Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SOS! Kela ja kuntakohtaiset asumisrajat

Vierailija
25.05.2024 |

Tietääkö kukaan onko halvemman asunnon hakeminen ehtona tt-tuen saamiselle?

Nykyinen asunto ylittää kuntakohtaisen rajan valtavalla 20€:llä. En halua tästä muuttaa mihinkään, vaan tarkoituksena maksaa itse tuo ylimenevä osa.

Mutta onko tt-tuen ehtona se, että minun pitäisi hakea halvempaa asuntoa, että katsoisivat nykyisestä asunnosta vuokran hyväksi tt-tukeen edes kuntakohtaiseen rajaan asti?

Kelalta olen tätä kysynyt viestit -palvelussa jo kaksi viikkoa sitten, vaan eivät ole vastanneet.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, vaan se loppu pitää maksaa perusosasta. Tuttu tilanne mm. kaverilleni ollut, 70 euroa kuussa piti maksaa perusosasta itse sitten kun vuokra ylitti 70 eurolla rajan.

Vierailija
2/16 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Maksat sen erotuksen vaan itse kuten sanoitkin. Ei noin pieni ero ole vakavaa, toisilla vaan saattaa olla 150-200e suurempi, lähinnä nämä on ne. Kuntakohtaiset rajat nyt on muutenkin jääneet jalkoihin kun katsoo sitä listaa. Harvassa on ne asunnot joihin nuo riittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä vitsi?

Vierailija
4/16 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä. Jos hakee sitä halvempaa asuntoa, voivat antaa tuon 20 euroa ollakin jonkun aikaa, mutta jos ilmoitat, että ei kiinnostakaan hakea vaan mieluummin vain maksat perusosasta, ei vaikuta toimeentulotukioikeuteen muuten kuin että saat sitä sen 20 euroa vähemmän (koska sitä 20 euron ylimääräistä vuokraa ei makseta erikseen).

Vierailija
5/16 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä vitsi?

Muille tarjouduttu kokonaan maksaa vuokra, kun itse maksanut vuosia muutaman satkun ja nyt te muut valitatte ihan pienistä summista, mitä maksaa vuokraan.

Vierailija
6/16 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä vitsi?

Ei ole vitsi.

Ihmettelen tätä, koska olin hakenut tt-tukea kesä- ja heinäkuulle ja ilmoittanut hakemuksella, että en ole muuttamassa mihinkään, ja voiko Kela katsoa heinäkuulta vuokrani tuon kuntakohtaisen rajan mukaan (3kk siirtymäaika ohi heinäkuusta alkaen). Kela oli myöntänyt tuen ainoastaan kesäkuulle ja "miten toimit jatkossa" kohdassa oli ohjeistusta halvemman asunnon etsimisestä.

Tämän takia mietin, onko halvemman asunnon haku ehtona tt-tuen saamiselle, koska olin heille jo ilmoittanut, että aion asua nykyisessä asunnossani. Eivät ole tosiaan Kelalta vastanneet. En ymmärrä oliko tuo "miten toimit jatkossa" ainoastaan joku yleinen ohjeistus minulle vai pakollinen toimintaohje.

T. Ap

Vierailija
7/16 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukea myönnetään nyt suorilta vain kesäkuulle, koska heinäkuun tuen määrään vaikuttaa se miten olet toiminut. Ei siihen, saatko heinäkuun tukea ollenkaan, saat kyllä. Toimeentulotukea myönnetään pitemmäksi ajaksi vain, jos on "ongelmatonta ja selkeää" mutta tässä on tiettyjä ongelmia ja se vaikuttaa siihen, miten paljon tukea missäkin kuussa saat.

Vierailija
8/16 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä vitsi?

Ei ole vitsi.

Ihmettelen tätä, koska olin hakenut tt-tukea kesä- ja heinäkuulle ja ilmoittanut hakemuksella, että en ole muuttamassa mihinkään, ja voiko Kela katsoa heinäkuulta vuokrani tuon kuntakohtaisen rajan mukaan (3kk siirtymäaika ohi heinäkuusta alkaen). Kela oli myöntänyt tuen ainoastaan kesäkuulle ja "miten toimit jatkossa" kohdassa oli ohjeistusta halvemman asunnon etsimisestä.

Tämän takia mietin, onko halvemman asunnon haku ehtona tt-tuen saamiselle, koska olin heille jo ilmoittanut, että aion asua nykyisessä asunnossani. Eivät ole tosiaan Kelalta vastanneet. En ymmärrä oliko tuo "miten toimit jatkossa" ainoastaan joku yleinen ohjeistus minulle vai pakollinen toimintaohje.

T. Ap

Ei ole ei, sano että jäät ja maksat erotuksen itse ja sillä selvä. Tiedän, että voivat kuulostaa painostavalta ja kiristävän, pitihän minunkin tyyriin  vuokran takia selvitellä jääväni asuntooni ja ymmärtäväni, että tietyn ajan kuluessa ottavat huomioon kuntakohtaiset rajat. Käsitinkö oikein, että maksaisit vain 20€? Miksi siitä suurta numeroa heiltä?

Vierailija
9/16 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä vitsi?

Ei ole vitsi.

T. Ap

Ei ole ei, sano että jäät ja maksat erotuksen

Lisään vielä sen, että katsovat tilanteen uudestaan heinäkuulle, kuten joku sanoikin. Kirjoitat heinäkuun hakemukseen, että jäät. He eivät tosiaan evää toimeentulotukea sinulta, jos et muuta.

Vierailija
10/16 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Tosiaan nykyinen vuokra ylittää kuntakohtaisen rajan vain 20€:llä, mutta ylityshän se on Kelalle sekin.

Pitää näköjään tehdä uusi tt-tuen hakemus, johon jälleen kerran kirjoitan, että olen jäämässä nykyiseen asuntooni ja maksan kuntakohtaisen rajan ylittävän osan itse. Toivottavasti Kela nyt jo tämän ymmärtää. Suotavaa olisi myös, jos jatkossa ei tarvitsisi samoja perusteluja laittaa joka hakemukseen. Saa nähdä alkaako Kela myöntää tukea vain kuukausi kerrallaan, jos asiakas kieltäytyy muuttamasta asunnostaan...

Vierailija
11/16 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, aikaisemmin kela myönsi tuen jopa 3-6 kk ksi samalla hakemuksella. Nyt on tarkempaa just noiden asumiskustannusten vuoksi. Tästä kai johtuu myös nuo pitemmät käsittelyajat.

Vierailija
12/16 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, aikaisemmin kela myönsi tuen jopa 3-6 kk ksi samalla hakemuksella. Nyt on tarkempaa just noiden asumiskustannusten vuoksi. Tästä kai johtuu myös nuo pitemmät käsittelyajat.

Aivan järjetöntä miten pitkäksi käsittelyajat ovat venyneet. Monesti pyytävät myös lisätietoja vasta kun hakemuksen laittamisesta on mennyt jo 7 arkipäivää. Tämä edelleen pidentää käsittelyaikaa. Omalla kohdalla on myös mokattu hakemusten käsittelyssä niin, että on pyydetty liitteitä, jotka olen jo toimittanut alkuperäisen hakemuksen yhteydessä. Eli käsittelijä ei ole edes avannut liitteitä ja katsonut mitä ne sisältävät.

Vierailija
13/16 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vuokrani menee 25 eurolla rajan yli. Taas pyysivät selityksen ylityksestä. Tulos: kesäkuusta lähtien toimeentulotukeni pienenee viidelläkympillä eli joudun maksamaan erotusta 75 euroa kuukaudessa. Kuinkahan köyhiä ovatkaan ne, joille Kela maksaa koko vuokran tai edes melkein?

Selitykseni sille, miksi asun näin kalliissa asunnossa, on liikuntarajoite. En pysty etsimään asuntoja, saati sitten muuttamaan minnekään, koska siihen tarvitaan hyvin paljon rahaa. Kaiken voisi tietysti teettää jollakulla ulkopuolisella, mutta siihen tarvittaisiin vielä paljon enemmän rahaa. Ei siihen riitä toimeentulotuki.

Vierailija
14/16 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Tosiaan nykyinen vuokra ylittää kuntakohtaisen rajan vain 20€:llä, mutta ylityshän se on Kelalle sekin.

Pitää näköjään tehdä uusi tt-tuen hakemus, johon jälleen kerran kirjoitan, että olen jäämässä nykyiseen asuntooni ja maksan kuntakohtaisen rajan ylittävän osan itse. Toivottavasti Kela nyt jo tämän ymmärtää. Suotavaa olisi myös, jos jatkossa ei tarvitsisi samoja perusteluja laittaa joka hakemukseen. Saa nähdä alkaako Kela myöntää tukea vain kuukausi kerrallaan, jos asiakas kieltäytyy muuttamasta asunnostaan...

Joo siis jouduin muutama vuosi sitten tosiaan kovasti selvitellä jääväni, mutta en nyt ymmärrä miten noinkin pienestä summasta jaksaa vaivata. Heh. Seuraavan kerran tosiaan selität taas jääväsi, maksat mielelläsi erotuksen ja ilmoitat, että et jaksaisi toistella enää itseäsi asiasta. 

Vierailija
15/16 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä varmaan näkyy se, kun uusi hallitus päätti, että Kelalta postui harkintavalta noissa ylityksissä. Aiemmin siis yksittäinen virkailija on voinut hyväksyä jonkinlaisen kuntakohtaisen vuokranylityksen, mutta huhtikuun 2024 alusta ei. Siksi takertuvat noinkin pieniin ylityksiin.

Vierailija
16/16 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kuntakohtaiset rajat on kyllä aivan liian pienet. Selittyy varmaan sillä, että kuntaliitosten vuoksi isompaa kuntaa ympäröivät pikkukunnat laskevat vuokran keskitasoa Kelan laskuissa todella paljon.

Tämä on kyllä sellainen asia, mikä pitäisi ottaa Kelan ehdottomasti huomioon. Ei jostain isommasta keskuskunnasta saa vuokra-asuntoa mitenkään samalla hinnalla kuin jostain 30 kilsan päässä olevasta liitoskunnasta.

Voisin muuten asua mielellään syrjemmässä, mutta autottomana kulkeminen menee aivan mahdottomaksi. Paikallisliikennettä kun ei juuri ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi