Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan muu huomannut että alkoholi parantaa kognitiivista suorituskykyä?

Vierailija
29.09.2017 |

Ensinnäkin, olen mielestäni melko aspergeri-tyyppinen eli en neurologisesti ihan normaali, mitään diagnoosia ei ole mutta omaan paljon kyllä noita piirteitä. Olen havainnut useampaan kertaan alkoholilla oudon vaikutuksen, joka ilmenee siten, että melko pienikin määrä alkoholia parantaa selvästi kognitiivista suorituskykyä seuraavana päivänä (ei silloin kun on alkoholin vaikutuksen alaisena), voikohan alkoholi joten muuntaa välittäjäaineita aivoissa vai mihinköhän tämä perustuu? Siis vaikutus on todella suuri, pystyn esim. lukemaan erittäin keskittyneesti mitä en normaalisti pysty.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No alkoholihan tunnestusti nimenomaan välittäjäaineisiin vaikuttaa. Normaalisti kyllä juuri päinvastaiseen suuntaan, kuin mitä kuvaat: dopamiinia ja noradrenaliinia puuttuu aivoista alkoholinkäytön jälkeen ja se normaaleilla ihmisillä aiheuttaa kognitiivisten kykyjen huonontumista ja masennusta.

Toisaalta on myös tunnettua, että adhd-ihmisille piristeet toimivat rauhoittavasti. Ehkä teoriassa olisi siis mahdollista, että myös normaalisti masentavat tekijät toimivat toisin adhdeilla. Ja ksoka suurimmalla osalla adhdeista ja asseista on myös vahvoja piirteitä siitä toisesta oireyhtymästä, tuo voisi selittää sun havaintoa.

SIihen on tosin sit turvallisempiakin tapoja päästä kuin alkoholi. Mikä tahansa dopamiinihuippu ja sitä seuraava dopamiinilasku pitäisi toimia. Esim avantouinti, juoksulenkki tms. edellisenä päivänä pitäisi tuottaa sama efekti.

Vierailija
2/8 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No alkoholihan tunnestusti nimenomaan välittäjäaineisiin vaikuttaa. Normaalisti kyllä juuri päinvastaiseen suuntaan, kuin mitä kuvaat: dopamiinia ja noradrenaliinia puuttuu aivoista alkoholinkäytön jälkeen ja se normaaleilla ihmisillä aiheuttaa kognitiivisten kykyjen huonontumista ja masennusta.

Toisaalta on myös tunnettua, että adhd-ihmisille piristeet toimivat rauhoittavasti. Ehkä teoriassa olisi siis mahdollista, että myös normaalisti masentavat tekijät toimivat toisin adhdeilla. Ja ksoka suurimmalla osalla adhdeista ja asseista on myös vahvoja piirteitä siitä toisesta oireyhtymästä, tuo voisi selittää sun havaintoa.

SIihen on tosin sit turvallisempiakin tapoja päästä kuin alkoholi. Mikä tahansa dopamiinihuippu ja sitä seuraava dopamiinilasku pitäisi toimia. Esim avantouinti, juoksulenkki tms. edellisenä päivänä pitäisi tuottaa sama efekti.

Jotain tällaista olen ajatellutkin. Olen myös harrastanut rankkaakin liikuntaa mutta sillä ei ole samanlaista vaikutusta vaikka myös se rauhoittaa jossain määrin kyllä.

Ja vielä tarkennuksena että ei tosiaan tarvitse vetää mitään kännejä vaan esim. yksi viinilasillinen tai pari olutta saattaa riittää tämän vaikutuksen esiin tuomiseen. Ja vaikutus voi kestää parikin päivää juomisen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tunnetaan ns. buffalo-teoriana.

Puhvelilauma on kokonaisuudessaan yhtä nopea liikkeissään kuin sen hitaimmat jäsenet.

Kun sudet iskevät laumaan, ne saavat saaliikseen juuri ne hitaimmat ja raihnaisimmat yksilöt. Ikävä niille, mutta seurauksena lauma liikkuu nopeammin.

Alkoholi toimii aivoissa samalla tavalla: se hävittää laiskimmat aivosolut, jolloin ne jäljelle jääneet aktiiviset solut prosessoivat dataa tehokkaammin.

Siksi parhaat ideat tulevat aina pikku hiprakassa.

Vierailija
4/8 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tunnetaan ns. buffalo-teoriana.

Puhvelilauma on kokonaisuudessaan yhtä nopea liikkeissään kuin sen hitaimmat jäsenet.

Kun sudet iskevät laumaan, ne saavat saaliikseen juuri ne hitaimmat ja raihnaisimmat yksilöt. Ikävä niille, mutta seurauksena lauma liikkuu nopeammin.

Alkoholi toimii aivoissa samalla tavalla: se hävittää laiskimmat aivosolut, jolloin ne jäljelle jääneet aktiiviset solut prosessoivat dataa tehokkaammin.

Siksi parhaat ideat tulevat aina pikku hiprakassa.

prhaat esseet tein opiskeluihini aina pienessä tuubassa, samoin gradun, lopulta gradunohjaaja sanoi että grau ei vielä näytä gradulta kun olin ollutkin koko kevään aasiassa rellestämässä enkä tehnyt gradulle mitään

sitten päätin , 2 päivää korjasin gradua kaljan voimalla, mitään en muista uuta kuin että 40 sivua poistin ja loin uuden gradun, se menikin sitten läpi

Vierailija
5/8 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa,itse en pysty tekemään mitään jos olen ryypännyt.

1-2 kaljaa aiheuttaa sen etten pysty tekemään yhtään mitään tarkkaa hommaa,eivät tosin vaikuta seuraavana päivänä.

Vierailija
6/8 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa on tehty tutkimus, jossa todettiin alkoholin vaikuttavan tiettyyn osaan ihmisistä tehokkaammin kuin mitkään nykyiset masennuslääkkeet. Vaikutus saattaa jatkua jopa viikon käytön jälkeen.

Itselläni on sama kuin ap:llä. En myöskään ole koskaan saanut krapulaa.

Jos käytän alkoholia perjantaina olen lauantain ja sunnuntain todella energinen ja hyvällä tuulella. Vaikutukset mielialaan tuntuvat vielä pitkälle viikollekin.

Vierailija
7/8 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa on tehty tutkimus, jossa todettiin alkoholin vaikuttavan tiettyyn osaan ihmisistä tehokkaammin kuin mitkään nykyiset masennuslääkkeet. Vaikutus saattaa jatkua jopa viikon käytön jälkeen.

Itselläni on sama kuin ap:llä. En myöskään ole koskaan saanut krapulaa.

Jos käytän alkoholia perjantaina olen lauantain ja sunnuntain todella energinen ja hyvällä tuulella. Vaikutukset mielialaan tuntuvat vielä pitkälle viikollekin.

Joo, ihan sama, jotenkin energiataso nousee selvästi (ja keskittymiskyky myös paranee) ja voi kestää useamman päivän. Terv. AP

Vierailija
8/8 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä useastikin. Tosin alkoholi parantaa vain omaa suorituskykyäni, kaikilla muilla se näyttää huononevan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi