Pitäisi olla joko "mä panen stereot lujemmalle" tai "mä panen stereoita lujempaa."

Tuo viimeinen lause on jo aika härskiä stereoihin sekaantumista! Ei se vanha Ullanlinnassa asuva täti sentään semmoista tee.

Vierailija
558/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mä oon öissä töissä ei missään myymälöissä. Vähän jäissäää pienissä häissäää. " What???!!! Okei onko baarimikkona ja vetelee salaa paukkuja ja menee pieniin häihin seuraavana päivänä. Olo sitten parenee kun saa kebabrullan. "Kebabrulla ja tääl taas tullaan." Sit jatkuu "pelasn himas taskubiljardii mun häät maksaa miljardii" Okei tyyppi runkkaa kotona ja haaveilee kalliista häistä vai missaakse omat häänsä pelaamalla taskubiljardii krapulassa darrassa?Siis wtf???

Vierailija
559/1482 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä leijonakuningas puolustaa oikeassa elämässä haaremiaan ja omia pentujaan.Olet tainnut nukkua luonto-ohjelmien ohi...toisin kuin minä.

Jos leijona häviää toiselle/toisille uroksille,se ei ole enää kuningas vaan joko kuolee tai lähtee nöyryytettynä pois.Uusi uros tappaa sen pennut ja omii haaremin.

Tuntuu oudolta että naaraat eivät nouse puolustamaan puolisoaan,mutta se on eläinmaailmassa niin.Naaraat kärsivät toki kun pennut tapetaan,mutta niiden järki ei riitä siihen,että omaa urosta puolustaen perhe pysyisi koossa.

Vierailija
560/1482 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, jos tämä on jo käsitelty. Löysin nyt vasta ketjun enkä millään ehdi lukea kaikkia 38 sivua.

Kyse Juicen biisistä Musta aurinko nousee. Siis nouseeko aurinko minusta vai minun mielestäni? Vai onko se vaan väriltään musta?