Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1482)
Mistä teidän mielestä kertoo Sir Elwoodin hiljaset värit - viimeisellä rannalla?
Vierailija kirjoitti:
Mistä teidän mielestä kertoo Sir Elwoodin hiljaset värit - viimeisellä rannalla?
Suuren ydinlaskeuman odotuksesta lapsen kertomana. Ehkä muutakin on meneillään, sotia tai muita katastrofeja joiden vuoksi mitään ei ole tehtävissä, mutta laulun henkilöitä uhkaa ensisijaisesti se tuulen kuljettama pilvi.
Mä en saa selvää nykylaulajien sanoista ollenkaan. Omituista äänen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Puu, säännöt rakkaudelle:
Me emme saa haluta toisiamme niin, että valehdellaan kotona koskaan rakkaillemme. Tämä on sääntö ensimmäinen. Emme saa sanoa toisillemme: "Mitäpä jos kaiken riisuisimme? Avaamme viimeisenkin portin." Tämä on sääntö numero kaks.
Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle. Ja rakastaa niiden rajoissa. Hiljentää risteyksiin ajoissa. Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle. Ja rakastaa niiden rajoissa. Kääntyä kotiin ajoissa.
Me emme saa katsoa toisiamme niin, että totuuden paljastamme. Laskemme sisään ja iäksi viereen. Tämä sääntö kolmas jo on. Emme saa tarvita toisiamme niin, että vajotaan. Emmekä elää voi omillamme. Tämä on sääntö lohduttomin.
Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle. Ja rakastaa niiden rajoissa. Hiljentää risteyksiin ajoissa. Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle. Ja rakastaa niiden rajoissa. Kääntyä kotiin ajoissa.
Emme saa hylätä toisiamme. Entä jos sittenkin rakastumme? Jos alussa yhdeksi meidät luotiin. Tämä on sääntö viimeinen.
Kertooko tämä teistä parisuhteen säännöistä vai säännöistä kolmannen pyörän kanssa?
Mä käsitän tän niin, että kyseessä on naimissa olevien salasuhde.
Esim: Anna Puun ja Jukka Immosen
Sanoituksen on tehnyt Heimo Hatakka. Miksi hän tekisi laulajalle tekstin, jossa kerrotaan laulajan salasuhteesta? Jostain syystä jotkut uskovat, että kaikkien laulajien kaikki laulut kertovat vain sen laulajan elämästä.
Tätä pitänee kysyä häneltä ja samoin siltä joka teki SIltsun - Sinä ansaitset kultaa
Kyllähän laulajat tekevät tiivistä yhteistyötä sanoittajiensa kanssa. Ei heille levy-yhtiö vain määrää jotain biisejä mitä on pakko esittää. Tietenkään kaikki laulut eivät kerro sen laulajan elämästä, mutta osa saattaa hyvinkin kertoa, vaikkei hän niitä itse kirjoittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää usein tajuamatta Samuli Putron (menikö edes nimi oikein?) sanoituksia. Esimerkiksi biisi jossa kertsissä seistään väkevästi sängyn edessä aamuisin. Onko tuo "tavallisen" elämän halveksimista? Biisissä kuitenkin luetellaan yleishyviä elämänohjeita ja vaikea uskoa, että se olisi kappaleen motiivona?
Toinen ehkä väärin ymmärtämäni Putron kappale on Todella kaunis, joka mielestäni kertoo aivan selvästi stalkkerista. En kuitenkaan ole saanut vastakaikua tälle ajatukselle. "Me pystyisimme toisillemme ihmeen tekemään, jos sinä pystyt niiinkun minä pystyn näkemään", eli vastapuoli ei jaa kertojan fiiliksiä.
Minä pidän tuota niiden elämänohjeiden antajien halveksimisena. Siis sitä, että annetaan niitä itsestäänselviä ohjeita, ikään kuin ne toisivat autuuden. Ja luetellaan niitä vaatimuksia, jotka ovat oikeastaan ihan turhia. Ei kenenkään ole pakko ripustaa riippukeinua tai pitää listaa niistä, jotka lähettävät joulukortin tai järjestää kimppakyytejä.
Mulle tulee aina mieleen mies, joka ikäänkuin hokee itselleen näitä ohjeita jotta jaksaa eteenpäin. Ajattelen siis jotenkin aina niin, että laulaja, joka latelee näitä ohjeita on kohdannut surun tai masennuksen ja ottanut itseään niskasta kiinni niin, että hokemalla ja noudattamalla näitä ohjeita selviää eteenpäin. Ehkä uskoo näillä lopulta saavuttavansa jotain hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen Apulannan "Odotus" -kappaleen (tahtoisin näyttää sulle auringon -biisi) kertovan siitä, kun laulaja on menettämässä jonkun rakkaansa. Laulussa hän odottaa, kuinka rakkaalleen käy ja pohdiskelevan sitä, että hän kuolisi itse mieluusti myös, jos vain saisi jatkaa tämän läheisensä kanssa olemista.
"Ei vieläkään kohdannut vertaistaan" -> kuolema, sairaus. "Taas voittajalle kruunu ojennetaan" -> suurimpia saavutuksia elämässä on varmasti ns. huijata kuolemaa/selvitä jostain, mistä ei pitäisi selvitä hengissä.
Kun laulaja tahtoo toisen irroittavan, laulaja toivoo, ettei lähimmäinen tarraa elämään liian tiukasti, koska mieluummin sallii läheisensä kuolevan (olevan kivutta ja tuskatta).
Mutta tää on vaan mun näkemys.
Mäkin ajattlen vähän noin tosta. Toisaalta biisista tehty musiikkivideo anta ahieman toistakin kuvaa. SIinä nuori pari päätyy tekemään samaan aikaan itsemurhan kun ilmeisesti heidän rakkauttaan ja yhdessä oloaan ei ole muitten taholta hyväksytty.
En ole videota nähnyt mutta aina ajatellut että laulaja laulaa masentuneesta läheisestä. Tahtoisin näyttää sulle auringon
Poistaa sen muistan verhon
(Vai kui se meni?)
Eli haluaa että toinen näkee ettei elämä ole sitä synkkyyttä ja kuinka masentunut katsoo sitä sen mustan verhon läpi.Se video löytyy youtubesta jos haluaa katsoa :)
Apulannalla biisit on kyllä tosi hyviä, sehän on hyvän biisin merkki jos sanat voi ymmärtää monella eri tavalla ja sopii vähän erilaisiin elämäntilanteisiin. Wirtanen on vaan kertakaikkiaan loistava sanoittaja. Niin moni sen biiseistä on sellainen että asiat voi sovittaa omaan elämäntilanteeseen moni kuulija, sopii moneen eri tulkintaan. Siihen sen bändin suosiokin taitaa perustua, kun on jo kolme sukupolvea kuuntelijoita - eri ikäset ja eri aikoina syntyneet aina löytää niistä biiseistä jotain puhuttelevaa...
Juuri näin! Mä esim ajattelinkin mustan verhon näköesteenä, enkä kuoleman vertauksena. Mä ajattelen, että laulaja on rakastunut naiseen ja odottaa naisen päätöstä lähteekö nainen hänen "mukaansa". Laulaja on tyytynyt muihin naisiin, mutta tahtoisi viedä tämän yhden jolta ei ole vielä vastakaikua saanut sinne mustan verhon taakse..
Vierailija kirjoitti:
Mitä Jenni Vartiaisen biisin Halvalla lyriikat tarkoittavat? Katsoin Vain Elämää ja en ymmärtänyt yhtään kun siinä kaikki selittivät niistä sanoista mutta merkitystä ei sanottu suoraan.
Ei osaa kukaan selittää täälläkään.
Che Quevara on täällä selitetty moneen kertaan, mutta kina siitä, viitataanko kappaleessa Rage Against The Machine -yhteeseen, jatkuu. Mielestäni on päivän selvää, että viitataan. Sitä oikein alleviivaa lyyrikoissa sana SITÄ kohdassa "sitä konetta vastaan raivosimme". SITÄ = THE eli oikein sanatarkasti suomennettu ko. bändin nimi. Voihan tämä silti olla monimerkityksinen eli viitata myös kapinointiin yhteiskuntaa vastaan. Sopisi sinänsä biisin tematiikkaan, mutta kyllä sanoitus ehdottomasti viittaa myös bändiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo Helsingin Hulluuden highwayssa lauletaan siitä miten vegaanit tappalee kuka räällä saa syödä hedelmälihaa. Mitä tällä tarkoitetaan? Ei kukaan vegaani ole niin idiootti, että pitäisi hedelmälihaa lihana. Miksi halutaan pilkata heitä, jotka eivät halua syödä eläinperäisiä tuotteita?
Itse näen tämän nimen omaan pilkkana vegaaneille ja koska asun Ellin kanssa samoilla kulmilla odotan hänen ajattelevan samoin. Pilkkaa siksi koska: ihmiset ovat syöneet lihaa kymmeniä tuhansia vuosia. Pilkkana myös siksi että niin moni minunkin ja varmasti myös Ellin tuttava piirissä on kääntynyt vegaaniksi ja tämän jälkeen ollaan NIIN maailman panrantajaa/pelastajaa ja parempaa ihmistä, ettei edes huomata omaa itsekkyyttä
Eikös tuo ole sitten aika tekopyhää myös Elliltä, koska itsekin viljelee Instagram-tilillään maailmanparannukseen liittyviä aforismeja ja kliseisiä hippilauseita.
Kyllähän Haloo Helsingin tekopyyhyys paljastui jo paluu konsertin järjestämiseen Tallinnassa (puolittaa kulut) ja minkä sortin hippi bändi tekee kappaleen sota-elokuvaan?
Voisiko ala peukuttajat perustella ja kertoa jonkun toisen syyn miksi paluu konsertti oli Tallinnassa ja myös analyysin ''hipistä''/''hippi bändistä'', joka tekee kappaleen sota-elokuvaan. Mitä John Lennonkin tähän sanoisi?
En tiedä Haloo Helsingin keikkailusta tai hippeydestä, mutta veikkaan näin että tuo sotaelokuva on Tuntematon? Tuntemattomassa sotilaassa on inhimillinen, sotaa mielettömänä pitävä ote. Siinä mielessä varmaan sopii maailmanparantajille.
Useimmat sotaelokuvat on sodanvastaisia. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuren ydinlaskeuman odotuksesta lapsen kertomana. Ehkä muutakin on meneillään, sotia tai muita katastrofeja joiden vuoksi mitään ei ole tehtävissä, mutta laulun henkilöitä uhkaa ensisijaisesti se tuulen kuljettama pilvi.
Ydinlaskeumaa siinä tosiaan odotellaan, viimeiset henkiinjääneet ihmiskunnasta. Kappale perustuu samannimiseen kirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu?
Eikö se ole "Katajainen kansa, jonka itsesäälin määrää
Ei mittaa järki eikä Kärki määrää
Jonka lauluissa hukkuvat elämän valttikortit "
Lauletaan Toivo Kärjestä?Ydinkärkien eli ohjusten määrästä eli kilpavarustelusta eli kansan potentiaalisesta vahvuudesta muihin verrattuna
Kylmän sodan aikainen laulu
Höpölöpö. Murheellisten laulujen maa on Martti Syrjän mukaan pilkkalaulu suomalaisesta iskelmälyriikasta, jossa kaikki menee aina huonosti. Katajainen kansa = suomalaiset vanhan sanonnan mukaan, taipuu vaan ei taitu. Kärki viittaa Toivo Kärkeen. Elämän valttikortit samannimiseen kappaleeseen.
En ole koskaan ollut hyvä tulkitsemaan jos ei ole rautalangasta väännetty. Mistä mahtaa kertoa Reginan "Musta Musta Puutarha"?:
"Maa kasvaa synkkää metsää
Joku kulkee pitkin puiden varjoja
Välttelee valonsäteitä
Sinulla on kartta
Jota kukaan muu ei osaa lukea
Olet syvällä, ei ole paluuta
Mikään ei liikahda kun sinä jatkat kulkua
Kukaan ei pysäytä ennen kuin olet perillä
Kun sinä jatkat kulkua
Kapea polku johdattaa
Loitommas puiden taa, joku sinua ohjaa
Kuljettaa kuin unessa
Mitä jylhät rungot saavat todistaa
Sen musta puutarha vie mukaan
Musta puutarha sulkee otteensa"
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut hyvä tulkitsemaan jos ei ole rautalangasta väännetty. Mistä mahtaa kertoa Reginan "Musta Musta Puutarha"?:
"Maa kasvaa synkkää metsää
Joku kulkee pitkin puiden varjoja
Välttelee valonsäteitä
Sinulla on kartta
Jota kukaan muu ei osaa lukea
Olet syvällä, ei ole paluutaMikään ei liikahda kun sinä jatkat kulkua
Kukaan ei pysäytä ennen kuin olet perillä
Kun sinä jatkat kulkuaKapea polku johdattaa
Loitommas puiden taa, joku sinua ohjaa
Kuljettaa kuin unessaMitä jylhät rungot saavat todistaa
Sen musta puutarha vie mukaan
Musta puutarha sulkee otteensa"
Itsemurha
Vierailija kirjoitti:
aina oon miettiny siinä lauri tähkäm biisistä 'mun täytyy rakastaa nää elämät roskiin' WHAT? :D
Kun miettii Lauri Tähkän suhdekuvioita ni aika osuvat sanat :D
JohannaMP kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs Pariisin kevään kesäyö? Mistä se kertoo? Rakkaudesta?
Istuin hämärässä Alkoi hetki joka tuntui Kuin ei se loppuisi milloinkaan Hetkeksi hiljaisuus saapui Luokseni kuin olento ja huusi "Älä pelkää maailmaa" Istuimme hetken yhdessä ja Avaruus katsoi meitä
Ja ulkona kesäyö Satoi kasvoille kyyneleitä Ja ulkona kesäyö Satoi kasvoille kyyneleitä
Herään rannalta, on yö Kirkkaampi päivää valopisteet Taivaalla liukuvat aamuun Olen unohtanut Mistä tähän kuljin Verhoudun unohduksen kaapuun Vaan muistan ilmalaivueita Taivaanrantaan lentäneitä
Istun hämärässä Odotan vieläkin hetkeä Joka ei lopu koskaan Saapuisi hiljaisuus, Kertoisi minulle kuinka Kaikki lopulta katoaa Näen valot taivaalla, ja juoksee Selässä kylmiä väreitä
Minä olen aina tulkinnut, että tässä Pariisin Kevään kappaleessa saatettaisiin laulaa kesäyössä kännin vetämisestä, ulos sammahtamisesta ja senjälkeisestä tunnelmasta seuraavana aamuna, kun ei oikein muista kaikkea tai ainakaan tarkasti :D
Minun tulkintani mukaan tässä ollaan eksistentiaalisessa ahdistuksessa, jota ei lievitä edes kaunis kesäilta. Voihan sitä ahdistusta toki humalatila lisätä. Loppu kyllä viittaa aika vahvasti kuolemaan ja kaiken katoavaisuuteen:
"Istun hämärässä Odotan vieläkin hetkeä Joka ei lopu koskaan Saapuisi hiljaisuus, Kertoisi minulle kuinka Kaikki lopulta katoaa Näen valot taivaalla, ja juoksee Selässä kylmiä väreitä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en ole koskaan tajunnut:
Mua itketti kun olin vauva
lapsena keljutti
sitten musta tuli nuori
ja alkoi vituttaaMua vituttaa niin ankarasti
vituttaa aamusta iltaan
vituttaa, on kaikki turhaa
vittu kun vituttaaTunge positiivinen ajattelu hanuriisi
kierrän kriisiryhmänne kaukaa
älä tyrkytä minulle terapiaa
kaada lisää paskaa mun niskaan
mua vituttaa niin ankarasti
vituttaa aamusta iltaan
vittu kun vituttaaSe on niin kaunista katseltavaa
kun kunnolla vituttaa
ja kohtaa toisen samanmoisen
ja vittu kun vituttaaÄlä loihe mulle lausumaan
kauniita sanoja
älä saatana tule antamaan
mitään vitun tukeaAnna olla kun poikaa vituttaa
anna olla aamusta iltaan
vitutus on otettava kokonaan
silloin kun vituttaaTyönnä positiivinen ajattelu hanuriisi
vituttaa aamusta iltaan
vittu kun vituttaaSe on niin kaunista katseltavaa
kun kunnolla vituttaa
ja kohtaa toisen samanmoisen
ja vittu kun vituttaaTunge positiivinen ajattelu hanuriisi
vituttaa aamusta iltaan
vittu kun vituttaa
vittu kun vituttaaMitä kohtaa tuosta et tajunnut? Ylistys vitutukselle. Positiivisuus on yliarvostettua.
Ai, minusta tuossa päinvastoin pilkataan ihmisiä, joilla on aina nuttu nurin. Rasittaviahan semmoiset ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Koska Miljoonasateen lyriikat puhututtavat tälläkin palstalla niin mielestäni koko Voipallo-kappale ansaitsisi syvempää analyysia täällä, otetaan nyt vaikka kertosäe esimerkkinä.
"Pyyhi kyyneleet nuo, laula ja juo, kyllä meillekin voipallon elämä tuo"
Pienempänä luulin, että tässä kappaleessa viitataan vanhoihin Tv-mainoksiin. Johtunee varmaan kun biisissä puhutaan välillä ties mistä pesuaineista ja tuohon aikaan näin jonkun retromainoksen TV:ssä missä puhuttiin voipalloista, mutta ehkei näin vanhempana se olekaan se pääpointti tässä laulussa.
Voipallo edustaa vaurautta, mutta muuten Miljoonasateen kaikista biiseistä ei ole tarpeen etsiä sen syvempiä merkityksiä. Väittäisin, että kaikki eivät ole syntyneet ihan selvin päin. Esim. Olkinainen on upea ja pelottava biisi, mutta en kyllä etsisi jalanjälkiin kasvavista koiranhampaista sen suurempaa symboliikkaa. Epäilen laulajan kuvaavan tässä omia näkyjään.
Kyllä se pitäs avautua, jos tosiaan kuuntelee ja ymmärtää mistä on kyse.
Ei kaikille ehkä eikä tarvi väkisin ymmärtää kaikkea. Onhan lauluja jotka on ihan yli hilseen.
Vierailija kirjoitti:
WÖYH! Lokki
"onko variksesta turvavyöksi,
Pääsetkö sen kämppään yöksi?"Mistä se koko biisi kertoo? Erosta, ryyppyputkesta?
Mä kyllä luulen, että se kertoo ihan vaan lokista. Joskus biisit on monitulkintaisia ja sisältää syvempää symboliikkaa, joskus taas ei, vaikka ainahan joku voi niitä merkityksiä omalla kohdallaan löytää.
Oon töissä kuullut Kaija Koon jonkun kipaleen vaikka kuinka monta kertaa ja koittanut saada siitä selvää, mutten kuule sitä muuten kuin tyyliin "ööh ääh ööh ei anna armoo".