Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet

Vierailija
01.10.2017 |

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Kommentit (1482)

Vierailija
441/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Olen nähnyt kuinka niiden iho muuttuu, kun ne rakastuu tai kun ne suuttuu”. Tarkoittaako että on tuntenut tyypit niin kauan että on nähnyt niiden ihon muuttuvan, vai että tyyppien iho muuttuu kun ne rakastuu tai suuttuu?

Siinä lauletaan "tiedän kun ne rakastuu ja kun ne suuttuu". Mä olen ajatellut että rakastuessaan ja suuttuessaan ihminen punastuu tai esim. kaula alkaa punottaa ja kun on tuttu niin pystyy näkemään toisesta sen tunnetilan ilman sanoja.

Vierailija
442/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetken tie on kevyt -biisi.

Laulaja puhuu "pikkusiskosta". Kun ekaksi kuulin tuon biisin, ajattelin, että hän todella laulaa pikkusiskolleen. ("Ei etäisyys, ei vuodetkaan Ei mikään meitä erota...") Tarkemmin kuultuani olen toista mieltä....

""Mä tunnen sinut pikkusisko Me vaikka Vasta kohdattiin Niin Monin kasvoin ennenkin Sä vierelläni maannut oot.  Takkuiset hiukset rinnoillasi Aamuyön utu silmissä..."

Ei kai isoveli laulaisi pikkusiskon rinnoista?

Tarkoittaako laulaja "pikkkusiskolla" jotakin satunnaista yössä kohtaamaansa tyyppiä... ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni ja hento ote, nämä kohdat:

Olemisen riemu ei ravistele olkapäitä

Runoilijan kehto ei ole ruusuista tehty koskaan

Hiljaisuuden huntu ei milloinkaan petä kuulijaa

Mikä nämä yhdistää? Rakkaus suureen elämään

Pieni ja hento ote ihmisestä kiinni

Aivan sama tunne kuin koskettava tuuli

Pieni ja hento ote, siinä kaikki

Turhanpäiväinen älykkyys syö ihmistä rotan lailla

Miten kaikki voi olla valmista, kun ei ole edes tehty mitään?

Miten niin jalat maassa? Oletko nähnyt kenenkään kävelevän ilmassa?

Pidän sinusta, siinä kaikki. Pitääkö se todistaa tuhansilla sanoilla?

Valoa ja pimeää, ei siinä ole mitään luonnotonta

Kummassakin laulussa hyvä tunne kasvaa ja kasvaa

En pidä siitä, että siirtyminen vaatii mahtavia tekoja

Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään

Okei, lauseittain ymmärrän mut miten nämä nivoutuu yhteen ja mistä kappale oikein kertoo?

Häiritsee, kun olen kuullut osan yhdistävän tämän lapsen syntymään, enkä itse löydä kyllä mitään yhtymäkohtia :D

ps. hyvä ja kohtuu asiallinen ketju kerrankin!

En ole koskaan tuosta kappaleesta pitänyt enkä sanojakaan juuri kuunnellut, mutta noista sanoista tulee mieleen, että puhutaan jostain taiteilijan hienosta ja herkästä ajatusmaailmasta. Hän ajattelee paremmin, hienommin ja fiksummin ja häneltä ei saa kysyä mitään. Kukaan ei kuitenkaan ymmärrä. 

Joo, ehkä vähän kyyninen tulkinta, mutta en tuosta kyllä saa mitään muuta irti. 

Voisivatko alapeukuttajat kertoa oman tulkintansa asiasta. 

Vierailija
444/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni ja hento ote, nämä kohdat:

Pidän sinusta, siinä kaikki. Pitääkö se todistaa tuhansilla sanoilla?

Inhoan tuota lainia. Jotenkin tulee sellainen olo, että laulaja puuskahtaa että "v*ttu joo tykkään tykkään, tartteeko sitä koko ajan hokea?" vaikka ei varmaan ole tarkoitus oikeasti olla tyly. Outo biisi, jossa on kaunis kertosäe ja sävel. Kai se riittää useimmille.

Vierailija
445/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetken-vaeltelija kirjoitti:

Laulaja puhuu "pikkusiskosta". Kun ekaksi kuulin tuon biisin, ajattelin, että hän todella laulaa pikkusiskolleen. ("Ei etäisyys, ei vuodetkaan Ei mikään meitä erota...") Tarkemmin kuultuani olen toista mieltä....

""Mä tunnen sinut pikkusisko Me vaikka Vasta kohdattiin Niin Monin kasvoin ennenkin Sä vierelläni maannut oot.  Takkuiset hiukset rinnoillasi Aamuyön utu silmissä..."

Tarkoittaako laulaja "pikkkusiskolla" jotakin satunnaista yössä kohtaamaansa tyyppiä... ?

Joku sata kertaa käsitelty tää biisi jo tässä ketjussa. Lue ketju ja päätä, mikä tulkinnoista on sulle sopivin. Tai jopa Tehiksen itsensä kertoma.

Vierailija
446/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

CaseyRyback kirjoitti:

Nanna87 kirjoitti:

Erin-vanha sydän:

Oi, jos se ois niin, hukkuisin huokauksiin

Valvoisin lakanat ryttyyn, saisin kaikesta kii

Katso, kun kauniina meen, katso, kun loitsin, mä teen

Meille hiiden ja veen, ja aamun uupuneen.

Mitä tarkoittaa "kun loitsin mä teen?"

Runousopin käsittein ilmaistuna tuossa kohdassa tapahtuu säekatkos ja säkeenylitys. Yleensä pop-lyriikassa lauseet etenevät aika tiukasti säkeittäin ja fraaseittain. Kukin lause muodostaa oman säkeensä (tai useammankin), ja uuteen lauseeseen ja asiaan siirrytään vain säkeen alussa. Tuossa "Vanha sydän" -lainauksessakin kaksi ensimmäistä riviä menevät tällä tavalla normaalisti.

Joskus runoteksteissä kuitenkin lause voi päättyä ja uusi alkaa säkeen keskellä. Tätä kutsutaan säekatkokseksi, ja Erinin laulussa sellainen tulee "loitsin"-sanan jälkeen. Tämän jälkeen alkaa uusi lause "Mä teen/ meille hiiden ja veen", joka alkaa keskeltä säettä ja jatkuu seuraavaan säkeeseen; tätä kutsutaan säkeenylitykseksi.

Säekatkokset ja säkeenylitykset ovat tämän tyyppisessä pop-musiikissa melko harvinaisia. Niinpä kohdat herättävät usein kuulijan huomion tai voivat aiheuttaa ihmetystäkin (Erin ei siis ole valmistamassa teetä maagisin menetelmin). Yksi suosikkisäkeenylitykseni on Juicen suomeksi kääntämässä "Soittajan vaimo" -kappaleessa (alkup. "Good Hearted Woman") heti aivan alussa.

Säkeiden välillä on sen verran pitkä tauko, että lausekokonaisuutta "Mä keikalle hääyönä läksin ja kuukauden pois........................olin kotoa" voi olla jopa vaikea hahmottaa, ja hahmottamista hankaloittaa vielä rytmisesti hieman epälooginen kohta aloittaa seuraava lause ja asia ("muistanut en..."). Tämän jälkeen kappale jatkuu sanoitukseltaan varsin säännönmukaisesti, mutta kuulijan huomio on saatu jo kiinnitettyä epätavanomaisella säkeenylityksellä.

Hienosti analysoitu!

Onhan näitä:

"Pikajuna Meksikon............halki kiitää yö jo on"

"Täytyy mennä tanssitunnille ja minä jäin seisomaan lumeen" (tuossa siis kaikki laulettu yhteen putkeen, vaikka tanssitunnille kiirehtii tyttö ja laulun kertoja on poika)

"Joulu on koditon varpuseni onneton" (koti ei puutu joululta vaan varpuselta)

Vierailija
447/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava ketju! Ihania pohdintoja.

Minusta nämä tällaiset ketjut ovat aina todella masentavia, koska ne todistavat sitä, mitä pelkäänkin: suuri osa ihmisistä ei tajua lukemastaan mitään. Mekaaninen lukutaito on, mutta heti jos pitäisi yhdistellä, tulkita tai päätellä, ollaan sormi suussa. Tässäkin ketjussa on monta kirjoittajaa, joiden lukutaito on ällistyttävän heikko. Moni ihmetystä aiheuttava teksti on aivan päivänselvä.

Miten voi ihmiseltä mennä ohi esimerkiksi se, että siskoksi voi nimittää ylipäänsä naista? Ja kaikki kielikuvat ovat täyttä hepreaa; vain kaikkein yksinkertaisin ilmaisu menee perille.

Mulle tuli sama masentava fiilis. Miten huonosti ihmiset osaa tulkita tekstiä??! Mitään vertauskuvien ymmärrystä ei tunnu olevan, ainoastaan kirjaimelliset merkitykset käsitetään. Surullista. Ja suomalaisesta musiikista kun löytyy niin mahtavia sanoituksia. Lukekaa ja analysoikaa ihmiset runoja!

Mä huomasin että mun on helpompi tulkita lyriikat sellaisinaan, kuin kappaleita jotka tunnen entuudestaan. En kuuntele ensimmäisenä mistä kappaleen sanat kertovat, vaan kuulen ensimmäisenä melodian, josta tulee joitain mielikuvia. Ensimmäinen mielikuva on usein erilainen kuin se, mistä kappale itsessään kertoo. En myös yleensä edes kuuntelemalla kuule kaikkia sanoja oikein. Siksi tulkitsen kappaleen väärin, ja kun olen tehnyt jonkin tulkinnan kappaleen sanomasta, on vaikea hahmottaa mistä se lopulta kertoo vaikka sanat itsessään loisivatkin suhteellisen selkeän tarinan.

Vierailija
448/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo Helsingin Jos mun pokka pettää. Laulaja ei lopussa painanutkaan summeria, joten tarkoittaako se sitten sitä, että pokka petti, joten "se on hän"? Vai sitä, että ei nyt kiinnostanutkaan tarpeeksi, kun laulaja on tuuliviiri? Minua on jotenkin tuo jäänyt vaivaamaan, Onko sillä joku pointti, vai eikö vain jaksettu viedä tarinaa loppuun ja lässäytettiin noin?  

Mun mielestä siinä petti pokka, ei uskaltanut katsoa juttua loppuun, koska pelkäsi omia tunteitaan.

Vierailija
449/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina tykännyt Samuli Edelmanin kappaleesta "Ei mitään hätää", mutta kuka on laulun minä johon voi luottaa? Siis:

"Kun bussi ajaa ohitse, sä et pääse perille. Kun suru tulee saumoista läpi, voit luottaa minuun.

Ja kun sä et uskalla, sanoo niitä sanoja, joilla voisit ratkaista kaiken, voit luottaa minuun. Voit luottaa

Ei mitään hätää, jos ei omat voimat riittäneet. Ei mitään hätää, se olen minä joka voin kuivata sun kyyneleet.

Ja kun kutsuit kaikkia, eikä kukaan tullukkaan. Kun sohvalle meet makamaan yksin, voit luottaa minuun.

Kun sä ajat autoa, kilometritolkulla, eikä kukaan vastassa kotona. Voit luottaa minuun. Voit luottaa"

Vierailija
450/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Miljoonasateen lyriikat puhututtavat tälläkin palstalla niin mielestäni koko Voipallo-kappale ansaitsisi syvempää analyysia täällä, otetaan nyt vaikka kertosäe esimerkkinä. 

"Pyyhi kyyneleet nuo, laula ja juo, kyllä meillekin voipallon elämä tuo"

Pienempänä luulin, että tässä kappaleessa viitataan vanhoihin Tv-mainoksiin. Johtunee varmaan kun biisissä puhutaan välillä ties mistä pesuaineista ja tuohon aikaan näin jonkun retromainoksen TV:ssä missä puhuttiin voipalloista, mutta ehkei näin vanhempana se olekaan se pääpointti tässä laulussa. 

Vierailija
451/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas ohi otsikon, mutta Yö/Suvi Teräsniska ja Kultasiipi. Mulla on oma tulkinta, jossa ruma/epämuodostunut/sairas/vammainen mies ostaa prostituoidun palveluita.

Istun ja odotan vaan,

Taas ikkunan luona iltahämärää.

Katulamppujen säde vaarallinen,

Niin helposti hauraat hahmot kaikki läpi valaisee.

Istun ja odotan vaan

Milloin kaikuu askeleet rappukäytävään,

Viimeinkin vaikka lupasin

Etten pyytäisi häntä saapumaan uudelleen.

(On päättänyt, ettei enää, mutta silti tilaa tytön uudelleen.)

Kuinka kertoisinkaan

Miten paljon pelkään hänen puolestaan

Muistan ajatuksen, väkivaltaisen

Voima hetkessä pyyhkii helposti kaiken pois.

Ja kuinka tahtoisinkaan

Että olisit kauemman kuin hetken luonani

Vaan olla saan, pelkkä varjo vaan

Kaikesta mitä vain maailmassa saada vois

(Pelkää omia väkivaltaisia tunteitaan ja myös tytön puolesta, sitä mitä muut miehet voisivat hänelle tehdä. On katkera siitä, että ei jostain syystä voi olla kuten normaalit ihmiset. )

Ne kaikki tuhlatut hetket, olen joutunut maksamaan

Jos et usko niin katso mun kasvoihin vaan

(Seksiä rahalla, on niin ruma ettei saa muuten.)

Siis aina lennä varjossa kultasiipi

Niin paljon voimaa on rahalla

Sitä kylvää valoissa viekkaat miehet

Jotka vastaavat hyvään pahalla.

(Kehottaa olemaan varovainen.)

Taskulampuillaan ne etsii sinua.

Kosketa minua niin

Että luulen sen olevan jotain muuta kuin laupeutta ilman rakkautta,

Joka hetkessä helppo on jättää taakse ja unohtaa.

Kosketa minua niin

Etten huomaa sen olevan sääliä vain sinä osaat sen ja vaikka rukoilen,

Että viet mut hetkeksi aikojen taa.

(Laupeus ja sääli vahvistaa tunnetta siitä, että miehellä on joku syy, miksi häntä ei rakasteta ja toisaalta että ehkä muut prostituoidut eivät pysty välittämään oikeanlaista fiilistä vaan sääli paistaa läpi.)

Kiehtova tulkinta! Aloin ihan kyseenalaistaa omaa tulkintaani biisistä. Mä olen ajatellut tuon biisin kertovan vain vanhemmasta miehestä ja tämän platonisesta ystävyydestä nuorempaan tyttöön/naiseen. Miehellä on rikollinen tai muuten rankka menneisyys, ehkä vankilatuomioitakin tai muita rangaistuksia ("ne kaikki tuhlatut hetket / olen joutunut maksamaan"), minkä vuoksi hän tietää miten paljon pahaa on maailmassa ja haluaa siksi suojella tyttöä. Mies ehkä toivoo, että hänen ja tytön välillä voisi olla ystävyyden lisäksi rakkautta. Hän ehkä näkee tytön jonkinlaisena nuoruuden rakastettunsa reinkarnaationa ("että viet mut hetkeksi aikojen taa").

Vierailija
452/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idiootti ov. kirjoitti:

Arttu Wiskarin kappaleessa lauletaan, että "Mistä voisimme vielä säästää? Voiko mäyräkoiran luontoon päästää, kun lokakuussa öisin pakastaa". Kumpaa mäyräkoiraa tuossa tarkoitetaan, koiraa vai kaljapulloja sisältävää pahvipakkausta? Jos jälkimmäistä, niin miksi se pitää päästää luontoon vai olenko ymmärtänyt ne sanat ihan väärin?

Jos sanat eivät sovi pahvipakkaukseen, niin eikö ole aika selvää, että sitten puhutaan oikeasta koirasta?

Olen kuullut tälle myös sellaisen tulkinnan, että mäyräkoiran luontoon päästäminen = ulos pissaamista.

Vierailija
453/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina tykännyt Samuli Edelmanin kappaleesta "Ei mitään hätää", mutta kuka on laulun minä johon voi luottaa? Siis:

"Kun bussi ajaa ohitse, sä et pääse perille. Kun suru tulee saumoista läpi, voit luottaa minuun.

Ja kun sä et uskalla, sanoo niitä sanoja, joilla voisit ratkaista kaiken, voit luottaa minuun. Voit luottaa

Ei mitään hätää, jos ei omat voimat riittäneet. Ei mitään hätää, se olen minä joka voin kuivata sun kyyneleet.

Ja kun kutsuit kaikkia, eikä kukaan tullukkaan. Kun sohvalle meet makamaan yksin, voit luottaa minuun.

Kun sä ajat autoa, kilometritolkulla, eikä kukaan vastassa kotona. Voit luottaa minuun. Voit luottaa"

No se on Samuli tietysti!

Voimme luottaa Samuliin.

Vierailija
454/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Miljoonasateen lyriikat puhututtavat tälläkin palstalla niin mielestäni koko Voipallo-kappale ansaitsisi syvempää analyysia täällä, otetaan nyt vaikka kertosäe esimerkkinä. 

"Pyyhi kyyneleet nuo, laula ja juo, kyllä meillekin voipallon elämä tuo"

Pienempänä luulin, että tässä kappaleessa viitataan vanhoihin Tv-mainoksiin. Johtunee varmaan kun biisissä puhutaan välillä ties mistä pesuaineista ja tuohon aikaan näin jonkun retromainoksen TV:ssä missä puhuttiin voipalloista, mutta ehkei näin vanhempana se olekaan se pääpointti tässä laulussa. 

Laulussa sanotaan elämän olevan kissanhiekkaa arjen pesuvadissa. Voipallo taas symbolisoi juhlahetkeä, onnellisuutta.

Vierailija
455/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu? 

"...jonka itsesäälin määrää ei mittaa järki eikä Kärki määrää." Tarkoitetaan sanoittaja Toivo Kärkeä, jonka lyriikat ovat kovin melankolisia. Tämän olen kuullut itseltään Martilta.

Jännä juttu että kuulit tuon Martilta (ehkä joltain muulta kuin Syrjältä), koska sana on kärkiväärä. Joku muinainen työkalu, jolla taivutettiin puusuksien kärjet oikeaan kulmaan. Ja tämän olen lukenut Martti Syrjän haastattelusta joskus kauan sitten.

Vierailija
456/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetken-vaeltelija kirjoitti:

Öh...

" Pikkusisko " naisella nimitys omalle vaginalle.

Vierailija
457/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljen autiosaarta pistoolisankarina sivistynyt länsi mua symbolikseen haluaa.

Olen hommissa autiosaarella lautturina, tiedän jotain joka sankariroolit romuttaa.

(Dingo: Pistoolisankari)

Eli halusko niinku Pori omia Nipan eli nii ku sivistynyt länsi.

Ja onko toi lautturi niinku kuuntelijoiden tunteiden tulkki niinkö.

Mitä lie hoilotti, mutta kyllä ne oli koomisen kömpelöitä ja lapsellisia Dingon sanoitukset. : )

Vierailija
458/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs se Kristiina Braskin hitti muutaman vuoden takaa. 

"Voisin olla kuin muut ja nuolla sun viskaamat luut". 

Ei kai se koirasta lauleskele?

Vierailija
459/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hectorin Ota yhteyytä apinaan, joka alkaa seuraavasti: 

"Mä lähden aamulla kalastamaan, Mutta linnut sano: "Älä mene - tosissaan, Sillä kalat ovat ryhtyneet tänään siihen kapinaan.

Jos kysyt, miksi - ota pikaisesti yhteyttä apinaan!" Mä lähden metsälle rauta kädessäin, Mutt' metsä kysyy: "Kuinka luulet voivas tulla tänne näin Nyt, kun sudet ovat yhtyneet tänään siihen kapinaan? Jos kysyt, miksi - ota viipymättä yhteyttä apinaan!"

Tää on koko ketjun paras. MITÄ Hector? Äijällä on muutenkin kyllä erikoisia sanoituksia: "Sinä olet aina vakava, mut lanteesi palaa / aina kun sä olet poissa, avaan ranteeni salaa".

Ei tässä ole mitään kovin vaikeatajuista. Nainen käyttäytyy tyynesti, mutta mies tuntee myös hänen aistillisen/seksuaalisen puolensa. Kun nainen on poissa, mies vaipuu epätoivoon ja miettii jopa itsemurhaa. Kappaleen nimi on Päästä minut pahasta ja siinä päähenkilö toivoo jonkinlaista armahdusta tai vapautusta naisen rakkauden kautta.

Päästä minut pahasta, mä olen armoillasi nyt

Päästä minut pahasta, oon vuokses kaiken, kaiken jättänyt

Vierailija
460/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan tajunnut Egotripin Älä koskaan ikinä-kappaletta.

Sä menit sijoiltasi onnesta vaikka vannoit ettet, se veisi kuitenkin vain terveyden ja aivan liian aikaisin hautaan

.......

....täällä muutenkin liikaa sellaisisa jotka tekevät niin..

Kun menit sijoiltasi onnesta kerroit että se tuntuu siltä kuin kaikki nivelet ois naksahtaneet aina leukaa myöten pois paikoiltansa

nyt kun kerran kävi näin älä koskaan ikinä muutu

tms jotain tuollaista, en tajua yhtään.

Mä oon ajatellut tän kertovan siitä, kun kyyninen yksineläjä rakastuu ja ryhtyy perustamaan perhettä. Tai jotain sinne päin.