Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MTV3: Työryhmän lakiehdotus: Vanhemmat velvoitetaan pitämään yllä lapsen suhteita muihin läheisiin kuten isovanhempiin

Vierailija
29.09.2017 |

Voi idiootit teitä!
Aikoinaan kuskasin eron jälkeen lasta tunnollisesti myös eksän vanhemmille, kunnes eksän isä ja veli totesivat aika pian, että olisi parempi, ettei olla tekemisissä. Eksä oli jo aiemmin yrittänyt kiristää minua taloudellisesti kieltäytymällä lapsen tapaamisista. Lopetin lapsen kuskailun ympäri Suomea ja sukuloitiin sitten oman suvun parissa. Sitten ilmaantuivat eksä vanhempineen vuosien jälkeen varoittamatta lapsen kevätjuhlaan. Olin kauhuissani ja lapsi hölmistynyt alkkisperheen uusista tempuista, joiden taustalla olikin vain asianajajan neuvot taisteluun minun omaisuudestani. Olimme olleet liian vähän aikaa yhdessä, että omaisuuttani olisi voitu alkaa jakamaan, ja osan siitäkin ajasta olimme asuneet erillämme.
Ei ne välit katkea eron jälkeen suinkaan aina sen lähivanhemman tahdosta. Itse olin lopulta ainoa joka yritti pitää välejä yllä. Tällaiset pakko-tapaamiset pitäisi lailla kieltää, ja antaa aikuisten ihmisten itse hoitaa asiansa. Jos ei pysty pitämään välejä lähimpiinsä eron jälkeen, ei siinä mitkään tukitoimenpiteet auta, vaan tekevät ikävästä asiasta massiivisen katastrofin. Kukaan äiti/isä ei kiellä lasta tapaamasta sukulaisiaan ellei taustalla ole jotain todella ikävää esim. alkoholismia, väkivaltaa, kostoa, uhkailuja, kiristämistä, lapsen heitteillejättöä ym ym.
Lapsi on joutunut kokemaan hylkäämisen useampaan kertaan isän aina retkahdettua viinaan, eikä nämä pakkotoimet ole todellakaan tehneet hylkäämisiä helpommiksi.
Itse koin että lapsi olisi joutunut menemään tilanteeseen, jota en olisi itse aikuisenakaan kestänyt. En eronnut pikkusyiden takia.
Täysin sairas lakiehdotus, voin kertoa vuosien kokemuksella.

Kommentit (427)

Vierailija
281/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnellisia lapset, joilla on välit kunnossa isovanhempiin ja tasapainoiset vanhemmat.

Onnellisia ne lapset joilla tasapainoiset isovanhemmat.

Sekä että. Kirjoituksia lukiessa tekee pahaa, kuinka täynnä vihaa jotkut ovat omaa lapsuusperhettään kohtaan. Sääli näiden lapsia. Viha välittyy aina, vaikka olisi olevinaan millainen kasvattaja. Helppoa kirjoittaa hipovansa täydellisyyttä. Näiden nurkissa kasvaa isoimmat peikot.

Vierailija
282/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin itse syöpähoitoihin lapsen ollessa noin vuoden ikäinen. Olin lähes pari vuotta kyvytön hoitamaan lastani kuin satunnaisesti, äitini kantoi päävastuun kaikesta. Lapsen isä oli kuollut jo raskaana ollessani.

Kun alkoi näyttää siltä, että toivun ja pystyin aina vaan pidempiä aikoja huolehtimaan lapsesta, äitini oli silloiselle kolmivuotiaalle alkanut hokea mantraa, etten aio enää ottaa lasta takaisin kotiin ja oikeasti kuolen pian. Ihmettelin, kun lapsi oli haluton tulemaan kotiin, itkeskeli kovasti, tuntui pelkäävän minua.

Asia selvisi sitten jossain kohdassa, kun lapsi kysyi, koska minä kuolen. Mummo ei edes hävennyt, totesi vaan olevansa parempi vanhempi kuin minä.

Sen koommin emme ole nähneet ja vaikka tulisi kymmenen lakia, lapsi ei häntä tapaa, vaikka joskus olivatkin läheiset. Lapsi on nyt 6 ja ei itse tajua kunnolla, miksi mummoa emme enää tapaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnellisia lapset, joilla on välit kunnossa isovanhempiin ja tasapainoiset vanhemmat.

Onnellisia ne lapset joilla tasapainoiset isovanhemmat.

Sekä että. Kirjoituksia lukiessa tekee pahaa, kuinka täynnä vihaa jotkut ovat omaa lapsuusperhettään kohtaan. Sääli näiden lapsia. Viha välittyy aina, vaikka olisi olevinaan millainen kasvattaja. Helppoa kirjoittaa hipovansa täydellisyyttä. Näiden nurkissa kasvaa isoimmat peikot.

Siihen vihaan on syynsä. Eikähän tässä edes ole kyse nykyvanhemmuuden asteista.

Vierailija
284/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisvanhemmilla tämä velvollisuus jo on. Eli omaan kotiin täytyy päästää mummit, papat, kummit, sedät, enot, tädit....

Vierailija
285/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhemmilla tämä velvollisuus jo on. Eli omaan kotiin täytyy päästää mummit, papat, kummit, sedät, enot, tädit....

Niin. Lapsi ei ole oma.

Vierailija
286/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin itse syöpähoitoihin lapsen ollessa noin vuoden ikäinen. Olin lähes pari vuotta kyvytön hoitamaan lastani kuin satunnaisesti, äitini kantoi päävastuun kaikesta. Lapsen isä oli kuollut jo raskaana ollessani.

Kun alkoi näyttää siltä, että toivun ja pystyin aina vaan pidempiä aikoja huolehtimaan lapsesta, äitini oli silloiselle kolmivuotiaalle alkanut hokea mantraa, etten aio enää ottaa lasta takaisin kotiin ja oikeasti kuolen pian. Ihmettelin, kun lapsi oli haluton tulemaan kotiin, itkeskeli kovasti, tuntui pelkäävän minua.

Asia selvisi sitten jossain kohdassa, kun lapsi kysyi, koska minä kuolen. Mummo ei edes hävennyt, totesi vaan olevansa parempi vanhempi kuin minä.

Sen koommin emme ole nähneet ja vaikka tulisi kymmenen lakia, lapsi ei häntä tapaa, vaikka joskus olivatkin läheiset. Lapsi on nyt 6 ja ei itse tajua kunnolla, miksi mummoa emme enää tapaa.

Surullista on, että näitä rajattomia mummoja ja vaareja oikeasti on. He luulevat olevansa lapselle tärkeämpiä kuin oma äiti tai isä, ja sen varjolla rikkovat välit omiin lapsiinsa, vaikka aiemmin olisivat olleet ok. Sitten itketään lakia hätiin, kun se oma jatke (=oma lapsi) ei tottelekaan.

Vierailija
287/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan pian tämä voisi teoriassa tulla voimaan? Jos nuorempi lapsi on 13, ehtiikö täysi-ikään?

Vierailija
288/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei lakiehdotuksessa puhuta muuta kuin lapsista, joiden vanhemmat ovat eronneet. Ei siis puhuta yleisesti esim. isovanhempien tai muun läheisen oikeudesta tavata lasta, vaan VIRALLISISTA tapaamisoikeuksista. Ja nimenomaan lapsen oikeudesta, eli lasta kuultaisiin asiasta, eli lapsen pitää olla jo tietyn ikäinen, jotta voi olla suhde muodostunut.

Se lakiesitys koskee lapsen huoltoa. Ei siinä ole rajattu pois ketään. Myös esim sijaisvanhemmalle ehdotetaan tapaamisoikeutta.

Lapsen huoltoa erotilanteessa. Haloo nyt vähän.

Huhuu! Kun ei sitä ole eritelty koskemaan vain erotilanteita.

Uusi lakiesitys koskee nimenomaan vain ja ainoastaan erotilanteita. Vai kuvitteletko, että muuten vaan istutaan pöydän ääreen sopimaan virallisia tapaamisoikeuksia iso/sijaisvanhempien tms. kanssa?Jälkimmäiset kun tulevat kyseeseen vaan huostaansijoitettijen lasten kohdalla.

Isovanhemmille EI ehdoteta tässä lakiehdotuksessa yleistä tapaamisoikeutta, vaan VAIN silloin kun lapsen huoltajuusasioista päätetään VIRALLISESTI. Jos ei vanhemmat eivät ole eronneet tai lasta ei ole huostaanotettu, ei virallista käsittelyä ole eikä tule. Huhuu.

Puolet avioliitoista päättyy eroon. Kodin ulkopuolelle lapsia sijoitetaan n. 20 000/vuosi. Ja sinä kehtaat vähätellä ja käyttää sanaa VAIN! Erolapsilla ja yksinhuoltajilla on ihan saatanasti ongelmia omasta takaa, ei siihen tarvita enää mitään oikeuksistaan kitiseviä hirviö-isovanhempia.

Mut tottahan se on, että täällä väki panikoi, että lakiesitys koskisi isovanhempia yleensä.

Mutta kun se koskee vaan eroperheitä.

Sulla meni nyt tunteisiin, en usko että tässä vähätellään eroperheitä.

Vähättely ei haittaa, siihen on jo tottunut. Mutta se haittaa, ettette osaa edes laskea muun tyhmyytenne lisäksi.

Vierailija
289/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse jo mummoiässä ja kaksi ihanaa tyttärenpoikaa olen elämääni saanut. Jos tyttäreni kuitenkin katsoisi parhaaksi, etten saa näiden kanssa olla, olisin surullinen joo, mutta eniten tuijottaisin sinne peiliin ja yrittäisin sieltä hakea syytä. Ikinä en edes kehtaisi lähteä huutamaan lakia apuun, mitä hittoa, jostain syystä sössii välit lapsensa perheeseen eikä vielä tässä iässä osaisi rakentavasti välejä yrittää korjata?

Vierailija
290/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse jo mummoiässä ja kaksi ihanaa tyttärenpoikaa olen elämääni saanut. Jos tyttäreni kuitenkin katsoisi parhaaksi, etten saa näiden kanssa olla, olisin surullinen joo, mutta eniten tuijottaisin sinne peiliin ja yrittäisin sieltä hakea syytä. Ikinä en edes kehtaisi lähteä huutamaan lakia apuun, mitä hittoa, jostain syystä sössii välit lapsensa perheeseen eikä vielä tässä iässä osaisi rakentavasti välejä yrittää korjata?

Narsistit ei osaa ikinä pyytää anteeksi.

Vierailija
291/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistit ei osaa ikinä pyytää anteeksi.

Niin no, ehkä sen tapaamisia vaativan isovanhemman pitäisikin tehdä ensin psykologille laaja selvitys siitä, kuinka on yrittänyt välejä hoitaa.

Vierailija
292/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kirjoituksessa on totuutta enemmän kuin koko lakialoitteessa. Kaikki me sössitään ihmissuhteissakin joskus, mutta välit voi korjata yleensä helposti, jos on vaan käyttäynyt suht ihmisiksi. Ei paljon vaadita, mutta jostain ei oo silti siihen koskaan. Eikä siinä mitkään pakkopaperit auta, päinvastoin.

Vierailija
293/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmasti ihana mummo

Vierailija
294/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kirjoituksessa on totuutta enemmän kuin koko lakialoitteessa. Kaikki me sössitään ihmissuhteissakin joskus, mutta välit voi korjata yleensä helposti, jos on vaan käyttäynyt suht ihmisiksi. Ei paljon vaadita, mutta jostain ei oo silti siihen koskaan. Eikä siinä mitkään pakkopaperit auta, päinvastoin.

Niinpä. Pakolla ei mitään ihmissuhdetta korjata ja lasten ei pidä joutua sellaisten ihmisten seuraan, jotka eivät kunnioita heidän vanhempiaan. Pienelle lapselle se äiti tai isä tai molemmat on kuitenkin kaiken turvan perusta.

Vierailija
295/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vedetään uusii laki yksityisiä ja läheisiä ihmissuhteita ja niiden ihmeoikeuksia laajennetun sukulaissuhteen perusteella takaamaan,  niin mahtaa tulla mahtavia draamoja oikeussalissa kun joka sekosukulainen pääsee peräämään "oikeuksiansa"  oikein laintakaamana ja valokeilassa . Asianajajat kiittää.

Ja jos tämäntyyppinen aloite on ihan oikeasti on olemassa, niin huolestuttaa entistä enemmän .....

Vierailija
296/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä mä just luin? Onko tuollaista ihmissaastaa oikeasti? Tulipa paha olo lapsesi puolesta.

Vierailija
297/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni tänne kirjoittaneista on oikeasti lukenut lakiesityksen, ja sen perustelut? Veikkaan, ettei kovin moni...

Olen lukenut sen.

Sanamuodot on juurikin niin ympäripyöreitä että tuosta seuraa täysi helvetti.

Niinpä. Tulkintoja saattaa tulla ihan mielenkiintoisia ja sitten saadaan tehtailla tarkennuksen tarkennuksia. Voihan ny (anteeksi) perce eikö näillä nyt ole parempaa ja tähdellisempää palaveeraamista viisailla päättäjillä. Näille maksetaan tuollaisesta pilipalialoitteen tekemisistä. Eikä siellä ole enää ketään joilla on järki päässä näissä aloite-asioissa?

Vierailija
298/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan paljon on oikeasti lastensa ja näiden kumppaneiden perheitä kunnioittavia isovanhempia, jotka tästä huolimatta suljetaan perheen elämästä pois? Anna mun arvata... nolla?

Pikemminkin ongelma on varmasti, että pahaa oloa kylväviä isovanhempia roikotetaan mukana aivan liian kauan, kunnioituksesta omia tai puolison vanhempia kohtaan.

Vierailija
299/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä kerran rautalangasta, kyse on niistä ihmisistä, jotka ovat ennen eroa olleet lapsille läheisiä siten, että heillä on vakiintunut hyvä suhde lapsen kanssa ja tämä yhtäkkiä estetään ilman hyväksyttävää syytä. Hyväksyttäväksi syyksi ei riitä se, että on joskus sanonut äidistä poikkipuolisen sanan tai äiti ei muuten vaan tykkää henkilöstä. Laki velvoittaa äidin kestämään tämän mielipahan ja käsittämään sen, että ei itse saa päättää kaikesta lapseen liittyvästä oman mielen mukaan.

Ja tämän takia kaikkien Suomen lapsiperheiden pitää olla saman lain piirissä? Miksi?

Me ollaan ydinperhe ja minulla kahjo äiti. Nyt minun pitää sinun takiasi alkaa pelätä, että tuo kahjo äiti piinaa minun perhettäni?

No tapaavatko lapsesi tätä kahjoa äitiäsi säännöllisesti? Onko heillä vakiintunut hyvä suhde? Ai ei?!?! Älä sitten juma*auta ole tahallasi tyhmä.

Kahjo äitini voi väittää niin. Ja varmasti väittäisikin.

Aika sekaisin saa olla kyllä, että tuulesta tempaa tällaisen väitteen ja lähtee tosissaan ajamaan sitä viranomaisille. Mutta ei siinä, ohan niitä oikeasti. Te ette kuitenkaan ole tämän lakiuudistuksen kohdepiirissä ja vaikka näin olisikin, niin

teillä (tai kenelläkän muullakaan) tuskin on ongelmaa kun molemmat huoltajat kertovat asian oikean laidan.

Kuinka naiivi voi ihminen olla? Juu ilmanmuuta molemmat huoltajat kertovat aina asian "oikean" laidan - omasta näkökulmastaan.  Eli tuskin on ongelmaa ........aaaaahhhh...

Vierailija
300/427 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aivan varma, että niitä tapauksia, joissa hyvä isovanhempi vieroitetaan lapsenlapsesta silkkaa ilkeyttä on paljon vähemmän kuin näitä, joissa lapsenlasta täytyy suojella ja siksi kieltää tapaamiset. 

Ehdottomasti samaa mieltä. Tuo sukupolvi, jotka ovat nyt isovanhempia, on tottunut vaatimaan ja määräämään. Heille ei sovi yrittää ylläpitää normaaleja välejä lapsiinsa. Sehän olisi nöyristelyä ja vaikka mitä, heillä on OIKEUS.

Väännetään nyt uudestaan rautalankaa. Kyse EI ole isovanhemmista vaan lapselle läheisistä henkilöistä. Kyse on lapsesta.

Te vedätte palkokasvin nenään klikkiotsikon takia.

Vedämme palkokasvin nenään. Hah heh. Kansanedustaja ajatteli  siinä varmaan hauskasti keventää tunnelmaa kun ihmiset alkoivat hätääntyä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän