Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1482)
Sannin joitakin biisejä en tajua.
Vierailija kirjoitti:
Surusilmäinen kauneus. En vaan tajua.
mitä kohtaa tarkalleen.
mies on kaunosielu, herkkä. niinkuin kilpeläinen itse.
kaipaa herkkyyttä ja kauneutta. ja aikaa suhteessa, tarvii omaa aikaa ja pohdintaa. on erityisherkkä.
nää tajuu kun tajuu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viidestoista yö kertoo ryyppyputken päättymisen lisäksi myös Juicen ensimmäistä avioliittoa vaikeuttaneesta molemminpuolisesta uskottomuudesta. "Ja kun aamu on en tiedä, missä herään" --> ei herännyt oman vaimonsa vierestä.
Kun sitä juo 2 viikkoa putkeen, niin ei aamulla ole mitään käsitystä missä heräät, tapahtuu se sitten omassa kodissa tai muiden nurkissa.
Juu, mutta Juice on itsekin kertonut putkensa päättyneen intiimiin kanssakäymiseen vieraan naisen kanssa.
Ratinan puistossa :D
sitä en tajua miten naiset halusi Juicea. ja toinen vielä ollut umpikännissä. mahtoiko seisoa edes
Vierailija kirjoitti:
Koska Miljoonasateen lyriikat puhututtavat tälläkin palstalla niin mielestäni koko Voipallo-kappale ansaitsisi syvempää analyysia täällä, otetaan nyt vaikka kertosäe esimerkkinä.
"Pyyhi kyyneleet nuo, laula ja juo, kyllä meillekin voipallon elämä tuo"
Pienempänä luulin, että tässä kappaleessa viitataan vanhoihin Tv-mainoksiin. Johtunee varmaan kun biisissä puhutaan välillä ties mistä pesuaineista ja tuohon aikaan näin jonkun retromainoksen TV:ssä missä puhuttiin voipalloista, mutta ehkei näin vanhempana se olekaan se pääpointti tässä laulussa.
Heikki Salo on selittänyt itse tämän.
lapsuudessaan isä tai isoisä tai joku kertonut että pidettyu suurimpana rikkauden symbolina köyhissä oloissa, kun on ollut varaa voihin. eli voipallo on vaurauden metafora.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yön biisi "niin paljon me teihin luotettiin": ketkä te ja ketkä me, kun kuitenkin puhutaan "sinulle", joka iski puukon selkään?
tämä liittyy Yön historiaan olennaisesti. suosion lasku. Fanit petti. Tämä biisi tuli alun supersuosion laskun jälkeen. me on bändi.
Virallisen version mukaan "te" = alkuperäisjäsen Jussi Hakulinen, joka lähti Yöstä parin ensimmäisen levyn jälkeen kyllästyttyään muiden jatkuvaan viinanjuontiin (ja toisaalta voidakseen paremmin keskittyä opintoihinsa) sekä bändin luottoroudari Ressu joka poistui remmistä "samalla ovenavauksella."
Sä oot paskin hintti ja saat sladdii suihkus,
Sun idoleit on Elton John ja Antti Tuisku.
Sul ei oo ees kämppää ja oot rapussa taas punkkaa.
Oot huono jopa huoraks, koska haluut antaa hudaa.
Tää on hauskuutta ja juhlaa, valuuttaa ja musaa.
Mul on sapuskaa ja skumppaa, mä matkustan ja tuhlaan.
Sä vihaat mua ku maalaan stendaril uhkakuvii.
"Niinko koko bosses mun bemarin tuhkakupis.
Jos elämässäs haluut tuntee koskaan naisen iholla,
Sun pitää lähtee risteilee ja ostaa nainen Virosta.
Taitaa vituttaa taas, ku mul on pituut ja paksuut
Ja lisäks hiluja taskus.
Mä oon melkee Elvis,
Eikä mc:t selvii mun kengis ees hetkee hengis.
Sua vituttaa taas, ku mul on pituut ja paksuut
Ja lisäks hiluja taskus.
Mä oon melkee Elvis,
Eikä mc:t selvii mun kengis ees hetkee hengis."
Skandaalin Melkee Elvis kappale kyseessä.
En tiedä mikä on sladdi, osaisiko joku valaista? Ja mitä tarkoittaa "mul on pituut ja paksuut"?
Vierailija kirjoitti:
Yön biisi "niin paljon me teihin luotettiin": ketkä te ja ketkä me, kun kuitenkin puhutaan "sinulle", joka iski puukon selkään?
Ei se tarkoita monikkoa vaan KUULOSTAA paljon paremmalta,ei siitä muuten saisi niin hyvää kappaletta.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää lähtee risteilee ja ostaa nainen Virosta.Taitaa vituttaa taas, ku mul on pituut ja paksuut
Ja lisäks hiluja taskus.
Mä oon melkee Elvis,
Ja lisäks hiluja taskus.
Mä oon melkee Elvis,
Eikä mc:t selvii mun kengis ees hetkee hengis."Skandaalin Melkee Elvis kappale kyseessä.
En tiedä mikä on sladdi, osaisiko joku valaista? Ja mitä tarkoittaa "mul on pituut ja paksuut"?
Tiktak: Minne vaan
"Mennään minne vaan
Mennään minne vaan uoo,uoo
Ei voi kukaan saavuttaa
Joskus tuntuu
Et kaikki sortuu ja
Maailma kaatuu mun niskaan
Synkät pilvet peittää auringon
Ja väreistä nään pelkästään harmaan
Mut frendit päivän kirkastaa
Niihin luottaa voi
Mennään minne vaan
Meitä kukaan ei voi saavuttaa
Ne meistä jää jälkeen
Minne vaan
Ne ei pärjää meille
Juostaan pois
Ja nauretaan niille"
Ystävät kirkastavat päivän ja heihin voi luottaa, mutta silti juostaan pois, jätetään heidät jälkeen ja nauretaan heille?
Vierailija kirjoitti:
Skandaalin Melkee Elvis kappale kyseessä.
Millainen Elvis on "melkee"? Alkuperäinen Elvis oli lopuksi kelmee, mutta sitä tässä ei kai tarkoiteta.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää lähtee risteilee ja ostaa nainen Virosta.Taitaa vituttaa taas, ku mul on pituut ja paksuut
Ja lisäks hiluja taskus.
Mä oon melkee Elvis,
Ja lisäks hiluja taskus.
Mä oon melkee Elvis,
Eikä mc:t selvii mun kengis ees hetkee hengis."Skandaalin Melkee Elvis kappale kyseessä.
Ainoo tarvittava selitys näille sanoille on skandaalisandaalin runosuolen yllättänyt räjähtävä tyhjentyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tarkoita monikkoa vaan KUULOSTAA paljon paremmalta,ei siitä muuten saisi niin hyvää kappaletta.
Nimenomaan tarkoittaa monikkoa; asia on selitetty jo useamman kerran tässä ketjussa, viimeksi tällä sivulla.
Hei, hyvä ketju tämä. Kiitos selvennyksistä - ja nauruista. Jotkut on tainneet pistää parastaan noissa tulkinnoissa! Itse olen sillä kannalla että sanoituksia voi todellakin tulkita monella tapaa, ja se on varmaan ollut sanottajan tarkoituskin. Nuorena tulkitsin sanatarkasti lyriikoita, iän myötä niistä on löytynyt uusia ulottuvuuksia. Biisien sanoituksethan on runoutta, enimmäkseen. Poikkeuksia on nykymusiikissa turhankin paljon..paadippapiidipaadi jne.
Tekihän ne kummia sanoituksia ennenkin, Malstenit ja kumppanit. Aika raju sanoitus on mielestäni se "Karhunpoika sai rastaa" ja "häntä pannaan toiseen korvaan" On niillä varmaan ollu hauskaa tehdessään noita lastenlauluja. Biisissä ihana aamu taas lauletaan, että "rakkain pani vierelläin, ihan hiljaa lähelläin". Ei se minun mielestäni oikein ihanalta aamulta kuullosta!
Vierailija kirjoitti:
Tiktak: Minne vaan
"Mennään minne vaan
Mennään minne vaan uoo,uoo
Ei voi kukaan saavuttaaJoskus tuntuu
Et kaikki sortuu ja
Maailma kaatuu mun niskaanSynkät pilvet peittää auringon
Ja väreistä nään pelkästään harmaan
Mut frendit päivän kirkastaa
Niihin luottaa voiMennään minne vaan
Meitä kukaan ei voi saavuttaa
Ne meistä jää jälkeen
Minne vaan
Ne ei pärjää meille
Juostaan pois
Ja nauretaan niille"Ystävät kirkastavat päivän ja heihin voi luottaa, mutta silti juostaan pois, jätetään heidät jälkeen ja nauretaan heille?
Aiheena teini-iän angsti, ja itsenäistymiserottelut vanhemmista.
Laulaja haluaa lähteä ikävältä tuntuvasta elämäntilanteesta pois sinne, missä ikävältä tuntuva elämä(esim. ilkeät vanhemmat) eivät vaikuta.
Myös tuo "frendit päivän kirkastaa" on selkeä viittaus teini-iän aikuistumisprosessiin; ystävistä tulee tärkeämpiä tunteiden ja ajanvieton kohteita kuin omista vanhemmista.
Tässä pitää myös muistaa että Tiktak oli/on teinitytöille osoitettu bändi.
Mitä Jenni Vartiaisen biisin Halvalla lyriikat tarkoittavat? Katsoin Vain Elämää ja en ymmärtänyt yhtään kun siinä kaikki selittivät niistä sanoista mutta merkitystä ei sanottu suoraan.
korvamato kirjoitti:
Tekihän ne kummia sanoituksia ennenkin, Malstenit ja kumppanit. Aika raju sanoitus on mielestäni se "Karhunpoika sai rastaa" ja "häntä pannaan toiseen korvaan" On niillä varmaan ollu hauskaa tehdessään noita lastenlauluja. Biisissä ihana aamu taas lauletaan, että "rakkain pani vierelläin, ihan hiljaa lähelläin". Ei se minun mielestäni oikein ihanalta aamulta kuullosta!
Pistetään vielä muutkin klisheet: savikiekkojen aikaan radiossa levy jäi pyörimään erittäin sopivaan kohtaan - mua suutele armas sä vielä...smack...vielä...smack....vielä...
Kaksi vanhaa tukkijätkää ja ilmassa tuoksu niittyvillan - ja niittyvillahan ei tuoksu millekään.
Rakkaus on hellyyttä , muuten se on mennyttä - sitä pitää vaalia
Kosketuksen puutetta mikään ei voi korvata. (jos nyt kuitenkin kosketus voisi sen korvata, häh)
Vierailija kirjoitti:
aina oon miettiny siinä lauri tähkäm biisistä 'mun täytyy rakastaa nää elämät roskiin' WHAT? :D
Henkilökohtaisesti inhoan just tuota kohtaa kappaleessa. Ei tuossa lauseessa ole mitään järkeä, raiskataan vaan korvia noin ärräpainotteisella lyriikalla.
Stand up koomikko Pekka Jalavalla olikin hauskaa läppää Tähkän lyriikoista: "Aina kun Lauri tekee biisin, pidän sitä henkilökohtaisena vittuiluna" :D Jalavahan oli ärrävikainen.
Apulannan Mato on mua aina häirinnyt. Ajattelin sen olevan jotain helvetin syvällistä symboliikkaa, jota olen vain liian tyhmä tajuamaan. Helpotuin, kun Vain elämää - ohjelmassa Toni Wirtanen sanoi, ettei itsekään oikein tiedä, mistä biisissä on kyse.
aina suomalaiset näkee joka biisissä kuolemaa, (video hämää, siinä on aivan toinentarina kuin sanoissa.) ei, vaan tämä on ihan selvä Juha Tapion oma henkilökohtainen kriisi, saa kaiken, menestyy ja ajattelee olevansa koskematon, muttei ookaan, saa voiman eka luonnosta ja yksinolosta ja sit enkeli ilmestyy kertomaan, että saa voiman sieltä mistä ennenkin, Jumalasta, vähä itserakas biisi, tai ei ihan vähänkään, että enkeli tulee kertomaan että edelleen on rakastettu.
Vaan messiaaninen Juha Tapio voi tehdä tällaisen biisin ilman että jengi pitäiss itserakkaana paskana.