Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet

Vierailija
01.10.2017 |

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Kommentit (1482)

Vierailija
561/1482 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, jos tämä on jo käsitelty. Löysin nyt vasta ketjun enkä millään ehdi lukea kaikkia 38 sivua.

Kyse Juicen biisistä Musta aurinko nousee. Siis nouseeko aurinko minusta vai minun mielestäni? Vai onko se vaan väriltään musta?

Väriltään musta. Eli vertauskuva maailmanlopulle tai "maailmanlopulle" = suhteen päättyminen.

Vierailija
562/1482 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä leijonakuningas puolustaa oikeassa elämässä haaremiaan ja omia pentujaan.Olet tainnut nukkua luonto-ohjelmien ohi...toisin kuin minä.

Jos leijona häviää toiselle/toisille uroksille,se ei ole enää kuningas vaan joko kuolee tai lähtee nöyryytettynä pois.Uusi uros tappaa sen pennut ja omii haaremin.

Tuntuu oudolta että naaraat eivät nouse puolustamaan puolisoaan,mutta se on eläinmaailmassa niin.Naaraat kärsivät toki kun pennut tapetaan,mutta niiden järki ei riitä siihen,että omaa urosta puolustaen perhe pysyisi koossa.

Leijonalaumassa asia on simppeli, vahvin uros on lauman kingi. Sen tehtävä on lähes yksinomaan pitää muut urokset kurissa (eivät metsästä, eivätkä puolusta juurikaan pentuja tai muuta laumaa). Palkinnoksi se saa paritella vaikka kaikkien naaraiden kanssa, jos haluaa. Tämä systeemi on kätevä naaraiden kannalta, koska niillä on muuta ajateltavaa kuin vain jatkuvasti hätistellä  ahdistelevia uroksia pois kimpustaan. Saalistus ja poikasten hoito. Leijonalauma todellinen johtaja on naarasleijona ja naarasleijonaksi nousee vahva ja taitava metsästäjä. Tämän 'naaras'rauhan varjopuolena on sitten tuo mahdollinen poikasten menetys siinä tapauksessa, että johtajauros on vaihtumassa. Naaraat eivät pyri vaikuttamaan urosjohtajataistoon, koska fyysisesti vahvin on se kilpa voitettava, muuten siinä ei olisi mitään mieltä. Heikompaa urosta jahdattaisiin koko ajan ja lauma olisi rauhaton ja turvaton.

Mutta tiedetään tapauksia, joissa syystä tai toisesta naaraat yhdessä on ajanut alfauroksen pois laumasta. En tiedä leijonalaumasta, mutta simpansseilla ja gorilloilla on tällaista havaittu. Syyksi on epäilty jotakin alfauroksen sopimaton käyttäytymistä. Luultavasti jotain sellaista, että 'lauma on minua varten' tai muuta lauman vaaraan asettamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1482 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä leijonakuningas puolustaa oikeassa elämässä haaremiaan ja omia pentujaan.Olet tainnut nukkua luonto-ohjelmien ohi...toisin kuin minä.

Jos leijona häviää toiselle/toisille uroksille,se ei ole enää kuningas vaan joko kuolee tai lähtee nöyryytettynä pois.Uusi uros tappaa sen pennut ja omii haaremin.

Tuntuu oudolta että naaraat eivät nouse puolustamaan puolisoaan,mutta se on eläinmaailmassa niin.Naaraat kärsivät toki kun pennut tapetaan,mutta niiden järki ei riitä siihen,että omaa urosta puolustaen perhe pysyisi koossa.

ootko katsonut pikkasen liikaa Disneyn piirrettyjä? Ehkä ihan pikkaisen?

Puolison?!! Mikä hvtin puoliso! Se on parittelu-uros ja naaraat 'ei nouse puolustamaan' sitä sen takia, et se koko juju on just siinä, että sen johtajauroksen pitäisi ihan ite kyetä pitämään ne muut urokset kurissa. Koko systeemi on muotoutunut sen takia, että naaraat ja poikaset saavat olla rauhassa suurimman osan elämäänsä. Alfauroksen vaihtuminen tapahtuu silloin tällöin ja se hinta on naaraiden maksettava. Tai siis poikasten.

Vierailija
564/1482 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Mä oon öissä töissä ei missään myymälöissä. Vähän jäissäää pienissä häissäää. " What???!!! Okei onko baarimikkona ja vetelee salaa paukkuja ja menee pieniin häihin seuraavana päivänä. Olo sitten parenee kun saa kebabrullan. "Kebabrulla ja tääl taas tullaan." Sit jatkuu "pelasn himas taskubiljardii mun häät maksaa miljardii" Okei tyyppi runkkaa kotona ja haaveilee kalliista häistä vai missaakse omat häänsä pelaamalla taskubiljardii krapulassa darrassa?Siis wtf???

Öissä töissä oleminen tarkoittaa rikollista puuhastelua, jolla rahoitetaan se, että voi olla ”vähän jäissä, pienissä häissä”. Kyseessä ei ole häät vaan häkä: olla pienissä häissä = olla päihtynyt/aineissa.

”Pelaan himas taskubiljardii mut häät maksaa miljardii” tarkoittaa, että kotona ei voi istua runkkaamassa loputtomiin, sillä aineet maksaa ja käyttö pitää rahoittaa jotenkin. Siispä ”öiset työt” kutsuu.

Vierailija
565/1482 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kai joku pyyhki puukon sun matkallas, jonka iskit mun unelmiin" < hieno biisi pilatty typerällä kielioppivirheellä. Matkanko se niihin unelmiin iski? Ärsyttävää! (Oikeaoppisesti: "Kai matkallasi joku pyyhki puukon, jonka iskit mun unelmiin". Ei toki toimisi biisin säkeessä noin, mutta niin tai näin, huonosti sanoitettu tuo kohtia.)

Vähän kyllä särähtää korvaan, samoin kuin Maija Vilkkumaan Satumaa-tangossa se "mä paan stereot lujemPAA".

Mutta taiteellinen vapaus jne...

Se on "mä panen stereot lujempaa" ja se on puhekielisesti ihan ok.

Eihän ole. Pitäisi olla joko "mä panen stereot lujemmalle" tai "mä panen stereoita lujempaa."

Tuo viimeinen lause on jo aika härskiä stereoihin sekaantumista! Ei se vanha Ullanlinnassa asuva täti sentään semmoista tee.

Mulle tulee tästä ennemmin jotkut Jari Aarnio-vibat kuin Ullanlinnassa asuva täti. Stereoihin sekaantumisesta mulla ei ole mielipidettä :D

”Seiso hiljaa, pistä silmät kii

Mulla on vaikutusvaltaa ja yhteyksiä poliisiin

Yö on ahdas, meri höyryää

Sä olet röyhkeä ja rietas, sut täytyy hiljentää

älä sano mitään, mua ei kiinnosta

Mä luen sun päiväkirjat, vien sinut vankilaan

Mulla on koti siellä mistä näkee Tallinnaan

Mä oon elänyt niin kauan, että voin tehdä mitä vaan

Ja joka yö soitan Satumaa-tangon

Ja joskus tuntuu kuin joku huutais apua merellä päin

Mä panen stereot lujempaa

Mulla on valtaa mä koulutan muita

Ja kun mun ikkunan alla ne huutaa tää ei voi olla näin

Mä menen takaisin nukkumaan”

Vierailija
566/1482 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä teidän mielestä kertoo Sir  Elwoodin hiljaset värit - viimeisellä rannalla?

Suuren ydinlaskeuman odotuksesta lapsen kertomana. Ehkä muutakin on meneillään, sotia tai muita katastrofeja joiden vuoksi mitään ei ole tehtävissä, mutta laulun henkilöitä uhkaa ensisijaisesti se tuulen kuljettama pilvi. 

Ydinlaskeumaa siinä tosiaan odotellaan, viimeiset henkiinjääneet ihmiskunnasta. Kappale perustuu samannimiseen kirjaan.

https://www.risingshadow.fi/library/book/1076-viimeisella-rannalla

Vierailija
567/1482 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo Helsingin Hulluuden highwayssa lauletaan siitä miten vegaanit tappalee kuka räällä saa syödä hedelmälihaa. Mitä tällä tarkoitetaan? Ei kukaan vegaani ole niin idiootti, että pitäisi hedelmälihaa lihana. Miksi halutaan pilkata heitä, jotka eivät halua syödä eläinperäisiä tuotteita?

Itse näen tämän nimen omaan pilkkana vegaaneille ja koska asun Ellin kanssa samoilla kulmilla odotan hänen ajattelevan samoin. Pilkkaa siksi koska: ihmiset ovat syöneet lihaa kymmeniä tuhansia vuosia. Pilkkana myös siksi että niin moni minunkin ja varmasti myös Ellin tuttava piirissä on kääntynyt vegaaniksi ja tämän jälkeen ollaan NIIN maailman panrantajaa/pelastajaa ja parempaa ihmistä, ettei edes huomata omaa itsekkyyttä

Eikös tuo ole sitten aika tekopyhää myös Elliltä, koska itsekin viljelee Instagram-tilillään maailmanparannukseen liittyviä aforismeja ja kliseisiä hippilauseita.

Kyllähän Haloo Helsingin tekopyyhyys paljastui jo paluu konsertin järjestämiseen Tallinnassa (puolittaa kulut) ja minkä sortin hippi bändi tekee kappaleen sota-elokuvaan?

Voisiko ala peukuttajat perustella ja kertoa jonkun toisen syyn miksi paluu konsertti oli Tallinnassa ja myös analyysin ''hipistä''/''hippi bändistä'', joka tekee kappaleen sota-elokuvaan. Mitä John Lennonkin tähän sanoisi?

En tiedä Haloo Helsingin keikkailusta tai hippeydestä, mutta veikkaan näin että tuo sotaelokuva on Tuntematon? Tuntemattomassa sotilaassa on inhimillinen, sotaa mielettömänä pitävä ote. Siinä mielessä varmaan sopii maailmanparantajille.

Useimmat sotaelokuvat on sodanvastaisia. Ohis.

Tuntematon sotilas ja sen tunnus kappale tekevät rahat sotahulluilla Suomalaisilla, jotka rakastavat armeijaa, pyssyjä ja kunnia merkkejä. (sekä vihaavat Venäläisiä)

Vierailija
568/1482 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, jos tämä on jo käsitelty. Löysin nyt vasta ketjun enkä millään ehdi lukea kaikkia 38 sivua.

Kyse Juicen biisistä Musta aurinko nousee. Siis nouseeko aurinko minusta vai minun mielestäni? Vai onko se vaan väriltään musta?

Väriltään musta. Eli vertauskuva maailmanlopulle tai "maailmanlopulle" = suhteen päättyminen.

Ei muuten pidä paikkansa. Kuin nainen hymyilee ja katsoo noin se vie Juicen aikaan uuteen ja jonakin päivänä huomaa että Juicesta aurinko nousee.

Vierailija
569/1482 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä että undulaatit tapaavat miestenvessoissa turpiinsa saada

Undulaatit??

Vierailija
570/1482 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Undulaatit??

Kenties värikkäät ja pienet miehet.

Vierailija
571/1482 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Undulaatit??

Herkkä lintu, joka erottuu joukosta. "Pysy aina pikkuveljenä ja lintuna." Ei menetä herkkyyttään ja suloisuuttaan, vaikka miehistyessä näin pitäisi tapahtua. Sitten saa turpiin miestenvessoissa. 

Vierailija
572/1482 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Che Quevara on täällä selitetty moneen kertaan, mutta kina siitä, viitataanko kappaleessa Rage Against The Machine -yhteeseen, jatkuu. Mielestäni on päivän selvää, että viitataan. Sitä oikein alleviivaa lyyrikoissa sana SITÄ kohdassa "sitä konetta vastaan raivosimme". SITÄ = THE eli oikein sanatarkasti suomennettu ko. bändin nimi. Voihan tämä silti olla monimerkityksinen eli viitata myös kapinointiin yhteiskuntaa vastaan. Sopisi sinänsä biisin tematiikkaan, mutta kyllä sanoitus ehdottomasti viittaa myös bändiin.

Minä en edelleenkään allekirjoita tätä, että viitattaisiin pelkästään bändiin. Minä ymmärrän tuon niin, että viitataan nimenomaan siihen oikeaan kapinointiin, mutta se esitetään tuon bändin nimen kautta. Vähän niin kuin Murheellisten laulujen maassa sanotaan, että elämän valttikortit hukkuvat. Biisi itsessään ei huku mihinkään, mutta kortit, joista myös äärimelankolisessa laulussa lauletaan, hukkuvat. Tottakai viitataan, myös siihen lauluun, mutta puhutaan kuitenkin niistä korteista, eikä laulusta. Samalla tavalla mielestäni Che Quevarassa viitataan kapinointiin, mutta se tehdään aiheeseen liittyvän bändin nimen avulla. 

Vierailija
573/1482 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu? 

Mun käsitys on, että puhutaan ydinkärjistä.

Vierailija
574/1482 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Mä oon öissä töissä ei missään myymälöissä. Vähän jäissäää pienissä häissäää. " What???!!! Okei onko baarimikkona ja vetelee salaa paukkuja ja menee pieniin häihin seuraavana päivänä. Olo sitten parenee kun saa kebabrullan. "Kebabrulla ja tääl taas tullaan." Sit jatkuu "pelasn himas taskubiljardii mun häät maksaa miljardii" Okei tyyppi runkkaa kotona ja haaveilee kalliista häistä vai missaakse omat häänsä pelaamalla taskubiljardii krapulassa darrassa?Siis wtf???

On tää sanonta "päissään ku häissään" ja siitä sitten lyhennetty..?

Vierailija
575/1482 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä jo ihmetelty Dingon Hämähäkkimiestä? En ole koskaan ymmärtänyt sitä "ja tuo mies ei oota näkevänsä paljasta pintaa tai hiusten selinää". Siis mitä selinää? Vai sanotaanko siinä jotain muuta?

Muuten hyvä biisi kyllä.

Vierailija
576/1482 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä jo ihmetelty Dingon Hämähäkkimiestä? En ole koskaan ymmärtänyt sitä "ja tuo mies ei oota näkevänsä paljasta pintaa tai hiusten selinää". Siis mitä selinää? Vai sanotaanko siinä jotain muuta?

Muuten hyvä biisi kyllä.

Vaikka kovemman luokan fani olenkin niin olen kuullut kuitenkin, että hiustes helinää. Onko sekään nyt sitten oikea. Toisaalta sekin olisi outoa lyriikkaa, mutta Nipan sanoitukset on aina hyvällä tavalla olleetkin kiehtovia. 

Vierailija
577/1482 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä biisi kyllä.

"Hiustes helinää" eli pitkiä, heiluvia hiuksiasi. Vai olisiko "helinää" sittenkin "heilinää", joka voisi tarkoittaa "heilimöintiä", eli heinien kukkintaa?

Vierailija
578/1482 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saatte ilkkua ihan olan takaa.

Silti sanon, että suomalaisista laulajista iso osa lausuu sanat niin, että mitään selvää ei saa. Jos saa, niin tekstin viesti on yhä huttua. Tai sitä viestiä ei edes ole.

Tästä suomalaisten pienestä porukasta ei nyt vaan löydy hyviä laulajia kuin kerran 25 vuodessa.

Auto correct humppaa tuotetaan laajalti. Tuotoksista enemmistö silkkaa skeidaa.

Vierailija
579/1482 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Willy Loman kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä biisi kyllä.

"Hiustes helinää" eli pitkiä, heiluvia hiuksiasi. Vai olisiko "helinää" sittenkin "heilinää", joka voisi tarkoittaa "heilimöintiä", eli heinien kukkintaa?

Itsekin olen aina ajatellut, että siinä varmaan sanotaan että helinää, mutta kun koetin katsoa netistä lyriikoita, niissä kaikissa lukee joko selinää tai sälinää. Ajattelin, että ehkä asia on AV-mammoille ihan selkeä vaikkei tämmöiselle uusporilaiselle ole auennut.

Vierailija
580/1482 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen ehkä väärin ymmärtämäni Putron kappale on Todella kaunis, joka mielestäni kertoo aivan selvästi stalkkerista. En kuitenkaan ole saanut vastakaikua tälle ajatukselle. "Me pystyisimme toisillemme ihmeen tekemään, jos sinä pystyt niiinkun minä pystyn näkemään", eli vastapuoli ei jaa kertojan fiiliksiä.

Stalkkerista?! No way! Ehkä kertoja ei ole vielä varma vastapuolen tunteista, mutta en mä tosta stalkkeriviboja saa. Ihana biisi.

Sehän on jo ihan legenda, että Todella kaunis kertoo olutpullosta. Kaikki täsmää. Ja kaikki vaan pitää sitä rakkauslauluna :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi