Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet

Vierailija
01.10.2017 |

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Kommentit (1482)

Vierailija
461/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen ehkä väärin ymmärtämäni Putron kappale on Todella kaunis, joka mielestäni kertoo aivan selvästi stalkkerista. En kuitenkaan ole saanut vastakaikua tälle ajatukselle. "Me pystyisimme toisillemme ihmeen tekemään, jos sinä pystyt niiinkun minä pystyn näkemään", eli vastapuoli ei jaa kertojan fiiliksiä.[/quote]

Stalkkerista?! No way! Ehkä kertoja ei ole vielä varma vastapuolen tunteista, mutta en mä tosta stalkkeriviboja saa. Ihana biisi.

Vierailija
462/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan tajunnut Egotripin Älä koskaan ikinä-kappaletta.

Sä menit sijoiltasi onnesta vaikka vannoit ettet, se veisi kuitenkin vain terveyden ja aivan liian aikaisin hautaan

.......

....täällä muutenkin liikaa sellaisisa jotka tekevät niin..

Kun menit sijoiltasi onnesta kerroit että se tuntuu siltä kuin kaikki nivelet ois naksahtaneet aina leukaa myöten pois paikoiltansa

nyt kun kerran kävi näin älä koskaan ikinä muutu

tms jotain tuollaista, en tajua yhtään.

Laulu ekstaasin vetämisestä.

Huumeisiin minäkin tämän ensimmäisenä yhdistin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1482 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniklubi Näiden tähtien alla - Sehän selvästi kertoo hautajaisista, mutta soi usein häissä. Miiiksi? :O

Vierailija
464/1482 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu? 

Eikö se ole "Katajainen kansa, jonka itsesäälin määrää

Ei mittaa järki eikä Kärki määrää

Jonka lauluissa hukkuvat elämän valttikortit "

Lauletaan Toivo Kärjestä?

Ydinkärkien eli ohjusten määrästä eli kilpavarustelusta eli kansan potentiaalisesta vahvuudesta muihin verrattuna

Vierailija
465/1482 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksin matolla tilkkuu,

työn valoa talo ilkkuu?

Juomari Turmio.

Eihän kellään VOI olla noin paljon vaikkua korvassa, eihän? Ne lyriikat menee:

Taksin katolla vilkkuu

Yön ainoa valopilkku

Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvää. Eihän?

Tuo on kyllä oikeasti Aku Ankasta. :D 

Oikeasti se meni: Saksin matolla tilkkuu, työn painoa talo ilkkuu.

Vierailija
466/1482 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu? 

Eikö se ole "Katajainen kansa, jonka itsesäälin määrää

Ei mittaa järki eikä Kärki määrää

Jonka lauluissa hukkuvat elämän valttikortit "

Lauletaan Toivo Kärjestä?

Ydinkärkien eli ohjusten määrästä eli kilpavarustelusta eli kansan potentiaalisesta vahvuudesta muihin verrattuna

Kylmän sodan aikainen laulu

Vierailija
467/1482 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viidestoista yö kertoo ryyppyputken päättymisen lisäksi myös Juicen ensimmäistä avioliittoa vaikeuttaneesta molemminpuolisesta uskottomuudesta. "Ja kun aamu on en tiedä, missä herään" --> ei herännyt oman vaimonsa vierestä.

Kun sitä juo 2 viikkoa putkeen, niin ei aamulla ole mitään käsitystä missä heräät, tapahtuu se sitten omassa kodissa tai muiden nurkissa.

Vierailija
468/1482 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

stam1na masiina

Virtajohdon kytketty pää

Vei totuudenkätkentään

Animoituun kääntyilevään värkkiin

Rattailla keinuvaan Masiinaan

Kansalaisten herran pelko

Herraskansan vallan alku

Valjastettiin johtoon Masiina

Se oli taikatekniikkaa, uskomekanismeja

Virsikirjaparaati aparaatti kone karaoke

Koje

Sillä kaikki pelkäsivät eräpäivämääriään

Palvottu konetorso

Jumal-automaatio

Tanssi ihmeellisesti

Tanssi ihmeessä väkikin

Mun mielestä tää kertoo yhteiskunnan nykytilasta: valtaapitävät suhmuroivat keskenään sillä aikaa kun kansa keskittyy laitteisiin ja pelkäävät etteivät enää kelpaa (eräpäivämäärä kohta). Eli toisin sanoen kansa pysyy hallinnassa kun saavat leipää ja sirkushuveja ja heidät silti pidetään pienessä pelossa. Koneista on tullut uusi jumala. Ja niinkuin uskontojen avulla on hallittu kansaa nii nyt hallitaan koneiden (esim älypuhelimet) avulla. Tämä on toki vain oman maailmankatsomukseni läpi tekemä tulkinta.

Stam1nalla on muuten paljon törkeen hienoja sanoituksia vaikka ne ensinäkemällä vaikuttavat vain satunnaisilta sanoilta peräkkäin.

Vierailija
469/1482 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua häiritsee Haloo Helsingin Rakas. Kappaleen sinänsä ymmärrän, kertoo hyvin vaikeasta, väkivaltaisesta parisuhteesta. Kuitenkin tämä osuus:

Rakas ollaan vaan hiljaa, katsellaan huojuvaa viljaa

Se kauniisti katseestas taipuu ja niin taivun myös minäkin

Rakas ollaan vain hiljaa, ei korjata vuotavaa maljaa

Rakastellaan yhtä aikaa niinkuin nuo perhosetkin

Siis miksi rakastellaan ja ollaan hiljaa? Eikö tuossa tilanteessa pitäisi lähteä vauhdilla menemään suhteesta eikä jäädä harrastamaan seksiä? Etenkin tuo "rakastellaan yhtä aikaa niinkuin nuo perhosetkin". Eri aikaanko te normaalisti keskenänne rakastelette? Miten perhoset rakastelevat että se on niin erityistä? Perhonen toki voi kuvata jotakin hyvin kaunista ja herkkää, jonka elämänkaari on hyvin lyhyt, mutta silti ei mene jakeluun tuossa yhteydessä.

Haloo helsingin kappaleet pitää usein kuunnella monta kertaa ennen kuin ymmärtää niiden nerokkuuden. Kappaleessahan lauletaan tuhoavasta parisuhteesta. "Katsellaan huojuvaa viljaa/ Se kauniisti katseestas taipuu/Ja niin taivun myös minäkin." Eli satuttava, hallitseva ja tuhoava osapuoli saa laulajan taipumaan niinkuin viljankin. Tuo "Rakastellaan yhtä aikaa niinkuin nuo perhosetkin/ Jotka hiljalleen pois katoaa." Ei ehkä sellaisenaan aukea, mutta myöhemmin kappaleessa lauletaan: "Kaikki katseestas kuoli/ Ja niin kuolin myös minäkin." Eli suhteen tuhoava osapuoli tuhoaa kaiken. Saa viljan taipumaan, perhoset katoamaan ja kaiken muunkin rakkaansa mukaanlukien hajoamaan ja henkisesti kuolemaan. Suhteen hallitseva osapuoli alistaa toisen ihmisen tahtoonsa ja se mitä hän kutsuu rakkaudeksi onkin hallintaa ja omistamista, joka tuhoaa toisen ihmisen.

Vierailija
470/1482 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olavi Uusivirta - Me ei kuolla koskaan

Tässä talossa seinät ovat paperia

Mä katson seitsemättä kertaa kelloa

Ja yritän silmäni ummistaa

Mutten mielestä saa sitä elokuvaa

Joka lopulta päättyikin sitten niin

Traagisiin marttyyrikuolemiin

Kuinka siinä kävikin niin

Mustaa ja valkoista laitetaan

Minun käteni maalaa maisemaa

Meidät elävältä haudataan

Siskon päätä huimaa taas

Sisko tahtoo humalaan

Sä lupasit, että me ei kuolla koskaan

Mä heräsin taas siihen kohtaan

Jossa minua ammutaan otsaan

Mä olen se narri, joka naurattaa

Aina kun se sattuu sopimaan

Ja sehän on luonnollista niin

Huulet kun vaihtuu hampaisiin

Siskon päätä huimaa taas

Sisko tahtoo humalaan

Tulkintoja?

Vierailija
471/1482 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina tykännyt Samuli Edelmanin kappaleesta "Ei mitään hätää", mutta kuka on laulun minä johon voi luottaa? Siis:

"Kun bussi ajaa ohitse, sä et pääse perille. Kun suru tulee saumoista läpi, voit luottaa minuun.

Ja kun sä et uskalla, sanoo niitä sanoja, joilla voisit ratkaista kaiken, voit luottaa minuun. Voit luottaa

Ei mitään hätää, jos ei omat voimat riittäneet. Ei mitään hätää, se olen minä joka voin kuivata sun kyyneleet.

Ja kun kutsuit kaikkia, eikä kukaan tullukkaan. Kun sohvalle meet makamaan yksin, voit luottaa minuun.

Kun sä ajat autoa, kilometritolkulla, eikä kukaan vastassa kotona. Voit luottaa minuun. Voit luottaa"

No se on Samuli tietysti!

Voimme luottaa Samuliin.

Vain elämää -ohjelmassa Samulin päivänä keskustelivat tästä biisistä Toni Wirtasen kanssa joka sen sitten esitti. Tonin tulkinta oli että se on kuolema johon voi luottaa ja Samuli vastasi että jumala.

Vierailija
472/1482 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olavi Uusivirta - Me ei kuolla koskaan

Tässä talossa seinät ovat paperia

Mä katson seitsemättä kertaa kelloa

Ja yritän silmäni ummistaa

Mutten mielestä saa sitä elokuvaa

Joka lopulta päättyikin sitten niin

Traagisiin marttyyrikuolemiin

Siskon päätä huimaa taas

Sisko tahtoo humalaan

Mä heräsin taas siihen kohtaan

Jossa minua ammutaan otsaan

Mä olen se narri, joka naurattaa

Aina kun se sattuu sopimaan

Ja sehän on luonnollista niin

Huulet kun vaihtuu hampaisiin

Siskon päätä huimaa taas

Sisko tahtoo humalaan

Tulkintoja?

Pieleen menneestä parisuhteestahan tämä kertoo. Ja tässä nainen on se "renttu" joka on huonolla käytöksellään pilannut kaiken (ainakin miehen mielestä), vaikka on luvannut, että heidän suhteensa kestää. Mies tuntee itsensä ihan narriksi jota nainen kohtelee miten sattuu.

Vierailija
473/1482 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen mystinen hopeinen discomies

Mä olen kieltään lipova liskomies

Mä olen Uuden-Englannin nahkamies

Aina ilosta syntyvä uudestaan

Sä tunsit mut aiemmin Markkuna

Sitä poikaa ei enää olekaan

Sä revit lehden sun muistokirjasta

Oon sun mielestä poissa kokonaan

Mennyt mies

On historiaa

Mennyt mies

On historiaa

Sokerijuurikas ei mua kiinnosta

En aio mennä syksyllä opistoon

En enää vuosiin oo käynyt metsällä

Mä en tahdo tarttua aseeseen

Mul on syntsa ja skitta ja vahvari

Pitsiverhoissa ruusukuvio

Mul on huoneessa mennyt maailma

Mul on loistava tulevaisuus

Mennyt mies

On historiaa

Mennyt mies

On historiaa

Isäni veisteli puisia ukkoja

Puisen naisen mä löysin pellosta

Keihäänkärjenkin löysin ja hävitin

Omat ukkoni veistän vinyyliin

Sitten kerran kun avaat radion

Kuulet kumman tuttua, kaunista

Jonka luulet, oot kerran tuntenut

Jonka luulit, oot voinut unohtaa

Mennyt mies

On historiaa

Mennyt mies

On historiaa

Mä olen mystinen hopeinen discomies

Mä olen kieltään lipova liskomies

Mä olen Uuden-Englannin nahkamies

Aina ilosta syntyvä uudestaan

Kertoo miehestä jonka tyylit ovat vaihdelleet esim: uuden Englannin nahka mies on Englannin new wave heviä kasarin alulta kuten Iron Maiden. Mystinen hopeinen disco mies taas varmaan 70luvun lopun Bee Geens fani, lisko miehestä en tiedä.

Uuden-Englannin Nahkamies on oikea henkilö https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Uuden-Englannin_nahkamies

Vierailija
474/1482 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Apulannan uudet biisit.

Vierailija
475/1482 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viidestoista yö kertoo ryyppyputken päättymisen lisäksi myös Juicen ensimmäistä avioliittoa vaikeuttaneesta molemminpuolisesta uskottomuudesta. "Ja kun aamu on en tiedä, missä herään" --> ei herännyt oman vaimonsa vierestä.

Kun sitä juo 2 viikkoa putkeen, niin ei aamulla ole mitään käsitystä missä heräät, tapahtuu se sitten omassa kodissa tai muiden nurkissa.

Juu, mutta Juice on itsekin kertonut putkensa päättyneen intiimiin kanssakäymiseen vieraan naisen kanssa.

Vierailija
476/1482 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

stam1na masiina

Virtajohdon kytketty pää

Vei totuudenkätkentään

Animoituun kääntyilevään värkkiin

Rattailla keinuvaan Masiinaan

Kansalaisten herran pelko

Herraskansan vallan alku

Valjastettiin johtoon Masiina

Se oli taikatekniikkaa, uskomekanismeja

Virsikirjaparaati aparaatti kone karaoke

Koje

Sillä kaikki pelkäsivät eräpäivämääriään

Palvottu konetorso

Jumal-automaatio

Tanssi ihmeellisesti

Tanssi ihmeessä väkikin

Mun mielestä tää kertoo yhteiskunnan nykytilasta: valtaapitävät suhmuroivat keskenään sillä aikaa kun kansa keskittyy laitteisiin ja pelkäävät etteivät enää kelpaa (eräpäivämäärä kohta). Eli toisin sanoen kansa pysyy hallinnassa kun saavat leipää ja sirkushuveja ja heidät silti pidetään pienessä pelossa. Koneista on tullut uusi jumala. Ja niinkuin uskontojen avulla on hallittu kansaa nii nyt hallitaan koneiden (esim älypuhelimet) avulla. Tämä on toki vain oman maailmankatsomukseni läpi tekemä tulkinta.

Stam1nalla on muuten paljon törkeen hienoja sanoituksia vaikka ne ensinäkemällä vaikuttavat vain satunnaisilta sanoilta peräkkäin.

Kiitos. Samoin olen itsekin ajatellut, mutta on kiinnostavaa kuulla muidenkin näkökulma asiaan. :)

Vierailija
477/1482 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina tykännyt Samuli Edelmanin kappaleesta "Ei mitään hätää", mutta kuka on laulun minä johon voi luottaa? Siis:

"Kun bussi ajaa ohitse, sä et pääse perille. Kun suru tulee saumoista läpi, voit luottaa minuun.

Ja kun sä et uskalla, sanoo niitä sanoja, joilla voisit ratkaista kaiken, voit luottaa minuun. Voit luottaa

Ei mitään hätää, jos ei omat voimat riittäneet. Ei mitään hätää, se olen minä joka voin kuivata sun kyyneleet.

Ja kun kutsuit kaikkia, eikä kukaan tullukkaan. Kun sohvalle meet makamaan yksin, voit luottaa minuun.

Kun sä ajat autoa, kilometritolkulla, eikä kukaan vastassa kotona. Voit luottaa minuun. Voit luottaa"

No se on Samuli tietysti!

Voimme luottaa Samuliin.

Vain elämää -ohjelmassa Samulin päivänä keskustelivat tästä biisistä Toni Wirtasen kanssa joka sen sitten esitti. Tonin tulkinta oli että se on kuolema johon voi luottaa ja Samuli vastasi että jumala.

Jumalaa olisin itsekin veikannut,mutta hämäsi kun biisissä sanotaan myös että joidenkin ainoa keino on kannatella toisiaan tai siihen suuntaan.Äitini on tulkinnut sen niin,että voi luottaa johonkin ihmiseen,on sanonut että haluaisi olla lapsilleen se johon aina luotetaan.

Hyvä ketju, mielestäni tästä on saanut mielenkiintoista ajattelemisen aihetta 😊

Vierailija
478/1482 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aina oon miettiny siinä lauri tähkäm biisistä 'mun täytyy rakastaa nää elämät roskiin' WHAT? :D

kokea ja tuntea kaikki täysii loppuun asti.

Vierailija
479/1482 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yön biisi "niin paljon me teihin luotettiin": ketkä te ja ketkä me, kun kuitenkin puhutaan "sinulle", joka iski puukon selkään? 

tämä liittyy Yön historiaan olennaisesti. suosion lasku. Fanit petti. Tämä biisi tuli alun supersuosion laskun jälkeen. me on bändi.

Vierailija
480/1482 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

klassinen väärinkuulo, se on Kärki määrää. Tarkoittaa Toivo Kärkeä. sanoitti edellisen murheellisten laulujen maa biisin.